Elektrische wagens

Vandaag eens een snellader getest na gisteren een 300 km gereden te hebben.
Van 28 naar 80% in 10 min. Gestart bij 166kW en geëindigd bij 78 kW.
En meteen de wagen maar eens wassen want vuil...

Heb jij de versie met 77kw-h batterij of 86kw-h?
En tevreden van de tourer?
Ikzelf sta ook op het punt deze aan te kopen ( twijfel nog tussen deze en de tavascan🙈)

Heb jij de versie met 77kw-h batterij of 86kw-h?
En tevreden van de tourer?
Ikzelf sta ook op het punt deze aan te kopen ( twijfel nog tussen deze en de tavascan🙈)
77kWh. De 86 kWh was op dat moment nog niet bestelbaar en is een stuk duurder...
Voorlopig wel tevreden van, dijk van een wagen en heel ruim.
Maar ja, heb deze nog maar sinds gisteren voormiddag dus ik moet het allemaal nog ondervinden :D

En ben je ook het snelste weg.
Ik heb vandaag gemerkt in Aire de la Vendée dat het soms niet simpel is om aan de lader te geraken.

De Ionity en Tesla laders staan op de inkom van de parking waar bijna iedereen doorheen moet en tegenover de laders kan parkeren, zodat het daar muurvast kan staan. Bijna 10 minuten stil gestaan vanwege de rij ICE wagens voor het tankstation om de hoek op de air. 3 Tesla's en 2 EV's bij Ionity wilden vertrekken, maar konden niet omdat het tankstation alles blokkeerde.

Ik wilde voordien rustig doorbollen naar de lader in Niort, maar mocht niet van mijn vrouw. "We kunnen toch even kijken?". Na 10-15 minuten gekeken te hebben, besloot ik dan maar om 15 minuten bij te laden bij de laders die vrij gekomen waren.

Dus op drukke dagen kan je soms beter langer laden zodat je minder moet wachten.

Ik heb vandaag gemerkt in Aire de la Vendée dat het soms niet simpel is om aan de lader te geraken.

De Ionity en Tesla laders staan op de inkom van de parking waar bijna iedereen doorheen moet en tegenover de laders kan parkeren, zodat het daar muurvast kan staan. Bijna 10 minuten stil gestaan vanwege de rij ICE wagens voor het tankstation om de hoek op de air. 3 Tesla's en 2 EV's bij Ionity wilden vertrekken, maar konden niet omdat het tankstation alles blokkeerde.

Ik wilde voordien rustig doorbollen naar de lader in Niort, maar mocht niet van mijn vrouw. "We kunnen toch even kijken?". Na 10-15 minuten gekeken te hebben, besloot ik dan maar om 15 minuten bij te laden bij de laders die vrij gekomen waren.

Dus op drukke dagen kan je soms beter langer laden zodat je minder moet wachten.

Is het niet beter om te kijken op de app dan ipv ter plaatse te gaan kijken ? Ik las toch dat je met de apps kan zien of er vrij zijn of niet. Waar je dan uw beslissing op kan laten baseren? Al zie ik in de zomer niet echt veel reden om in te gaan op de irrationale gedachtegang van de partner om even te gaan kijken. Gewoon doorkachelen naar de lader in Niort.

Maar ja, het is een keuze die je kan maken.

Tja, bij beide waren op dat moment alle stalls bezet in ABRP.
Niort halen betekende ook wel trager gaan rijden en dan zou het nog best krap worden. Ook nog een uur extra rijden en we waren al +3u onderweg. Dus ja, er viel wel iets voor te zeggen om te stoppen.
In het vervolg zou ik die proberen te vermijden, want echt op een gewone Air enkel bereikbaar via de Péage snelweg. Die in Niort zuid ligt naast de snelweg, maar om de superchargers te bereiken moet je van de snelweg af (hadden we al gedaan om file te vermijden) en een stukje binnendoor. In ieder geval geen last van andere auto's.

Ook 's avonds zag ik in ABRP dat die op de Air nog vol was, maar in Niort de meeste vrij.

Vandaag eens een snellader getest na gisteren een 300 km gereden te hebben.
Van 28 naar 80% in 10 min. Gestart bij 166kW en geëindigd bij 78 kW.
En meteen de wagen maar eens wassen want vuil...

Nu ik de ID7 touring zo zien. De A6 etron avant ziet er gelijkaardig uit? Aller, ik bedoel, ook zo zwaar.
A6e_2023_6005-L.jpg

Het lijkt vooral te komen omwille van de onderkant?

Nu ik de ID7 touring zo zien. De A6 etron avant ziet er gelijkaardig uit? Aller, ik bedoel, ook zo zwaar.
A6e_2023_6005-L.jpg

Het lijkt vooral te komen omwille van de onderkant?
De batterij zit in de vloer bij beide wagens. Dus om geen interieurruimte op te offeren is de wagen toch een stukje hoger. Valt minder op bij een SUV maar wel bij een normale wagen.

De batterij zit in de vloer bij beide wagens. Dus om geen interieurruimte op te offeren is de wagen toch een stukje hoger. Valt minder op bij een SUV maar wel bij een normale wagen.
Is waar, maar toch: dit zie je niet zo sterk bij een Tesla Model 3 (1440mm), Model S (1431mm) of Hyundai Ioniq 6 (1495mm).
Bij een EQE (1510mm) of EQS (1512mm) wel een beetje, maar toch ook nog minder dan bij de ID.7 (1540mm) of A6 e-tron (1440mm).
De A6 is dus 10cm lager dan de ID.7, heeft dezelfde hoogte als een Model 3, maar oogt optisch veel zwaarder. Opvallend.

Ik vraag me nu wel af hoe je achterin zit in de A6. Vond zelf dat ik bij de Model 3 niet comfortabel zat met opgetrokken knieën. (en ik ben geen grote).

Is waar, maar toch: dit zie je niet zo sterk bij een Tesla Model 3 (1440mm), Model S (1431mm) of Hyundai Ioniq 6 (1495mm).
Bij een EQE (1510mm) of EQS (1512mm) wel een beetje, maar toch ook nog minder dan bij de ID.7 (1540mm) of A6 e-tron (1440mm).
De A6 is dus 10cm lager dan de ID.7, heeft dezelfde hoogte als een Model 3, maar oogt optisch veel zwaarder. Opvallend.

Ik vraag me nu wel af hoe je achterin zit in de A6. Vond zelf dat ik bij de Model 3 niet comfortabel zat met opgetrokken knieën. (en ik ben geen grote).
Daar zeg je het al: bij de Model 3 zit je achteraan met opgetrokken knieën, totaal niet comfortabel dus. Bij de ID7 zit je wel in een meer normalere positie.

Net filmpje gezien van Autoweek over de A6: knieën omhoog en tegen de voorzetel, hoofd tegen het dak voor 1m90.
Valt me tegen.
(Net als vrij kleine koffer en frunk, en hoog gewicht: 2260kg)

Model Y AWD: 1979kg
Model Y RWD: 1909kg
Model 3 AWD: 1828kg
Model 3 RWD: 1765kg

Ja, ik weet het: afwerking! Knopjes! Verlicht logo!
Maar komaan, er is geen enkele reden dat die wagens 300-400kg meer moeten wegen.
Zie je ook telkens terug in het verbruik.

Model Y AWD: 1979kg
Model Y RWD: 1909kg
Model 3 AWD: 1828kg
Model 3 RWD: 1765kg

Ja, ik weet het: afwerking! Knopjes! Verlicht logo!
Maar komaan, er is geen enkele reden dat die wagens 300-400kg meer moeten wegen.
Zie je ook telkens terug in het verbruik.
ik heb geen zin om het op te zoeken, maar die Teslas zijn toch pakken kleiner, nee?

ik heb geen zin om het op te zoeken, maar die Teslas zijn toch pakken kleiner, nee?
Pakken kleiner? Niet echt.
Korter wel ja, maar toch zeker de Model Y heeft meer binnenruimte, meer frunk en meer kofferruimte.
Maar ook de Model 3 heeft 594l koffer vs 565l voor de A6. Met veel kleinere frunk.
De ID.7 heeft wat meer koffer (605l) maar weer geen frunk.
De Model 3 is inderdaad een klasse kleiner dan de A6, maar dat merk je niet aan de binnenruimte. Terwijl vroeger de A6 toch wel echt een grote wagen was, ook binnenin.
Packaging blijft bij de traditionele merken toch nog een probleem voor EV's.

Zo'n i5 snap ik al helemaal niet. Leuk voor BMW dat ze de 5 en i5 op dezelfde basis kunnen bouwen, goedkoper voor hen en flexibeler om productievraag in te vullen, maar als klant krijg je toch extra gewicht en minder binnenruimte zonder (relatief) lagere prijs. Grote voordeel van een EV is geen middentunnel achterin, maar daar merk je niets van bij de i4 en i5.

Edit: ik snap gerust dat men geen Tesla wil kopen of dat men een voorkeur heeft voor een Audi, BMW of Mercedes, maar ik denk wel dat er geen technische voorsprong is bij de Duitse merken op het gebied van EV's. Als ik dan lees dat ze modellen beginnen uitstellen omdat de verkoop nu wat tegenvalt, dan vrees ik toch voor de toekomst van de Duitse auto-industrie.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je de realiteit niet ziet gebeuren.

Eerste tip: https://www.acea.auto/pc-registrati...june-2024-battery-electric-14-4-market-share/
Enkel de EU, maar vergelijk 2023 eens met 2024. BEV aandeel daalt.

Tweede tip: In Q2 2024, Tesla's global electric car production amounted to 410,831, 14% less than a year ago. This is the lowest quarterly volume since Q3 2022.

Duitsland heeft de subsidies voor BEV afgeschaft en wat zie je: BEV zakt als een pudding in elkaar. De Duitse industrie is slim genoeg om meerdere mogelijkheden aan te bieden.

Ik rij zelf al jaren BEV, maar je moet gewoon inzien dat de vraag naar ICe en varianten veel hoger is dan BEV. Dat zal niet snel veranderen.

Tja, zoals je zelf zegt: de vraag wordt gedreven door de financiële incentives.
Nu is er nog maar weinig steun voor BEV want in alle landen is het geld op.
In België, waar een nieuwe bedrijfsauto bijna verplicht een BEV moet zijn, is de verkoop ervan in de eerste helft van 2024 met 43% gestegen.
Natuurlijk stelt België niet veel voor op EU niveau.

BEVs zijn nog duur, maar dat lijkt toch niet zo'n groot probleem voor de Belgische bedrijven. Waarschijnlijk wel voor particulieren. (vermoed ik)
Maar die chinezen gaan blijven komen hoor. Ook met hun in China 10k EVs, die in de EU misschien 20k gaan kosten. Je ziet er verscheidene al fabrieken bouwen in Hongarije en Turkije. We kunnen hopen dat ze ook interesse hebben in Audi Brussel, anders gaat die dicht.

Als ik eerlijk moet zijn: als de Europese industrie alleen zware, lelijke, inefficiënte en te dure EVs blijft bouwen, dan zijn ze mij kwijt als koper.

Ook bouwen Europese merken EVs in China voor de Europese markt, die vrijgesteld zijn van de nieuwe EU importheffing (denk ik toch).
21,7% van de EVs in de EU komt uit China, waarvan slechts 7,6% door chinese merken. https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-eu-china-vehicle-trade-2024/
Vind ik vrij hypocriet en China brengt het dispuut ook voor het WTO.

BEVs zijn nog duur, maar dat lijkt toch niet zo'n groot probleem voor de Belgische bedrijven.
Je gaf erboven het antwoord: Belgische bedrijven worden verplicht om BEV te gaan. Andere wagens worden hoog belast en komen vaak duurder uit.
Je weet dus niet of dat een probleem is of niet voor die bedrijven. Ze kunnen niet anders.

Als ik eerlijk moet zijn: als de Europese industrie alleen zware, lelijke, inefficiënte en te dure EVs blijft bouwen, dan zijn ze mij kwijt als koper.

Gelukkig is dat niet het geval.

Zwaar: mijn i4 weegt minder dan een Model S.
Lelijk: subjectief criterium dat niks met BEV te maken heeft.
Inefficiënt: ook hier heb je al goede keuzes. Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat de i4 in praktijk weinig verschillend is met een Model 3. En bepaalde merken bieden andere voordelen als 800V laden.
Te duur: heeft ook niks met BEV te maken. Premium is altijd al duurder geweest. Klanten betalen graag extra voor bepaalde zaken. Anders rijdt iedereen met een Dacia.

Terug
Bovenaan