Vraag ivm degradatie:
Stel je hebt een auto met 70 KW batterij.
Na 8 jaar zit er al tamelijk wat degradatie op (stel pakweg 25%). Dat betekent dat je dan uitkomt op 52.5KW.
Wat gebeurt er dan als je die gaat opladen.
A) Gaat je batterij (verlies bij laden buiten beschouwing), 70 kw verbruiken om 52kw te laden.
OF
B) Gaat je batterij 52kw verbruiken om 52kw te laden.
Ik stel deze vraag omdat het voor mij relevant is te weten dat de "verloren" energie eigenlijk best meevalt in geval B. Je moet alleen rekening houden met een beperktere actieradius.
B, Het is de capaciteit vermindert, niet het verbruik dat verhoogt.
De capaciteit degradeert.
Dus versie B. Al is dat niet 100% correct, net zoals je ook niet 70kwh verbruikt om 70kwh te laden.
Heb je hier een bron van of ervaring mee of is dat eerder op buikgevoel dat jullie B antwoorden?
Want ik rij al jaren competitie met electrische schaal 1/10 buggy's (die batterijen zijn Lipo, bijna hetzelfde type waarvan er in een 1/1 gewoon een pak in serie/parallel staan) en daar wijst de ervaring toch eerder naar antwoord A.
De ervaring: (eenheid van capaciteit die wij gebruiken is niet kW maar mAh = milliAmpereUur bij een bepaald voltage, in dit geval bij 2S oftewel 2x3.7V= 7.4V)
Batterij 1 laad je 5000mAh in en de auto knalt 7 minuten, begint dan te minderen en staat stil na 7min 30sec. De mAh zijn zichtbaar op het schermpje van de lader, die de amperes meet tijdens het laden.
Na 1 jaar met batterij 1 (dus honderden cycles), zegt de lader nog steeds dat je daar 5000mAh ingeladen hebt, en het eindvoltage is hetzelfde, maar de auto knalt maar 6min30, begint dan te minderen en staat al stil na 7 minuten.
We steken een nieuwe batterij 2 van exact hetzelfde type als batterij 1, laden daar 5000mAh in en we knallen terug 7 minuten en staan terug stil bij 7min30 sec.
Ik verwacht bij een 1/1 net hetzelfde: Je laadpaal meet dat je der 72kW ingestoken hebt, maar slechts 52kW daarvan zal effectief terug uit je versleten batterij komen. Die 20kW moet ergens heen zijn dus gok ik op warmteverlies tijdens het laden of ontladen omdat de chemische samenstelling van je batterij niet meer 100% juist is door de sleet.
Omdat het rijbereik geschat wordt op basis van de voltage van de batterij, zal de wagen ook denken dat je 72kW in je versleten batterij hebt zitten. Maar die gaat daar nooit meer uitkomen. Je gaat het vreemde effect krijgen dat als je met de oude en nieuwe batterij aan hetzelfde momenteel verbruik op de display zou cruisen (want dat is dan gebaseerd op ontlaad-amperes), de range (gebaseerd op voltage) in de oude batterij toch sneller gaat zakken dan met de nieuwe batterij. Bij de versleten batterij zal het verbruik niet beginnen liegen maar de range dus wel. Men kan de range op de display wel compenseren op basis van de cycles die de batterij al heeft, en dan zou de wagen 52kW aangeven bij volgeladen voltage, en zou de range niet liegen bij sleet, maar geen idee of men dat doet of niet.
(noot: wij rijden uiteraard nooit tot een auto echt kracht begint te verliezen, want dat is echt het slechtste voor een Lipo: ze helemaal leeg rijden. Als je dat doet staat de batterij soms helemaal bol bij de volgende lading en is ze voor de vuilbak. Ook leggen we ze nooit helemaal volgeladen weg, net zoals bij een 1/1 dus)