Elektrische wagens

Waarom geswitched?
Veel problemen bij de productie van de 3 waardoor mijn leverdatum 3 keer uitgesteld was. Ik had in februari 2023 besteld en zou hem pas augustus 2024 gehad hebben. Was sowieso al wat on the fence want was wat boven budget en de 3 is weinig efficiënt

Moet normaal ergens in't voorjaar van 2025 een elektrische bedrijfswagen kiezen. Dus ben nu regelmatig al eens aan't rondkijken op parkings wat er zo al allemaal op de markt is.
Maar pff... 'k vind precies weinig elektrische auto's mooi. Ofwel is er zo geen grill vanvoor wat'k een vreemd zicht vind ofwel is dat zo'n plastic grill en dat ziet er ook niet uit.
Ligt het nu aan mij of zijn benzine/diesel auto's mooier qua modellen 😂.
.

Arval heeft populairste auto’s gepubliceerd.

Top 10 H1 2024 bij arval:
1 Volvo EX30 3
2 Tesla Model Y 2
3 BMW iX1 1
4 Mercedes-Benz EQB 10
5 Skoda Enyaq 7
6 Volkswagen iD.4 4
7 Tesla Model 3 9
8 BMW iX2 New
9 BMW i4 6
10 Mercedes-Benz EQA 12
Ligt dat nu aan mij of is het bizar dat merken als een Kia (EV6), Polestar en BYD allemaal afwezig zijn?
Of is het een klassiek gevalletje van leasing die van oudsher de voorkeur geeft aan Duitsers & Volvo + in dit geval Tesla die op EV gebied nog steeds min of meer incontournable is.

Ligt dat nu aan mij of is het bizar dat merken als een Kia (EV6), Polestar en BYD allemaal afwezig zijn?
Of is het een klassiek gevalletje van leasing die van oudsher de voorkeur geeft aan Duitsers & Volvo + in dit geval Tesla die op EV gebied nog steeds min of meer incontournable is.
Ligt misschien inderdaad aan de lijst auto's die gekozen kunnen worden? Bij ons op't werk rijdt er bijvoorbeeld ook niemand met Kia of BYD. Denk dat we die dus niet kunnen kiezen. De meesten bij ons hebben nu een BMW ix1, Skoda Enyac of Volkswagen ID4.

Ik vind het helemaal niet erg dat KIA enzo er niet bijstaan.. Ik wou namelijk niet iets dat iedereen al heeft..
al moet ik wel zeggen dat ik gisteren bij een bezoekje aan Vlaanderen wel 3 EV9's ben tegengekomen, allen in het zwart en gt line :(:(

In duitsland ook bitter weinig KIA ev gezien. 2 EV6 en 0 EV9. Tesla model 3, daar smijten ze u wel dood mee. En ID7.

In duitsland ook bitter weinig KIA ev gezien. 2 EV6 en 0 EV9. Tesla model 3, daar smijten ze u wel dood mee. En ID7.
Is dat ook niet een beetje prijsgedreven ? Die KIA's zitten nu eenmaal in een hoger prijspunt. Met daarnaast het feit dat die Tesla's in Duitsland gemaakt worden (dus ook geen transport kosten en mogelijks ook geen hogere import kosten)

Moet normaal ergens in't voorjaar van 2025 een elektrische bedrijfswagen kiezen. Dus ben nu regelmatig al eens aan't rondkijken op parkings wat er zo al allemaal op de markt is.
Maar pff... 'k vind precies weinig elektrische auto's mooi. Ofwel is er zo geen grill vanvoor wat'k een vreemd zicht vind ofwel is dat zo'n plastic grill en dat ziet er ook niet uit.
Ligt het nu aan mij of zijn benzine/diesel auto's mooier qua modellen 😂.
.
Het aanbod bij ICE is gewoon veel groter.
Ik heb daarom nu een tesla model y genomen. Niet de mooiste auto, maar het kan er mee door. Qua EV technologie zit die bij de toppers. En énorm praktisch.
En dan ook nog eens niet duur als je de concurrentie bekijkt.

Ik hoop dat de komende 4j het aanbod wel heel sterk uitbreidt met mooie EV’s.

Review van de EX90:

Ik was wel benieuwd. Op zich redelijk positief.
Toch wel wat bedenkingen:
- prijs: 86.000€ tot 108.000€. Ok, ik heb het er niet voor over, maar het is wat het is zekers?
- geen aparte knopjes om achterste ramen te bedienen. Op een ID.3 van <40k tot daar, maar voor >80k?
- geen knopjes in kofferruim om zetels op de 2e rij neer te klappen. Snap ik ook weer niet.
- materiaal op middenconsole lijkt een soort sticker op plastic (7minuten in dat filmpje)? Wat? Onbegrijpelijk.
- 2.700kg! Op EV-database lees ik trouwens 2.811kg rijklaar. Totaal van de zotte. Bereik gaat ferm tegenvallen, dat is zeker.

- 2.700kg! Op EV-database lees ik trouwens 2.811kg rijklaar. Totaal van de zotte. Bereik gaat ferm tegenvallen, dat is zeker.
Was eens een test en hoe groter en zwaarder, hoe minder het bereik afwijkte van de wlpt norm.

Er zijn gisteren trouwens meerdere filmpjes naar buiten gekomen en vandaag stelt volvo de nieuwe xc90 voor en nog wat extra info over de ex90.
Ze reden met een versie die nog enkele software versies achter ligt.

Wat me het meeste stoort aan de wagen is dat die al meer als 1.5j te laat uitkomt.
Ze gratis de centrale computer ooit eens gaan vervangen (de huidige slurpt 3% batterij op per dag voor always on)
De lidar momenteel nog compleet nutteloos is
Veel functies nog gaan ontbreken en ze gaan deze OTA "oplossen".

Tot ik de mijne ontvang (normaal maart 2025) zal er wel nog veel opgelost geraken. Maar ze hebben nog enorm veel werk willen ze van deze wagen een succes maken (zoals de xc90 was).

Ik zou graag eens van de ex90 of polestar 3 een filmpje zien hoe de oplaadcurve nu ineen zit. Want zelfs al is je batterij rond de 60% heb je nog 60 kWh bruikbaar want toch ook weer een kleine 300km te rijden is op autostrade.

Was eens een test en hoe groter en zwaarder, hoe minder het bereik afwijkte van de wlpt norm.

Er zijn gisteren trouwens meerdere filmpjes naar buiten gekomen en vandaag stelt volvo de nieuwe xc90 voor en nog wat extra info over de ex90.
Ze reden met een versie die nog enkele software versies achter ligt.

Wat me het meeste stoort aan de wagen is dat die al meer als 1.5j te laat uitkomt.
Ze gratis de centrale computer ooit eens gaan vervangen (de huidige slurpt 3% batterij op per dag voor always on)
De lidar momenteel nog compleet nutteloos is
Veel functies nog gaan ontbreken en ze gaan deze OTA "oplossen".

Tot ik de mijne ontvang (normaal maart 2025) zal er wel nog veel opgelost geraken. Maar ze hebben nog enorm veel werk willen ze van deze wagen een succes maken (zoals de xc90 was).

Ik zou graag eens van de ex90 of polestar 3 een filmpje zien hoe de oplaadcurve nu ineen zit. Want zelfs al is je batterij rond de 60% heb je nog 60 kWh bruikbaar want toch ook weer een kleine 300km te rijden is op autostrade.
Bij de EX40 en Polestar 2 hebben over de jaren effectief heel veel functionaliteit toegevoegd en bugs gefixt. Komt wel goed met de ex90 denk ik dan.

Dus rijbewijs BE nodig om een simpele aanhanger te trekken?
500kg aanhangers bestaan ook!
Voor dergelijke combinaties (750kg achter zware auto) hebben ze het meest onzinnige rijbewijs uitgevonden: B+code 96. Dat is een soort BE-light, maar je moet wel hetzelfde examen doen. :unsure: Je mag daar dan een aanhanger van 750kg mee trekken, ook al komt je totale gewicht boven de 3500 uit er mee. In het leven geroepen om de zaterdag naar het containerpark te kunnen gaan met je ongeremde aanhanger achter een 3.5t camionette.
Ik heb dus letterlijk nog niemand dat examen weten afleggen. Iedereen gaat uiteraard meteen voor BE dat evenveel kost. :p

Dit vind ik wel een zeer interessante wagen, Neta S Break.
Maar ja, of het totaal pakket klopt (software, verbruik) en of er support zal in Europa, dat is iets anders.
Maar toch veel liever dan al die SUVs met dikke grilles.

4246aedabe7007afc42c06179e44f994@187782-1068x801.jpg
6-1068x614.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan