Elektrische wagens

Iemand ervaring/raad met het volgende?
Vriendin heeft koopovereenkomst getekend in maart 2024 voor een Volvo EX30.
Wagen deze week geleverd (september 2024) en factuur gekregen en betaald.
Wilt nu op website van de overheid het nodige indienen i.f.v. premie van €5000 bij aanschaf elektrisch voertuig <€40.000.
Blijkt dat dit zou ingediend moeten zijn 3 maanden na het ondertekenen van de overeenkomst (dus nog voor ze de auto heeft ontvangen), dus in theorie zijn we dus te laat.
Is dit effectief zo en zijn we nu gejost, of komt dit niet zo nauw?
Ik zou zeggen, gewoon asap nog proberen en dan kijken of ze't nog goedkeuren of niet?
(Al lijkt de kans me wel reëel dat ze't afkeuren... Als't gaat om geld te krijgen dan wordt elke letter in voorwaarden meestal nogal letterlijk genomen).

PEH8VCu.jpeg

uA6nWCv.jpeg
dkCAjkt.jpeg

Intussen anderhalve week met de Polestar 4 aan het rondrijden.
+ 540pk is overkill, maar heel leuk
+ Android automotive is heel intuïtief en werkt feilloos
+ Veel ruimte binnenin, koffer ook relatief groot maar met afhellend dak is het moeilijk stapelen
+ Heel stil maar vanaf 130+ redelijk wat windgeluid
+ Voor mij perfect afgeveerd, niet te hard , niet te zacht
- capacitive buttons op het stuur zijn ambetant
- weinig feedback van hendel van pinker en ook stil geluid van pinker zelf. Niet altijd duidelijk of linker nu opstaat
- paar bugs in software zoals HUD die niet altijd start of spiegels die soms niet verzetten bij wisselen van profiel. Altijd opgelost na een herstart
Wel jammer van die verf op uw scherm

Wanneer ik (hard) rem met mijn BMW iX3 dan trilt mijn stuur (of ik voel toch schokken). Omdat de wagen onder garantie is, heb ik hem binnen gedaan om dit te onderzoeken en kreeg ik dit antwoord:

"Dit komt voor van de remblokken en de schijven die wat harder zijn. We hebben hier een laagje van afgedaan en het is wat verbeterd."

Nu moet ik er geen tekening bij maken dat het nu enkele weken later nog steeds even erg is. Wat kan ik zeggen? Kan ik iets eisen? Voorlopig trek ik mij daar niet zoveel van aan, maar wees maar zeker dat niemand zo'n wagen wil kopen bij een testrit (bij een eventuele verkoop later). Dat voelt echt aan alsof er iets fout is.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Of hebben ze gewoon gelijk door te zeggen dat alles 'ok' is ? De boordcomputer geeft geen enkele waarschuwing.

Wanneer ik (hard) rem met mijn BMW iX3 dan trilt mijn stuur (of ik voel toch schokken). Omdat de wagen onder garantie is, heb ik hem binnen gedaan om dit te onderzoeken en kreeg ik dit antwoord:

"Dit komt voor van de remblokken en de schijven die wat harder zijn. We hebben hier een laagje van afgedaan en het is wat verbeterd."

Nu moet ik er geen tekening bij maken dat het nu enkele weken later nog steeds even erg is. Wat kan ik zeggen? Kan ik iets eisen? Voorlopig trek ik mij daar niet zoveel van aan, maar wees maar zeker dat niemand zo'n wagen wil kopen bij een testrit (bij een eventuele verkoop later). Dat voelt echt aan alsof er iets fout is.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Of hebben ze gewoon gelijk door te zeggen dat alles 'ok' is ? De boordcomputer geeft geen enkele waarschuwing.
Toen ik het bij mijn ICE-auto had waren de remschijven krom. Het was zo'n beetje alsof je fiets een wiel met slag heeft. De remschijf raakt daar dan iedere rotatie wat tegen, dat dan de trilling veroorzaakte. Misschien is dat bij jou ook?

Kan vanalles zijn, maar ze geven door hun vorige reparatie aan dat het niet normaal is. Dus terug naar dealer ermee.

Mijn eerste gedacht bij die symptomen gaat toch ook direct uit naar een kromme remschijf.
Toevallig een paar keer hard mee geremd en tijdje ingeduwd gehouden aan een rood licht bijvoorbeeld? Dan warmen die remschijven hard op en koelen daarna ongelijkmatig af. Of in combinatie met plassen rijden kan ook.

Denk wel dat zoiets niet onder garantie zit want slijtage onderdeel en afhankelijk van rijgedrag.

Toen ik het bij mijn ICE-auto had waren de remschijven krom. Het was zo'n beetje alsof je fiets een wiel met slag heeft. De remschijf raakt daar dan iedere rotatie wat tegen, dat dan de trilling veroorzaakte. Misschien is dat bij jou ook?
Het is vooral mijn zetel die schokt merk ik nu. Ik heb het ook als ik traag rij en iets harder rem. Ergens maak ik mij geen zorgen aangezien de boordcomputer niets meldt, maar remmen met meestal geschok is toch ook niet normaal 😕

Laatst bewerkt:
Intussen anderhalve week met de Polestar 4 aan het rondrijden.
+ 540pk is overkill, maar heel leuk
+ Android automotive is heel intuïtief en werkt feilloos
+ Veel ruimte binnenin, koffer ook relatief groot maar met afhellend dak is het moeilijk stapelen
+ Heel stil maar vanaf 130+ redelijk wat windgeluid
+ Voor mij perfect afgeveerd, niet te hard , niet te zacht
- capacitive buttons op het stuur zijn ambetant
- weinig feedback van hendel van pinker en ook stil geluid van pinker zelf. Niet altijd duidelijk of linker nu opstaat
- paar bugs in software zoals HUD die niet altijd start of spiegels die soms niet verzetten bij wisselen van profiel. Altijd opgelost na een herstart

Ik heb de gouden. Die kleur is echt wel geslaagd in combinatie met het zwart en de 21" pro wielen.
Na 2 dagen is mijn HUD ineens terug.
Het verplicht akoustisch signaal bij te snel rijden is gelukkig neutraal en zacht. Op mijn weg naar het werk rij ik wel 80% van de tijd zogezegd te snel. In het echt is de signalisatie in België gewoon kut. Af en toe werken er tussen die niet correct worden afgesloten op het einde en niets klopt nog.

IMG-2436.jpg

IMG-2438.jpg

Vind de wagen beter meevallen in het echt dan op de foto’s. Geen fan van die gouden kleur maar in het zilver kan ik hem wel smaken.

Begin van het jaar sterk aan het twijfelen om deze te bestellen maar omwille van rode cijfers van Polestar en omdat ik dacht dat hij meer een model Y look zou hebben (hoogte van de cabine) hem toch van het lijstje geschrapt. Vind het uiteindelijk wel een mooie wagen en komt toch degelijk uit reviews.

Sorry op voorhand maar vind hem dus gewoon …..spuuglelijk in die kleur .
In het echt is de kleur dieper en donkerder.
Maar ik zou het niet aanraden als je er 10-15 jaar mee wil rijden. Ben niet zeker of ze toekomst bestendig is.
Dan zou ik zelf ook een conservatievere kleur nemen. Meer blauwachtig of zwart.
Alles behalve bompa grijs.

Iemand ervaring/raad met het volgende?
Vriendin heeft koopovereenkomst getekend in maart 2024 voor een Volvo EX30.
Wagen deze week geleverd (september 2024) en factuur gekregen en betaald.
Wilt nu op website van de overheid het nodige indienen i.f.v. premie van €5000 bij aanschaf elektrisch voertuig <€40.000.
Blijkt dat dit zou ingediend moeten zijn 3 maanden na het ondertekenen van de overeenkomst (dus nog voor ze de auto heeft ontvangen), dus in theorie zijn we dus te laat.
Is dit effectief zo en zijn we nu gejost, of komt dit niet zo nauw?
Vriendin heeft dat aantal jaar geleden toen er een premie van 4K was ook gehad. Nooit de premie gekregen. En heeft wel wat nog wat moeite voor gedaan. Gebeld, brieven geschreven, … zonder resultaat.

Mijn vrouw heeft nu een maand (of twee) haar 330e touring.
Superblij, tot ze deze ochtend even mijn iX3 gebruikt om naar haar werk te gaan. Ze heeft zoveel spijt dat ze geen elektrische heeft genomen :D

Terug
Bovenaan