Elektrische wagens

In de Belgische wegcode staat niets vermeld over te lang aan een laadpaal blijven staan. Wat gemeenten wel mogen doen, is het heft in eigen handen nemen en bepaalde borden plaatsen (om vervolgens GAS-boetes uit te kunnen delen). Zo mag een geëlektrificeerde auto in Blankenberge maximaal 4 uur opladen aan een openbaar laadstation en in Damme, Knokke-Heist en Oostende moet je 58 euro betalen als je je wagen níet aan het opladen bent op zo’n voorbehouden plaats. Dat zijn slechts enkele voorbeelden.

Wat een land 😂

Dus het enige dat ik kan doen is hopen dat ik die mens straks zie en hem duidelijk maken dat hij een associale mens is?
Ge moogt da doen, maar zal weinig uitmaken. Hij zal denken dat hij niks misdoet, en volgens de wet doet hij effectief ook niks mis. Zelfs als er er een tarief actief is om een volle auto te "beboeten", kan je er nog steeds een ganse dag staan. Want als die persoon gewoon beslist te betalen, doet hij in dat geval ook niks mis. En zelfs als dit tarief meer ingeburgerd geraakt, zal dit nog steeds geregeld voorvallen gok ik. Als je moet bijladen en x uur ergens moet zijn, heb je niet altijd de mogelijkheid (of goesting) om halverwege ff je auto te gaan verzetten omdat hij volgeladen is.

Belangrijke voetnoot natuurlijk: hij doet momenteel volgens de wegcode niks mis. Dat kan in de toekomst nog veranderen hé. Tot voor 2022 of 2023 was het zelfs niet eens verplicht aangesloten te zijn met de laadpaal, toen waren die plekken gewoon voorbehouden voor elektrische voertuigen zonder enige voorwaarde (volgens de wegcode).

Is ook afhankelijk hoe lang die daar al staat.
Misschien is die wagen nog maar 10 minuten vol en is die mens effectief onderweg naar zijn wagen.
Dat kan je dan toch moeilijk associaal noemen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als daar een bepaalde wagen pakweg een heel weekend aan een paal blijft plakken.

Is ook afhankelijk hoe lang die daar al staat.
Misschien is die wagen nog maar 10 minuten vol en is die mens effectief onderweg naar zijn wagen.
Dat kan je dan toch moeilijk associaal noemen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als daar een bepaalde wagen pakweg een heel weekend aan een paal blijft plakken.
Hij staat er sinds gisterennamiddag, dus laten we zeggen dat ik zeker ben dat hij niet onderweg was 😛

Hij staat er sinds gisterennamiddag, dus laten we zeggen dat ik zeker ben dat hij niet onderweg was 😛
1732981863702.gif

Maandje verder in de Enyaq vs Kodiaq vergelijking, aan het wachten op de saloncondities om de knoop door te hakken. Als ik de afgelopen maand de prijzen van stockwagens opvolg zie ik wel dat de EV's veel stevigere kortingen krijgen waardoor de aankoopprijs toch dichter bij elkaar ligt. Qua Enyaq zou ik dan wel graag voor het 85 model gaan, toch een stuk betere aandrijflijn volgens de tests.

Eerlijk gezegd ben ik er nog altijd niet aan uit, Kodiaq 2.0 TSI is verreweg de meest praktische, (7 zitter, aanhangwagen trekken, lange reizen, ...) maar komt toch snel in de buurt van 55k en daar moet dan nog 2.000 EUR inschrijving bij, en jaarlijks 470 EUR verkeersbelasting.

Het grootste struikelblok is het toekomstperspectief, zeer moeilijk om zo een dure privé aankoop te plaatsen in het onzekere klimaat (belasting, energieprijzen, ...).

Mijn ev6 is vrijdag ingeschreven. Allez denk ik. Heb toch een kopie van de aanvraag voor de platen zien passeren. Verzekering start vandaag. Mag auto morgen met de platen normaliter uithalen.

Maandje verder in de Enyaq vs Kodiaq vergelijking, aan het wachten op de saloncondities om de knoop door te hakken. Als ik de afgelopen maand de prijzen van stockwagens opvolg zie ik wel dat de EV's veel stevigere kortingen krijgen waardoor de aankoopprijs toch dichter bij elkaar ligt. Qua Enyaq zou ik dan wel graag voor het 85 model gaan, toch een stuk betere aandrijflijn volgens de tests.

Eerlijk gezegd ben ik er nog altijd niet aan uit, Kodiaq 2.0 TSI is verreweg de meest praktische, (7 zitter, aanhangwagen trekken, lange reizen, ...) maar komt toch snel in de buurt van 55k en daar moet dan nog 2.000 EUR inschrijving bij, en jaarlijks 470 EUR verkeersbelasting.

Het grootste struikelblok is het toekomstperspectief, zeer moeilijk om zo een dure privé aankoop te plaatsen in het onzekere klimaat (belasting, energieprijzen, ...).
En waarom geen jonge tweedehandse? Als particulier zou ik het nooit over mijn hart kunnen krijgen om een nieuwe auto te kopen.

Wat is de CO2 uitstoot van zo'n Kodiaq 2.0 TSI?
Vanochtend nog op het nieuws: ze geven naar het schijnt veel kortingen op benzine en diesel stockwagens, wegens de CO2 boetes volgend jaar.
Nu moet de gemiddelde uitstoot van een fabrikant max. 110gr zijn, vanaf 01/01 94gr.
Ik denk dat je nog mooie kortingen kan krijgen op stockwagens.
Minder dan met het autosalon denk ik. (voor een stockwagen!)
En voor een benzine zou ik de komende 5 jaar niet teveel schrik hebben.
Als ze die belastingen enorm gaan optrekken, dan gaan er heel veel mensen in de penarie zitten!

nu bestellen is toch sowieso de 85 krijgen, de 80 kun je niet meer bestellen, tenzij het nog een toonzaalmodel is, maar dat zou ik betwijfelen.

En waarom geen jonge tweedehandse? Als particulier zou ik het nooit over mijn hart kunnen krijgen om een nieuwe auto te kopen.
Idem...
Die depreciatie :(.
Mijn ev6 is vrijdag ingeschreven. Allez denk ik. Heb toch een kopie van de aanvraag voor de platen zien passeren. Verzekering start vandaag. Mag auto morgen met de platen normaliter uithalen.
Hij is effectief ingeschreven op 29/11/2024.
Het lijkt dat je hier wat info daarover kan opvragen voor uw auto: https://mobiforms.mobilit.fgov.be/link/myvehiclemyplate

Hij is effectief ingeschreven op 29/11/2024.
Het lijkt dat je hier wat info daarover kan opvragen voor uw auto: https://mobiforms.mobilit.fgov.be/link/myvehiclemyplate
Heb eens gekeken en als ik het nummer van dat vak X12 opvraag krijg ik dat deze onbekend is of dat deze aangemeld is via internet maar als ik de plaat ingeef dan geeft hem laatste inschrijving voor die plaat 3/12/2024 . Dat klopt dus . ;)

Heb van de verzekering al een voorlopige gekregen van een maand om de auto te kunnen ophalen zodat hem verzekerd is als ik naar huis rij dus zal deze maand nog wel lukken denk ik . ;)

Heb eens gekeken en als ik het nummer van dat vak X12 opvraag krijg ik dat deze onbekend is of dat deze aangemeld is via internet maar als ik de plaat ingeef dan geeft hem laatste inschrijving voor die plaat 3/12/2024 . Dat klopt dus . ;)

Heb van de verzekering al een voorlopige gekregen van een maand om de auto te kunnen ophalen zodat hem verzekerd is als ik naar huis rij dus zal deze maand nog wel lukken denk ik . ;)
Ik had het chassisnummer gebruikt om het op te zoeken. Maar ja zal wel in orde zijn. Mijn verzekering is de definitieve. Al heb ik er nog wel geen betalingsvraag voor gekregen. Moet daar eens achter zien hoe, wie en wat... dat ze mijn verzekering niet ineens stoppen :p.

Ik had het chassisnummer gebruikt om het op te zoeken. Maar ja zal wel in orde zijn. Mijn verzekering is de definitieve. Al heb ik er nog wel geen betalingsvraag voor gekregen. Moet daar eens achter zien hoe, wie en wat... dat ze mijn verzekering niet ineens stoppen :p.
Gewoonlijk komt de rekening iets later . ;)
Mijn oude verzekering is nog geldig tot 10/2025 maar die gaat dus stopgezet worden .
Benieuwd hoeveel ze me gaan terug geven net zoals de rijtaks , heb ik ook juist verleden week betaald .

Gewoonlijk komt de rekening iets later . ;)
Mijn oude verzekering is nog geldig tot 10/2025 maar die gaat dus stopgezet worden .
Benieuwd hoeveel ze me gaan terug geven net zoals de rijtaks , heb ik ook juist verleden week betaald .
Even erbij genomen. De verzekering is geldig tot in april 2025. Geen idee waarom.
Goed dat je sprak over dat het maar een maand geldig was, anders had ik daar zelfs niet naar gekeken en gewoon er vanuit gegaan dat ik gedekt was tot december 2025.

Maar eens gaan navragen hoe dat zit. Kan ook niet te maken hebben met de eerste inschrijving want die is van rond oktober 23.

Terug
Bovenaan