Elektrische wagens

Die range is gewoon gebaseerd op uw laatste kilomters. Als ik de laatste 30km naar huis rijd met een fluwelen rechterteen met een gemiddelde van 40km/u, dan oplaad tot 100%, heb ik meer dan 500km geprojecteerde range. Doe ik die 30km des BMW’s, met gierende banden en pingelende remschijven, gaat er met 100% nog geen 300km range op staan.

Dat is geen bug, da’s een feature.

Als je een uur aan 130km/u rijdt gaat hij de range projecteren “aan die snelheid”. Als je dan opeens afslaat naar een traag b-weggetje, gaat uw geprojecteerde range toenemen. Logisch.

Tenzij je, zoals hierboven aangehaald, uw onboard-navigatie gebruikt en die min of meer volgt. Dan weet het systeem namelijk waar je heen gaat en langs welke wegen.

Toch wel wat bedenkingen:
- prijs: 86.000€ tot 108.000€. Ok, ik heb het er niet voor over, maar het is wat het is zekers?
- geen aparte knopjes om achterste ramen te bedienen. Op een ID.3 van <40k tot daar, maar voor >80k?
- geen knopjes in kofferruim om zetels op de 2e rij neer te klappen. Snap ik ook weer niet.
- materiaal op middenconsole lijkt een soort sticker op plastic (7minuten in dat filmpje)? Wat? Onbegrijpelijk.
- 2.700kg! Op EV-database lees ik trouwens 2.811kg rijklaar. Totaal van de zotte. Bereik gaat ferm tegenvallen, dat is zeker.
Ik zie toch wel potentieel in deze luxe SUV.
- Prijs is vrij natuurlijk niet van de poes maar je krijgt er een luxeboot voor terug. Dit is bij de concurrentie net hetzelfde. Enkel een kia EV9 zal goedkoper zijn in dat segment.
- Ikzelf rij met een EX30 en die moet je ook activeren met een apart knopje. Ik zie niet in waarom hier vergeleken dient te worden met goedkoper autos die dat wel hebben? Het is gewoon een keuze voor minder knoppen (en natuurlijk kost dit ook minder) maar werkt evengoed naar mijn gevoel.
- Daar hadden ze idd wel knoppen voor mogen voorzien maar lijkt me ook niet onoverkomelijk voor die 10 keer per jaar, al mag je het zeker verwachten.
- Dat is inderdaad wel ondermaatse arwerking, ze hadden de naden moeten aanpakken en niemand zag het
- Grote batterij in grote wagen met 4wiel, ik denk niet dat het anders mogelijk is.

Ik kan trouwens beamen door eigen ervaring dat het infotainment zeer intuïtief werkt en puur wennen is de eerste dagen. Ondertussen vind ik het fijn dat alles gecentraliseerd is. Het enige wat volvo niet goed doet is connectiviteitsproblemen met apps zoals spotify youtube snel oplossen. Ik rij nu al 3 maand en die liggen er meer uit dan ze werekn, constant opnieuw inloggen e.d. Ik mag hopen dat ze bij de lancering van deze wagen ineens een software update doen voor heel dat systeem en dat het verholpen is.

Die range is gewoon gebaseerd op uw laatste kilomters. Als ik de laatste 30km naar huis rijd met een fluwelen rechterteen met een gemiddelde van 40km/u, dan oplaad tot 100%, heb ik meer dan 500km geprojecteerde range. Doe ik die 30km des BMW’s, met gierende banden en pingelende remschijven, gaat er met 100% nog geen 300km range op staan.

Dat is geen bug, da’s een feature.

Als je een uur aan 130km/u rijdt gaat hij de range projecteren “aan die snelheid”. Als je dan opeens afslaat naar een traag b-weggetje, gaat uw geprojecteerde range toenemen. Logisch.

Tenzij je, zoals hierboven aangehaald, uw onboard-navigatie gebruikt en die min of meer volgt. Dan weet het systeem namelijk waar je heen gaat en langs welke wegen.
Exact deze week nog ondervonden.

Laden in de walen.... tis toch een speciaal iets.
Dit weekend brouwerij orval gaan bezoeken met een selecte groep vrienden. In florentville een lader op de parking van de colruyt die wel werkt maar uiteraard op zondag afgesloten wordt. Dus daar kon ik niet laden om terug naar huis te geraken op zondag.
In de stad zelf aan den aldi geprobeerd, kaartje werkte niet, overkant vant straat stond er ene waar je geen kabel kon insteken (rare of ontbrekende connector) en dan nog eentje publiek geafficheerd in een hotel maar het hek van het hotel is natuurlijk wel gesloten.

Dan maar snelladen op de weg terug in wellin bij Ionity. Heel stukje van de autosnelweg, 2 van de 6 laders defect en een hele hoop ladende voor ons. Uiteraard bij 10% batterij toegekomen en niet veel zin om nog risico's te nemen.

Dan is vlaanderen toch wel pakje beter maar waarom zou je als waal investeren in laadpalen? De EV's worden daar weggetaxt dus begrijpbaar dat de infrastructuur er ook naar is.

Die semi-publieke laadpalen zijn toch ook een pest.
Vervuilen zoekresultaten, zijn niet weg te filteren, zijn vaak niet toegankelijk, en hun prijs is absurd duur.

In verband met rijbereik en guess-o-meter.. Bij mij verandert dat ook constant, maar dat is door de regenerative braking.. dus ik kan thuis vertrekken met 250km bereik en na 100km aankomen met 200 of 230km..
Bij mij staat de regen op de hoogste stand, dus fors afremmen als ik de gaspedaal los, om zoveel mogelijk te kunnen recupereren.

Ik mag niet echt klagen van de infrastructuur hier in Wallonië. En er komen er constant bij.. en veel snelladers ook.
Sparki (heb ik niet zo graag, werkt meestal niet), en Ionity (werkt nooit en altijd te veel volk) zijn er 2 die ik vermijd. Maar bij bijna alle delhaizes zijn ze snelladers van Electra aan het zetten (300kw's). Op veel carpoolparking's vind je Allego snelladers (150 of 300), en op veel andere plaatsen en bij supermarkten en gemeentehuizen zetten ze ook 40kw, 50 of 60kw laders..
Er wordt echt wel een inhaalbeweging gemaakt.. (en dat alles om de toeristen te verwelkomen, want er zijn nog niet veel Walen met een EV ;-) )

In verband met rijbereik en guess-o-meter.. Bij mij verandert dat ook constant, maar dat is door de regenerative braking.. dus ik kan thuis vertrekken met 250km bereik en na 100km aankomen met 200 of 230km..
Nee hoor, die heeft er nauwelijks mee te maken.

Tenzij je rondrijdt met een perpetuum mobile natuurlijk. Of je bestemming ligt onderaan een heuvel, dan kan het ook.

Je kan nooit meer energie opwekken door te vertragen dan het heeft gekost om op die snelheid te komen. Dus, als je gewoon zou uitbollen ipv te remmen zou je verder geraken, maar dat rijdt natuurlijk niet zo prettig.

Dit weekend brouwerij orval gaan bezoeken met een selecte groep vrienden. In florentville een lader op de parking van de colruyt die wel werkt maar uiteraard op zondag afgesloten wordt. Dus daar kon ik niet laden om terug naar huis te geraken op zondag.
In de stad zelf aan den aldi geprobeerd, kaartje werkte niet, overkant vant straat stond er ene waar je geen kabel kon insteken (rare of ontbrekende connector) en dan nog eentje publiek geafficheerd in een hotel maar het hek van het hotel is natuurlijk wel gesloten.

Dan maar snelladen op de weg terug in wellin bij Ionity. Heel stukje van de autosnelweg, 2 van de 6 laders defect en een hele hoop ladende voor ons. Uiteraard bij 10% batterij toegekomen en niet veel zin om nog risico's te nemen.

Dan is vlaanderen toch wel pakje beter maar waarom zou je als waal investeren in laadpalen? De EV's worden daar weggetaxt dus begrijpbaar dat de infrastructuur er ook naar is.

Ik zit vandaag bij die andere trappisten. Regio Chimay/Beaumont is het ook maar triestig gesteld. 2 hpc 300w in de buurt. That's it. 20km verder liggen er wel nog een paar maar allemaal in de verkeerde richting. Blij dat ik gisteren toch maar besloten heb van 100% te laden.

Mijn vaste stop defect op terugweg. Meestal laad ik nog effe bij bij Total in Nijvel. Geen enkele kaart werd aanvaard. (Freshmile, kia, chargemap en e flux geprobeerd) telkens authentication failed. Had nog justekes genoeg sap om Fastned in Halle te bereiken. Daar werd de Freshmile kaart gelukkig direct genomen.

PEH8VCu.jpeg

uA6nWCv.jpeg
dkCAjkt.jpeg

Intussen anderhalve week met de Polestar 4 aan het rondrijden.
+ 540pk is overkill, maar heel leuk
+ Android automotive is heel intuïtief en werkt feilloos
+ Veel ruimte binnenin, koffer ook relatief groot maar met afhellend dak is het moeilijk stapelen
+ Heel stil maar vanaf 130+ redelijk wat windgeluid
+ Voor mij perfect afgeveerd, niet te hard , niet te zacht
- capacitive buttons op het stuur zijn ambetant
- weinig feedback van hendel van pinker en ook stil geluid van pinker zelf. Niet altijd duidelijk of linker nu opstaat
- paar bugs in software zoals HUD die niet altijd start of spiegels die soms niet verzetten bij wisselen van profiel. Altijd opgelost na een herstart

PEH8VCu.jpeg

uA6nWCv.jpeg
dkCAjkt.jpeg

Intussen anderhalve week met de Polestar 4 aan het rondrijden.
+ 540pk is overkill, maar heel leuk
+ Android automotive is heel intuïtief en werkt feilloos
+ Veel ruimte binnenin, koffer ook relatief groot maar met afhellend dak is het moeilijk stapelen
+ Heel stil maar vanaf 130+ redelijk wat windgeluid
+ Voor mij perfect afgeveerd, niet te hard , niet te zacht
- capacitive buttons op het stuur zijn ambetant
- weinig feedback van hendel van pinker en ook stil geluid van pinker zelf. Niet altijd duidelijk of linker nu opstaat
- paar bugs in software zoals HUD die niet altijd start of spiegels die soms niet verzetten bij wisselen van profiel. Altijd opgelost na een herstart
Knappe bak!
Hoe is de digitale achteruitkijkspiegel?

In het begin even wennen want ogen zijn die focus shift niet gewoon maar na een keer of 10 kijken merk je het niet meer. Je ziet ook meer in het donker tegenover een gewone spiegel.
heb ik op de EV9 ook, maar inderdaad, veel beter beeld dan gewone achteruitkijkspiegel. Is wel meer gezoomd ook, dus soms oppassen bij inschatten afstand :-)

Iemand ervaring/raad met het volgende?
Vriendin heeft koopovereenkomst getekend in maart 2024 voor een Volvo EX30.
Wagen deze week geleverd (september 2024) en factuur gekregen en betaald.
Wilt nu op website van de overheid het nodige indienen i.f.v. premie van €5000 bij aanschaf elektrisch voertuig <€40.000.
Blijkt dat dit zou ingediend moeten zijn 3 maanden na het ondertekenen van de overeenkomst (dus nog voor ze de auto heeft ontvangen), dus in theorie zijn we dus te laat.
Is dit effectief zo en zijn we nu gejost, of komt dit niet zo nauw?

Terug
Bovenaan