Elektrische wagens

De i5 touring in Bornem. Komt volledig overeen met mijn config 😅.

Bijlagen

• IMG_5290.jpeg
    IMG_5290.jpeg
    2,4 MB · Weergaven: 36
Als particulier is het nog veel te vroeg. Binnen jaar of 4 als de 2dehands leasewagens beginnen op de markt te komen ja.

Binnen bepaalde voorwaarden kan het als particulier interessant zijn, maar je moet wat geluk hebben:
- weinig/geen nood aan publiek laden en bij voorkeur uit zonnepanelen kunnen laden
- voldoende km per jaar doen
- in de segmenten zitten waar een paar prijsbrekers zitten zoals Tesla Model 3, Volvo EX30,...

Daarbuiten kan je idd beter wachten tot de huidige goedkopere Tesla's e.d. op de tweedehandsmarkt komen, of er meer aanbod is van aantrekkelijk geprijsde EV's.

Ik vind het al tof dat ik mijn sleutel - want ik heb geen keyless go - in de auto kan laten liggen als ik naar de gym ga.
wrs niet het allerslimste qua diesftalpreventie maar alles voor mijn comfort!

Inderdaad niet het slimste. Als ze inbreken in je wagen (gewoon ruit kapot) zijn ze er gewoon zo mee weg. Leg het dan maar eens uit aan de verzekering, zeker als je geen 2de sleutel kunt voorleggen (al weet ik niet of ze daar naar zouden vragen).

Daarbuiten kan je idd beter wachten tot de huidige goedkopere Tesla's e.d. op de tweedehandsmarkt komen, of er meer aanbod is van aantrekkelijk geprijsde EV's.

Ome Elon is onvoorspelbaar, maar als de premies voorbij zijn zullen de prijzen van de Tesla's wel terug omhoog gaan naar pakweg 44 a 45k.
Kijk naar Duitsland, daar was de Model 3 ook 39k, maar sinds de premies gestopt zijn, zakken de prijzen niet meer.

Dat zal de toekomstige tweedehsandsprijzen wel beïnvloeden.

Het is dan ook te hopen dat er wat regelgeving komt voor tweedehands EV's en leasemaatschappijen over de staat van de batterij.
Dat is altijd het grootste geheim.
En om dan een tweedehands EV te kopen zonder garantie, en waar de leaserijder altijd tot 100% heeft geladen of enkele DC heeft geladen...
(ok, is hetzelfde als de leaserijders die vroeger vol de gas induwden van koude motoren..)

Ome Elon is onvoorspelbaar, maar als de premies voorbij zijn zullen de prijzen van de Tesla's wel terug omhoog gaan naar pakweg 44 a 45k.
Kijk naar Duitsland, daar was de Model 3 ook 39k, maar sinds de premies gestopt zijn, zakken de prijzen niet meer.

Het is dan ook te hopen dat er wat regelgeving komt voor tweedehands EV's en leasemaatschappijen over de staat van de batterij.
En om dan een tweedehands EV te kopen zonder garantie, en waar de leaserijder altijd tot 100% heeft geladen of enkele DC heeft geladen...
(ok, is hetzelfde als de leaserijders die vroeger vol de gas induwden van koude motoren..)
Bij tesla kan je de degradatie uitrekenen. En met 8 jaar garantie zit je wel nog even safe.

True, ik dacht aan de ~45K€ prijzen, die tijdelijke drop wegens subsidies nu zal inderdaad niet blijven. Maar dat is nog altijd een pak minder dan 60K€.

Batterijdegradatie kan wel getest worden toch, zou wel goed zijn als dat een vast onderdeel werd voor professioneel verkochte tweedehands EV's. Mooie vergelijking met dat vol gas rijden op een koude motor, dat is exact waar ik recent ook aan dacht bij een discussie over tweedehands EV's en de staat van de batterij :)

True, ik dacht aan de ~45K€ prijzen, die tijdelijke drop wegens subsidies nu zal inderdaad niet blijven. Maar dat is nog altijd een pak minder dan 60K€.

Batterijdegradatie kan wel getest worden toch, zou wel goed zijn als dat een vast onderdeel werd voor professioneel verkochte tweedehands EV's. Mooie vergelijking met dat vol gas rijden op een koude motor, dat is exact waar ik recent ook aan dacht bij een discussie over tweedehands EV's en de staat van de batterij :)
60k was voor de long range.
Toen ik keek naar Tesla toen ze “duur” stonden, was het 52 of 53k voor een RWD.

In de standaard staat een artikel over de dalende prijs van accu's voor wagens, prijs zou van 110 €/kWh naar 51 €/kWh gedaald zijn. Dat maakt tovh vlot 3000-5000 € verschil op de prijs van een EV (en dan tel ik de BTW nog niet mee).
Misschien is die daling van de model 3 prijzen ook daar mee gelinkt...

Ohh en dan nog een extra berichtje, de Renault Scenic is de Europese auto van het jaar geworden.

Mij lijkt dat een terechte keuze. Ik denk trouwens ook dat dit de eerste Europese wagen is die de concurrentie met Tesla Model Y aan kan: de wagen is wel wat kleiner (maar echt wel ruim genoeg volgens mij) heeft wat minder vermogen (maar meer dan voldoende) en de versie met de grote accu ( 87kwH bruikbaar) start in de al vrij goed uitgeruste techno versie (46 k€), niet zoveel duurder dan model Y RWD. En die grote accu geeft je een WLTP range van 625 km, bijna 200km meer dan de 455 km van de model Y (en zelfs meer dan de model Y LR).

Ohh en dan nog een extra berichtje, de Renault Scenic is de Europese auto van het jaar geworden.

Mij lijkt dat een terechte keuze. Ik denk trouwens ook dat dit de eerste Europese wagen is die de concurrentie met Tesla Model Y aan kan: de wagen is wel wat kleiner (maar echt wel ruim genoeg volgens mij) heeft wat minder vermogen (maar meer dan voldoende) en de versie met de grote accu ( 87kwH bruikbaar) start in de al vrij goed uitgeruste techno versie (46 k€), niet zoveel duurder dan model Y RWD. En die grote accu geeft je een WLTP range van 625 km, bijna 200km meer dan de 455 km van de model Y (en zelfs meer dan de model Y LR).

Ook wel fan van die auto. Ok, iets trager, en FWD maar ziet er niet slecht uit.

In de standaard staat een artikel over de dalende prijs van accu's voor wagens, prijs zou van 110 €/kWh naar 51 €/kWh gedaald zijn. Dat maakt tovh vlot 3000-5000 € verschil op de prijs van een EV (en dan tel ik de BTW nog niet mee).
Misschien is die daling van de model 3 prijzen ook daar mee gelinkt...
Meer info over de prijsdaling van LFP-accu's:

Een doorsnee LFP-accu (op battery pack niveau) kost dus nog maar +- €4000.

Dat zou betekenen dat een nieuwe 60kWh pakket voor mijn Model 3 RWD binnenkort nog 2400euro kost. Maar dat is wellicht inkoopprijs en niet de verkooprijs. Werkuren ook niet inbegrepen. Maar stel dat het nog 5000euro is incl plaatsing en een pack gaat 10 jaar mee. Dan is wel vrij goedkoop rijden.

EV’s genoeg op de baan maar hier staat er ook nog maar 1 in het straat. En het zijn geen rijhuizen en voor het grootste deel allemaal jonge dertigers 😅.

Je ziet elektrische wagens vooral veel tijdens de spits, naar Brussel, Antwerpen of Gent :ROFLMAO:
Het is al gebeurt dat ik omringt was door EV's (exclusief de mijne). 2 witte Model Y's, Q4 en Q8 E-tron, Eniaq en een verdwaalde MG.

Dat is gewoon een auto met een heel specifieke doelgroep.
Als mijn ouders/schoonouders 20km autostrade per jaar doen, dan zal het veel zijn. Die rijden met hun auto rond de kerktoren en af en toe eens op bezoek bij familie 20km verderop ofzo. Meer doen die niet.

Dan is een auto van 10000€ zonder running cost en amper verzekeringkosten gewoon ideaal.
Ik had tuning cost gelezen :unsure:

Terug
Bovenaan