Elektrische wagens

Vandaag bij valckenier bij de preview van de scenic.
Maar had wel het gevoel dat ze het zelf niet goed wisten.
Wat is jouw configuratie?

Ik vind het stuur en alles er rond wel zeer druk, algemeen wel knappe wagen. Grote kanshebber bij mij ook voor vernieuwing lease in juli (of later…).
Ik vroeg de verkoper ook naar de schakelpaddles en hij zei dat dit om te wisselen van versnelling is :unsure: dat is dan ook wel iets nieuws bij een elektromotor.

Autoverkopers kennen vaak hun eigen wagens niet is mijn indruk. Leverdatum staat nog steeds midden juni. Paddles dienen voor regenerative braking.

Ik heb de techno variant met alle opties behalve dakraam. Ook de kleinere batterij maar op zich voor mij geen probleem. Voor die 2x dat ik met auto op verlof ga per jaar red ik mij wel met wat planning.

Vorige week een terugroepactie voor de BMW iX3 (geleverd oktober 2023) ontvangen.

In de garage zeggen ze dat het over de “on board charging unit gaat”.

De levertermijn van de wisselstukken ligt ergens tussen de 7 dagen en 3 maanden… 🙄

Hopelijk val ik niet binnenkort zonder elektriciteit 🤦🏼‍♂️

Ik ben zonet even een eerste keer aan 't bekijken hoe we naar 't Zuiden gaan rijden dit jaar. Ik heb de gewoonte om dat in twee dagen te doen, geen gehaast van 1000 km op één dag af te leggen. Liever een leuk hotel in een stad waar we nog wat de toerist kunnen uithangen.
Ik moet dus een hotel boeken...

Het valt me op hoeveel snellaadpalen er in Frankrijk bij zijn gekomen het voorbije jaar. Niet alleen op de aires, maar het lijkt wel alsof iedere supermarkt in de buurt van de snelweg minstens één snellaadstation heeft....
Het is natuurlijk ook een land met een zeer groot aandeel kernenergie in de productie van elektriciteit...

Ben aan het kijken om een tweedehands EV te kopen. Deze heeft 70K km, en 98% battery health. Ik ga ervan uit dat dit goed is?

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Ben aan het kijken om een tweedehands EV te kopen. Deze heeft 70K km, en 98% battery health. Ik ga ervan uit dat dit goed is?

Best even je model/type opzoeken en naar hun specifieke fora gaan op andere sites. Daar ga je veel meer vinden over mogelijke problemen van de wagen.

Probeer een review te vinden in dit genre:

Heel uitgebreid en updates over de maanden heen.

Op de sites of fora van het merk zelf ga je wellicht niet veel negatiefs vinden.

hoe weet jij dat? volgens mij kan dit vandaag de dag nog niet
Bij tesla kan dit ook, het km bereik naast de batterij vergelijken met het percentage naast de batterij. En die dan herrekenen naar 100%. En dat dan vergelijken met de officiële wltp waarde van dat modeljaar. En je weet hoeveel degradatie er geweest is.

hoe weet jij dat? volgens mij kan dit vandaag de dag nog niet
Is perfect mogelijk. Je kan dat ook zelf doen, door een dongle op de ODB2 poort van de wagen te hangen. Dan je wagen helemaal opladen -> je krijgt dan te zien hoeveel capaciteit je ter beschikking hebt.
Om een perfecte meting te doen zou je dan ook nog die wagen aan 90km/h (om warmteverliezen te beperken) moeten leegrijden tot 0%, dan weet je hoeveel energie je echt nog uit de accu kan persen.

Nuchtere kijk op EV's
Ben grotendeels akkoord met May.

Ik denk dat James May niet beseft dat hij een uitzondering is, en dat de meeste mensen niet zo vaak als hem in de wagen zitten.
BEV zijn vandaag meer dan voldoende mobiel voor > 95% van de bevolking.

Ik rijd 25000 km per jaar en laad mijn voertuig 2 x keer per week op. Zolang ik minder dan 400 km ver moet op één dag, hoef ik niet onderweg te laden.
En , ja er zijn ook weken dat ik 1000-1500 km afleg. Allemaal geen probleem. Zolang je niet in Wallonië komt (op vlak van laadpalen zowat de gatachterlijkste regio van Europa).
Ik wil echt nooit meer terug naar een wagen met verbrandingsmotor. Er staan hier thuis over enkele maanden drie BEV's op de oprit.

Het beperkte ongemak van de laadbeurten om de 250 km op die enkele echt lange ritten wordt meer dan vergoed door het feit dat ik nooit onderweg moet stoppen om te tanken.
Ik rijd naar Avignon, 1050 km; in drie laadbeurten van 15-20 min. Ik ben nog nooit alleen maar voor die laadbeurten gestopt.
De eerste laadbeurt is pas na 400 km, meestal stop ik al een flink pak vroeger.

Het grootste probleem is dat de wagens nog steeds relatief duur zijn, maar het gat wordt steeds kleiner.

Ik denk dat James May niet beseft dat hij een uitzondering is, en dat de meeste mensen niet zo vaak als hem in de wagen zitten.

Ik rijd 25000 km per jaar en laad mijn voertuig 2 x keer per week op. Zolang ik minder dan 400 km ver moet op één dag, hoef ik niet onderweg te laden.
En , ja er zijn ook weken dat ik 1000-1500 km afleg. Allemaal geen probleem. Zolang je niet in Wallonië komt (op vlak van laadpalen zowat de gatachterlijkste regio van Europa).
Ik wil echt nooit meer terug naar een wagen met verbrandingsmotor. Er staan hier thuis over enkele maanden drie BEV's op de oprit.

Het beperkte ongemak van de laadbeurten om de 250 km op die enkele echt lange ritten wordt meer dan vergoed door het feit dat ik nooit onderweg moet stoppen om te tanken.
Ik rijd naar Avignon, 1050 km; in drie laadbeurten van 15-20 min. Ik ben nog nooit alleen maar voor die laadbeurten gestopt.

Het grootste probleem is dat de wagens nog steeds relatief duur zijn, maar het gat wordt steeds kleiner.

Het prijsverschil is voorlopig inderdaad het grootste probleem voor de gemiddelde particulier en natuurlijk de meeste mensen die niet thuis / op het werk kunnen laden.

Wallonië staat inderdaad nog nergens qua laadpalen maar er zijn regio's in Vlaanderen die niet moeten onderdoen (denk maar aan bijna heel de expressweg van de kust naar ...)
In het buitenland vallen laadbeurten op lange ritten idd meestal mee omdat ze daar wel het verstand hebben om snelladers bij tankstations te plaatsen; in België heb je nog teveel trajecten waar de enige snelladers op carpools, Fastneds zonder enig toilet / eet/drinkgelegenheid of industrieterreinen staan.

Er staan hier thuis over enkele maanden drie BEV's op de oprit -> een oprit maakt het al veel eenvoudiger natuurlijk.
In het filmpje is hij toch heel genuanceerd? EV's zijn de toekomst maar de batterijen en opladers van nu ondermaats in vgl met fossiel. Ik wens niemand zonder oprit een EV toe.

Ik wil echt nooit meer terug naar een wagen met verbrandingsmotor -> Waarom zou je nooit niet terug willen? ik ben blij met mijn EV maar een verbrandingsmotor rijdt ook goed en is een groter gemak.

Als mijn Renault Espace ooit aan vervanging toe is denk ik toch wel dat er opnieuw een verbrander in de plaats komt. Misschien de nieuwe Espace of de Rafale in Hybrid. Mijn EV6 voldoet prima voor woonwerk verkeer maar de koffer is toch wel een pak kleiner dan wat we gewend zijn. En in de winter reizen zal ook een uitdaging worden (met de dakkoffer erop en sowieso al een beperktere range.

Als ik dergelijk volume qua auto in EV moet gaan kopen dan ben ik een fortuin kwijt aan een EV9 vrees ik.

En reizen is met een EV ook niet de goedkopere keuze. Als ik zie wat ik betaal aan de snelladers langs de snelweg, overal minstens 80cent voor een kWh. Voor 2000km heen en terug ben ik zo 336 euro kwijt aan stroom, op benzine een 250 euro.

Laatst bewerkt:
Als mijn Renault Espace ooit aan vervanging toe is denk ik toch wel dat er opnieuw een verbrander in de plaats komt. Misschien de nieuwe Espace of de Rafale in Hybrid. Mijn EV6 voldoet prima voor woonwerk verkeer maar de koffer is toch wel een pak kleiner dan wat we gewend zijn. En in de winter reizen zal ook een uitdaging worden (met de dakkoffer erop en sowieso al een beperktere range.

Als ik dergelijk volume qua auto in EV moet gaan kopen dan ben ik een fortuin kwijt aan een EV9 vrees ik.
De tesla model y is gigantisch van binnen. Ik heb een model 3 en twee kleine kindjes en ik kom toe met al die ruimte.

De tesla model y is gigantisch van binnen. Ik heb een model 3 en twee kleine kindjes en ik kom toe met al die ruimte.

ja, maar het volgende model heeft al geen pinkers of ruitewisserhendels meer. Tegen dat de Espace aan vervanging toe is zit er mss zelfs geen stuur meer in :lol:

Maar het is waar, zo een ding valt mss nog te overwegen.

ja, maar het volgende model heeft al geen pinkers of ruitewisserhendels meer. Tegen dat de Espace aan vervanging toe is zit er mss zelfs geen stuur meer in :laugh:

Maar het is waar, zo een ding valt mss nog te overwegen.
Als je nu de reviews van de Model 3 leest/bekijkt, is dat momenteel veruit de beste EV. Alle goede dingen van de vorige, maar nog efficienter, beter build quality, scherm achteraan,... Enkel die pinkers is even aanpassen.

Als ze bij de nieuwe Model Y dezelfde lijn doortrekken, wordt dat een waanzinnige auto.

Terug
Bovenaan