Michel Drets
Well-known member
Was er ook van verschoten. Reed wel met 275pk versie.Erg onzuinige wagen. De GLC benzine van mijn vader doet het met een litertje of 2 minder op de snelweg.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Was er ook van verschoten. Reed wel met 275pk versie.Erg onzuinige wagen. De GLC benzine van mijn vader doet het met een litertje of 2 minder op de snelweg.
AWD of FWD of RWD ?Deze winter gaan skiën en door Duitsland aan 130 gereden met winterbanden en kwam aan 22,8 kWh uit. Nu met zomerbanden en betere temperatuur hopelijk geraak ik aan 21. We zien wel
Met FWD of RWD kom je ook prima uit de voeten.AWD of FWD of RWD ?
Ik ben nog altijd aan het twijfelen of het noodzakelijk is als ik met de elektrische wagen ga om AWD te hebben. Of RWD niet voldoende zou zijn (met winterbanden en desnoods kettingen)
Een brandstof BMW/Mercedes heeft het gewicht op de neus en de aandrijving op de achterbanden, terwijl die achterkant eigenlijk licht is.
AWD of FWD of RWD ?
Ik ben nog altijd aan het twijfelen of het noodzakelijk is als ik met de elektrische wagen ga om AWD te hebben. Of RWD niet voldoende zou zijn (met winterbanden en desnoods kettingen)
Winterbanden hebben een veel grotere impact dan AWD.AWD of FWD of RWD ?
Ik vind dat het echt te weinig geapprecieerd wordt hoe zuinig die Tesla's zijn!Nog 4 weken en ik heb mijn Model 3 RWD exact 1 jaar. Gemiddelde verbruik is 143Wh/km en ik ben niet de meest zuinige chauffeur![]()
Heb je een LR of RWD? Want de RWD lijkt uit alle testen toch nog wat zuiniger te zijn dan de LR.Wel heel moeilijk om te vergelijken want heel afhankelijk van welk type ritten je doet. Zelf een model Y en na iets minder dan 70.000km zit ik aan 190Wh/km maar ik doe wel hoofdzakelijk korte ritjes of autosnelweg, dus weinig ritten op secundaire wegen. Met de iX3 zat ik voor hetzelfde wel makkelijk over de 220Wh/km.
Bij zo goed als alle rangetesten komt Tesla er wel als eerste uit qua zuinigheid. Soms geraken ze minder ver maar dat is dan puur door de kleinere batterij, niet efficiëntie.
Inderdaad ook een LR (met 20") van begin 2022.Heb je een LR of RWD? Want de RWD lijkt uit alle testen toch nog wat zuiniger te zijn dan de LR.
Maar voor een LR is dat zeer netjes denk ik.
Ik heb trouwens ongeveer hetzelfde verbruikers profiel als jou. Ik doe veel korte ritjes rond de kerktoren (winkel, naar de creche, familiebezoek) en naar kantoor is het een groot deel autostrade. Volgens Teslamate leg ik mijn meeste kilometers aan 120kmh af.
Was van plan om er de all season band op te leggen. Dat wisselen van banden elk seizoen stemt mij niet echt happy. De vraag handelde echter niet over het feit winterbanden of AWD.Met FWD of RWD kom je ook prima uit de voeten.
Remmen gebeurd nog altijd op 4 wielen. AWD zal alleen maar sneller optrekken, maar als je dan moet stoppen, zal de remafstand alleen maar groter zijn omdat je meer snelheid hebt. Volgens mij speelt de gewichtsverdeling ook een grote rol.
Een brandstof BMW/Mercedes heeft het gewicht op de neus en de aandrijving op de achterbanden, terwijl die achterkant eigenlijk licht is.
Een 2WD EV heeft meestal RWD. De batterij zit in de vloer van de wagen (midden) en de motor zit tussen de achterkant en achteras ( achterin het midden). Je hebt dus een ideale gewichtverdeling en genoeg gewicht op de aangedreven as om tractie te hebben.
Zonder winterbanden zou ik wel nooit op wintersport vertrekken. Denken dat je geen winterbanden nodig hebt omdat je AWD hebt, is een vals gevoel van veiligheid. Gewoon altijd winterbanden pakken als je op wintervakantie gaat en een set sneeuwkettingen. Ongeacht het aandrijvingstype. En dan ga je met geen enkele auto in de miserie geraken.
Ik heb nu een jaartje een Model 3 RWD en dat ding heeft ontzettend veel tractie in nat weer. Op de plekken waar ik ferm onderstuur had in de regen met m'n A3/A4, kan ik nu bijna vol op het gas gaan zonder dat er iets gebeurd. En als hem echt wil laten uitbreken, is de tractie/stability control daar direct en gebeurd er niet veel.
Heb je een LR of RWD? Want de RWD lijkt uit alle testen toch nog wat zuiniger te zijn dan de LR.
Maar voor een LR is dat zeer netjes denk ik.
Ik heb trouwens ongeveer hetzelfde verbruikers profiel als jou. Ik doe veel korte ritjes rond de kerktoren (winkel, naar de creche, familiebezoek) en naar kantoor is het een groot deel autostrade. Volgens Teslamate leg ik mijn meeste kilometers aan 120kmh af.
En de stroomlijning van de auto doet ook veel.
Daarnet nog een trip gemaakt met grotendeels filevrije autosnelweg en 130 km/u met de i4: 16,4 kWh/100km. Met een iX3 zal dat onmogelijk zijn.
Maar vroeger kloeg ook niemand dat de eigen auto 9 l/100km benzine verbruikte en de auto van een concurrent 8 l/100km.
Klopt. Geen front motor waardoor de massa in de aandrijving ook lichter is. Geen front differentieel, gearbox etc. Ook al is het een inductie motor die niet draait op cruise snelheid, heb je daar volgens mij wat effcientie verlies op aandrijf niveau.Lijkt me ook logisch dat de RWD zuiniger is dan de LR: ruim 60 kg lichter maakt toch een behoorlijk verschil.
1 motor in plaats van 2 ook wel denk ik?
Er zijn genoeg filmpjes op youtube waar ze de RWD op een sneeuwhelling laten rijden en gaat eigenlijk verbazend goed. Maar zelf geen ervaring met sneeuw in de bergen. Hier int straat heeft er afgelopen 1 uur sneeuw gelegen en dat was het. De auto had daar wel verbazend veel tractie op met de stock banden, die een vrij diep profiel hebben.Was van plan om er de all season band op te leggen. Dat wisselen van banden elk seizoen stemt mij niet echt happy. De vraag handelde echter niet over het feit winterbanden of AWD.
Eerder of het een haalbare kaart was om met RWD de trip naar de de skioorden te kunnen maken. Dat het niet was dat je vast komt te zitten omdat je niet vooruit kan omdat je geen AWD hebt. Of wegslipt. Geen probleem om wat voorzichtiger te rijden...
Indien ik mij daar geen zorgen over moet maken dan is mijn keuze gemaakt. Dan wordt het de RWD. Dat ding trekt meer dan snel genoeg voor mij op en het is qua verzekering dan ook nog eens wat goedkoper dan de AWD. Was quasi 1850€ verzekering per jaar voor een AWD full omnium al was het wel met engelse vrijstelling. En moest ik voor de rest mijn huidige verzekering voor de motor dan ook behouden (goedkoper bundeltarief zat daar dan al in in die prijszetting). Maar bon als je 35 - 40k uitgeeft en het heeft die waarde kan je het niet maken om geen omnium te nemen... vind ik.
Beperking in het aantal kilometers ? Men sprak van een 10% korting indien ik naar 10k kilometers op jaarbasis max ging.Verzekering voor mijn RWD kost 1350euro. Full omnium met Engelse franchise.
Nope, daar staat geen beperking op.Beperking in het aantal kilometers ? Men sprak van een 10% korting indien ik naar 10k kilometers op jaarbasis max ging.
De RWD zat ergens rond de 1520€.