Elektrische wagens

Audi blijft me verbazen. De lijst met terugroepacties van onze e-Tron blijft maar aandikken.

De terugroepactie 93U9 blijft uiteraard nog onopgelost, dus nog steeds maar tot 80% laden.

Komt er vandaag opeens nog eentje bij:
‘A-controle rembekrachtiging’.
Dus mocht de wagen niet ontploffen of in brand vliegen, lopen we nu ook het risico geen remmen te hebben.

Topmerk hoor!

Even hun mi/kWh omgezet naar kWh/100km:
Tesla, Ford: 3,8mi/kWh is 16,3kWh/100km
Polestar, Porsche, Audi: 3,5mi/kWh is 17,7kWh/100km
Kia: 3,4mi/kWh is 18,3kWh/100km

Op zich ontloopt dat mekaar allemaal niet zoveel.
In de praktijk zal de chauffeur een grotere invloed hebben dan de auto.
Gelukkig zien we geen cijfers meer van +20kWh/100km zoals in het verleden.
Polestar komt het verste, maar dat is voornamelijk door de grote batterij.
Wel veel beter tov claimed range dan de anderen: 90% tov 78-82%!
Ik verbaas me in positieve zin over de Ford en ik had niet gedacht dat de Kia de meest onzuinige van deze test zou zijn.

Even hun mi/kWh omgezet naar kWh/100km:
Tesla, Ford: 3,8mi/kWh is 16,3kWh/100km
Polestar, Porsche, Audi: 3,5mi/kWh is 17,7kWh/100km
Kia: 3,4mi/kWh is 18,3kWh/100km

Op zich ontloopt dat mekaar allemaal niet zoveel.
In de praktijk zal de chauffeur een grotere invloed hebben dan de auto.
Gelukkig zien we geen cijfers meer van +20kWh/100km zoals in het verleden.
Polestar komt het verste, maar dat is voornamelijk door de grote batterij.
Ik verbaas me in positieve zin over de Ford en ik had niet gedacht dat de Kia de meest onzuinige van deze test zou zijn.

Ik krijg mijn EV6 met geen stokken onder de 20kWh per honderd op de boordcomputer. Jaargemiddelde zit rond de 21, met laadverliezen aan de paal thuis zal het ongeveer een kleine 23kWh per honderd zijn.

Amai!
Mijn Model Y AWD zit sinds ik hem in augustus vorig jaar kocht op +30.000km op 16,4kWh/100km.
Niet zoveel snelweg in mijn woon-werk, grootste stuk 70 baantjes.

Amai!
Mijn Model Y AWD zit sinds ik hem in augustus vorig jaar kocht op +30.000km op 16,4kWh/100km.
Niet zoveel snelweg in mijn woon-werk, grootste stuk 70 baantjes.

Hier voornamelijk snelweg, niet achter de camions hangen voor een kilowattuurtje te sparen. Airco altijd aan als ik warm heb, heating aan als ik kou heb. En vlotte rijstijl natuurlijk. Voor hetgeen dat maar kost om thuis te laden ga ik mezelf niet tekort doen hoor. Ik rij met die EV gelijk ik met een benzine of diesel zou rijden.

Ik krijg mijn EV6 met geen stokken onder de 20kWh per honderd op de boordcomputer. Jaargemiddelde zit rond de 21, met laadverliezen aan de paal thuis zal het ongeveer een kleine 23kWh per honderd zijn.

Mja, is ook geen faire vergelijking natuurlijk.

Hier voornamelijk snelweg, niet achter de camions hangen voor een kilowattuurtje te sparen. Airco altijd aan als ik warm heb, heating aan als ik kou heb. En vlotte rijstijl natuurlijk. Voor hetgeen dat maar kost om thuis te laden ga ik mezelf niet tekort doen hoor. Ik rij met die EV gelijk ik met een benzine of diesel zou rijden.

Dit is dus de reden. In die video zijn er al bepaalde keuzes gemaakt. En is het de RWD versie die ze bekijken en niet de AWD. Ik laat in het midden of ze in eco rijden, dat kon ik namelijk niet uitmaken. Maar het spreekt voor zich dat AWD rijden wat meer verbruikt dan RWD.

Ontloopt mekaar niet zo overdreven veel.
Al weet ik niet echt hoeveel zin het heeft om die percentages te vergelijken. Als ik een 84kwh batterij claim te hebben maar ik steek een 90kwh batterij waarvan ik maar 84 ter beschikking stel en alles daaronder dient om toekomstige verwachte degradatie over de garantietermijn op te vangen.

Dan is dat nog een hoog verbruik van je KIA hoor. P2 doet hier 18.9kwh op de laatste 4.000km zonder aan zuinigheid te denken (50-50 autostrade). En een Tesla gaat daar nog vlotjes onder.
Maakt uiteindelijk niet zoveel uit als je het niet zelf prive hoeft te betalen.

Dan is dat nog een hoog verbruik van je KIA hoor. P2 doet hier 18.9kwh op de laatste 4.000km zonder aan zuinigheid te denken (50-50 autostrade). En een Tesla gaat daar nog vlotjes onder.
Maakt uiteindelijk niet zoveel uit als je het niet zelf prive hoeft te betalen.

50/50 snelweg is nog altijd zuiniger dan mijn 20/80 snelweg.
Ik zit volcontinue in Wallonië voor het werk. Wekelijks meerdere malen Arlon, Bastogne, Mons, Chimay. Denk dat het zelfs 10/90 zou kunnen zijn, want ik woon vlak aan de afrit van de E40.

50/50 snelweg is nog altijd zuiniger dan mijn 20/80 snelweg.
Ik zit volcontinue in Wallonië voor het werk. Wekelijks meerdere malen Arlon, Bastogne, Mons, Chimay. Denk dat het zelfs 10/90 zou kunnen zijn, want ik woon vlak aan de afrit van de E40.
Dat is nog een extra reden voor hoog verbruik. Naast autostrade heb jij nog volop binnenwegen waar je 90 mag rijden.
Dan gaat de vergelijking met Vlaanderens' 30/50/70 als norm helemaal niet meer op.

Ik doe 90% snelweg met de Model Y LR en ik geraak maar boven de 200Wh/km als het onder de 10 graden is. Boven de 10 graden mag ik 130km/u rijden, dan nog zit ik daar niet aan.

Die Ford is gebouwd op het verbeterde ID-platform van Volkswagen. Onderhuids eigenlijk hetzelfde als de geteste Q4. Verbaast me dat die dan toch significant zuiniger is. Zou dat gewoon gewicht zijn?

i4 M50, met 19" banden.
Augustus, september en oktober gemiddeld net over de 19kWh/100km, november was net over de 20.
Als het nog wat frisser wordt (afgaand op de paar net boven het vriespunt ochtenden) zal dat bij een lange bar koude maand richting 22 à 23 kWh/100km gaan.
Jaargemiddelde rond de 20kWh/100km gok ik.
70% autostrade aan 130km/h, de rest is wat een mengeling van stad en secundaire wegen.

Redelijk dorstig, maar toch nog net wat minder dan wat ik gevreesd had!

Ik doe 90% snelweg met de Model Y LR en ik geraak maar boven de 200Wh/km als het onder de 10 graden is. Boven de 10 graden mag ik 130km/u rijden, dan nog zit ik daar niet aan.
Bij mij ongeveer hetzelfde ja.
Normaal krijg ik hem bij licht illegale snelheden op de snelweg ook niet boven de 200kWh/100km.
Nu, eerlijk gezegd, rij ik maar weinig te snel meer: in NL mag je toch slechts 100km/u overdag en in België rij ik meestal toch richting de file op een werkdag.

i4 M50, met 19" banden.
Augustus, september en oktober gemiddeld net over de 19kWh/100km, november was net over de 20.
Als het nog wat frisser wordt (afgaand op de paar net boven het vriespunt ochtenden) zal dat bij een lange bar koude maand richting 22 à 23 kWh/100km gaan.
70% autostrade aan 130km/h, de rest is wat een mengeling van stad en secundaire wegen.

Valt mee, maar vind ik toch vrij veel voor een lage(re) wagen.
Op de BMW website staat 17,9 - 21,9kWh/100km.

i4 M50, met 19" banden.

Voor een M50 lijkt me dat nog mee te vallen. 19" zal ook wel iets doen.

Terug
Bovenaan