Elektrische wagens

Mss ook rekening houden met de rest wat MrKend54l gezegd heeft, het gros van de laadmomenten komt van bij je thuis en werkgever en misschien nog andere goedkope plaatsen.
Dus dat het 1x duur is, hoeft nog niet te betekenen dat het altijd duur is.
En bij Tesla hoef je er ook niet mee bezig te zijn, die auto regelt dat allemaal voor jou om tussenstops te doen met laadpalen.
Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet, maar ABRP wordt vaak gebruikt en dat zit daar ook in.
Daarnaast is "ik ben vergeten in te pluggen na boodschappen te doen" ook niet echt een punt als je geen 200km verder uw boodschappen gaat doen. Mijn langste oplaadbeurt tot nu toe was op het werk (na 50km te rijden) en dat was 9kw (op 1u geladen).

Mss ook rekening houden met de rest wat MrKend54l gezegd heeft, het gros van de laadmomenten komt van bij je thuis en werkgever en misschien nog andere goedkope plaatsen.
Dus dat het 1x duur is, hoeft nog niet te betekenen dat het altijd duur is.
En bij Tesla hoef je er ook niet mee bezig te zijn, die auto regelt dat allemaal voor jou om tussenstops te doen met laadpalen.
Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet, maar ABRP wordt vaak gebruikt en dat zit daar ook in.

Allemaal goed en wel dat uw wagen het zou regelen, maar wat ga je doen als uw logement geen laadpaal heeft? Uw wagen paar km verder zetten, en terug lopen?

Jullie zullen dan wel zeggen ‘ga dan waar ze een laadpaal hebben’, maar bon. Dat zijn voor mij allemaal te pro-EV argumenten.. Het logement komt eerst, de rest is ‘bijkomstig’ imo.

Voor mij lijkt de ideale wagen een hybride met ~100km bereik, 75km effectief. En dan benzine/diesel. Best of both worlds. Ideaal voor stadsmensen/stadsverkeer ook dan. En laten we eerlijk zijn, zo vervuilend is die benzine/diesel nu ook weer niet..

Allemaal goed en wel dat uw wagen het zou regelen, maar wat ga je doen als uw logement geen laadpaal heeft? Uw wagen paar km verder zetten, en terug lopen?

Jullie zullen dan wel zeggen ‘ga dan waar ze een laadpaal hebben’, maar bon. Dat zijn voor mij allemaal te pro-EV argumenten.. Het logement komt eerst, de rest is ‘bijkomstig’ imo.

Voor mij lijkt de ideale wagen een hybride met ~100km bereik, 75km effectief. En dan benzine/diesel. Best of both worlds. Ideaal voor stadsmensen/stadsverkeer ook dan. En laten we eerlijk zijn, zo vervuilend is die benzine/diesel nu ook weer niet..
Nee, een 20 minuten - half uur opladen aan de dichtsbijzijnde snelle laadpaal?
Als je ooit in een groot land gereisd heb, ga je toch ook niet het "last gas station in 200 miles" passeren als je niet zeker bent of je dat haalt?

Ja, het is een beetje rekening houden in die 1% van de ritten. Die overige 99% moet je u nergens zorgen over maken.

Als we nu die 250km nemen door, en je moet nog terug geraken, 500km bereik hebben we nodig.

1. Er lijken maar weinig elektrische wagens dit volledig op 1 laadbeurt te kunnen doen. Als het uberhaupt al mogelijk is? Er zullen hier wel mensen zitten die het meer volgen dan ik. Dus dit is sowieso al een ‘nadeel’, daar kun je al niet rond. En je moet dan al chance hebben dat uw logement een laadpaal heeft die vrij is.
Ik haal 400 km op de autostrade, 120km/h bij 15°C. Ik moet 10 min stoppen aan een snellader voor 500 km af te leggen.
2. Je moet sowieso al een stuk bijladen. Dus stel dat we voor 75% bijladen (bv. iX3). Kostprijs: bv. Ionity 0,79€/kWh, BMW slechts 0,29€/kWh (volgens wat ik lees). 0,75 * 74 kWh moet worden opgeladen, dus zit je tussen de ~15€ en ~45€. Dus ~6€/100km tot ~18€/100km.
Koop dan geen BMW. Ik betaal +/- 0.3 EUR/kWh bij een Tesla supercharger
Vergelijkbare diesel, bv. ik haal uit mijn 320d gemiddeld 800km, voor 55l. Kostprijs ~70€. Dus ~8€/100km. Maar op lange afstanden sowieso veel lager verbruik, dus zit nog wel wat marge op hier.
Zelf aan de snellader is het bij mij 200 Wh/km * 0.3 = 6 EUR/100 km.
Maar ik heb de voorbije 5000 km één keer geladen bij Tesla, om het te testen. 5kWh. De rest heb ik thuis geladen, en van wat ik thuis laad is op dit ogenblik meer dan 80% zonne-energie die ik anders aan 0.042 EUR/kWh zou injecteren.
100 km rijden 'kost' me sinds begin maart 0.8 EUR/100 km, en dat zal zo zijn tot begin oktober.
Dus qua kostprijs zou het gelijkaardig zijn als je de nodige abonnementen hebt. Maar ook dit is toch weer met het nodige ‘plannen’, bv. ervoor zorgen dat je weet bij welke ‘provider’ je zal laden etc. Abonnementen afsluiten etc. Dus is toch een semi-nadeel.
Dat plannen doen de meeste wagens voor je. En er zijn heel wat gratis kaarten. Vind je allemaal op internet terug. Je moet echt geen 20 laadpassen nemen.
3. Aankoopprijs lijkt me dat bv. een iX3 ongeveer 10.000€ duurder is (heb ff snel gerekend). Dus is ook al een nadeel (als we even kijken naar een particuliere aankoop).
Hij houdt ook een hogere restwaarde. En je hebt amper onderhoudskosten. Ik ken iemand met een Renault Zoë die na 30 000 km een eerste onderhoud had voor 30 EUR, en iemand met een Model 3 die na zijn eerste onderhoud (vergelijkbare kilometerstand ongeveer 200 EUR betaalde. Check de facturen van je BMW 320d nog maar eens.
Dus ja, voor mij is dat ‘waarheid in het midden’. Wij zijn nogal allemaal jong en modern, maar ik zie bv. mijn moeder hier geen rekening mee houden (met alle respect voor de mama natuurlijk!). Er is gewoon nog te weinig aanbod, waardoor er nog te veel speling is naar kosten toe. Om nog maar te zwijgen van de overheid, die gaan ook willen een centje verdienen hoor..
Aanbod is nu snel aan 't toenemen
Ja, als ik reken aan mijn thuistarief, 75% opladen, zou dit rond de ~5€ kosten. Dus zit je rond de 2€/100km inderdaad.
Ik zit na 5000 km aan 99% opladen thuis. En 't prijsverschil voor mij is ook niet zo groot. Indien je veel en ver moet rijden met een EV, ben je op dit ogenblik best af met een Tesla of een andere EV met Ionity abonnement. Dan wordt laden aan een Ionity paal ook flink goedkoper

En je hebt amper onderhoudskosten. Ik ken iemand met een Renault Zoë die na 30 000 km een eerste onderhoud had voor 30 EUR, en iemand met een Model 3 die na zijn eerste onderhoud (vergelijkbare kilometerstand ongeveer 200 EUR betaalde. Check de facturen van je BMW 320d nog maar eens.
Daar moet toch serieus wat miserie op komst zijn met garages en kleine zelfstandigen die failliet gaan gaan... Met 30 - 200€ kunnen die hun servicepunt niet open houden hoor...

Daar moet toch serieus wat miserie op komst zijn met garages en kleine zelfstandigen die failliet gaan gaan... Met 30 - 200€ kunnen die hun servicepunt niet open houden hoor...
Dat klopt, het concept zal zelfs wss veranderen naar een "wij komen naar u" idee he. Waarom denk je dat Volvo en Polestar ook naar een enkel online-verkoop willen?

Nee, een 20 minuten - half uur opladen aan de dichtsbijzijnde snelle laadpaal?
Als je ooit in een groot land gereisd heb, ga je toch ook niet het "last gas station in 200 miles" passeren als je niet zeker bent of je dat haalt?

Ja, het is een beetje rekening houden in die 1% van de ritten. Die overige 99% moet je u nergens zorgen over maken.

Dat is toch een nadeel? Ff ergens anders naartoe rijden om daar 20-30min te laden. Als je dat niet wil toegeven, tja..

Ik haal 400 km op de autostrade, 120km/h bij 15°C. Ik moet 10 min stoppen aan een snellader voor 500 km af te leggen.

Koop dan geen BMW. Ik betaal +/- 0.3 EUR/kWh bij een Tesla supercharger

Zelf aan de snellader is het bij mij 200 Wh/km * 0.3 = 6 EUR/100 km.
Maar ik heb de voorbije 5000 km één keer geladen bij Tesla, om het te testen. 5kWh. De rest heb ik thuis geladen, en van wat ik thuis laad is op dit ogenblik meer dan 80% zonne-energie die ik anders aan 0.042 EUR/kWh zou injecteren.
100 km rijden 'kost' me sinds begin maart 0.8 EUR/100 km, en dat zal zo zijn tot begin oktober.

Dat plannen doen de meeste wagens voor je. En er zijn heel wat gratis kaarten. Vind je allemaal op internet terug. Je moet echt geen 20 laadpassen nemen.

Hij houdt ook een hogere restwaarde. En je hebt amper onderhoudskosten. Ik ken iemand met een Renault Zoë die na 30 000 km een eerste onderhoud had voor 30 EUR, en iemand met een Model 3 die na zijn eerste onderhoud (vergelijkbare kilometerstand ongeveer 200 EUR betaalde. Check de facturen van je BMW 320d nog maar eens.

Aanbod is nu snel aan 't toenemen

Ik zit na 5000 km aan 99% opladen thuis. En 't prijsverschil voor mij is ook niet zo groot. Indien je veel en ver moet rijden met een EV, ben je op dit ogenblik best af met een Tesla of een andere EV met Ionity abonnement. Dan wordt laden aan een Ionity paal ook flink goedkoper

Euhm, lees nog ff opnieuw, bij BMW ook 0,3€/kWh.

Uw zonnepanelen heb je toch ook moeten aankopen? Dus moet je ook meerekenen uiteraard. Maar zoals gezegd aan een gewone kWh prijs zonder zonnepanelen, inderdaad pak goedkoper.

Hogere restwaarde komt momenteel misschien vooral door het beperkte aanbod, dit zal sowieso bij een groot aanbod wat gelijk lopen in de toekomst. En onderhoudskosten zal ik vanavond even bekijken voor je.

Dat is toch een nadeel? Ff ergens anders naartoe rijden om daar 20-30min te laden. Als je dat niet wil toegeven, tja..
Dat is inderdaad een nadeel. Net zoals elke week ergens anders naartoe moeten rijden om 5 minuten te tanken een nadeel van een auto met verbrandingsmotor is. Dat laatste is iedereen gewend en voelt niet aan als een nadeel, maar het is er wel degelijk één. Het komt er dus op neer dat je bij je dagelijkse verplaatsingen (dan heb ik het over relatief korte verplaatsingen) minder nadelen hebt, maar bij lange verplaatsingen (bijvoorbeeld vakantie) meer.

Ik vind het onderzoek door test aankoop wat negatief verkondigd, maar eigenlijk wel ook redelijk gelijk met de realiteit.

Heb al vaker gehad dat ik thuiskwam in de regen of met boodschappen en dacht: ik steek hem straks wel in de lader. Om het dan te vergeten en te vertrekken met wat er overbleef. Gelukkig hybride hier, maar bij een EV kan dat een groter probleem zijn.

Verder zijn laders meer storingsgevoelig dan tankpistolen, duurt het lang en zijn er veel gewoon duur.
Als EV rijder zit die gewoonte er wel meer ingebakken waarschijnlijk om altijd in te steken.

En @ugar hoeveel km had die met zijn model 3 toen die een onderhoud liet doen? Want een onderhoud is echt niet snel nodig. Dus waarschijnlijk had die nog lang kunnen rijden zonder naar de garage te gaan.

Je moet ook niet altijd vol laden bij publieke laadpalen. Gewoon laden wat nodig is. De rest kan je thuis laden.

Heeft test aankoop of die journalist eigenlijk zelf nog gereageerd op de commotie rond hun artikel?

Als EV rijder zit die gewoonte er wel meer ingebakken waarschijnlijk om altijd in te steken.

En @ugar hoeveel km had die met zijn model 3 toen die een onderhoud liet doen? Want een onderhoud is echt niet snel nodig. Dus waarschijnlijk had die nog lang kunnen rijden zonder naar de garage te gaan.

Je moet ook niet altijd vol laden bij publieke laadpalen. Gewoon laden wat nodig is. De rest kan je thuis laden.
Dat laatste inderdaad hé!

De hoogstens 2 keer per maand dat ik misschien te weinig range ga hebben voor op-en-af met de iX3, laad ik wel een kwartiertje/half uurtje bij onderweg. Thuiskomen met een quasi lege batterij is dan ook geen enkel probleem, en de kans dat ze vol moet zijn daags nadien is bijzonder klein.

Daarmee lukt het sowieso altijd. Geen range-anxiety meer voor mij.

Kogel is door de kerk, op drie jaar gaan we van 2 diesels naar 1 full electric gegaan zijn (bedrijfswagens wel, moesten we privé kopen dan was het nog steeds fossiel).

Dat was ook na 30000 km

Euhm, lees nog ff opnieuw, bij BMW ook 0,3€/kWh.
Eén jaar. En daarna moet je een abonnement betalen. Bij Audi is dat 17.95 EUR per maand.
Uw zonnepanelen heb je toch ook moeten aankopen? Dus moet je ook meerekenen uiteraard. Maar zoals gezegd aan een gewone kWh prijs zonder zonnepanelen, inderdaad pak goedkoper.
Die liggen er dus. Ik kan ze natuurlijk afbreken en verkopen.
Hogere restwaarde komt momenteel misschien vooral door het beperkte aanbod, dit zal sowieso bij een groot aanbod wat gelijk lopen in de toekomst. En onderhoudskosten zal ik vanavond even bekijken voor je.
Neen. Ev's gaan belachelijk lang mee. Bijna geen onderdelen. Accu kan je makkelijk laten checken, dus je weet of die OK is of niet. Bjorn Nyland heeft net zijn oude Tesla Model S terug aangekocht, die auto heeft flink meer dan 300 000 km gelegd is eigenlijk nog heel goed in orde (daar waren wat herstellingewerken aan, grotendeels 'beginnersfouten' van Tesla.

Terug
Bovenaan