Elektrische wagens

Mijn vrouw heeft nu een maand (of twee) haar 330e touring.
Superblij, tot ze deze ochtend even mijn iX3 gebruikt om naar haar werk te gaan. Ze heeft zoveel spijt dat ze geen elektrische heeft genomen :D
Zo een 330e rijdt toch ook super smooth?
Een EV is idd vlotter, maar je kan toch niet klagen over moderne fossiele bakken.

Zo een 330e rijdt toch ook super smooth?
Een EV is idd vlotter, maar je kan toch niet klagen over moderne fossiele bakken.
ik zou zelfs willen wisselen. De 330e rijdt veel en veel sportiever, maar is echt wel hard (zelfs op de std 18").

Maar een EV heeft ook wel iets. Stil, instant, snappy. Voor iemand die niet wakker ligt van rijgevoel en toeren draaien is dat eigenlijk wel superieur.

Mijn vrouw heeft nu een maand (of twee) haar 330e touring.
Superblij, tot ze deze ochtend even mijn iX3 gebruikt om naar haar werk te gaan. Ze heeft zoveel spijt dat ze geen elektrische heeft genomen :D
Uw vrouw kan haar 330e savonds misschien insteken om op te laden, kan ze smorgens ook elektrisch naar haar werk. Maar zoals gezegd rijdt dat ding eigenlijk al zo zacht als boter, dus waarschijnlijk zullen er ook wel andere dingen meespelen, misschien de hogere zit van de iX3 ofzo.

Uw vrouw kan haar 330e savonds misschien insteken om op te laden, kan ze smorgens ook elektrisch naar haar werk. Maar zoals gezegd rijdt dat ding eigenlijk al zo zacht als boter, dus waarschijnlijk zullen er ook wel andere dingen meespelen, misschien de hogere zit van de iX3 ofzo.
dat doet ze niet, maar ik wel :shutup: Dus het grootste gedeelte is weldegelijk elektrisch

Er is ook wel een gigantisch verschil in vermogen tussen het elektrisch gedeelte van een 330e en een iX3.

Ik heb de gouden. Die kleur is echt wel geslaagd in combinatie met het zwart en de 21" pro wielen.
Na 2 dagen is mijn HUD ineens terug.
Het verplicht akoustisch signaal bij te snel rijden is gelukkig neutraal en zacht. Op mijn weg naar het werk rij ik wel 80% van de tijd zogezegd te snel. In het echt is de signalisatie in België gewoon kut. Af en toe werken er tussen die niet correct worden afgesloten op het einde en niets klopt nog.
Klopt, de verkeersbord herkenning werkt echt niet goed. Ze hadden beter de snelheid van Google maps overgenomen want die is veel accurater.

Met een aanhangwagen zijn die drive-through Fastned snelladers toch een zegen, ik schrik elke keer opnieuw van dat verbruik (Tesla Model 3 LR) :laugh:

IMG_5737.jpeg

In mijn zoektocht naar een tweedehands elektrische (bedrijfs)wagen valt mij op dat de prijs van sommige recent (premium) wagens vrij laag is. Wat drijft die prijzen zo hard naar beneden? Concurrentie/innovatie, "verouderde" laadinfrastructuur, "tragere" pieklaadsnelheid, elektronica...?

Bijvoorbeeld:
- Q8 e-tron van 2023 met 16.000 km voor €60.000 incl. BTW
- e-tron 55 van 2022 met 25.000km voor €48.000 incl. BTW
- BMW iX van 2023 met 13.000km voor €60.000 incl. BTW
- BMW iX van 2024 met 20.000km voor €64.000 incl. BTW
- Tesla Model Y van 2023 met 20.000km voor €48.000 incl. BTW
- Mercedes EQE SUV van 2023 met 12.500km voor €65.000 incl. BTW
...

Lijken mij toch zeer goede (premium) wagens die niet afgeleefd zijn en aan relatief lage prijzen als je vergelijkt met de nieuwprijs.

In mijn zoektocht naar een tweedehands elektrische (bedrijfs)wagen valt mij op dat de prijs van sommige recent (premium) wagens vrij laag is. Wat drijft die prijzen zo hard naar beneden? Concurrentie/innovatie, "verouderde" laadinfrastructuur, "tragere" pieklaadsnelheid, elektronica...?

Bijvoorbeeld:
- Q8 e-tron van 2023 met 16.000 km voor €60.000 incl. BTW
- e-tron 55 van 2022 met 25.000km voor €48.000 incl. BTW
- BMW iX van 2023 met 13.000km voor €60.000 incl. BTW
- BMW iX van 2024 met 20.000km voor €64.000 incl. BTW
- Tesla Model Y van 2023 met 20.000km voor €48.000 incl. BTW
- Mercedes EQE SUV van 2023 met 12.500km voor €65.000 incl. BTW
...

Lijken mij toch zeer goede (premium) wagens die niet afgeleefd zijn en aan relatief lage prijzen als je vergelijkt met de nieuwprijs.
Niemand wil die rommel hebben :-p

Relatief, zeer relatief ...

Even €60 000 en meer leggen als particulier voor een occasie die niet bepaald speciaal is, is denk ik toch bijzonder weinig mensen gegeven.

Die Tesla MY met 20k km aan €48 000 is dan ook nog een ongelofelijk slechte deal want die is na EV premie gewoon nog steeds nieuw aan €35 000 te krijgen. Ok dat is misschien maar de "trage" "short range" RWD uitvoering in plaats van het performance model (hopelijk?), maar iedereen met 2 correct werkende hersenhelften zou wel gewoon €13 000 in zijn zak steken en als het moet een keertje vaker aan de snellader hangen. De extra prestaties van een performance model kan je in België Vlaanderen toch niet kwijt. En het is nu niet alsof dat "traag" RWD model met 6,9s tot 100km/u iets tekort komt, dat was een tiental jaar geleden Golf GTI terrein.

Je mag ook niet vergelijken met catalogusprijzen want niemand betaalt die voor een EV.
Ik heb zo eens een offerte gezien bij BMW die meer dan 20k onder de catalogusprijs lag en dat was nochtans geen einde reeks model.
En een dure benzine in het hoge marktsegment schrijft ook enorm hard af de eerste jaren, dat is niet alleen bij EV zo.

Relatief, zeer relatief ...

Even €60 000 en meer leggen als particulier voor een occasie die niet bepaald speciaal is, is denk ik toch bijzonder weinig mensen gegeven.

Die Tesla MY met 20k km aan €48 000 is dan ook nog een ongelofelijk slechte deal want die is na EV premie gewoon nog steeds nieuw aan €35 000 te krijgen. Ok dat is misschien maar de "trage" "short range" RWD uitvoering in plaats van het performance model (hopelijk?), maar iedereen met 2 correct werkende hersenhelften zou wel gewoon €13 000 in zijn zak steken en als het moet een keertje vaker aan de snellader hangen. De extra prestaties van een performance model kan je in België Vlaanderen toch niet kwijt. En het is nu niet alsof dat "traag" RWD model met 6,9s tot 100km/u iets tekort komt, dat was een tiental jaar geleden Golf GTI terrein.
Die Tesla´s met de premie zijn wel altijd beperkt beschikbaar en enkel in wit of zwart. De gewone short range is net geen €46.000, een performance met duurste kleur, wit interieur en trekhaak (alle mogelijke niet softwareopties) komt op €65.000 momenteel. Dus zonder te weten welke opties kan je niet zeggen dat die duur of goedkoop tweedehands is.

Terug
Bovenaan