Elektrische wagens

Als ge zo ene kunt lenen van iemand tot de laadpaal er is, is dat goed te doen. Tenzij je dagelijks meer dan 200km rijdt natuurlijk;

Dat was de laatste dagen wel het geval :(

2600km al op de klok ondertussen, en heb hem 3 weken.

Duur snelladen zal er bij mij helaas altijd bijzijn. Mss proberen meer naar 100% te gaan en bij te laden om net thuis te geraken.

Als je enkel publiek laadt is een EV een dure kar om mobiel te houden.
Op dit moment (tot mijn laadpaal er is) is mijn Renault Espace die 9 liter 98 per honderd slikt de goedkopere van de 2. Als ik zie wat ik deze maand al publiek geladen heb kom ik aan een equivalent van 10,6 liter benzine per honderd km.

Als ze hierop nog es een km heffing willen invoeren in de nabije toekomst om het verlies aan rijtaksen te compenseren dan zie ik geen lang leven beschoren voor de EV in particulierenland.

Klopt, die paar keer dat ik al publiek geladen heb (wel snelladers) ging dat van €0,75 tot 0,92 / kWh, meestal rond de €0,83 - 0,85.
Wat in de winter overeenkomt met 9,2 l diesel / 100 km.

Gelukkig laad ik bijna 80% thuis en deels uit zonnepanelen... En zelfs dan nog spreken we over een besparing van slechts €45/maand t.o.v. diesel voor een particulier.

Fuck Ionity zeg!

de auto stelde voor om daar te laden in Soumagne tegen Luik Toegekomen met 30km range door de voorverwarming. Geen enkele beschikbare paal die mijn kaarten aanvaardt. Shell/chargemap/eflux en zelfs mijn KiaCharge kaart niet die Ionity als optiepack staan heeft.

En wat voor vieze ouwe palen zijn me dat jong. Ben al camionklevend doorgereden naar de Total HPC in Waremme, toegekomen met 10km range. Nu 20 min laden en ondertussen Burgerkingske fretten.

Never again Ionity.

Waarom kunnen ze dat niet gewoon met bankcontact of zo maken... je weet wel zoals het ook voor benzine tanken gaat.

Waarom moet dat allemaal met een eigen pasje of appje of... zo zijn.

Ga jij bij geen enkele Delhaize meer shoppen omdat 1 kassierster je geen goeiedag heeft gezegd?

Ik heb bij elke provider al eens problemen gehad, maar om daarom "never again" te zeggen lijkt een beetje kinderachtig.

Het waren er 5.

Op 1 plek. Heb ik ook al meegemaakt bij Fastned door een communicatieprobleem.
Je bent vrij nieuw in EV-land natuurlijk.

Edit: ik raad je aan eBorn in Frankrijk frequent te gebruiken. Dan zal je zien dat het veel erger kan.

Fuck Ionity zeg!

de auto stelde voor om daar te laden in Soumagne tegen Luik Toegekomen met 30km range door de voorverwarming. Geen enkele beschikbare paal die mijn kaarten aanvaardt. Shell/chargemap/eflux en zelfs mijn KiaCharge kaart niet die Ionity als optiepack staan heeft.

En wat voor vieze ouwe palen zijn me dat jong. Ben al camionklevend doorgereden naar de Total HPC in Waremme, toegekomen met 10km range. Nu 20 min laden en ondertussen Burgerkingske fretten.

Never again Ionity.

Pijnlijk als je met weinig range over in zo'n situatie zit!

Als het nuttig kan zijn: de Ionity laadpalen bij Bierset (wel een paar km afrijden van de E40 maar iets dichter bij Soumagne dan Waremme) werkten bij mij wel probleemloos met de Shell laadkaart - ben een paar weken geleden gaan laden omdat de palen aan de Total in Waremme (richting het oosten) te druk bezet waren.

Geen fantastische locatie, meer industrie-terrein achtig naast een Shop & Go Delhaize, maar de palen waren wel deftig - en werkten ook voor de 3 andere auto's die er toen stonden te laden.

Op 1 plek. Heb ik ook al meegemaakt bij Fastned door een communicatieprobleem.
Je bent vrij nieuw in EV-land natuurlijk.

Edit: ik raad je aan eBorn in Frankrijk frequent te gebruiken. Dan zal je zien dat het veel erger kan.

Maar zulke ervaringen zorgen ervoor dat ik Ionity gewoon integraal negeer vanaf nu als de auto het voorstelt. Ik ga met weinig range niet zeggen: laat ik het nog maar es proberen, mss loopt het nu wel goed.

t Blijft precies toch nog altijd een beetje avontuurlijk dat 'on the road' laden :p

Al vaker gehoord dat palen in een app vermeld staan maar er dan ofwel niet blijken te zijn of gewoon niet werken. Je zou toch denken dat de beheerder dat zelf ook kan zien en asap actie onderneemt maar blijkbaar is dat niet zo.

Waarom kunnen ze dat niet gewoon met bankcontact of zo maken... je weet wel zoals het ook voor benzine tanken gaat.

Waarom moet dat allemaal met een eigen pasje of appje of... zo zijn.
Voor nieuwe DC palen is het vanaf ergens dit jaar verplicht dat ze met de kaart kunnen.

Btw, weet er iemand of de Fastned op Everberg Zuid effectief al paar maanden buiten gebruik is? Lijkt mij heel straf.

Als ik de reviews lees van dat specifieke laadstation ben ik precies de eerste niet die er miserie heeft.

Free grannycharging!! 2,2kW aan solarpower loopt in de auto nu. Beter dan injecteren aan 2 cent.

Doet es deugd na bijna 3000km DC fastchargers, zowel aan mijn batterij als aan mijn portefeuille :lol:

Thx @zwarten voor de kabel.

Ohh en dan nog een extra berichtje, de Renault Scenic is de Europese auto van het jaar geworden.

Mij lijkt dat een terechte keuze. Ik denk trouwens ook dat dit de eerste Europese wagen is die de concurrentie met Tesla Model Y aan kan: de wagen is wel wat kleiner (maar echt wel ruim genoeg volgens mij) heeft wat minder vermogen (maar meer dan voldoende) en de versie met de grote accu ( 87kwH bruikbaar) start in de al vrij goed uitgeruste techno versie (46 k€), niet zoveel duurder dan model Y RWD. En die grote accu geeft je een WLTP range van 625 km, bijna 200km meer dan de 455 km van de model Y (en zelfs meer dan de model Y LR).

De mijne wordt in juni geleverd, ik zal mijn bevindingen ook nog wel is neerschrijven dan.

Terug
Bovenaan