Elektrische wagens

Ondertussen ook wat aan het uitkijken om de 530D te vervangen met iets elektrisch.

Mijn volledige goesting zou een Audi E-tron GT zijn maar wegens momenteel andere prioriteiten shop ik niet in die pricerange.

Omwille van de GLE hebben we geen 2de grote auto nodig dus ben ik eerder op zoek naar iets in het mid-segment. De 530D is een fantastiche cruiser, maar ik rijd eigenlijk ook gewoon graag met iets wat kleiner en meer wendbaar.

Doorgaans koop ik meestal directie- of jahreswagens, budget rond de 60k kom ik dan uit op een BMW i4, wat zowat mijn voorkeur wegdraagt. Alternatief is eventueel een Audi Q4 e-tron sportback die ik ook best knap vind. BMW iX1 of iX3 ben ik dan weer niet zo fan van.

Volledig nieuw vind ik in die pricerange de BYD Seal eigenlijk wel knap, maar zou die toch eens wat nader moeten gaan bekijken. Ben echt geen Tesla fan maar de "Chinese Tesla" lijkt me toch wel een pak beter afgewerkt én vind ik ook gewoon qua design een pak mooier.

Laatst bewerkt:
Audi e-Tron zou ik in elk geval aan niemand meer aanraden en ook het huidige model is absoluut niet zo betrouwbaar als je van Audi mag verwachten.

Ondertussen ook wat aan het uitkijken om de 530D te vervangen met iets elektrisch.

Mijn volledige goesting zou een Audi E-tron GT zijn maar wegens momenteel andere prioriteiten shop ik niet in die pricerange.

Omwille van de GLE hebben we geen 2de grote auto nodig dus ben ik eerder op zoek naar iets in het mid-segment. De 530D is een fantastiche cruiser, maar ik rijd eigenlijk ook gewoon graag met iets wat kleiner en meer wendbaar.

Doorgaans koop ik meestal directie- of jahreswagens, budget rond de 60k kom ik dan uit op een BMW i4, wat zowat mijn voorkeur wegdraagt. Alternatief is eventueel een Audi Q4 e-tron sportback die ik ook best knap vind. BMW iX1 of iX3 ben ik dan weer niet zo fan van.

Volledig nieuw vind ik in die pricerange de BYD Seal eigenlijk wel knap, maar zou die toch eens wat nader moeten gaan bekijken. Ben echt geen Tesla fan maar de "Chinese Tesla" lijkt me toch wel een pak beter afgwewerkt én vind ik ook gewoon qua design een pak mooier.

Met een Q4 denk ik niet dat je zo'n veel wendbaarder gevoel krijgt dan bij een 530?

i4 voelt over het algemeen lichter aan dan je zou verwachten van iets van 2.1 ton, maar hou er rekening mee dat de draaicirkel verschrikkelijk is... Dus wendbaar is daar relatief :p

Met een Q4 denk ik niet dat je zo'n veel wendbaarder gevoel krijgt dan bij een 530?

i4 voelt over het algemeen lichter aan dan je zou verwachten van iets van 2.1 ton, maar hou er rekening mee dat de draaicirkel verschrikkelijk is... Dus wendbaar is daar relatief :p
De Q4 heeft wel een extreem kleine draaicirkel.

Dan was hij toch niet aan het laden aan 22kw.
Maar idd, tijdens boodschappen heeft weinig nut, tenzij bv een 50kw lader bij sommige winkels.

Bakker in de buurt heeft 3 11kw palen gezet voor zijn klanten. Heb daar nog nooit iemand zien laden 😛. Je bent max 10m binnen voor je pistolets.
Vanaf 10 parkeerplaatsen is het wettelijk verplicht (bij omgevingsvergunningen vanaf 11/3/2021) op je parking elektrische laadinfrastructuur te voorzien:

Maar je bakker heeft misschien geen 10 parkeerplaatsen?
De iets grotere kleine bedrijven gaan daar nu wel snel tegenaanzitten, en ergens is het nut toch wel vree beperkt?
De verplichting is vermogen groter dan 3,7 kW, maar da's echt peanuts voor de meeste winkels he...

Vanaf 10 parkeerplaatsen is het wettelijk verplicht (bij omgevingsvergunningen vanaf 11/3/2021) op je parking elektrische laadinfrastructuur te voorzien:

Maar je bakker heeft misschien geen 10 parkeerplaatsen?
De iets grotere kleine bedrijven gaan daar nu wel snel tegenaanzitten, en ergens is het nut toch wel vree beperkt?
De verplichting is vermogen groter dan 3,7 kW, maar da's echt peanuts voor de meeste winkels he...
De Delhaize in Itegem heeft er 50+ en daar staan nog steeds geen laadpalen. Maar ja zolang ze geen renovatiewerken uitvoeren zijn ze dat dus ook niet verplicht.

Het gaat enkel om Vlaanderen (hoewel het een implementatie is van een EU verordening, dus andere landen zullen ook laadpalen moeten plaatsen).

Als het november of december is komen er wss enkele uit de lucht gevallen, denk aan parkings aan restaurants, een matrassenzaak of een tuincentrum die van toeten noch blazen weten. Dan zullen ze wss zeggen dat de controles mild zullen zijn maar toch aandringen om het in orde te maken.

Verschillende supermarkten zoals Aldi, Lidl, Delhaize (Electra), Carrefour en Colruyt (Dats24) zijn er al mee bezig. Aldi beperkt zich veelal tot de strikte "twee per parking", anderen zetten grotere laadpleinen.

Dus alle parkings in belgie moeten actief aangepast worden :eek: ?

Minimum 2 oplaadpunten is ook niet echt de moeite als ze 2 keer een 11 kW paaltje zetten :)
Al vind ik het wel wat overdreven voor restaurants, winkels,... dat die zo'n verplichting krijgen. Vind ik eigenlijk logischer voor openbare parkings, personeelsparkings van bedrijven enz.

Ook benieuwd wat gemeentes zullen doen met die typische openbare parkings van net iets meer dan 20 plaatsen, of ze daar effectief overal palen zullen plaatsen of eerder de oplossing kiezen van een paar plaatsen te schrappen en te vervangen door bloembakken.

In Brussel zijn ze zelfs strenger:
Parkings van kantoren moeten tegen 1 januari 2025 minstens 10 procent parkeerplaatsen met een laadpaal aanbieden. Op 1 januari 2030 stijgt dat tot 20 procent. Voor openbare parkings gaat het om 5 procent tegen 2025 en 10 procent tegen 2030.

Zo begrijp ik het offensief van Interparking om in elke parking vele laadpalen te zetten. Met volume-aankopen de kosten drukken en de regelgeving in Vlaanderen wat "voor" zijn. Brussel komt van heel ver want laadpalen zoeken is daar gelijk aan een schattenjacht, de inhaalbeweging is nodig.

Wallonië heeft veel bescheidenere ambities in hun laadwoestijn, ze hopen er geografisch gespreid 5400 te plaatsen tegen 2026..

Virtual mirrors die telkens vochtinsijpeling hebben, elektromotors die onder water lopen, afdichting pano dak waardoor water via de stijl in je elektro sijpelt... - ik kan er ook van meespreken :)
amai en dat voor zo'n dure wagen

eerlijk gezegd vind ik het wel de mooiste EV op de markt qua uitzicht
als die daarom enorm zou zakken in prijs, wil ik die wel kopen (ondanks jouw opmerkingen hier)

Lol.
Mijn auto in 2022 besteld met de belofte "en ge krijgt een jaar gratis ionity abonnement bij, overal snelladen!!."
nu wil ik dat activeren en dat lukt niet.

krijg uitleg van Kiacharge, (vermoedelijk is DAT de reden waarom mijn auto pas in 2024 geleverd is.) Zo kan ik ook cadeau's uitdelen. :laugh:

1. Deze promotie geldt voor elke Kia EV die na 01/01/2023 wordt geleverd en vóór 31/12/2023 wordt geregistreerd op Kia Charge. U krijgt automatisch 12 maanden lang gratis toegang tot IONITY Power. Daarna loopt het IONITY-pakket voor onbepaalde tijd en kan het door de klant worden opgezegd met ingang van de kwalificatiedatum van het contract. De in aanmerking komende datum van het contract is de dag van een maand voorafgaand aan de dag die overeenkomt met de datum waarop het pakket is geboekt. Als het IONITY-pakket bijvoorbeeld op de 7e dag van een maand is geboekt, is de contractkwalificatiedatum de 6e dag van de volgende maanden. Indien de desbetreffende datum in een bepaalde maand niet voorkomt, is de contractuele einddatum de laatste dag van die maand. Digital Charging Solutions GmbH, het bedrijf achter Kia Charge, kan het IONITY-pakket beëindigen met een opzegtermijn van één maand (a) met ingang van de contractuele kwalificatiedatum of (b) tot het einde van een kalendermaand. Bovendien eindigt het IONITY-pakket automatisch als het laadcontract wordt beëindigd. Na afloop van de actieperiode wordt de basisvergoeding van het pakket aan de klant in rekening gebracht. Dit aanbod is uniek voor elke nieuwe Kia EV en kan niet worden overgedragen op andere voertuigen of eigenaars. De normaal geselecteerde Kia Charge prijsvoorwaarden zijn van toepassing. Dit aanbod geldt alleen voor voertuigen die in België zijn aangekocht.
Nu ja, een interessante deal was het toch niet meer. 15 cent korting op de officiele prijs. Ben ik beter van via Fastned een overeenkomst af te sluiten.

Maar ondertussen hebben ze mij wel 20 euro afgetroggeld voor de kiacharge kaart die ook nog es op de meeste plaatsen niet aanvaard of herkend wordt.

Lol.
Mijn auto in 2022 besteld met de belofte "en ge krijgt een jaar gratis ionity abonnement bij, overal snelladen!!."
nu wil ik dat activeren en dat lukt niet.

krijg uitleg van Kiacharge, (vermoedelijk is DAT de reden waarom mijn auto pas in 2024 geleverd is.) Zo kan ik ook cadeau's uitdelen. :laugh:

Nu ja, een interessante deal was het toch niet meer. 15 cent korting op de officiele prijs. Ben ik beter van via Fastned een overeenkomst af te sluiten.
Interssant of niet, ik zou toch compensatie vragen bij de dealer.

Terug
Bovenaan