Elektrische wagens

Bij mij ongeveer hetzelfde ja.
Normaal krijg ik hem bij licht illegale snelheden op de snelweg ook niet boven de 200kWh/100km.
Nu, eerlijk gezegd, rij ik maar weinig te snel meer: in NL mag je toch slechts 100km/u overdag en in België rij ik meestal toch richting de file op een werkdag.

Valt mee, maar vind ik toch vrij veel voor een lage(re) wagen.
Op de BMW website staat 17,9 - 21,9kWh/100km.
Wat de fabrikant zegt is meestal nogal optimistisch, alhoewel BMW nogal de neiging heeft niet te gek te overdrijven!
Lage, maar wel zware wagen! 2220 kg ongeveer, is toch dik 300kg meer dan een model 3 LR en dik 200kg meer dan een model Y, de Tesla's zijn toch wel de referentie naar efficientie toe.

En zet toch wel een beetje aan tot wat vlotter rijden :oi22:

Nu, eerlijk gezegd, rij ik maar weinig te snel meer: in NL mag je toch slechts 100km/u overdag en in België rij ik meestal toch richting de file op een werkdag.
Ook net een wat langere rit in Nederland gedaan aan die ellendige 105 km/h, en dat heeft toch een enorme impact op verbruik, valt echt terug van rond de 20 naar 15 à 16 kWh/100km!

Hier met de i5 nu ook rond de 23kwh/100km. In augustus/september/oktober was dat 20kwh. Toch een stevig verschil in de koudere temperaturen.

De zuinigste ritjes zijn hier rond de kerktoren, dan zit hij rond de 15-16.

Hier met de i5 nu ook rond de 23kwh/100km. In augustus/september/oktober was dat 20kwh. Toch een stevig verschil in de koudere temperaturen.

De zuinigste ritjes zijn hier rond de kerktoren, dan zit hij rond de 15-16.

M60? Want 23 kWh zou wel stevig zijn voor een '40'
Al hangt het natuurlijk ook altijd heel erg af van hoeveel autostrade je doet.

M60? Want 23 kWh zou wel stevig zijn voor een '40'
Al hangt het natuurlijk ook altijd heel erg af van hoeveel autostrade je doet.
Nee een 40 met 20” velgen. Pano dak ook, dacht dat dat ook iets scheelde? Let er ook niet echt op, verwarmde zetels, stuur en verwarming op 23 graden.

In november gemiddeld 22kwh, december (kort en enkel autostrade) is 23kwh voor het ogenblik. Volgende week gaan de 19” er wel op, dan betert het misschien.

Winterbanden maken hier ook wel een verschil in het voordeel van de zomerband.

Voor de 40 wel vrij onzuinig. Hier met een 40 en een vlotte rijstijl en alle comfortinstellingen een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100km de laatste 2 jaar.
Oktober was 17 kWh, november 19 kWh.

50/50 Vlaamse autosnelwegen en andere wegen.

Nee een 40 met 20” velgen. Pano dak ook, dacht dat dat ook iets scheelde? Let er ook niet echt op, verwarmde zetels, stuur en verwarming op 23 graden.

In november gemiddeld 22kwh, december (kort en enkel autostrade) is 23kwh voor het ogenblik. Volgende week gaan de 19” er wel op, dan betert het misschien.

Uiteindelijk wel groot gelijk van er niet op te letten denk ik, bij een EV kijken mensen soms naar mijn gevoel extreem naar hun verbruik terwijl ze bij een ICE nooit hun verwarming lager zouden zetten om 0,5 liter brandstof te sparen. Al zou ik smelten bij 23° :p
Korte ritten in combinatie met autostrade doet natuurlijk ook veel.

1" verschil in bandenmaat zou iets van 10% schelen had ik eens gelezen van een aantal i4 chauffeurs.

Hier (i4 e40, wel maar 18" velgen voor het comfort) in november gemiddeld 18 kWh, de maanden ervoor altijd 16-17. Ongeveer de helft autostrade, vlotte rijstijl maar ook geen stoplichtsprintjes of zo.

Rij nu 1 maand met een VW e-Golf en momenteel een gemiddelde van 14,8kwh over 1200km, verwarming altijd op 24 en ook altijd voorverwarmd.
Wel amper autostrade.

Na exact 1 jaar zat ik op 14.2kWh/100km mijn Model 3 RWD op 18" wielen. 50/50 snelweg en 70/90 banen. Zeer vlotte rijstijl.
Verwarming/airco altijd op 21.5°C en zetel/stuur verwarming op automatisch. Aan comfort lever ik niet in om mijn verbruik omhoog te halen. Ik verbruik zelden meer dan 30% batterij op een dag.

Geen idee hoe, maar dit ding is ontzettend zuinig ook al rij ik er vlot mee. Zelfs in de winter krijg ik die niet boven de 17.5kWh als ik rond de 125km/h blijf (gps snelheid).

Heeft iemand hier het ook soms voor dat de wagen niet begint op te laden wanneer je hem insteekt maar dat hij precies een half uurtje nodig heeft vooraleer hij begint?

Ik heb dat hier nu thui 2-3 keer voorgehad. Ik steek hem in, scan met mijn kaart (Facturatie naar de zaak), de lader reageert normaal en registreert de kaart correct maar toch begint die niet te laden. Het proces is wel gestart want een half uur later ofzo krijg ik opeens de melding dat het laden is gestart. Door de load balancing was het ook niet volgens mij, er stond niets van toestellen op binnen.

BMW i5 met Zaptec laadpaal. Het lijkt me alsof de batterij moest opwarmen ofzo? (Was de laatste keer toevallig wanneer het koud was en ik hem eerst 3 uur op de oprit had laten staan zonder in te steken)

Nee, nooit meegemaakt. Laadt altijd meteen als het ook zo ingesteld is.

Alleen als je wilt laden in een specifiek tijdslot zal de start vanzelfsprekend uitgesteld worden.
Of als je je doel niet haalt binnen het tijdslot, zal de laadcyclus vroeger starten.

Normaal gaat de BMW bij insteken altijd 1 minuutje laden om te meten of hij met de laadinfrastructuur zijn doel haalt binnen dat slot. Doet hij dat ook niet?

Ook nog niet voorgehad; ik kijk altijd wel dat ik op mijn laadpaal en aan de laadklep zelf zie dat het laden gestart is (blauwe lampjes).

Wel een paar keer gehad dat de BMW app niet aangeeft dat de auto aan het laden is, terwijl ik op het dashboard zelf kon zien dat hij wel degelijk bezig was met laden.

Alléé , vandaag naar de camping gereden en kan ermee naar Carglass…iets tegen de vooruit gevlogen en een klein barstje als gevolg …en nu met dat koud weer … hopelijk is het morgen geen scheur ..tja pech gehad . ;)

Heeft iemand hier het ook soms voor dat de wagen niet begint op te laden wanneer je hem insteekt maar dat hij precies een half uurtje nodig heeft vooraleer hij begint?

Ik heb dat hier nu thui 2-3 keer voorgehad. Ik steek hem in, scan met mijn kaart (Facturatie naar de zaak), de lader reageert normaal en registreert de kaart correct maar toch begint die niet te laden. Het proces is wel gestart want een half uur later ofzo krijg ik opeens de melding dat het laden is gestart. Door de load balancing was het ook niet volgens mij, er stond niets van toestellen op binnen.

BMW i5 met Zaptec laadpaal. Het lijkt me alsof de batterij moest opwarmen ofzo? (Was de laatste keer toevallig wanneer het koud was en ik hem eerst 3 uur op de oprit had laten staan zonder in te steken)
Ook een i5 G60 hier, maar dit nog nooit voorgehad.
(wel dat de laadklep niet altijd open wil gaan bij een eerste poging)

Amai!
Mijn Model Y AWD zit sinds ik hem in augustus vorig jaar kocht op +30.000km op 16,4kWh/100km.
Niet zoveel snelweg in mijn woon-werk, grootste stuk 70 baantjes.
Mja, met mijn iX3 haalde ik gisteren bv. 19 omdat ik nu alleen nog maar N-wegen moet doen om naar Halle te rijden. En dat is nadat ik als een malle in sport mode optrek als ik kan en ik op het laatste stuk me geen zorgen moet maken over traject controle en ik ehm, "sportiever rij".

Over heel 2023 heb ik met mijn iX3 (op de 20"velgen) 18,3 kWh/100km verbruikt. Ongeveer 50% autosnelweg en reed toen nog vaak 100-110km/h.
Ik heb dat opgegeven en rij nu 123-125km/h, dus het verbruik zal ook wel hoger zijn nu. Ik rij overigens overwegend in eco pro.

Heb net 40000km gereden en de 4 zomerbanden zijn zo goed als kaal...

Terug
Bovenaan