Elektrische wagens

Zelf hier aan het uitkijken naar een Volvo C40 EV met 587 km rijbereik.
Werkgever vraagt om steeds te laden op het werk.

Woon werk verkeer(autostrade) is 52 km heen per dag ( 4 dagen per week), dus mag ik me wel aan wat verwachten.
Benieuwd om de prestatie van de wagen nadien in de praktijk te bekijken. (zware voet)

Woon werk verkeer(autostrade) is 52 km heen per dag ( 4 dagen per week), dus mag ik me wel aan wat verwachten.
Benieuwd om de prestatie van de wagen nadien in de praktijk te bekijken. (zware voet)
En helemaal geen optie voor thuisladen?
Doe er 100km af in de zomer en 200 in de winter.

Ik kan in de app enkel kiezen tussen “direct laden” of “laden in een bepaalde periode”. Daarnaast toont hij de amperage stroombegrenzing die in de wagen is ingesteld. Schema vertrektijd (klimatisering) kan worden aangepast. Amperage kan niet via de app worden aangepast…
Bij Audi (Q4) ook niet mogelijk, dat ding trekt gewoon telkens alles uit de laadpaal dat hij kan. Onbegrijpelijk.

Ik vind het onbegrijpelijk dat EV's geen integratie hebben met bv. Electricitymaps.

De auto kent je gedrag (rijden, laden, afstanden, uren, ...), kent de status van de auto (batterij, verbruik, ...) en kan info op het internet opzoeken (dynamische prijzen, forecast van zon en wind, ...). De auto kent zijn gps-locatie dus hij kan perfect onthouden wat jouw vaste laadadressen zijn (thuis = waar je meestal overnacht, werk = waar je vaak overdag bent, ...) én welk laadgedrag hij op die plaatsen moet toepassen (bv. locatie met of zonder zonnepanelen, ...) om op tijd volgeladen te zijn.

Dat is allemaal geen rocket science. Ik vraag me al jaren af hoe het toch komt dat dit niet standaard in alle auto's zit. Ik denk dat Tesla liever geld verdient aan powerwalls en virtual power plants en dat de traditionele autobouwers geen software kunnen schrijven.

...

Dat is allemaal geen rocket science. Ik vraag me al jaren af hoe het toch komt dat dit niet standaard in alle auto's zit. Ik denk dat Tesla liever geld verdient aan powerwalls en virtual power plants en dat de traditionele autobouwers geen software kunnen schrijven.

Breng ze vooral niet op ideeën, recipe for disaster!

Je idee klinkt logisch maar in de praktijk niet zo gemakkelijk denk ik om een auto dat aan te leren en vooral geen verkeerde aannames te laten maken. Maar autoconstructeurs besteden liever tijd aan extra shiny graphics in de cockpit in plaats van praktisch bruikbare dingen te implementeren :confused2:

Ik vind het onbegrijpelijk dat EV's geen integratie hebben met bv. Electricitymaps.
...
Dat kan al lange tijd mbhv. de Tesla API. Ik gebruik dat thuis om de laadstroom te verhogen/verlagen bij overproductie van de zonnepanelen.
Hier kun je de documentatie vinden hiervoor, mocht je interesse hebben om zoiets ineen te knutselen: https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/commands/charging

Het kan ook meer out-of-the-box met iets als Jedlix, die gewoon integreert met diezelfde Tesla API.

Of je neemt een slimme laadpaal. Mijn Smappee staat ingesteld om te laden op zonne energie en wat hij daarna nog te kort komt, laad hij 's nachts bij volgens dynamische tarieven en daarbij wordt rekening gehouden met het capaciteitstarief.

Voor de auto is het makkelijk om te laden via dynamische tarieven want dat gaat via een API, maar laden op zonne energie is moeilijker want je moet de overproductie kennen. Dat kan alleen maar door extra apparatuur in de meterkast te stoppen of de digitale meter uit te lezen. Maar ieder land heeft zijn eigen systeem, dus een autobouwer zal daar zijn vingers niet aan willen verbranden.
Laadstromen op locatie bewaren doet Tesla trouwens al.

Dat kan al lange tijd mbhv. de Tesla API. Ik gebruik dat thuis om de laadstroom te verhogen/verlagen bij overproductie van de zonnepanelen.
Het kan ook meer out-of-the-box met iets als Jedlix, die gewoon integreert met diezelfde Tesla API.
Alles kan. Ik heb ook collega's die in hun vrije tijd daar allemaal mee bezig zijn, als hobbyproject. Tijdens de middag zitten ze dan in hun app te kijken hoe het gesteld is met de zonnepanelen, de warmtepomp, de EV, ... . Ik vind dat ook plezant, maar het blijft spielerei omdat de impact op het elektriciteitsnet van de 1% die daar gepassioneerd mee bezig zijn zo marginaal is. De effort staat ook niet in verhouding tot de impact.

Vandaar mijn pleidooi om het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Bij voorkeur hoef je zelfs niet te weten of begrijpen wat er gebeurt met je laadsessie, als de auto maar klaar is tegen dat je de auto nodig hebt.

In een iPhone zit Clean Energy Charging ingebouwd. Dat is letterlijk 1 vinkje dat je kan uitschakelen, maar dat by default aan staat (voorlopig enkel in de US). De iPhone kiest dan bv. 's nachts de meest ideale uren om je telefoon bij te laden. Idem met Optimized Battery Charging, dat je batterij 's morgens zo kort mogelijk op 100% laat wachten.

Keep it simple, niet iedereen is ingenieur of vindt spelen met technologie leuk.

ios-16-iphone-13-pro-settings-battery-battery-health-charging-clean-energy-charging-callout.png

Of je neemt een slimme laadpaal. Mijn Smappee staat ingesteld om te laden op zonne energie en wat hij daarna nog te kort komt, laad hij 's nachts bij volgens dynamische tarieven en daarbij wordt rekening gehouden met het capaciteitstarief.

Voor de auto is het makkelijk om te laden via dynamische tarieven want dat gaat via een API, maar laden op zonne energie is moeilijker want je moet de overproductie kennen. Dat kan alleen maar door extra apparatuur in de meterkast te stoppen of de digitale meter uit te lezen. Maar ieder land heeft zijn eigen systeem, dus een autobouwer zal daar zijn vingers niet aan willen verbranden.
Laadstromen op locatie bewaren doet Tesla trouwens al.
Een slimme laadpaal kost een hoop geld, een extra knopje in de software van je EV weinig of niks.

En ja, die slimme laadpaal gaat de micro-optimalisatie van je eigen huis beter kunnen doen dan een softwaregebaseerde oplossing in de auto. Maar wat is nu eigenlijk de hele bedoeling van flexibiliteit op het elektriciteitsnet?! Overbelasting ("files") op het net en overbodige CO2-uitstoot vermijden. Als die twee doelstellingen gerealiseerd zijn, heeft het geen enkel belang of de elektronen van jouw zonnepanelen nu in jouw auto vloeien of in die van de buurvrouw of whatever. Capaciteitstarief, injectietarief, ... dat zijn zuiver boekhoudkundige problemen, geen fysische. Die kunnen dus ook aangepast worden als ze hun doel voorbijschieten, wat in het geval van ubiquitous grid intelligence zo zou zijn.

Laatst bewerkt:
Dat kan alleen maar door extra apparatuur in de meterkast te stoppen of de digitale meter uit te lezen. Maar ieder land heeft zijn eigen systeem, dus een autobouwer zal daar zijn vingers niet aan willen verbranden.
Is er daar geen standaard in? Want België en Nederland hebben al dezelfde standaard qua digitale meter. En ik dacht nog minstens 1 ander land.

Een slimme laadpaal kost een hoop geld, een extra knopje in de software van je EV weinig of niks.

En ja, die slimme laadpaal gaat de micro-optimalisatie van je eigen huis beter kunnen doen dan een softwaregebaseerde oplossing in de auto. Maar wat is nu eigenlijk de hele bedoeling van flexibiliteit op het elektriciteitsnet?! Overbelasting ("files") op het net en overbodige CO2-uitstoot vermijden. Als die twee doelstellingen gerealiseerd zijn, heeft het geen enkel belang of de elektronen van jouw zonnepanelen nu in jouw auto vloeien of in die van de buurvrouw of whatever. Capaciteitstarief, injectietarief, ... dat zijn zuiver boekhoudkundige problemen, geen fysische. Die kunnen dus ook aangepast worden als ze hun doel voorbijschieten, wat in het geval van ubiquitous grid intelligence zo zou zijn.
Ik zou toch niet durven stellen dat software goedkoop is. Zeker als je zo'n integraties wil gaan doen. Ze moeten maar aan de andere kant de API omgooien en je mag fixes beginnen maken.
Koppelingen met externe systemen stoppen nooit kwa ontwikkeling. En dat kost veel geld, brengt shit met zich mee, ... Ik zie autobouwers dit nog niet snel doen.
Is er daar geen standaard in? Want België en Nederland hebben al dezelfde standaard qua digitale meter. En ik dacht nog minstens 1 ander land.
Helaas niet. In BE en NL zijn het idd dezelfde meters, maar daar stopt het dan ook.
Nee helaas toch niet op korte termijn
Thuisladen met de granny charger kan je doen, maar dat is dan wellicht op eigen kosten?

Ik zou toch niet durven stellen dat software goedkoop is. Zeker als je zo'n integraties wil gaan doen. Ze moeten maar aan de andere kant de API omgooien en je mag fixes beginnen maken.
Koppelingen met externe systemen stoppen nooit kwa ontwikkeling. En dat kost veel geld, brengt shit met zich mee, ... Ik zie autobouwers dit nog niet snel doen.

Helaas niet. In BE en NL zijn het idd dezelfde meters, maar daar stopt het dan ook.

Thuisladen met de granny charger kan je doen, maar dat is dan wellicht op eigen kosten?
Ja klopt op eigen kosten maar valt te overwegen inderdaad

Ik heb de Volvo XC40 extended range.
Met deze temperaturen: 90% batterij +- 350 a 380km (afhankelijk van koude start vermoed ik?)
Heb hem maar sinds september -> bereik lag toen ietsjes hoger :)

Ik heb ook geen laadpaal thuis, op zich niet direct een probleem.

Hahaha, als ik sommige zaken hier lees is Tesla nog niet zo’n dikke brol als ik dacht.
Gohja, het is wat je als individu belangrijk vind. Ik heb een slimme laadpaal dus gebruik ik de stroombegrenzing van de wagen nooit. Sterker nog, ik vind het irritant als ik daar mee moet werken in de wagen (of app als het er was), want de enigste keer dat ik dat wil beperken is als ik thuis oplaad omwille van capaciteitstarief.

Ik zou me dan weer dood ergeren aan die ruitenwissers, alles via een scherm te doen (al ga ik daar niet omheen kunnen vrees ik), en vooral de ontbrekende sensoren.

Dat gezegd zijnde, Tesla blijft een interessante optie. Als ik binnen drie jaar een nieuwe wagen zoek is Tesla zeker een optie.

Op terugweg eens op minder laadstops maar langer laden gepakt en vaak ook verder geladen dan abpr aangaf. 80% of dicht ertegen.
5 laadstops met een totale laadduur van 3 uur en ene gemiddeld verbruik van 23kwh/100km
Dan waren de 10 korte laadstops welgeteld een half uur korter.

Yeah elektrische wagens (met batterijdegradatie) koude temperatuur en conge niet zo leuk feitelijk.
12 uur op een rit dat ik met een diesel op 8u30 a 9 uur doe steekt wel wat tegen.
Laadcurves vielen ook heel snel terug.

Kostprijs denk ik toch een 300 euro voor ±1800km

Dus jullie volgende aankoop na nieuwjaar zal geen tweede EV worden?

we zijn toch serieus aant twijfelen.
Net tot de constatatie gekomen dat die 0.73 cent per kwh ook nog eens zonder btw is lol :p

Periode
20-Dec 15:15 -
20-Dec 15:40
(00:25 uur)
Kosten
Start
Energie

36,94 kWh

EUR 0,60
EUR 0,73 / kWh

EUR 0,60
EUR 26,96

BTW 19,0%
EUR 5,24

TOTAAL
EUR 32,80
Langs de andere kant: een Tesla model 3 kan van het uitgebreidere en goedkopere supercharger netwerk gebruik maken. En zal ook beter en sneller laden want eerlijk, die ID van u suckt monkeyballs op dat gebied.

Als tweede auto heb je niet echt die nadelen meer aangezien je geen verre reizen doet met je tweede auto normaal.
Maar bij een primaire auto vind ik laadsnelheid toch wel een belangrijk element.

@Tomski de meeste tesla laders zijn toegankelijk voor iedereen.

Gohja, het is wat je als individu belangrijk vind. Ik heb een slimme laadpaal dus gebruik ik de stroombegrenzing van de wagen nooit. Sterker nog, ik vind het irritant als ik daar mee moet werken in de wagen (of app als het er was), want de enigste keer dat ik dat wil beperken is als ik thuis oplaad omwille van capaciteitstarief.

Ik zou me dan weer dood ergeren aan die ruitenwissers, alles via een scherm te doen (al ga ik daar niet omheen kunnen vrees ik), en vooral de ontbrekende sensoren.

Dat gezegd zijnde, Tesla blijft een interessante optie. Als ik binnen drie jaar een nieuwe wagen zoek is Tesla zeker een optie.
De ruitenwissers zijn echt vreselijk en het is gewoon een grote debiliteit dat je ze niet kan uitschakelen als autopilot aanstaat.

Wat mij verder nog stoort; in dalende mate van ergernis:
- enorme draaicirkel
- kwetsbare velgen
- slordige afwerking
- harde ophanging
- bediening via scherm (valt eigenlijk best mee want je hebt het zelden nodig)

Verder is dat een goeie wagen wel; mijn Y is toch heel erg efficiënt, zelfs nu met winterbanden in de koudere periode kom ik zelden boven 20kwh/100km uit voor een langere rit. Ik vermoed dat jaargemiddelde zal uitkomen op 16-17kwh/100km.

Terug
Bovenaan