Elektrische wagens

Waarom zou dat niet uitmaken?
Europa telt alle verkochte auto's, niet enkel leasewagens.
Jij koopt een auto. Je moet je toch niet bezig houden met het gemiddelde aantal co² van die fabrikant?

Enige dat ze nu allemaal gaan doen is zoveel mogelijk auto's inschrijven om exact uit te komen op dat getal.

Maar wat maakt dat nu uit welke auto's de fabrikanten inschrijven?

Wat is de CO2 uitstoot van zo'n Kodiaq 2.0 TSI?
178g, Kan nog een beetje verschillen per uitrusting.

Ik ben ook niet helemaal voorstander van nieuw kopen maar in de 2.0 TSI config zijn er weinig te vinden, én het oude model lag de CO2 een stuk hoger, met nog aanzienlijk hogere BIV tot gevolg.

Ben nooit echt fan geweest van SUV's maar met de Kodiaq al een testrit gemaakt. Erg positief. En gezien de gezinsuitbreiding, paardentrailer, vakanties naar rustig gelegen gebieden, ... is het nu wel ineens een logische keuze als gezinsauto voor de komende jaren.

Nu goed dit is het EV topic. De Enyaq zou misschien een alternatief kunnen zijn, anderzijds is het misschien toch nog wat te vroeg. En de onzekerheid op vlak van belastingen voor EV's mag ook stilaan eens voorbij zijn.

Nu goed dit is het EV topic. De Enyaq zou misschien een alternatief kunnen zijn, anderzijds is het misschien toch nog wat te vroeg. En de onzekerheid op vlak van belastingen voor EV's mag ook stilaan eens voorbij zijn.

Er is geen onzekerheid. Er komt een belasting op EV's vanaf 2025.
De grootte van de belasting staat echter nog in vraag.

Maar met uw behoefte voor een 7 zitter, kom je toch eerder terecht bij het type EV9. En dat is toch wel een beetje meer dan 55k wat de kost van die kodiaq is of zou zijn.
Goedkoopste is nog altijd 66k... https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...algorithm=nfm-default&topspot-dealer-id=11557

of eerder 70k voor de eerder top spec. https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...vance_adjustment=organic&applied_mia_tier=t10

Maandje verder in de Enyaq vs Kodiaq vergelijking, aan het wachten op de saloncondities om de knoop door te hakken. Als ik de afgelopen maand de prijzen van stockwagens opvolg zie ik wel dat de EV's veel stevigere kortingen krijgen waardoor de aankoopprijs toch dichter bij elkaar ligt. Qua Enyaq zou ik dan wel graag voor het 85 model gaan, toch een stuk betere aandrijflijn volgens de tests.

Eerlijk gezegd ben ik er nog altijd niet aan uit, Kodiaq 2.0 TSI is verreweg de meest praktische, (7 zitter, aanhangwagen trekken, lange reizen, ...) maar komt toch snel in de buurt van 55k en daar moet dan nog 2.000 EUR inschrijving bij, en jaarlijks 470 EUR verkeersbelasting.

Het grootste struikelblok is het toekomstperspectief, zeer moeilijk om zo een dure privé aankoop te plaatsen in het onzekere klimaat (belasting, energieprijzen, ...).
Ik verkoop in januari mijn Kodiaq. Wel een 2.0 TFSI van 2016…

Werd dat model al niet vanaf de lancering weggezet als een 7 zitter ?
Dacht enkel dat dan de achterste banken in de koffer gewoon gedraaid stonden met zicht op de achteruit .

Dacht ook toen al dat dit heel comfortabel moest zitten voor een volwassen persoon .
Voor een kind tot 12 jaar zou het nog gekund hebben (wij zaten vroeger ook soms in de koffer van de break met onze rug tegen de leuning van de middenrij zetels . ;) )

Lijkt mij nu niet direct een voorbeeld van een serieuze 7 zitter.
Of je moet het voorzien voor kinderen of kleinere volwassenen.
Ja, vooral voor kinderen handig. Een collega heeft een 7 zit XC90 en dat is ook niet comfortabel voor volwassenen. Ik denk dat de achterste rij van alle 7 zitters eerder voor kinderen zijn.

178g, Kan nog een beetje verschillen per uitrusting.

Ik ben ook niet helemaal voorstander van nieuw kopen maar in de 2.0 TSI config zijn er weinig te vinden, én het oude model lag de CO2 een stuk hoger, met nog aanzienlijk hogere BIV tot gevolg.

Ben nooit echt fan geweest van SUV's maar met de Kodiaq al een testrit gemaakt. Erg positief. En gezien de gezinsuitbreiding, paardentrailer, vakanties naar rustig gelegen gebieden, ... is het nu wel ineens een logische keuze als gezinsauto voor de komende jaren.

Voor paardentrailer vallen de meeste SUVs toch af?
Enyaq mag denk ik maar een 1.300kg trekken.

Jij koopt een auto. Je moet je toch niet bezig houden met het gemiddelde aantal co² van die fabrikant?

Enige dat ze nu allemaal gaan doen is zoveel mogelijk auto's inschrijven om exact uit te komen op dat getal.

Maar wat maakt dat nu uit welke auto's de fabrikanten inschrijven?
Ik denk dat je mijn punt niet goed snapt.
Wagens met een vrij hoge co2 (178gr voor die Kodiaq) gaan de fabrikanten volgend jaar bijna niet meer willen verkopen want de EU boetes kunnen wel eens hoger zijn dan de winst die ze er op kunnen maken.
Dus een stockwagen die reeds geproduceerd is, zullen ze veel liever in 2024 willen verkopen dan in 2025: minder co2 boete en balans voor 2024 ziet er beter uit. Voor zo'n (stock)wagen is het dus interessanter om nu reeds te kopen dan te wachten op het autosalon.

Dus inderdaad, als particulier (of leaser) moet je je niet bezig houden met het gemiddelde aantal co2 van een fabrikant, maar je kan er wel je voordeel mee doenl

Ja, vooral voor kinderen handig. Een collega heeft een 7 zit XC90 en dat is ook niet comfortabel voor volwassenen. Ik denk dat de achterste rij van alle 7 zitters eerder voor kinderen zijn.
Ruimte op de 3de rij van de EV9 is wel een pak ruimer dan die van de Y.
(zie minuut 5)

Heeft ook tot 2500kg trekgewicht. Al heeft niet elke versie deze hoeveelheid, dus je zit dan al in het duurdere segment (AWD).

Ik denk dat je mijn punt niet goed snapt.
Wagens met een vrij hoge co2 (178gr voor die Kodiaq) gaan de fabrikanten volgend jaar bijna niet meer willen verkopen want de EU boetes kunnen wel eens hoger zijn dan de winst die ze er op kunnen maken.
Dus een stockwagen die reeds geproduceerd is, zullen ze veel liever in 2024 willen verkopen dan in 2025: minder co2 boete en balans voor 2024 ziet er beter uit. Voor zo'n (stock)wagen is het dus interessanter om nu reeds te kopen dan te wachten op het autosalon.

Dus inderdaad, als particulier (of leaser) moet je je niet bezig houden met het gemiddelde aantal co2 van een fabrikant, maar je kan er wel je voordeel mee doenl
Nochtans bij vw of Skoda niet veel van te zien op site

De EV9 is dan ook wel een stuk groter dan de model Y, die kan je op dat vlak beter vergelijken met een model X.
Ja, maar de poster zocht expliciet naar een 7 zitter. De grootte laat ik dan buiten beschouwing. Ik ga er dan eerder vanuit dat je graag hebt dat iedereen deftig kan zitten op die 7 plaatsen.

En het moest een paardentrailer kunnen trekken... wat ook geen sinecure is.

Terug
Bovenaan