Heeft niks te maken met superchargers he. Hij heeft het over FSD/Robotaxi. Zelf rijdend auto's.Hangt er vanaf wat je doorbreken noemt.Ik heb dit geschrapt toen ik bezig was met de opsomming, want doet er eigenlijk niet toe
Veel redenen uiteindelijk.
- Laat ons beginnen met de belangrijkste: regelgeving. Dat zou wat zijn, niveau 4 autonoom rijden? Niveau 2 is nog maar in 2022 goedgekeurd in Europa en bijgevolg België. Ik zie dit niet tegen 2030 goedgekeurd worden.
- Nog een belangrijke is standaardisering. Je haalt daar Tesla aan en dat vind ik direct een minpunt als het daardoor ontwikkeld wordt. Laat ons eerlijk zijn, zelfs de Tesla superchargers zijn nog niet doorgebroken. De eerste supercharger in België is van 2014, momenteel zijn er 17 locaties dacht ik; in gans België... Niet echt bruikbaar voor je voorstel als er niet genoeg zijn en je te ver moet rijden tot de lader. Dus als dit geen standaard wordt voor alle fabrikanten (zowel van wagens als laadpalen), zal dit niet direct doorbreken.
- Dan is er natuurlijk nog de adoptatieperiode. Zelfs als de voorgaande problemen opgelost zijn, gaat het niet opeens in orde zijn. Dit soort systeem gaat enkel op nieuwe wagens mogelijk zijn. En nieuw aangelegde laadpalen (al zal het waarschijnlijk geen paal zijn maar een soort dock). Dus eens dat er is, gaat het niet direct volstaan met de laadpunten. Dat gaat ook ettelijke jaren duren. Zie hoe traag het plaatsen van traditionele palen gaat. 2030, no way.
- Dan is er ook nog het probleem van het elektriciteitsnet. Er is een reden dat er maar zo weinig snelladers zijn momenteel. Op veel plekken kan het elektriciteitsnet het gewoon niet aan om snelladers te voeden.
In 2030 gaan we hier hoogstens een POC van zien. Eer zoiets mogelijk zal zijn in europa, zijn we 15-25 jaar verder.