Elektrische wagens

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar waar/hoe bevestigen jullie eigenlijk de brandblusser in wagen?
Ik zou hem liefst onder de passagier zetel hebben (meer ruimte in koffer), maar hoe maak je die vast? Een schroef door de vloerplaat lijkt bij een EV een slecht idee :).
Hybride hier, maar de mijne hangt aan de onderkant van de passagiersstoel (vooraan)

Vertrokken aan 144km
55km later staat de teller op 166km

Allemaal goed en wel, maar op de duur is die teller echt niet meer betrouwbaar. Er gaat eens een dag komen dat ik écht maar 144km kan rijden, terwijl ik reken op bovenstaand verhaal…

Veel autostrade 100km/u trouwens

Vertrokken aan 144km
55km later staat de teller op 166km

Allemaal goed en wel, maar op de duur is die teller echt niet meer betrouwbaar. Er gaat eens een dag komen dat ik écht maar 144km kan rijden, terwijl ik reken op bovenstaand verhaal…

Veel autostrade 100km/u trouwens

Het is dan ook een GOM (Guess-o-Meter) in elektrische wagens.

Jawel;
Gooi dat zo ver mogelijk weg, en ga staan waar het geland is, dan sta je op veilige afstand.
(Quote van een brandweerman)
Complete bullshit. Ooit heb ik een aardappelrooier gehad die beginnen branden is toen ik er op weg mee was. Hoewel er slechts 1 poederblusser van 6kg aanwezig was ben ik er toch in geslaagd om de brand onder controle te krijgen en te doven. Dit terwijl de brand zich situeerde aan de hydraulische tractie en de machine volledig op bedrijfstemperatuur was. (dus hydraulische olie met een temperatuur van 60 tot 90 graden celcius). Als je snel genoeg kan ingrijpen bij een brand kan die 1 of 2 kg poederblusser zeker het verschil maken. Dat je er geen auto in lichterlaaie zal blussen kan wel zijn maar imo is een brandblusser binnen handbereik nog altijd een grotere kans om erger te voorkomen dan ern brandblusser die je weggooit en op die plek wat gaat wortel schieten.

Ah goed idee, dus die is altijd correct? thanks !

Percentage is altijd juist. Of zo goed als juist. Uiteindelijk vertaalt men met die GOM het batterijniveau op basis van het historische of verwachte verbruik naar een aantal km. Maar het is gewoon logischer om naar het batterijpercentage te kijken. En u niets aan te trekken van het aantal km.

Met mijn motor kijk ik ook niet naar een KM teller of zo die zegt u kan zoveel km doen. Ik kijk gewoon naar de tankinhoudmeter. Als die begint te blinken dan ga ik tanken. Voor de rest trek ik er mij niets van aan.
Bij een elektrisch voertuig kun je die reflex bij 10-20% hebben. Al is zelfs dat overkill, aangezien je gewoon de navigatietool kan gebruiken en gewoon bijtanken als de wagen u voorstelt om dat te doen. Ik zie de meerwaarde niet van te kijken naar een GOM.

Het is dan ook een GOM (Guess-o-Meter) in elektrische wagens.
Nu moet ik wel zeggen dat het aantal kilometers eigenlijk vrij goed klopt bij mijne auto (en ook bij mijne vorige). De enige keer wanneer die er naast zit is als ik bijvoorbeeld 2 weken wat binnenwegen heb gereden en dan plots een lange autostrade rit ga doen. Dan overschat hij het wel eens, omdat ie rekening houdt met de rijstijl.

En wat nog accurater is, is om de navigatie in te stellen en daar te kijken hoeveel % er over blijft. Die houdt rekening met de snelheidsbeperkingen en zit er vaak boenk op, of maar 1 of 2 % naast.

Nu moet ik wel zeggen dat het aantal kilometers eigenlijk vrij goed klopt bij mijne auto (en ook bij mijne vorige). De enige keer wanneer die er naast zit is als ik bijvoorbeeld 2 weken wat binnenwegen heb gereden en dan plots een lange autostrade rit ga doen. Dan overschat hij het wel eens, omdat ie rekening houdt met de rijstijl.

En wat nog accurater is, is om de navigatie in te stellen en daar te kijken hoeveel % er over blijft. Die houdt rekening met de snelheidsbeperkingen en zit er vaak boenk op, of maar 1 of 2 % naast.

Die GOM baseert zich op uw historiek. Als jij gelijkaardige tripjes doet, dan zal die zo goed als 99% correct zijn. Als daar geen lijn in zit, dan zal die afwijken. Of zo heb ik toch verstaan.

Die navigatietool baseert zich op de af te leggen route, en daarvoor kan die dan ook redelijk goed uitmaken van wat daarvoor het verwachte verbruik is. Al denk ik niet dat die navigatie gaat kloppen als je 185 of 260km/h gaat rijden op dat traject. Dan zal die bijsturen om u sneller te laten laden.

Complete bullshit. Ooit heb ik een aardappelrooier gehad die beginnen branden is toen ik er op weg mee was. Hoewel er slechts 1 poederblusser van 6kg aanwezig was ben ik er toch in geslaagd om de brand onder controle te krijgen en te doven. Dit terwijl de brand zich situeerde aan de hydraulische tractie en de machine volledig op bedrijfstemperatuur was. (dus hydraulische olie met een temperatuur van 60 tot 90 graden celcius). Als je snel genoeg kan ingrijpen bij een brand kan die 1 of 2 kg poederblusser zeker het verschil maken. Dat je er geen auto in lichterlaaie zal blussen kan wel zijn maar imo is een brandblusser binnen handbereik nog altijd een grotere kans om erger te voorkomen dan ern brandblusser die je weggooit en op die plek wat gaat wortel schieten.
Mooi staaltje appelen en peren vergelijken.

Ik ben van de mijne ook wel best tevreden.

Terug
Bovenaan