Elektrische wagens

Kleine update van mijn Polestar 4.
* De knoppen aan het stuur zijn de helft van de tijd dood.
* Bord herkenning is zo'n 85% van de tijd verkeerd.
* Instellingen gaan willekeurig terug naar standaard.
* Pilot assist is rederlijk kapot. De combinatie van verkeerde borden lezen en de lane assist dat eerder flipper assist zou noemen is niet optimaal.
* De hud zie ik meer niet dan wel.

:laugh:

Maar het is wel een mooie en ruime auto.

Een liter diesel is bijna 10 kWh... Dus zelfs met caravans zijn elektrische auto's veel zuiniger.

En als ge dan met uw ev + caravan naar het zuiden van Frankrijk gaat, dan kan je 10 keer stoppen om te laden...
Even geleden ben ik voor mijn schoonvader in Nederland met een remork ( 3 asser) van 6 meter + 1.5 meter dissel, 2.5 meter breed in beladen toestand van ongeveer 4 ton dakplaten gaan halen.
Verbruik lag toen rond de 12liter/100km (reed leeg 150, geladen 120)

* Pilot assist is rederlijk kapot. De combinatie van verkeerde borden lezen en de lane assist dat eerder flipper assist zou noemen is niet optimaal.

Is dat een algemeen probleem met de Polestar 4 of heb je uitzonderlijk veel pech?
Je zou denken dat ze met 2 generaties Polestar 2 (en mogelijks Volvo EV's, deelden die niet op zijn minst dezelfde software?) al voldoende ervaring hebben om zo'n basic fouten te vermijden.

Is dat een algemeen probleem met de Polestar 4 of heb je uitzonderlijk veel pech?
Je zou denken dat ze met 2 generaties Polestar 2 (en mogelijks Volvo EV's, deelden die niet op zijn minst dezelfde software?) al voldoende ervaring hebben om zo'n basic fouten te vermijden.
Geen idee, er zijn er nog te weinig vermoed ik.
Polestar 4 is op een volledig ander platform gebouwd dan de 2. Heeft niet veel met elkander te maken.
Ik denk niet dat dit nieuw platform al gebruikt is geweest in de westerse wereld.

Geen idee, er zijn er nog te weinig vermoed ik.
Polestar 4 is op een volledig ander platform gebouwd dan de 2. Heeft niet veel met elkander te maken.
Ik denk niet dat dit nieuw platform al gebruikt is geweest in de westerse wereld.

Hopelijk doen ze hun best om dat snel en deftig op te lossen zodat je niet de prijs betaalt om proefkonijn te zijn.

Tot nu toe nog maar 2 Polestar 4's gezien in België - ziet er in het echt wel beter uit dan op de meeste foto's vind ik, vaak zijn die precies onder een vreemde hoek getrokken.

Ik ben bang dat dit in de categorie "OTA" auto gaat vallen zoals bv Tesla. Beetje zoals computerspelen de laatste 10 jaar.
Half shippen en later ota oplossen. Featuregewijs al zeker.
Dergelijke software mogelijkheden geeft de leverancier te veel vrijheid.

Dat in tegenstelling met de Q's, EQ's en iX'en. Daar is alles van bekend, op enkele uitzonderingen na werkend maar gaat ook over zijn levensduur geen grote veranderingen krijgen.

Ja het wordt wel een dingetje bij wagens heb ik de indruk. Systeem werkte altijd heel goed op de i5 maar vorige week kreeg ik ook opeens een update voorgeschoteld van 2,5GB. Met een hele lijst features die erbij kwamen.

Denk dat buiten kaart updates ik dat nog nooit gehad heb op mijn wagens.

je krijgt duidelijk waar voor uw geld

Als ik je een beetje kan geruststellen: de P2 krijgt sinds 2020 redelijk veel updates en de bugs zijn uiteindelijk wel gefixt.
De bordherkenning is wel iets raar. Dat is enkel maar slechter geworden :unsure: (achterliggend zou het data van Google Maps mixen maar dat is meer fout dan juist)

Ja het wordt wel een dingetje bij wagens heb ik de indruk. Systeem werkte altijd heel goed op de i5 maar vorige week kreeg ik ook opeens een update voorgeschoteld van 2,5GB. Met een hele lijst features die erbij kwamen.

Denk dat buiten kaart updates ik dat nog nooit gehad heb op mijn wagens.

BMW levert hoofdzakelijk kwalitatieve verbeteringen en nieuwe features op een reeds goed werkend systeem, zij hebben hun zaken wel goed op orde.

Bij de start van iDrive8 kreeg ik vooral verbeteringen zoals in snelheid van het systeem. Alles werkte, maar soms gewoon traag. Daar is niks meer van te merken.

Verder is het nu feature toevoegen zoals een betere auto pilot, toevoegen van de fileassistent of Rettungsgasse, battery preheat uitbreidingen, extra functies icm de app, layoutwijzigingen en nieuwe headup visuals,...

Als ik je een beetje kan geruststellen: de P2 krijgt sinds 2020 redelijk veel updates en de bugs zijn uiteindelijk wel gefixt.
De bordherkenning is wel iets raar. Dat is enkel maar slechter geworden :unsure: (achterliggend zou het data van Google Maps mixen maar dat is meer fout dan juist)
Troost je, bij Tesla is het niet veel beter. Het klopt dan misschien wel 9/10 keer, maar zolang die 1/10 niet gefixt wordt, blijft het echt vervelend.
Ik kan bijna nooit een volledige rit doen waarbij de Tesla élke weg juist heeft.
Het jammere is dat de data die ze hebben van de kaart wel bijna altijd juist is, maar de camera leest dan iets en gebruikt dan die snelheidslimiet. En dat is dan vaak waar het fout gaat.

Troost je, bij Tesla is het niet veel beter. Het klopt dan misschien wel 9/10 keer, maar zolang die 1/10 niet gefixt wordt, blijft het echt vervelend.
Ik kan bijna nooit een volledige rit doen waarbij de Tesla élke weg juist heeft.
Het jammere is dat de data die ze hebben van de kaart wel bijna altijd juist is, maar de camera leest dan iets en gebruikt dan die snelheidslimiet. En dat is dan vaak waar het fout gaat.
Ik heb vaak dat er een bord 50 staat en het volgende kruispunt staat er niks meer. Dus dan is het 70km/h. Maar de auto heeft laatst een 50km/h bord gezien, dus blijft dat aangeven...

Bij mijn Mercedes juist hetzelfde. En heb al van collega's gehoord dat het bij Audi niet beter is.
Het ergste nog (bij Mercedes en Audi) is dat hij zoveel snelheidslimieten verkeerd toont terwijl het niet eens op basis van borden is, maar dus puur op GPS. Bvb op gewestwegen in Vlaanderen toont hij bijna altijd 90 als limiet.

En dan zeggen dat nieuwe wagens nu verplicht een geluidsignaal moeten geven wanneer je te snel rijdt. In wat voor parallelle wereld leven die wetgevers eigenlijk ?!

Onze Mercedes EQB 250 vorige week gaan afhalen, wat een zalige wagen... Ik rij al even rond met een PHEV (Kia) maar is echt een wereld van verschil. Wij hebben die 2dehands gekocht bij Mercedes (38.000 EUR en 13.000 km) maar ziet er als nieuw uit. Heel tevreden dusver.

Ik heb vaak dat er een bord 50 staat en het volgende kruispunt staat er niks meer. Dus dan is het 70km/h. Maar de auto heeft laatst een 50km/h bord gezien, dus blijft dat aangeven...
Ik heb zelfs al voorgehad dat de camera de snelheidslimiet achterop een vrachtwagen (was in dat geval 60km/u) aannam als verkeersbord ...

Bij mijn Mercedes juist hetzelfde. En heb al van collega's gehoord dat het bij Audi niet beter is.
Het ergste nog (bij Mercedes en Audi) is dat hij zoveel snelheidslimieten verkeerd toont terwijl het niet eens op basis van borden is, maar dus puur op GPS. Bvb op gewestwegen in Vlaanderen toont hij bijna altijd 90 als limiet.

En dan zeggen dat nieuwe wagens nu verplicht een geluidsignaal moeten geven wanneer je te snel rijdt. In wat voor parallelle wereld leven die wetgevers eigenlijk ?!
Klopt. Vanaf augustus 2024 verplicht dacht ik (voor nieuwe wagens). Ik heb de pech dat mijn Tesla net in augustus geleverd werd, dus het eerste dat ik telkens doe bij opstarten auto is die setting afzetten (je kan dat niet permanent afzetten volgens de regulering). Probleem is inderdaad dat de snelheidslimiet >50% van de tijd gewoon verkeerd wordt aangegegeven.

Wereldvreemde EU regulering opnieuw, even dwaas als de cookies pop-up die je al jaren op elke nieuwe website krijgt.

Klopt. Vanaf augustus 2024 verplicht dacht ik (voor nieuwe wagens). Ik heb de pech dat mijn Tesla net in augustus geleverd werd, dus het eerste dat ik telkens doe bij opstarten auto is die setting afzetten (je kan dat niet permanent afzetten volgens de regulering). Probleem is inderdaad dat de snelheidslimiet >50% van de tijd gewoon verkeerd wordt aangegegeven.

Wereldvreemde EU regulering opnieuw, even dwaas als de cookies pop-up die je al jaren op elke nieuwe website krijgt.
Je weet dat je op het verkeersbordje op het scherm kunt tikken om het af te zetten? Je hoeft daarvoor niet de instellingen in te duiken.

Die leven inderdaad in hun eigen wereld en hebben geen flauw benul van de implicaties die dit met zich meebrengt.
Als de verkeersbordherkenning niet 100% van de tijd perfect werkt, is dit systeem by default onbetrouwbaar en dus onbruikbaar. Om daar dan verplicht een waarschuwingssignaal aan te koppelen dat van zijn oren begint te maken zodra je (volgens het onbetrouwbare systeem) 1 km/u te snel rijdt, is de absurditeit voorbij.

Terug
Bovenaan