Dat kan al lange tijd mbhv. de Tesla API. Ik gebruik dat thuis om de laadstroom te verhogen/verlagen bij overproductie van de zonnepanelen.
Het kan ook meer out-of-the-box met iets als Jedlix, die gewoon integreert met diezelfde Tesla API.
Alles kan. Ik heb ook collega's die in hun vrije tijd daar allemaal mee bezig zijn, als hobbyproject. Tijdens de middag zitten ze dan in hun app te kijken hoe het gesteld is met de zonnepanelen, de warmtepomp, de EV, ... . Ik vind dat ook plezant, maar het blijft spielerei omdat de impact op het elektriciteitsnet van de 1% die daar gepassioneerd mee bezig zijn zo marginaal is. De effort staat ook niet in verhouding tot de impact.
Vandaar mijn pleidooi om het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Bij voorkeur hoef je zelfs niet te weten of begrijpen wat er gebeurt met je laadsessie, als de auto maar klaar is tegen dat je de auto nodig hebt.
In een iPhone zit
Clean Energy Charging ingebouwd. Dat is letterlijk 1 vinkje dat je kan uitschakelen, maar dat by default aan staat (voorlopig enkel in de US). De iPhone kiest dan bv. 's nachts de meest ideale uren om je telefoon bij te laden. Idem met
Optimized Battery Charging, dat je batterij 's morgens zo kort mogelijk op 100% laat wachten.
Keep it simple, niet iedereen is ingenieur of vindt spelen met technologie leuk.
Of je neemt een slimme laadpaal. Mijn Smappee staat ingesteld om te laden op zonne energie en wat hij daarna nog te kort komt, laad hij 's nachts bij volgens dynamische tarieven en daarbij wordt rekening gehouden met het capaciteitstarief.
Voor de auto is het makkelijk om te laden via dynamische tarieven want dat gaat via een API, maar laden op zonne energie is moeilijker want je moet de overproductie kennen. Dat kan alleen maar door extra apparatuur in de meterkast te stoppen of de digitale meter uit te lezen. Maar ieder land heeft zijn eigen systeem, dus een autobouwer zal daar zijn vingers niet aan willen verbranden.
Laadstromen op locatie bewaren doet Tesla trouwens al.
Een slimme laadpaal kost een hoop geld, een extra knopje in de software van je EV weinig of niks.
En ja, die slimme laadpaal gaat de micro-optimalisatie van je eigen huis beter kunnen doen dan een softwaregebaseerde oplossing in de auto. Maar wat is nu eigenlijk de hele bedoeling van flexibiliteit op het elektriciteitsnet?! Overbelasting ("files") op het net en overbodige CO2-uitstoot vermijden. Als die twee doelstellingen gerealiseerd zijn, heeft het geen enkel belang of de elektronen van jouw zonnepanelen nu in jouw auto vloeien of in die van de buurvrouw of whatever. Capaciteitstarief, injectietarief, ... dat zijn zuiver boekhoudkundige problemen, geen fysische. Die kunnen dus ook aangepast worden als ze hun doel voorbijschieten, wat in het geval van
ubiquitous grid intelligence zo zou zijn.