Elektrische wagens

Als ge puur op aantal liters gaat kijken is een SUV in veel gevallen "groter". Maar een break is de koffer meestal langer en minder hoog waardoor er meer verschillende soorten items inpassen in tegenstelling tot een SUV.

Ik weet niet of dat meestal zo is, eigenlijk? Dacht bvb dat als je van een 5 naar X5 gaat, A4 naar Q5, of A6 naar Q7 (of zelfs de iets kortere Q8) de bodemoppervlakte zeer gelijkaardig blijft maar je in hoogte gewoon nog bijwint.

Ik weet niet of dat meestal zo is, eigenlijk? Dacht bvb dat als je van een 5 naar X5 gaat, A4 naar Q5, of A6 naar Q7 (of zelfs de iets kortere Q8) de bodemoppervlakte zeer gelijkaardig blijft maar je in hoogte gewoon nog bijwint.
Eerste voorbeeld dat ik opzoek

BMW 3 touring vs X3

X3 heeft grotere koffer in volume.
1720017896761.png

3 touring heeft langere koffer
1720014553778.png

1720014577025.png

Laatst bewerkt:
Vreemde collega's als ze een compacte SUV kiezen en dan klagen over de kofferruimte. Ik doe nu mijn laatste maanden uit met een Passat break en schakel (hopelijk) in het najaar over op een X1. Ik ben nu wel wat gewoon van ruimte, maar die X1 is qua koffer moeilijk triestig te noemen.

Uw A4 knoerthard en gevoelig luider, welke velgen en banden liggen er onder? Dit kan vaak al meer invloed hebben op de geluidsbeleving dan het type wagen. Ook zal quasi alles knoerthard aanvoelen tegenover een Superb.
Ik ervaar een A4 toch ook als een stillere wagen dan mijn Passat en zeker stiller dan gelijk welke Skoda.
Kiezen is een relatief begrip... als de car lists zodanig opgesteld worden dat je eigenlijk juist dat nog kan nemen kan je moeilijk nog van keuze spreken tbh.

Is dat dan?
Enyaq: 585 liter
ID.4: 543 liter
Q4: 520 liter

Ja, de Q4 is de kleinste van de 3, maar om nu te zeggen dat er zeker tussen de ID.4 en de Q4 zo'n wereld van verschil zit?

Een A4 was ook altijd al kleiner van koffer dan een Superb, misschien zelfs dan een Octavia. Is toch altijd een D-segmenter gebleven? Kofferruimte bepaalt dat toch niet?

Zeker temeer bovenstaand drietal gewoon dezelfde wielbasis heeft en qua binnenruimte dus vrij gelijkaardig is. Alleen plakt Skoda er in hun vertrouwde stijl aan de achterkant nog een paar centimeter aan vast zodat de koffer iets groter wordt.

Nja een XC40 zit bijvoorbeeld nog op 450 liter. Superklein is dat ook niet, maar dat begint wel al te schelen.
"D-segment"... E-segment tot daaraan toe nog. Executive, dan weet je dat het over meer dan enkel grootte gaat maar C & D segement worden omschreven als Medium & Large cars respectievelijk. De grote van de wagen bepaald dus in welk van die segementen ze terecht komen? Als je echter binnen die segementen modellen begint te vergelijken en rangschikken op grote onderling dan ga je toch sterk uiteenlopende resultaten krijgen? Het verschil tussen de kleinste grootste C segementer is waarschijnlijk groter dan het verschil tussen de grootste C-segmenter en de kleinste D-segmenter. Je moet ergens een soort cut-off creëeren, dat snap ik, maar zo wordt C-segment en D-segment wel nogal een arbitrair gegeven... zeker omdat buitenafmetingen dan ook nog niet altijd zomaar 1:1 vertalen in binnenafmetingen.

Ik moet wel toegeven dat ik verschiet van de kofferruimte van die Q4 vs de ID.4, X1 zou met 540l zelfs on par met de ID.4 uitkomen. Vreemd, dan speelt er toch ergens iets van optisch bedrog, mogelijks de grootte van het laadoppervlak VS meer volume in de hoogte? :unsure:

Ik ben allesinds blij dat ik van men x1 naar een tesla model y ga.
Meer plek in de koffer en het belangrijkste (en iets dat veel mensen niet mee tellen)
Meer plek op de achterbank.

Mijn vrouw moet haar stoel bijna volledig naar voor zetten met de kinderstoel achter haar.
Als ik daar zit, zit ik niet comfortabel (gelukkig ben ik meestal bob 😂)

Je moet ergens een soort cut-off creëeren, dat snap ik, maar zo wordt C-segment en D-segment wel nogal een arbitrair gegeven... zeker omdat buitenafmetingen dan ook nog niet altijd zomaar 1:1 vertalen in binnenafmetingen.
Je geeft het antwoord zelf: een segment heeft quasi niks meer met afmetingen te maken. 30j geleden mss wel, maar eigenlijk al heel lang niet meer.

Het is wat het is: een segment. Een Passat zal nooit een BMW 5-serie zijn. Al groeit hij tot 5m, pomp je hem nokvol met opties en lepel je er een dubbele VR6 in.

Kopers van een BMW 5-reeks kopen geen Passat.
Kopers van een 3-reeks doen dat wel omdat ze niet voldoende geld beschikbaar hebben voor de ruimte van een 5-reeks, maar toch kinderen geboetseerd hebben. Of omdat ze veel naar het containerpark moeten en ze niet met een aanhangwagentje durven rijden.

Omdat ze bereid zijn om compromissen te sluiten op alles, maar helaas die ruimte (tijdelijk) nodig hebben.

EDIT: Shiiiiiit, fanboyisme. Ik stop er officieel mee, met anti-VAG en pro-BMW. Auto’s kunnen mij eigenlijk al jaren geen kloten meer schelen. En bevestigd door de 964 waar ik een half uurtje mee mocht rijden een paar weken terug. Alles rijdt slecht vgl. met zoiets. Dan maar een EV9 voor de ruimte en de zero gegeven fucks

Laatst bewerkt:
Je geeft het antwoord zelf: een segment heeft quasi niks meer met afmetingen te maken. 30j geleden mss wel, maar eigenlijk al heel lang niet meer.

Het is wat het is: een segment. Een Passat zal nooit een BMW 5-serie zijn. Al groeit hij tot 5m, pomp je hem nokvol met opties en lepel je er een dubbele VR6 in.

Kopers van een BMW 5-reeks kopen geen Passat.
Kopers van een 3-reeks doen dat wel omdat ze niet voldoende geld beschikbaar hebben voor de ruimte van een 5-reeks, maar toch kinderen geboetseerd hebben. Of omdat ze veel naar het containerpark moeten en ze niet met een aanhangwagentje durven rijden.

Omdat ze bereid zijn om compromissen te sluiten op alles, maar helaas die ruimte (tijdelijk) nodig hebben.

EDIT: Shiiiiiit, fanboyisme. Ik stop er officieel mee, met anti-VAG en pro-BMW. Auto’s kunnen mij eigenlijk al jaren geen kloten meer schelen. En bevestigd door de 964 waar ik een half uurtje mee mocht rijden een paar weken terug. Alles rijdt slecht vgl. met zoiets. Dan maar een EV9 voor de ruimte en de zero gegeven fucks
Dat is wel effectief een beetje hoe het met zowat alle "typische" auto's is. Er rijdt héél weinig rond dat eigenlijk echt leuk rijdt. Alles is eenheidsworst geworden imo.

holy fuck van een ID4 naar een tcross met manuele versnellingsbak na 3.5 jaar.... Das toch wel echt even wennen.

ja de ID4 is weer op een terugroepactie :p

Allez een piek in het aantal verkochte elektrische wagens.

Al verwacht men volgend jaar dat het kommer en kwel gaat zijn bij het wegvallen van de premies. Ik vraag mij nu toch serieus af of ik niet beter nog een jaartje wacht met de aankoop van een tweedehandse elektrische wagen in de hoop dat de prijs eerder bij de 25-30k uitkomt :p ipv 35-40k.
Die terugval komt op dit moment namelijk voor in de landen waar die premies waren weggevallen.

Dat zegt ook niet veel, want de het kan best zijn dat die extra kofferruimte in de X3 gewoon een compartiment onder de grond is. Dat is technisch gezien wel kofferruimte, maar daarom geen bruikbare kofferruimte.

Ja, al die cijfers in liters zeggen me ook niet zoveel, ik zou liever hebben dat fabrikanten duidelijk zijn over de afmetingen van die kofferruimte en hoeveel van dat volume in een frunk / compartiment onder de bagagevloer zit.

Binnenkort rijden we elektrisch naar het zuiden van Frankrijk. Welke laadpassen laden jullie aan? Ik heb voorlopig enkel de Polestar Charge kaart. Lijkt mij genoeg laadpalen te coveren maar ik denk dat er met sommige passen wel wat kortingen te verkrijgen zijn?

Allez een piek in het aantal verkochte elektrische wagens.

Al verwacht men volgend jaar dat het kommer en kwel gaat zijn bij het wegvallen van de premies. Ik vraag mij nu toch serieus af of ik niet beter nog een jaartje wacht met de aankoop van een tweedehandse elektrische wagen in de hoop dat de prijs eerder bij de 25-30k uitkomt :p ipv 35-40k.
Die terugval komt op dit moment namelijk voor in de landen waar die premies waren weggevallen.

Een beetje in dezelfde lijn: Polestar heeft in 2023 serieuze verliezen geleden:
https://www.cbtnews.com/polestar-faces-revenue-decline-and-increased-losses/

Ja, al die cijfers in liters zeggen me ook niet zoveel, ik zou liever hebben dat fabrikanten duidelijk zijn over de afmetingen van die kofferruimte en hoeveel van dat volume in een frunk / compartiment onder de bagagevloer zit.
Daarom dat ik wel "fan" ben van bjorn neyland zijn bananabox test.
Geeft een ander zicht op de ruimte van de koffers

Binnenkort rijden we elektrisch naar het zuiden van Frankrijk. Welke laadpassen laden jullie aan? Ik heb voorlopig enkel de Polestar Charge kaart. Lijkt mij genoeg laadpalen te coveren maar ik denk dat er met sommige passen wel wat kortingen te verkrijgen zijn?
Een paar maand geleden in Spanje de app RecargaPublica van Iberdrola gebruikt. Daar kan je je credit kaart aan koppelen en zo opladen via de app. Geen laadpas nodig dan. Als ik op de map kijkt, zijn er ook een massa laadpalen in Frankrijk die je via die app kan gebruiken.

Is 11l/100km niet een beetje overdreven? Zelfs Spritmonitor geeft een gemiddelde dat 20% lager ligt.
Ik heb er vorige zomer 5 maand mee gereden. Op autostrade zat die weldegelijk aan dat verbruik. Heb een vriend die met een PHEV XC60 rijdt en lange afstand heeft die hetzelfde verbruik.

De id4 verbruikt op dagelijkse basis ook minder als die 21 kWh. Maar op autostrade aan 120 a 130 is dat gewoon een reëel verbruik.

Terug
Bovenaan