Elektrische wagens

Post op fb zien passeren van een Duitse EV6 chauffeur.
Bij -10 buiten, maar mits de juiste preconditioning settings, op weg naar de wintersport: 230kW laadpiek gehaald bij Ionity.

We leven op hoop :D

Kia is qua snelladen echt 1 van de koplopers, eigenlijk best schandalig hoe de meeste Europese merken in gelijkaardige of duurdere prijsklasses achter lopen...

Net toegekomen in Frankfurt met iX3. 2 maal gestopt. Beiden was om te laden maar alleen eerste keer was expliciet hiervoor. Tweede maal was omdat dochter wakker werd en wou eten en stappen.
Uiteindelijk nooit problemen gehad met range 😂 Er zijn echt wel veel snelladers langs de autobahn.

Nu het kouder wordt vind ik het bereik op de Q4 wel wat tegenvallen moet ik zeggen. Ik doe regelmatig relatief grote afstanden (+150km enkel) en dan zit je wel van snellader naar snellader te bollen. Wat me ambeteert is ook dat je met die Q4 bij 30-50% batterij maar aan 50-60kw zit te snelladen ook al heb je een 300kw snellader van fastned oid. Doe ik iets verkeerd of is dat gewoon standaard? Als dat snelladen sneller zou gaan win je ook al veel tijd, maar laatst had ik gent --> beringen --> maastricht --> Antwerpen --> Gent en dan zit je continu te laden.

Met de iX3 had ik bij de eerste Shell recharge en dan bereikte ik toch de eerste 10 min ofzo 150 kW (ik zat rond de 20%) wat de limiet van de iX3 is.
Bij de tweede was het een EnBW en dan ging ook redelijk vlot maar niet echt naar de grafiek gekeken. Ik zag echter dat ik ook even de 150 heb aangetikt.

Vraag ivm degradatie:

Stel je hebt een auto met 70 KW batterij.
Na 8 jaar zit er al tamelijk wat degradatie op (stel pakweg 25%). Dat betekent dat je dan uitkomt op 52.5KW.
Wat gebeurt er dan als je die gaat opladen.
A) Gaat je batterij (verlies bij laden buiten beschouwing), 70 kw verbruiken om 52kw te laden.
OF
B) Gaat je batterij 52kw verbruiken om 52kw te laden.

Ik stel deze vraag omdat het voor mij relevant is te weten dat de "verloren" energie eigenlijk best meevalt in geval B. Je moet alleen rekening houden met een beperktere actieradius.
B, Het is de capaciteit vermindert, niet het verbruik dat verhoogt.
De capaciteit degradeert.

Dus versie B. Al is dat niet 100% correct, net zoals je ook niet 70kwh verbruikt om 70kwh te laden.
Heb je hier een bron van of ervaring mee of is dat eerder op buikgevoel dat jullie B antwoorden?

Want ik rij al jaren competitie met electrische schaal 1/10 buggy's (die batterijen zijn Lipo, bijna hetzelfde type waarvan er in een 1/1 gewoon een pak in serie/parallel staan) en daar wijst de ervaring toch eerder naar antwoord A.

De ervaring: (eenheid van capaciteit die wij gebruiken is niet kW maar mAh = milliAmpereUur bij een bepaald voltage, in dit geval bij 2S oftewel 2x3.7V= 7.4V)
Batterij 1 laad je 5000mAh in en de auto knalt 7 minuten, begint dan te minderen en staat stil na 7min 30sec. De mAh zijn zichtbaar op het schermpje van de lader, die de amperes meet tijdens het laden.
Na 1 jaar met batterij 1 (dus honderden cycles), zegt de lader nog steeds dat je daar 5000mAh ingeladen hebt, en het eindvoltage is hetzelfde, maar de auto knalt maar 6min30, begint dan te minderen en staat al stil na 7 minuten.
We steken een nieuwe batterij 2 van exact hetzelfde type als batterij 1, laden daar 5000mAh in en we knallen terug 7 minuten en staan terug stil bij 7min30 sec.

Ik verwacht bij een 1/1 net hetzelfde: Je laadpaal meet dat je der 72kW ingestoken hebt, maar slechts 52kW daarvan zal effectief terug uit je versleten batterij komen. Die 20kW moet ergens heen zijn dus gok ik op warmteverlies tijdens het laden of ontladen omdat de chemische samenstelling van je batterij niet meer 100% juist is door de sleet.
Omdat het rijbereik geschat wordt op basis van de voltage van de batterij, zal de wagen ook denken dat je 72kW in je versleten batterij hebt zitten. Maar die gaat daar nooit meer uitkomen. Je gaat het vreemde effect krijgen dat als je met de oude en nieuwe batterij aan hetzelfde momenteel verbruik op de display zou cruisen (want dat is dan gebaseerd op ontlaad-amperes), de range (gebaseerd op voltage) in de oude batterij toch sneller gaat zakken dan met de nieuwe batterij. Bij de versleten batterij zal het verbruik niet beginnen liegen maar de range dus wel. Men kan de range op de display wel compenseren op basis van de cycles die de batterij al heeft, en dan zou de wagen 52kW aangeven bij volgeladen voltage, en zou de range niet liegen bij sleet, maar geen idee of men dat doet of niet.

(noot: wij rijden uiteraard nooit tot een auto echt kracht begint te verliezen, want dat is echt het slechtste voor een Lipo: ze helemaal leeg rijden. Als je dat doet staat de batterij soms helemaal bol bij de volgende lading en is ze voor de vuilbak. Ook leggen we ze nooit helemaal volgeladen weg, net zoals bij een 1/1 dus)

Laatst bewerkt:
Nu het kouder wordt vind ik het bereik op de Q4 wel wat tegenvallen moet ik zeggen. Ik doe regelmatig relatief grote afstanden (+150km enkel) en dan zit je wel van snellader naar snellader te bollen. Wat me ambeteert is ook dat je met die Q4 bij 30-50% batterij maar aan 50-60kw zit te snelladen ook al heb je een 300kw snellader van fastned oid. Doe ik iets verkeerd of is dat gewoon standaard? Als dat snelladen sneller zou gaan win je ook al veel tijd, maar laatst had ik gent --> beringen --> maastricht --> Antwerpen --> Gent en dan zit je continu te laden.
In jouw geval zouden er weinig kiezen voor elektrisch denk ik

In jouw geval zouden er weinig kiezen voor elektrisch denk ik
Tsjah, 't is niet dat je veel keuze meer hebt. Hybride was niet interessant qua budget en diesel mocht niet meer 🤷‍♂️ nu soit, in de zomer valt het wel goed mee, maar nu het kouder is merk je het verschil wel enorm.

Tsjah, 't is niet dat je veel keuze meer hebt. Hybride was niet interessant qua budget en diesel mocht niet meer 🤷‍♂️ nu soit, in de zomer valt het wel goed mee, maar nu het kouder is merk je het verschil wel enorm.
Wij hebben hier ook een Q4 40 staan en ik vind het verschil met mijn Model 3 LR nu in de winter toch frappant inderdaad, ik ben echt wat teleurgesteld in de Q4.

Indien particulier kocht ik mij gewoon een Audi A5 met 20.000km op de teller

Gisteren met de ev6 bijna heen en terug geraakt naar Dusseldorf zonder te laden. Zo’n 400 km in totaal. Veel NL autostrade dus die 100 km/h doet wel goed aan het verbruik maar toch aangenaam verrast. Ook steeds de verwarming op 21 graden.

Als we echt hadden gewild, had het mss nog wel gelukt zonder laden maar dat kon mijn hart niet aan als nieuwe ev rijder 😛.

Wordt de batterij niet opgewarmd als je naar een snellader rijdt? Bij tesla begint de warmtepomp warmtepomp vollebak te draaien zodat je met een warme batterij aankomt.

Wordt de batterij niet opgewarmd als je naar een snellader rijdt? Bij tesla begint de warmtepomp warmtepomp vollebak te draaien zodat je met een warme batterij aankomt.
Ook enkel als je de lader ingeeft als bestemming. Gelukkig staan de meeste niet tesla laders ook in de lijst tegenwoordig.

Met de iX3 had ik bij de eerste Shell recharge en dan bereikte ik toch de eerste 10 min ofzo 150 kW (ik zat rond de 20%) wat de limiet van de iX3 is.
Bij de tweede was het een EnBW en dan ging ook redelijk vlot maar niet echt naar de grafiek gekeken. Ik zag echter dat ik ook even de 150 heb aangetikt.

Gebruik je dan steeds de BMW navigatie voor batterij pre-heating?

Gebruik je dan steeds de BMW navigatie voor batterij pre-heating?
Ik heb idd de BMW navi gebruikt, want die van BMW zei dat het systeem dan de batterij voorverwarmd voor op te laden.

In DE werkt dat best goed. Ik heb ook een Duitse ix3 en het rijhulpsysteem voor stoplichten werkt nu ook. Ik heb dit echter nooit kunnen testen met mijn vorige iX3 dat voor België bestemd was. Dus kan zijn dat dit voor iedereen werkt als je in DE bent.

Laatst bewerkt:
Ik heb idd de BMW navi gebruikt, want die van BMW zei dat het systeem dan de batterij voorverwarmd voor op te laden.

In DE werkt dat best goed. Ik heb ook een Duitse ix3 en het rijhulpsysteem voor stoplichten werkt nu ook. Ik heb dit echter nooit kunnen testen met mijn vorige iX3 dat voor België bestemd was. Dus kan zijn dat dit voor iedereen werkt als je in DE bent.
Tiens, dat is normaal gebasseerd op gps-gegevens en niet op basis van afkomst van uw wagen. Wat versta je onder dat rijhulpsysteem? :p

BMW navigatie zorgt inderdaad voor voorverwarmen van de batterij wanneer je een laadstop inplant. Maar je kan (in ieder geval op de i4, i7 en IX dus ik zou hopen/denken ook op andere BMW EV's) ook zelf aangeven dat hij moet voorverwarmen, voor wie liever Waze gebruikt om beter files te kunnen vermijden.

Onder "charging", dan bijna helemaal naar rechts scrollen naar "pre-condition battery". Dit een 10-tal minuten doen voor je begint te snelladen zou voldoende zijn.

Tiens, dat is normaal gebasseerd op gps-gegevens en niet op basis van afkomst van uw wagen. Wat versta je onder dat rijhulpsysteem? :p

Inderdaad, net zoals de reddingsstrook bij files. In Duitsland werkt dat perfect en maakt de autopilot een reddingsstrook. Rij je de grens over, is dat plots gedaan terwijl het ook hier geldt.

Ik hoop dat BMW dat snel activeert voor België.

Terug
Bovenaan