Elektrische wagens

Als je nu de reviews van de Model 3 leest/bekijkt, is dat momenteel veruit de beste EV. Alle goede dingen van de vorige, maar nog efficienter, beter build quality, scherm achteraan,... Enkel die pinkers is even aanpassen.

Als ze bij de nieuwe Model Y dezelfde lijn doortrekken, wordt dat een waanzinnige auto.
Wanneer komt de nieuwe Model Y uit? Ik mag ergens eind dit jaar een nieuwe kiezen dus zou wel eens ideaal kunnen zijn dan.

Hier de Model Y met 3 kids achterin en geen gezaag meer.
Met de Tiguan was da nog iets anders:)

Blijf tevreden van de overgang naar EV.

Collega van me heeft nu ook Model Y gekocht maar zal zich da wel beklagen….

Kan niet laden thuis dus steeds ergens aan de laadpaal.
Kent helemaal niets van de Tesla aangezien hij alles (maar dan ook echt alles) aan mij komt vragen.

Is het voor iedereen een ev? Nee

Hangt af van zoveel dingen :-)

Wanneer komt de nieuwe Model Y uit? Ik mag ergens eind dit jaar een nieuwe kiezen dus zou wel eens ideaal kunnen zijn dan.
Nog niet geweten.
Tesla heeft wel laten weten dat deze niet in 2024 te verwachten valt (in US) maar kan dus evengoed wel uitkomen hier in september ofzo…

Nog niet geweten.
Tesla heeft wel laten weten dat deze niet in 2024 te verwachten valt (in US) maar kan dus evengoed wel uitkomen hier in september ofzo…

Inderdaad zoals @KrakBoemPats zegt nog niet echt geweten. Maar als ge op het einde van het jaar/begin volgend jaar moogt bestellen, is de kans groot de Model Y al te bestellen valt.

Als je nu de reviews van de Model 3 leest/bekijkt, is dat momenteel veruit de beste EV. Alle goede dingen van de vorige, maar nog efficienter, beter build quality, scherm achteraan,... Enkel die pinkers is even aanpassen.

Als ze bij de nieuwe Model Y dezelfde lijn doortrekken, wordt dat een waanzinnige auto.

Pinkers etc. cava nog - desnoods gebruik je ze gewoon niet meer (30% gebruikt ze niet, 30% gebruikt ze verkeerd, 30% gebruikt ze te laat - veel verlies je dus niet) - maar hebben ze al schokdempers op maat van het Belgische wegennet - dus elke 20cm een put/ribbel/drempel/deksel ... of een optie zoals luchtvering?

Ik ben wel benadeeld - ttz: omringd door kasseistenen en 27 verkeersdrempels op traject woon/werkverkeer over een afstand van 18km.

Pinkers etc. cava nog - desnoods gebruik je ze gewoon niet meer (30% gebruikt ze niet, 30% gebruikt ze verkeerd, 30% gebruikt ze te laat - veel verlies je dus niet) - maar hebben ze al schokdempers op maat van het Belgische wegennet - dus elke 20cm een put/ribbel/drempel/deksel ... of een optie zoals luchtvering?

Ik ben wel benadeeld - ttz: omringd door kasseistenen en 27 verkeersdrempels op traject woon/werkverkeer over een afstand van 18km.
De vering van de Model Y is toch al lang aangepast? Kan er niks verkeerd over zeggen. Die van de nieuwe Model 3 is ook veel beter, zo blijkt uit de reviews.

De vering van de Model Y is toch al lang aangepast? Kan er niks verkeerd over zeggen. Die van de nieuwe Model 3 is ook veel beter, zo blijkt uit de reviews.
De test van Autogids van 2023 maakte er in elk geval melding van dat deze op slecht wegdek (= zo goed als 100% van de secundaire wegen) niet goed is.

Zelf nog geen ervaring, wel heel met een model 3 gereden en dat is pure horror op B-wegen.

Ik heb er net eentje besteld als 2e wagen en moet zeggen dat ik die toch wel echt hard afgeveerd vind. Op de autostrade geen probleem, maar betonbaantjes binnendoor vind ik toch merkbaar hard afgeveerd.

Ik heb er net eentje besteld als 2e wagen en moet zeggen dat ik die toch wel echt hard afgeveerd vind. Op de autostrade geen probleem, maar betonbaantjes binnendoor vind ik toch merkbaar hard afgeveerd.
Is inderdaad wel hard afgeveerd.
En zou dan al beter zijn dan vroeger….

Zelf amper last van maar als je niks anders dan kassei baantjes moet doen kan ik wel geloven dat beu kan zijn

Ps: eens bandendruk bekeken en stond op 3.1 ipv 2.9.
Verlaagd en geeft een veel beter gevoel.
Zit het in mijn hoofd of zou dit verschil inderdaad al iets kunnen uitmaken?

Laatst bewerkt:
Er staan hier thuis over enkele maanden drie BEV's op de oprit -> een oprit maakt het al veel eenvoudiger natuurlijk.
In het filmpje is hij toch heel genuanceerd? EV's zijn de toekomst maar de batterijen en opladers van nu ondermaats in vgl met fossiel. Ik wens niemand zonder oprit een EV toe.
Ik zou perfect zonder laadpaal kunnen. Heel veel mensen bij ons op 't werk zetten geen laadpaal thuis, er staan meer dan voldoende laadpalen op het werk
Ik wil echt nooit meer terug naar een wagen met verbrandingsmotor -> Waarom zou je nooit niet terug willen? ik ben blij met mijn EV maar een verbrandingsmotor rijdt ook goed en is een groter gemak.
Instant koppel en de veel hogere T1 (in OEE termen) van een EV.
Zelf nog geen ervaring, wel heel met een model 3 gereden en dat is pure horror op B-wegen.
Pure horror? Overdrijven is ook een kunst. Filtering kan in theorie beter, maar ik rijd voornamelijk op B-wegen (waarvan een groot aandeel betonwegen met mijn model 3 en stoor me echt niet aan die vering.
Er zijn wel andere dingen om me aan te storen.

Veruit de beste EV. Neen, prijs/kwaliteit is die zeker zeer goed, maar de "beste" is toch wel meer dan een brug te ver.

Hangt sowieso af van wat je prioriteiten zijn. Nieuwe Model 3 scoort nog steeds redelijk zwak op een aantal punten (geluidsisolatie is er daar ééntje van, de enorme draaicirkel een andere).
Er zijn wat mij betreft ook enkele uitrustingslacunes in de wagen (geen dashboard voor me, geen HUD, geen 360° camera, matrixlampen die zo-zo zijn,...). Bovendien is de hoofdruimte achterin gewoon te beperkt (ik heb twee volwassen kinderen die soms meerijden).

Vandaag eens full eco gereden met mn eqb.
155 km gebold. Gemiddeld 40km/h
Gemiddelde verbruik 15,9 kwh/100km. Best wel strak

Voor gemiddeld 40km/u te rijden is 159Wh/km toch heel hoog? Ik zou eerder 130Wh/km verwachten dan ofzo.
Even ter vergelijking : Ik ben vandaag met mijn model 3 aangekomen met een gemiddelde snelheid van 55 km/h: gemiddeld verbruik heen en terug 124 Wh/km. En ik heb toch enkele keren mijn paarden losgelaten.

Voor gemiddeld 40km/u te rijden is 159Wh/km toch heel hoog? Ik zou eerder 130Wh/km verwachten dan ofzo.
Totaal irrelevant als je het profiel niet weet.

Als je een uur aan 120 rijdt en dan 2 uur lang stilstaat in een file, haal je 13 kwh/100km nooit

Ik heb gisteren en vandaag hetzelfde traject gedaan en haalde vandaag 2,5 kwh/100km minder met een hogere gemiddelde snelheid.

Dit vergelijken "makes no sense"

Laatst bewerkt:
Totaal irrelevant als je het profiel niet weet.

Als je een uur aan 120 rijdt en dan 2 uur lang stilstaat in een file, haal je 13 kwh/100km nooit

Ik heb gisteren en vandaag hetzelfde traject gedaan en haalde vandaag 2,5 kwh/100km minder met een hogere gemiddelde snelheid.

Dit vergelijken "makes no sense"
Als het een edge case zou zijn, zou ik ook wel verwachten dat dat er bij gezegd wordt. En er werd dan nog specifiek eco gereden.

Terug
Bovenaan