Elektrische wagens

Hangt er vanaf wat je doorbreken noemt. Ik heb dit geschrapt toen ik bezig was met de opsomming, want doet er eigenlijk niet toe :p

Veel redenen uiteindelijk.
  • Laat ons beginnen met de belangrijkste: regelgeving. Dat zou wat zijn, niveau 4 autonoom rijden? Niveau 2 is nog maar in 2022 goedgekeurd in Europa en bijgevolg België. Ik zie dit niet tegen 2030 goedgekeurd worden.
  • Nog een belangrijke is standaardisering. Je haalt daar Tesla aan en dat vind ik direct een minpunt als het daardoor ontwikkeld wordt. Laat ons eerlijk zijn, zelfs de Tesla superchargers zijn nog niet doorgebroken. De eerste supercharger in België is van 2014, momenteel zijn er 17 locaties dacht ik; in gans België... Niet echt bruikbaar voor je voorstel als er niet genoeg zijn en je te ver moet rijden tot de lader. Dus als dit geen standaard wordt voor alle fabrikanten (zowel van wagens als laadpalen), zal dit niet direct doorbreken.
  • Dan is er natuurlijk nog de adoptatieperiode. Zelfs als de voorgaande problemen opgelost zijn, gaat het niet opeens in orde zijn. Dit soort systeem gaat enkel op nieuwe wagens mogelijk zijn. En nieuw aangelegde laadpalen (al zal het waarschijnlijk geen paal zijn maar een soort dock). Dus eens dat er is, gaat het niet direct volstaan met de laadpunten. Dat gaat ook ettelijke jaren duren. Zie hoe traag het plaatsen van traditionele palen gaat. 2030, no way.
  • Dan is er ook nog het probleem van het elektriciteitsnet. Er is een reden dat er maar zo weinig snelladers zijn momenteel. Op veel plekken kan het elektriciteitsnet het gewoon niet aan om snelladers te voeden.
Heeft niks te maken met superchargers he. Hij heeft het over FSD/Robotaxi. Zelf rijdend auto's.

In 2030 gaan we hier hoogstens een POC van zien. Eer zoiets mogelijk zal zijn in europa, zijn we 15-25 jaar verder.

Wetgeving.

Dat probleem is nog redelijk simpel op te lossen door een communicatie tussen auto en laadstation.
- Laadstation kan via publieke queue werken waar elke auto zich kan aanmelden met reistijd naar station
- Laadstation weet wanneer er plekje beschikbaar komt
- Laadstation kan elke auto een signaal geven wanneer deze mag vertrekken
Dat lijkt mij het grootste obstakel te worden, de technologie heeft de wetgeving reeds al een tijdje geleden ingehaald.

En aanvullend:
-Level 4/5 rijden, waarbij een auto volledig autonoom rijdt, werkt misschien redelijk goed in sommige Amerikaanse steden met hun overzichtelijke, rechthoekige stratenpatroon. Maar in ons land, met een wirwar van smalle dorpsstraatjes, eindeloze wegenwerken, omleidingen met misleidende signalisatie en talrijke afritten, zie ik zo’n autonome auto nog niet snel zijn weg vinden.
-Ook de veiligheid lijkt mij nog een punt. Auto’s die ’s nachts leeg rondrijden. Je moet maar s'morgens wakker worden en merken dat je auto de vorige nacht niet is thuisgekomen, of hij staat wel op de oprit, maar met schade. Hoe en wat ga je bewijzen bij de verzekering.

Heeft niks te maken met superchargers he. Hij heeft het over FSD/Robotaxi. Zelf rijdend auto's.
Hij heeft het letterlijk over snelladers...
Wat als EV's die op straat geparkeerd worden 's nachts autonoom naar een snellader zouden kunnen rijden, om daar een lading te halen en autonoom terug te rijden?

Een snellaadstation met 8 laadpunten kan 16 auto's per uur volladen, ofwel +- 150 auto's per nacht. Aan gemiddeld 1,5 laadbeurten per week kan je daarmee 700 EV's van energie voorzien. En dan kan dat snellaadstation overdag nog conventioneel gebruikt worden hè! Wat een economisch potentieel.
Het zelfrijdende is maar een stuk van zijn voorstel en vraag. En heb ik ook aangekaart.

Hij heeft het letterlijk over snelladers...

Het zelfrijdende is maar een stuk van zijn voorstel en vraag. En heb ik ook aangekaart.
Een Tesla SuperCharger is een snellader, maar een snellader is niet per se een SuperCharger he. Je hebt Fastned, Allegoo, Dats24, Gabriels, Ionity, ...
Hetzelfde gelijk Bic en stylo.

Hier aan de lokale Colruyt, McDonalds, Jumbo en BMW dealer staan er in totaal al publieke 9 snelladers. En op het industriepark staan er nog minstens eens het dubbele. En dat in een boerendorp.

En de standaard is er al he. CCS2.

Een Tesla SuperCharger is een snellader, maar een snellader is niet per se een SuperCharger he. Je hebt Fastned, Allegoo, Dats24, Gabriels, Ionity, ...
Hetzelfde gelijk Bic en stylo.

Hier aan de lokale Colruyt, McDonalds, Jumbo en BMW dealer staan er in totaal al publieke 9 snelladers. En op het industriepark staan er nog minstens eens het dubbele. En dat in een boerendorp.

Maar hij had het als Tesla als voorbeeld om hiermee te komen, daarom dat ik de superchargers als voorbeeld aanhaaldde...

En CCS2 is inderdaad de standaard nu als aansluiting. Maar hoe ga je hier gebruik van maken in een volautomatisch proces als dit niet bij elke wagen op dezelfde plaats zit? Daarom dat ik het ook had over een soort dock i.p.v. een paal. In de huidige vorm van wagen/paal gaat een wagen misschien naar daar kunnen rijden maar hoe gaat hij automatisch aankoppelen? Daar moet een standaard voor voorzien worden...

De architectuur moet ook een standaard worden of hoogstens beperkt tot enkele opties.

Zo wil je dat een auto op 800V alleen opgeladen wordt aan een snellader die de technologie ondersteunt om efficientieverlies te beperken. Gelukkig zijn de meerderheid van snelladers daar al op voorzien.

@scriptkiddie hopeloos complexe oplossing.
"Gewoon" iedereen met thuislaadpaal, en die dynamisch aansturen om te laden op het meest gewenste/goedkoopste moment bereikt alles wat jij oogt op te lossen.
Doet er toch ook nie toe? Hij had het over deze groep:
Wat als EV's die op straat geparkeerd worden 's nachts autonoom naar een snellader zouden kunnen rijden, om daar een lading te halen en autonoom terug te rijden?
De mensen die op straat geparkeerd staan, zijn de mensen zonder garage of oprit dus waar een thuislaadpaal niet mogelijk is...

Maar hij had het als Tesla als voorbeeld om hiermee te komen, daarom dat ik de superchargers als voorbeeld aanhaaldde...

En CCS2 is inderdaad de standaard nu als aansluiting. Maar hoe ga je hier gebruik van maken in een volautomatisch proces als dit niet bij elke wagen op dezelfde plaats zit? Daarom dat ik het ook had over een soort dock i.p.v. een paal. In de huidige vorm van wagen/paal gaat een wagen misschien naar daar kunnen rijden maar hoe gaat hij automatisch aankoppelen? Daar moet een standaard voor voorzien worden...
Ik zag overlaatst een filmpje van een laadpaal met robot arm. Die kon zelf zien waar de laadpoort zit en de stekker er in pluggen. Dit probleem lijkt al opgelost te zijn. Zal alleen niet goedkoop zijn...

Vandaag bericht gekregen dat de Kia EV3 bij den dealer staat en factuur ontvangen .
Heb ze zojuist betaald dus nu wachten op de papiertjes en dan naar de verzekering zodat hem ingeschreven geraakt met een nieuwe nr plaat .
Komt schot in de zaak . ;)

Heb wel nog de rijtaks voor den diesel ontvangen en heb tijd met betalen tot januari 2025 maar zou ik dat doen of gewoon plaat binnen steken en wachten tot ze een nieuwe rekening sturen of toch gewoon betalingen dan wachten tot ze terug storten …

maar met 6kWh kan je 30km rijden. Dat is nooit genoeg om effectief als oplossing tov thuisladen te zien.

Neen dat klopt, dat gaat niet alles dekken. Maar afhankelijk van uw gebruik kan dat helpen.
Als je echter 50km rijdt per dag dan kan je op uw dag van het winkelen bijladen en dan 1 keer in de week op zo'n oplaadplaatsje in de geburen hem neerzetten. Het is allemaal niet zo praktisch als thuisladen. Maar je kan errond werken.
Of als snelladen geen probleem is, even 1 keer in de week of zo stoppen aan een snellader en gewoon die batterij gebruiken. Dat zal slijten... maar dat is een probleem voor binnen 10 - 15 jaar.

Dat lijkt mij het grootste obstakel te worden, de technologie heeft de wetgeving reeds al een tijdje geleden ingehaald.
Staat nog allemaal niet op punt om dat al massaal uitgerold te hebben binnen 5 jaar. 10-15 jaar wil ik er nog eens over denken. Al geloof ik niet in de Tesla oplossing als zijnde de juiste richting met enkel focus op de camera's.

Is geen dock versie. Dus je moet dan al werken met een robotarm systeem. Ofwel een standaard gaan toepassen voor de zo'n dockoplossing.
Binnen 5 jaar staat die infrastructuur er niet. En zijn de wagens er ook niet voor. Dat is allemaal veel te wishful thinking.
Toch voor volledig zelfstandig rijden zonder enige input van de inzittenden.

Ik zag overlaatst een filmpje van een laadpaal met robot arm. Die kon zelf zien waar de laadpoort zit en de stekker er in pluggen. Dit probleem lijkt al opgelost te zijn. Zal alleen niet goedkoop zijn...
Is niet voor onmiddellijk. De uitwerkingsprincipes zijn er al sinds +/-2018. De vraag ernaar is er niet. Waarom zou men de laadinfrastructuur dan nog duurder maken ? Logischer om dan de positie van de laadlocatie te standaardiseren. En een oplossing rond het principe laaddock te voorzien waar de wagen gewoon kan inrijden zodanig dat je de kost ervoor zo beperkt mogelijk kan houden dan er robotten met geïntegreerde camera's uit te rollen die stukken van mensen kost en ook nog eens een onderhoudskost heeft...
Als het dan toch onbemand mogelijk is dan kan je ook gewoon het in draadloos laden uitvoeren. https://www.autovisie.nl/nieuws/elektrische-auto-draadloos-opladen-draadloze-oplader/

Mogelijk, ja. Echter is die oplossing noch realistisch noch haalbaar (zowel praktisch als financieel) voor het idee dat geopperd werd. Zoals @Renegadexxripxx hierboven ook al zegt.

Er is momenteel geen standaard is voor de locatie van laadpoorten, dit zijn gewoon enkele voorbeelden:
WLShBTr.png

En sinds er geen staandaard is, is de enige oplossing een rijdende robot zoals die van Hyundai. Wat een dure oplossing is die veel moving parts heeft en uiteindelijk per laadplaats een ruime marge nodig heeft om te manoeuvreren. Of natuurlijk een standaard invoeren die een dock mogelijk maakt. Wat (in mijn ogen) de enige haalbare weg is als je grootschalig vol-autonome laders wilt voorzien.

Het is een mogelijkheid maar waarom het moeilijk maken als er een goedkopere en makkelijkere manier is? Uiteindelijk is het toch een hypothetisch verhaal want het was een vraag om hem te challengen. En dan is een standaard en een dock voor massale implementatie een nog betere kanshebber dan een robot...

Of als snelladen geen probleem is, even 1 keer in de week of zo stoppen aan een snellader en gewoon die batterij gebruiken. Dat zal slijten... maar dat is een probleem voor binnen 10 - 15 jaar.
Snelladen is geen probleem. Die batterijen worden voorverwarmd en gekoeld tijdens het laden. En het BMS kijkt hoe snel de auto mag laden om batterijschade tegen te gaan.

Onderzoek naar de levensduur van de batterijen:

Uit dat grootschalige onderzoek blijkt dat batterijen in de eerste 30.000 kilometer een snelle capaciteitsdaling laten zien, van 100% naar ongeveer 95%. Daarna stabiliseert de afname: bij 100.000 kilometer is de gemiddelde capaciteit nog 90%, en tussen 200.000 en 300.000 kilometer blijft de capaciteit zelfs rond de 87%.
Geen zorgen dus.

Toch goed nieuws voor de occasie markt

Onderzoek naar de levensduur van de batterijen:

Geen zorgen dus.
Tweakers.net (en ik) waren rapper 😜

Uiteindelijk is dat al langer geweten. EV’s rijden al langer rond dan 5 jaar.

Klopt, maar met de beter wordende batterij-technologie, krijg je in veel van die nieuwere studies lagere degradatiepercentages dan de eerste studies waar er in verhouding nog veel 1e generatie Nissan Leafs e.d. zaten met in verhouding slechte resultaten.
Sowieso positief dat de statistieken de goede richting uitgaan.

Terug
Bovenaan