Elektrische wagens

Waarom blokkeren de niet-Tesla's meerdere stalls? Binnenkort ook in het hele EV gebeuren en vraag me dit af :)

Laadpoorten die op andere plaatsen staan en korte kabels bij oudere Superchargers. Ik denk dat de nieuwe wat langere kabels hebben.
Bij Tesla staan de laadpoorten altijd links achteraan. Bij andere merken heb je die op allerlei plaatsen: midden vooraan, links/rechts vooraan, rechts achteraan.
Bij sommige Superchargers kan je tussen de chargers wat verder staan, op het gras om zo te laden.
Bij sommige Superchargers niet.
Sommige Superchargers staan naast de auto, sommige midden erachter.

Waarom blokkeren de niet-Tesla's meerdere stalls? Binnenkort ook in het hele EV gebeuren en vraag me dit af :)
De oudere Tesla superchargers zijn zo ontworpen dat de laadpoort links zit waardoor de lader dus ook links staat. Vele wagens hebben hun poort rechts waardoor ze de rechtse lader nemen. Zo is de lader links al onbruikbaar geworden, en ook de parkeerplaats ernaast is meteen onbruikbaar geworden voor een Tesla want de lader die daar bijhoort (en dus links staat) is bezet.
Toch meermaals gezien dat er zo meerdere mensen staan te laden, die dan nog eens niet meteen naast elkaar staan waardoor al snel een groot deel is ingenomen door maar enkele auto's.
Maar zoals gezegd, de locaties zijn vaak zo uitgebreid dat het nooit een probleem was. Op internet wordt vaak moord en brand geroepen (door Tesla rijders) en in theorie hebben ze een punt, maar in praktijk nooit problemen gezien...

De nieuwe V4 laders waar ik ben geweest hadden dat niet, die stonden mooi gecentreerd aan de kop van de parkeerplaats.

Ook nog wel andere stoten gezien hoor, bij IEC bv. mensen met een fietsenrek die dwars 2 plaatsen moesten innemen om te kunnen laden, etc.

De oudere Tesla superchargers zijn zo ontworpen dat de laadpoort links zit waardoor de lader dus ook links staat. Vele wagens hebben hun poort rechts waardoor ze de rechtse lader nemen. Zo is de lader links al onbruikbaar geworden, en ook de parkeerplaats ernaast is meteen onbruikbaar geworden voor een Tesla want de lader die daar bijhoort (en dus links staat) is bezet.
Toch meermaals gezien dat er zo meerdere mensen staan te laden, die dan nog eens niet meteen naast elkaar staan waardoor al snel een groot deel is ingenomen door maar enkele auto's.
Maar zoals gezegd, de locaties zijn vaak zo uitgebreid dat het nooit een probleem was. Op internet wordt vaak moord en brand geroepen (door Tesla rijders) en in theorie hebben ze een punt, maar in praktijk nooit problemen gezien...

De nieuwe V4 laders waar ik ben geweest hadden dat niet, die stonden mooi gecentreerd aan de kop van de parkeerplaats.

Ook nog wel andere stoten gezien hoor, bij IEC bv. mensen met een fietsenrek die dwars 2 plaatsen moesten innemen om te kunnen laden, etc.
Heb eigenlijk nog nooit een nieuwe Tesla lader gezien.

En die oude, die kabels zijn echt kort kort. Bij Tesla zit de laadklep volledig achteraan (onder het achterlicht).
Met mijn ID4 stond die kabel op sommige plekken serieus gespannen. Nog 5cm meer naar voor en ik kon niet laden.

En inderdaad omdat de poort aan de andere kant staat als een Tesla, neem je eigenlijk 2 Tesla plaatsen in.
Twee keer gehad dat er ene langs mij kwam staan, maar er was altijd meer dan plaats genoeg zodat het geen probleem was, en hij ergens anders is gaan staan.

Voor wie eens in een Smart wil rijden, nu ook in het groot - gezien hoekige vorm zou dat wel eens een praktische wagen kunnen zijn, interieur ziet er ook leuk uit.

Op zich valt het laden goed mee, zeker bij Superchargers, maar de curve zakt wel sneller in dan bij zo'n EV6 of EV9. Dus op het einde zat ik rond de 60-70kW.
Dat is exact waar merken het bewijzen of vooral proberen te pronken met topsnelheid die niet lang vastgehouden worden.

Website evkx.net is daar een goede bron aan informatie voor.

Een greep uit vaak genoemde modellen hier, vergelijk zeker met jouw model op evkx. Sortering van snel naar traag naar 80% in gemiddeld aantal kWh

Laadgebied10-80%10-90%
Porsche Taycan265208
Kia EV6 LR192170
Mercedes EQE 350+132115
VW ID7 S124110
BMW i4 40116102
VW ID4 Pro114103
Tesla Y LR10188
Audi Q4 459484
Tesla 3 SR7869

Mercedes heeft een topsnelheid van maar 170 kW, maar laad heel stabiel op voor een 400V model. 800V is buiten categorie snel.

Voor lange ritten is dat alleen maar extra handig.

Laatst bewerkt:
Naast laadsnelheid is de efficientie van de wagen ook belangrijk. Eentje die 15kWh/100km verbruikt en gemiddeld aan 100kW laadt, zal minder lang moeten laden om dezelfde afstand af te leggen dan een wagen die 25kWh/100km verbruikt en gemiddeld aan 130kW laadt.

Zag gisteren een filmpje van Bjorn Nyland en de 1000km challenge met de Model 3 Highland RWD. Ondanks dat die maar een 60kWh batterij heeft en vrij traag laadt, heeft die de challenge toch in 9h30 gedaan. Das dezelfde tijd als de Q6 etron met 105kWh batterij en 800V architectuur. Maar die laatste heeft wel 44% meer stroom verbruikt. En zelfs iets sneller dan de Kia EV6.

Ik zoek al een tijdje een website waarop je al die laadcurves op een mooie grafiek kan zien. Misschien kijk ik ernaast, maar ik vind zoiets ook niet op evkx.net precies. Ik kan ze wel van elk model afzonderlijk bekijken, maar je kan ze niet snel vergelijken, right?

Naast laadsnelheid is de efficientie van de wagen ook belangrijk. Eentje die 15kWh/100km verbruikt en gemiddeld aan 100kW laadt, zal minder lang moeten laden om dezelfde afstand af te leggen dan een wagen die 25kWh/100km verbruikt en gemiddeld aan 130kW laadt.

Dat is waar, alleen ligt dat voor de meeste merken wel in de buurt van elkaar. Voor de test die Bjorn deed, was het voor de zuinigste wagen 18,5 kWh/100km terwijl de andere vaak iets over de 200 kWh/100km liggen. Dat is 5-10% verschil.

Een Q6 zou ik qua grootte en carrosserie ook niet echt vergelijken met een 3.

De Mercedes range vind ik trouwens indrukwekkend qua laadstabiliteit.

Dat is waar, alleen ligt dat voor de meeste merken wel in de buurt van elkaar. Voor de test die Bjorn deed, was het voor de zuinigste wagen 18,5 kWh/100km terwijl de andere vaak iets over de 200 kWh/100km liggen. Dat is 5-10% verschil.

De Mercedes range vind ik trouwens indrukwekkend qua laadstabiliteit.
Vergelijk de Q6 dan eens met de ID7 in de 1000km test:
ID7: 9u25 - 214Wh/km - 13 graden gemiddeld
Q6: 9u39 - 266Wh/km - 18 graden
M3H RWD: 9u30 - 185Wh/km - 20 graden

ID7 is ondanks de kleinere batterij. lagere laadsnelheid en lagere temperatuur toch sneller en zuiniger dan de Q6 vermoedelijk vanwege de betere aërodynamica

Zag gisteren een filmpje van Bjorn Nyland en de 1000km challenge met de Model 3 Highland RWD. Ondanks dat die maar een 60kWh batterij heeft en vrij traag laadt, heeft die de challenge toch in 9h30 gedaan. Das dezelfde tijd als de Q6 etron met 105kWh batterij en 800V architectuur. Maar die laatste heeft wel 44% meer stroom verbruikt. En zelfs iets sneller dan de Kia EV6.

Is wel geen faire vergelijking. Als ik een elektrische wagen voorzie waarbij ik lig op de vloerplaat. Dan zal dat verbruik ook een pak lager zijn. Maar daar wil ik mijn boodschappen niet mee doen of geen zaken mee meenemen.

Voor mij is een model 3 of id7 dan ook veel minder praktisch dan het equivalent van een stationwagen of een hatchback of crossover.
Daar neem ik dan gerust dat extra verbruik erbij. Net zoals dat ik ook geen 100 ga rijden om elektriciteit te besparen en efficiënter te rijden.

Is wel geen faire vergelijking. Als ik een elektrische wagen voorzie waarbij ik lig op de vloerplaat. Dan zal dat verbruik ook een pak lager zijn. Maar daar wil ik mijn boodschappen niet mee doen of geen zaken mee meenemen.

Voor mij is een model 3 of id7 dan ook veel minder praktisch dan het equivalent van een stationwagen of een hatchback of crossover.
Daar neem ik dan gerust dat extra verbruik erbij. Net zoals dat ik ook geen 100 ga rijden om elektriciteit te besparen en efficiënter te rijden.
Ik wil die auto’s niet direct vergelijken. Wil maar zeggen dat 200kW laden niet altijd sneller is dan 150kW laden als de auto minder efficiënt is.
Als je omrekent naar km/h dat een auto bijlaadt, kan je het verschil in laadsnelheid beter relativeren/vergelijken.

Dat is waar, maar met een Model Y:
Model Y: 9u45, 207Wh/km, 102,6km/u
Q6: 9u30, 266Wh/km, 105,3km/u
Toen ik het las vond ik het verbruik van de Model Y al wat hoog, tov van wat ik verbruik, maar Bjorn zal gewoon hebben kunnen doorrijden.
Echter is 266Wh/km gewoonweg ronduit veel!
Dat is zelfs nog meer dan een Model X Raven met 258Wh/km, en die is toch echt veel groter.

Ik wil die auto’s niet direct vergelijken. Wil maar zeggen dat 200kW laden niet altijd sneller is dan 150kW laden als de auto minder efficiënt is.
Als je omrekent naar km/h dat een auto bijlaadt, kan je het verschil in laadsnelheid beter relativeren/vergelijken.

Ja, daarom vind ik die gegevens op EV database waarbij ze 10-80% omgerekend hebben naar km range / u bijladen, zo handig. Geeft inderdaad het beeld waar het om gaat, hoeveel range krijg je bij op die tijd.

Dat is waar, maar met een Model Y:
Model Y: 9u45, 207Wh/km, 102,6km/u
Q6: 9u30, 266Wh/km, 105,3km/u
Toen ik het las vond ik het verbruik van de Model Y al wat hoog, tov van wat ik verbruik, maar Bjorn zal gewoon hebben kunnen doorrijden.
Echter is 266Wh/km gewoonweg ronduit veel!
Dat is zelfs nog meer dan een Model X Raven met 258Wh/km, en die is toch echt veel groter.

Ik weet niet waarom er een focus gelegd wordt op de Q6. Er zijn echt veel meer keuzes die beter zijn hoor ;)

Ja en nee, als het gaat over die paar keer dat je op reis gaat of lange afstand moet doen correct.
Maar als het gaat over 1 dag rondcrossen in Belgie naar verschillende punten dan is het wel handig om eens even heel snel bij te laden om terug thuis te geraken of de dag verder te zetten.

Ja en nee, als het gaat over die paar keer dat je op reis gaat of lange afstand moet doen correct.
Maar als het gaat over 1 dag rondcrossen in Belgie naar verschillende punten dan is het wel handig om eens even heel snel bij te laden om terug thuis te geraken of de dag verder te zetten.
Dan is de laadsnelheid in km/h toch nog steeds van toepassing ook al is het maar voor 100km bij te laden?

Ik weet niet waarom er een focus gelegd wordt op de Q6. Er zijn echt veel meer keuzes die beter zijn hoor ;)
Heb die gewoon random als voorbeeld gepakt omdat die 800V, 105kwh en langdurig aan 200kW kan laden.
Ik wou maar aangeven dat je je niet altijd blind moet staren op de snelheid in kW maar het ook goed is om eens te kijken naar de laadsnelheid in km/h

En mijn punt is dat dat een onfaire vergelijking is.

Eerst en vooral kies je voor de wagen met de vormfactor die voldoet aan uw wensen. En daarna vergelijk je pas naar efficiëntie toe. Dan ben je in mijn ogen correct aan het vergelijken als je wil spreken over efficiëntie.

Anders is dat gewoon appels en peren vergelijken.

Terug
Bovenaan