Elektrische wagens

Ik ben dan eerder benieuwd hoe de fabrikanten gaan reageren ?
Gaan ze dan hunne verkoopsprijs van EV nog laten dalen of niet . ;)
Heeft nu wel het voordeel dat we nu gaan weten waar we zullen staan op gebied van EV en is die onzekerheid ook weer weg die er nu is . ;)

Denk ook dat het een soort gemiddelde gaat worden op basis van gewicht en vermogen en dan een forfait maar hoe hoog die gaat zijn ????
Dat het in stappen zal gaan hebben ze toch al aangegeven dacht ik .

Ik ben dan eerder benieuwd hoe de fabrikanten gaan reageren ?
Gaan ze dan hunne verkoopsprijs van EV nog laten dalen of niet . ;)
Heeft nu wel het voordeel dat we nu gaan weten waar we zullen staan op gebied van EV en is die onzekerheid ook weer weg die er nu is . ;)

Denk ook dat het een soort gemiddelde gaat worden op basis van gewicht en vermogen en dan een forfait maar hoe hoog die gaat zijn ????
Dat het in stappen zal gaan hebben ze toch al aangegeven dacht ik .
Het probleem is natuurlijk dat het bevestigd dat men niet echt betrouwbaar is. Al zou daar nog een slag om de arm zijn omdat op het nieuws bevestigd werd dat dit enkel gold voor de nieuwe wagens. Al zou ik dat wel graag officieel bevestigd zien door de politiekers die aan het onderhandelen zijn om eerlijk te zijn. Want anders heeft het weinig waarde.

Niets houdt hen tegen om binnen 6 jaar, dus bij de volgende regering, die belastingen zonder boe of bah ineens *2 of *3 te doen.
Dat is nog altijd minder als van 0 naar hetgeen ze nu zouden inzetten :p.

Als je weet dat een vrachtwagen ongeveer dezelfde schade aan het wegdek brengt als 10.000 auto's, dan vind ik dit eerlijk gezegd een heel groot onzin argument.

En wat is de oorzaak hiervan dat dit zo'n factor is ? Doordat het wegdek maar voorzien is voor een gewicht van 2000 kg en door het feit dat zo'n vrachtwagen eerder 8-10k kg is dat de deterioratie/slijtage van de weg zo veel zwaarder geïmpacteerd wordt (ik dacht dat belasting bepaald werd in functie van puntlasten en rollasten (wat per /m2 is)) ? Dan is het niet zo'n extreme stap om te zeggen van awel we houden rekening met het gewicht voor de belasting. Allez ik ken er gewoon te weinig van om onomwonden te zeggen van dit is onzin. Mijn buikgevoel zegt gewoon dat als een voertuig zwaarder is, dat de slijtage van de voorziene weg groter gaat zijn en dat een zwaardere belasting te justifiëren valt. Maar ik geef toe, dit is puur buikgevoel. Juist omdat ik er onvoldoende van ken.

Al kan ik mij inbeelden dat het in het verleden bekeken is geweest of het voordeliger is vanuit een budgettair en praktisch oogpunt om de infrastructuur aan te passen aan vb de vrachtwagen maar dat de kostprijs vb duurder was dan gewoon punctueel die weg opnieuw te herstellen tgv de schade van de vrachtwagens.

Belasten op gewicht valt te verdedigen. De hoeveelheid van doorweging dat is een discussiepunt.
Het systeem in Wallonië geeft daar gewoon veel te veel waarde aan.

Dat het sprookje van de EV niet ging blijven duren dat was te verwachten. En het is overigens niet omdat ineens ICE schijnbaar terug goedkoper wordt dat men ook hier niet zal bijschroeven. Ik zou er vanuit gaan dat de taksen hiervoor ook omhoog zullen gaan.
Ik zou dat eigenlijk wel eens becijferd willen zien.
Mijn bedenkingen:
1) volgens mij is het niet gewicht maar druk dat onderhoud veroorzaakt. Dus gewicht/contactoppervlak. Dat is iets helemaal anders dan enkel gewicht. (En dan moet eigenlijk nog gewichtsverdeling en verschuiving van zwaartepunt meegenomen worden)
2) dat geldt volgens mij ook enkel voor asfaltwegen, beton slijt niet op die manier
3) ik denk echt dat 90% van het onderhoud aan de wegen, door weersomstandigheden komen, en niet door het gebruik van de wegen.

Ik heb daar eigenlijk nog nooit een bewijs van gezien dat zwaardere auto's (als in 2-3 ton) de wegen harder belasten.

Maar voor de slijtage van de wegen lijkt gewicht mij toch een belangrijke factor? Waardoor er toch een lans voor kan gebroken worden. Al heb ik er om eerlijk te zijn minder problemen mee indien die MTM genomen wordt wanneer dit enkel voor de BIV is.
Voor een Tesla model Y was dat dus een eenmalige extra kost van 2000€ conform mijn post. Ok dat is redelijk wat geld. Maar dat is op een catalogusprijs van 45k perfect schappelijk. Ik dacht ook in vergelijking met de normale ICE wagen. Het is geen jaarlijkse kost van 2000€ in Wallonië. Voor Nederland ken ik het te weinig.

Maar het zou beter zijn indien men eens de vergelijking maakt met het vergelijkbaar type van wagen. Al kan ik mij wel inbeelden dat er een verschil mag zijn op een ID3 of een kia EV6 en zeker mastodonten zoals een KIA EV9 of een ID buzz? Of heck in de toekomst een kia ingster...
Ik dacht eens.. .tiens wat moeten vrachtwagens van 12 ton dan betalen....
https://www.vlaanderen.be/belasting...rlijkse-verkeersbelasting/tarief-vrachtwagens

Voertuigen of samenstellen met een MTM groter dan 3500 kg en kleiner dan 12000 kg, betalen vanaf 01/04/2016 geen verkeersbelasting meer. U hoeft geen aangifte meer te doen.
:sarcastic:

Euhm we spreken hier over bvb 2000kg wegende EV.

Dit gewicht is verdeeld over 2 assen en 4 wielen.

Zoveel meer dan een ice is dat nu ook weer niet hoor.

Na anderhalf jaar wachten en mijn bestelling van een Polestar 3 naar een Polestar 4 te wijzigen kan ik volgende vrijdag eindelijk mijn PS4 gaan ophalen :clap:

Euhm we spreken hier over bvb 2000kg wegende EV.

Dit gewicht is verdeeld over 2 assen en 4 wielen.

Zoveel meer dan een ice is dat nu ook weer niet hoor.

Afhankelijk waarmee je vergelijkt natuurlijk, en welke wagens men wenst te stimuleren op de wegen (vb kleinere). Een opel corsa zit MTM rond de 1500 kg. Terwijl die leeggewicht rond de 1000 kg zit. https://www.autoweek.nl/auto/98139/opel-corsa-1-2-edition/
Als je dat vergelijkt met een KIA EV6 is dat worst case scenario eerder 2500 kg terwijl die leeg zo goed als 2 ton weegt. https://autotijd.be/gewicht/kia/ev6

Ok, andere categorie. En als je met een BMW X5 vergelijkt zit je aan 2.8k kg MTM en 2.2k kg leeggewicht. Waar ik dacht ook benzine wagens onder andere al meer moeten betalen door onder andere de zwaardere motorisatie (om dat gewicht aan te kunnen) en ik dacht ook nog eens door het gewicht zelf. https://www.bmw.be/nl/all-models/x-series/X5/bmw-x5-technische-gegevens.html/x5-xdrive40i.bmw

Dus het is geen nieuw gegeven. En om wat meer appelen met appelen te vergelijken vb de e-corsa... zit je aan 1500kg versus 2000kg... https://www.opel.be/nl/cars/corsa-models/corsa-electric/vehicle-details.html

Ok, het is misschien geen super groot verschil. Maar het is toch 500kg extra en dat is bij wijze van spreken 50% als je start vanaf het leeggewicht of als je de effectieve MTM neemt iets van een 33%. En dat extra gewicht is nu eenmaal logisch want oa. al die batterijen.
Dit niets noemen is dan ook gewoon niet correct.
Maar het definiëren van een correcte heffing is niet evident. Wat wel evident is, is zeggen dat een heffing logisch is. Al ben ik nog altijd eerder voorstander van een KM heffing. Al heb ik het natuurlijk makkelijk praten aangezien ik geen 10.000'en km's doe en dat voor mij op die manier dan ook mogelijks voordeliger zou zijn.

Klopt, volgens mij wordt dat effect enorm overschat. 5 volwassenen wegen ook 350kg extra, gaan we dan ook belasten op aantal zitplaatsen?
In Wallonië rekent men daar al mee (met de MTM, dus maximaal toegelaten massa) om de BIV te betalen. En wat in sommige landen ook gecontroleerd wordt als je gepakt en gezakt op reis gaat. En bij overschrijding een boete voor kan krijgen.

Al geef ik grif toe dat het gerust kan zijn dat dit serieus overschat wordt, het effect ervan. Maar het wordt al wel ingerekend.

Klopt, volgens mij wordt dat effect enorm overschat. 5 volwassenen wegen ook 350kg extra, gaan we dan ook belasten op aantal zitplaatsen?
Integendeel, van mij mogen ze al de flapdrollen die dagelijks alleen in de auto zitten en excessief veel rijbaan innemen x10 belasten. Fileprobleem zal rap opgelost zijn en de asfaltjes zullen 100 jaar meegaan.

Arval heeft populairste auto’s gepubliceerd.

Top 10 H1 2024 bij arval:
1 Volvo EX30 3
2 Tesla Model Y 2
3 BMW iX1 1
4 Mercedes-Benz EQB 10
5 Skoda Enyaq 7
6 Volkswagen iD.4 4
7 Tesla Model 3 9
8 BMW iX2 New
9 BMW i4 6
10 Mercedes-Benz EQA 12

Terug