Elektrische wagens

Bedoelt men niet ofwel winterbanden ofwel sneeuwkettingen?
Op gewone dagen wel, maar op sneeuwdagen zet met van die blauwe borden open en dan is het sowieso kettingen.
1709493730234.png

continue de signifier que, sur des routes enneigées, y compris hors période hivernale, le port – et non la simple détention – de chaînes est obligatoire.

Op dezelfde website staat ook:

A partir du 1er novembre 2024​

Seuls les pneumatiques 3PMSF seront admis en équivalence aux chaînes.

Dus winterbanden met 3PMSF-markering zijn evenwaardig aan sneeuwkettingen.

EDIT: deze website maakt het veel duidelijker, iets wat ontbreekt op de Franse website:

Sneeuwkettingen zijn enkel toegelaten op besneeuwde wegen en zijn verboden op de autosnelweg. Ze zijn enkel verplicht op bepaalde wegen wanneer dat wordt aangeduid door het bord B26 (zie hieronder). De verplichting geldt enkel voor gemotoriseerde voertuigen en dus niet voor aanhangwagens en caravans.

Wanneer het verkeersbord B 26 vergezeld is van een onderbordje met de vermelding "pneus à neige admis" is het verplicht gebruik van sneeuwkettingen niet van toepassing op voertuigen uitgerust met sneeuwbanden.

Laatst bewerkt:
Op dezelfde website staat ook:

A partir du 1er novembre 2024

Seuls les pneumatiques 3PMSF seront admis en équivalence aux chaînes.

Dus winterbanden met 3PMSF-markering zijn evenwaardig aan sneeuwkettingen.

EDIT: deze website maakt het veel duidelijker, iets wat ontbreekt op de Franse website:

Sneeuwkettingen zijn enkel toegelaten op besneeuwde wegen en zijn verboden op de autosnelweg. Ze zijn enkel verplicht op bepaalde wegen wanneer dat wordt aangeduid door het bord B26 (zie hieronder). De verplichting geldt enkel voor gemotoriseerde voertuigen en dus niet voor aanhangwagens en caravans.

Wanneer het verkeersbord B 26 vergezeld is van een onderbordje met de vermelding "pneus à neige admis" is het verplicht gebruik van sneeuwkettingen niet van toepassing op voertuigen uitgerust met sneeuwbanden.
Uit die laatste zin versta ik eerder dat als er geen onderbord hangt, sneeuwkettingen wel degelijk verplicht zijn voor gemotoriseerde voertuigen, ongeacht de banden?

Banden met spijkers zijn vrijgesteld 🫣.

Maar al de rest kettingen.
Juist, spijkerbanden daargelaten (denk niet dat er veel mensen daarmee rondrijden :fingerguns_r:)

Ik denk dat veel verwarring hier ontstaat door het onderscheid tussen:
  • enerzijds de witte zoneborden waarbij het verplicht is om (ongeacht de weersomstandigheden op dat moment, maar afhankelijk van de periode (1 november - 31 maart)):
    • met winterbanden te rijden, of:
    • sneeuwkettingen bij te hebben (niet per se geïnstalleerd)
      panneaux_b58__b59.png

• en anderzijds de blauwe borden waarop een band staat met sneeuwkettingen rond. Die borden kunnen opgezet worden ongeacht de tijd van het jaar als de weersomstandigheden daarom vragen. Als ik het goed begrijp, is het hier wel verplicht om met geïnstalleerde sneeuwkettingen te rijden, tenzij je winterbanden hebt.
    Als er echter een onderbord bijstaat met chaînes à neige obligatoires op, dan zijn sneeuwkettingen ook verplicht als je met winterbanden rijdt.
    b26_blanc.png

Hier staat alles redelijk duidelijk uitgelegd:
equipements_hivernaux_planche_2021.jpg

Laatst bewerkt:
Met zo'n bandenmaat ook eens kijken naar sneeuwsokken. Werkt verbazend goed. Verplichte sneeuwkettingen of niet, als je met je winterbanden niet naar boven raakt zit je ook in de miserie :)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Er is een publieke laadpaal met 2 aansluitingen op 100m van waar ik woon.

Situatie 18:00, wanneer ik thuis kom:
Plaats 1: ICE wagen geparkeerd
Plaats 2: auto A aan het laden

Situatie 20:00:
Plaats 1: auto B aan het laden
Plaats 2: auto A laadt niet meer

Situatie 22:15:
Plaats 1: auto B is aan het laden
Plaats 2: auto A staat er nog steeds, niet meer aan het laden.

Ik kon mij parkeren naast auto A en met mijn kabel makkelijk inpluggen in de laadpaal. Ik heb Allego gebeld en aangegeven dat mijn kabel vast zat, waardoor ik de kabel van auto A los kreeg en zelf kon laden.

Ik heb geredeneerd volgens het principe dat ik het zelf niet erg zou vinden in auto A zijn plaats, maar is dit ok of not done?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Er is een publieke laadpaal met 2 aansluitingen op 100m van waar ik woon.

Situatie 18:00, wanneer ik thuis kom:
Plaats 1: ICE wagen geparkeerd
Plaats 2: auto A aan het laden

Situatie 20:00:
Plaats 1: auto B aan het laden
Plaats 2: auto A laadt niet meer

Situatie 22:15:
Plaats 1: auto B is aan het laden
Plaats 2: auto A staat er nog steeds, niet meer aan het laden.

Ik kon mij parkeren naast auto A en met mijn kabel makkelijk inpluggen in de laadpaal. Ik heb Allego gebeld en aangegeven dat mijn kabel vast zat, waardoor ik de kabel van auto A los kreeg en zelf kon laden.

Ik heb geredeneerd volgens het principe dat ik het zelf niet erg zou vinden in auto A zijn plaats, maar is dit ok of not done?

Absoluut. Auto A is de hufter.

Zo zonde, de auto zit vol. En zonnepanelen maar bijna gratis aan het injecteren momenteel.
En ik maar hopen dat ik 100% van mijn injectie in mijn auto ging kunnen steken.

De dagen dat ie 80% is kan ik al schrappen
de zonnige dagen dat ik weg ben met de auto kan ik al schrappen.

We gaan voor 50% :laugh:

Zo zonde, de auto zit vol. En zonnepanelen maar bijna gratis aan het injecteren momenteel.

Troost je, ik heb gisteren bij regenweer uit het net moeten opladen - vandaag bij zonnig weer zit ik op het werk waar er geen laadpalen staan 😬

50% van je injectie in je auto laden lijkt me wel mooi, ik schat dat ik maar rond de 30% zal uitkomen

Kunt ge niet in uw pauze wat random stoplichtsprintjes gaan doen tegen Johns of Ali's in hun GTI of gechipte BMW diesel om alzo wat batterij vrij te maken? :p

Kunt ge niet in uw pauze wat random stoplichtsprintjes gaan doen tegen Johns of Ali's in hun GTI of gechipte BMW diesel om alzo wat batterij vrij te maken? :p

Sinds de intrede van de EV's overal zijn die mannen verdacht kalm. Ik zie nergens nog aanleiding geven tot een sprintje.

Welke externe laadfirma raden jullie aan om een laadkaart bij te nemen? Ik ga met een Tesla rijden binnenkort.
De zoekfunctie bracht me terug naar topics van halverwege 2023. In dit snelle landschap kan het al opnieuw veranderd zijn, dus vandaar de vraag.

Momenteel zit ik met mijn ICE wagen bij CAPS en ben daar best wel tevreden van.
Zij bieden ook laadkaarten aan en zijn partner met Allegro (geen roamingkosten)/
Daarnaast lees ik ook veel over Plugsurfing.
Voor het handje vol keren dat ik in het buiteland moet zijn (lees: op verlof) wil ik natuurlijk niet gesjareld zijn met een laadpas die niet deftig marcheert.
Welke laadpassen doen het goed in Europa en zijn ook schappelijk qua prijs/service?

PS: hebben jullie ook een laadkaart privé als jullie er al eentje hebben op de firma? :)

Ik heb Q8 van het werk en Eflux prive. Ik mag mijn laadkosten van mijn prive kaart binnenbrengen, dus als Q8 niet werkt, pak ik de andere.

Waar hoorde je dat? In UK pas september idd. Belgie en Nederland komen eerst.
Vandaag bij valckenier bij de preview van de scenic.
Maar had wel het gevoel dat ze het zelf niet goed wisten.
Wat is jouw configuratie?

Ik vind het stuur en alles er rond wel zeer druk, algemeen wel knappe wagen. Grote kanshebber bij mij ook voor vernieuwing lease in juli (of later…).
Ik vroeg de verkoper ook naar de schakelpaddles en hij zei dat dit om te wisselen van versnelling is :unsure: dat is dan ook wel iets nieuws bij een elektromotor.

Vandaag bij valckenier bij de preview van de scenic.
Maar had wel het gevoel dat ze het zelf niet goed wisten.
Wat is jouw configuratie?

Ik vind het stuur en alles er rond wel zeer druk, algemeen wel knappe wagen. Grote kanshebber bij mij ook voor vernieuwing lease in juli (of later…).
Ik vroeg de verkoper ook naar de schakelpaddles en hij zei dat dit om te wisselen van versnelling is :unsure: dat is dan ook wel iets nieuws bij een elektromotor.
Paddles zijn toch om de generatie aan te passen?

Ik zie net dat de 308, die een beetje in dezelfde vijver vist pas in 2025 op de markt komt met de grote accu. En ik schat dat die minstens 10 k€ duurder wordt dan de scenic voor een vergelijkbare range en uitrusting.

Scenic gaat volgens mij zeer goed verkopen, gewoon terecht auto van het jaar.

Terug
Bovenaan