Elektrische wagens

Helemaal akkoord. Jouw voorbeeld is extreem goedkoop voor EV, maar de balans kan ook helemaal anders zijn.

Ik doe met mijn wagen soms dag na dag lange ritten. Dan kan ik s´avonds niet tegen 2,5kW laden, maar moet er 50 tot 60 kWh op 1 nacht in gaan. Mijn capaciteitstarief is goed gestegen.

Het capaciteitstarief is dan wel geen reden meer om een 2e EV te kiezen in het gezin.
Ik rij normaal niet meer als 100km op een dag. Tenzij eens naar een klant, maar das ook niet meer dan 1x per week. Als ik thuis kom m een lege batterij, dan doe ik daar ook 2-3 dagen over om die terug volledig op te laden. Zolang er minimaal 20kWh per nacht in geraakt is het goed zodat ik de volgende naar kantoor kan.
Ik werk ook 3 dagen van thuis en de stekker zit altijd in op die momenten. De auto laad als de zon schijnt en vult evt. 's nachts aan met goedkope energie tot mijn target bereikt is.

Tesla gaat precies nog es wat van de prijs van de 3 doen om met de Belgische premies kunnen te werken

Ik zou dit wel straf vinden... als het puur zou gaan om een groter marktbereik af te dekken zou ik de strategie ergens nog snappen maar Tesla staat toch redelijk dicht tegen de lancering van de Model 2 die rond de €25k gelanceerd gaat worden? Ok, andere categorie van wagen maar toch... het overgrote deel van de concurrentie in het sub-40k segement zijn allemaal matchbox formaat...

Ik zou dit wel straf vinden... als het puur zou gaan om een groter marktbereik af te dekken zou ik de strategie ergens nog snappen maar Tesla staat toch redelijk dicht tegen de lancering van de Model 2 die rond de €25k gelanceerd gaat worden? Ok, andere categorie van wagen maar toch... het overgrote deel van de concurrentie in het sub-40k segement zijn allemaal matchbox formaat...
Ten vroegste 2025 voor zover ik kan zien, en dan zal Europa wss maanden, eventueel een jaar achter komen?
Ik hoop er stilletjes ook ergens op, zou ideaal zijn als 2de wagen hier.

Ten vroegste 2025 voor zover ik kan zien, en dan zal Europa wss maanden, eventueel een jaar achter komen?
Ik hoop er stilletjes ook ergens op, zou ideaal zijn als 2de wagen hier.
Waarom denk je dat Europa zou achterkomen? De Highland is eerder beschikbaar in Europa dan in de US.
Ik denk dat zo'n kleinere wagen meer succes zal hebben in Europa dan in de VS, dus ik zou verwachten dat ze hem eerst hier uitbrengen.

Waarom denk je dat Europa zou achterkomen? De Highland is eerder beschikbaar in Europa dan in de US.
Ik denk dat zo'n kleinere wagen meer succes zal hebben in Europa dan in de VS, dus ik zou verwachten dat ze hem eerst hier uitbrengen.
I know (ivm highland), meestal is het wel andersom. We zien wel...

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe auto en overweeg elektrisch/hybride.

Hoewel ik supergraag en veel rij, ben ik absoluut geen autoconnaisseur. Moet me dus nog helemaal inwerken in het onderwerp. What's the best place to start?

Vragen die ik me zoals stel:
Hoe bepaal ik wat voor mij de beste keuze is tussen full hybrid, plug in hybrid en full electric?
Waar vind ik duidelijke kostprijzen voor de installatie van de verschillende soorten laadpalen?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadtijden van verschillende systemen/auto's?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadkosten van verschillende systemen/auto's?
Hoe kan ik het prijsverschil/-voordeel berekenen van het (maand)verbruik met benzine vs elektriciteit?

Enkele basics: privéaankoop of privélease, geen zonnepanelen of laadinstallatie, garage in appartementsblok (onzeker of installatie laadpaal/smartplug kan)

Maar voor de duidelijkheid, not looking for answers here, eerder naar goeie bronnen met duidelijke en volledige uitleg.
Voor prijzen van publieke laadpalen kan je checken bij de verschillende aanbieders van pasjes zoals Chargemap, Shell Recharge, E-flux. Check gewoon een aantal locaties die voor jou relevant zijn om een idee te krijgen. Er kunnen wel heel grote verschillen zitten in tarieven tussen palen onderling en tussen aanbieders onderling.

Voor keuze hybird/electric moet je enkel kijken naar de afstanden die je aflegt. In de meeste gevallen zal full electric gewoon prima zijn. Weinig mensen die elke dag 250 km heen en 250 km terug doen bijvoorbeeld, en in zo'n geval ga je dan meestal laden op de plek waar je toekomt.

6l met een 2.0 diesel, dan moet je toch al serieus boenderen. Mijn E61 520d manueel verbruikte maar zoveel in 2009, mijn 316dA (ook een 2L) had overall 4,5 over 200K.
oeps… ik geraak met mijn Stelvio 2L diesel met moeite onder de 7 liter, of een 6.2 bij enkel autostrade aan 120-130/u. En ik ben echt een rustige chauffeur, rij niet op dynamic (sport) mode.

Mijn vriendin mag haar nieuwe firmawagen kiezen. Keuze zijn:

Model 3 standaard RWD (valt af wegens te laag)
Model Y standaard RWD
Skoda Enyaq 80-85
VW ID 4 Pro
Volvo XC40 recharge (valt af wegens te klein)

Haar werk is +- 30 min rijden. Laadpaal krijgen we thuis (blijft wel eigendom van de zaak) en ook een laadkaart. Het rijbereik is op zich dus niet prioritair. Verste rit die we regelmatiger zullen doen is naar haar ouders (+-120km enkele rit). Ik rij zelf met een Kodiaq dus die zouden we nog altijd kunnen gebruiken indien we verdere reis zouden doen. We hebben 3 kinderen (12/10/0) dus ruimte wel belangrijk. De opties zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Welke zouden jullie aanraden?

Model Y standaard RWD
Skoda Enyaq 80-85
VW ID 4 Pro

Haar werk is +- 30 min rijden. Laadpaal krijgen we thuis (blijft wel eigendom van de zaak) en ook een laadkaart. Het rijbereik is op zich dus niet prioritair. Verste rit die we regelmatiger zullen doen is naar haar ouders (+-120km enkele rit). Ik rij zelf met een Kodiaq dus die zouden we nog altijd kunnen gebruiken indien we verdere reis zouden doen. We hebben 3 kinderen (12/10/0) dus ruimte wel belangrijk. De opties zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Met 3 kinderen zou ik voor Model Y of Enyaq gaan. Plan eens een testritje in met beiden zou ik zeggen. Met beide wagens kan je volgens mij niet verkeerd gaan.

Laatst bewerkt:
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe auto en overweeg elektrisch/hybride.

Hoewel ik supergraag en veel rij, ben ik absoluut geen autoconnaisseur. Moet me dus nog helemaal inwerken in het onderwerp. What's the best place to start?

Vragen die ik me zoals stel:
Hoe bepaal ik wat voor mij de beste keuze is tussen full hybrid, plug in hybrid en full electric?
Waar vind ik duidelijke kostprijzen voor de installatie van de verschillende soorten laadpalen?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadtijden van verschillende systemen/auto's?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadkosten van verschillende systemen/auto's?
Hoe kan ik het prijsverschil/-voordeel berekenen van het (maand)verbruik met benzine vs elektriciteit?

Enkele basics: privéaankoop of privélease, geen zonnepanelen of laadinstallatie, garage in appartementsblok (onzeker of installatie laadpaal/smartplug kan)

Maar voor de duidelijkheid, not looking for answers here, eerder naar goeie bronnen met duidelijke en volledige uitleg.

Een paar basics over de afweging hybride vs. PHEV vs. EV staan op ANWB - de fiscale aspecten kan je beter overslaan want die gaan enkel over Nederland:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/plug-in-hybride
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/het-eerlijke-verhaal-over-elektrische-autos

Laadtijden:
Voor full electric heeft EV-database alle info als je doorklikt op een specifiek model, zoals @MorGo7h al aangaf.
Voor PHEV's kan je terecht op https://www.elektrischeauto.nl/database/
Niet plug-in hybrides hebben geen laadtijd, die laden op tijdens het rijden/remmen.

Post op fb zien passeren van een Duitse EV6 chauffeur.
Bij -10 buiten, maar mits de juiste preconditioning settings, op weg naar de wintersport: 230kW laadpiek gehaald bij Ionity.

We leven op hoop :D

Model Y standaard RWD
Skoda Enyaq 80-85
VW ID 4 Pro

Rij eens met een Tesla op een slechte baan met putten (niet moeilijk in dit land)
Die veringen zijn keihard. Ik zou met 3 kinderen voor de Skoda Enyaq gaan.

Rij eens met een Tesla op een slechte baan met putten (niet moeilijk in dit land)
Die veringen zijn keihard. Ik zou met 3 kinderen voor de Skoda Enyaq gaan.
Was die vering al niet aangepakt? 'Probleem' lijkt me dat de Enyaq echt de basisversie is. Dus geen ACC, panoramisch dak, verwarmde stoelen,... Allemaal zaken die de Y wel heeft.

Was die vering al niet aangepakt? 'Probleem' lijkt me dat de Enyaq echt de basisversie is. Dus geen ACC, panoramisch dak, verwarmde stoelen,... Allemaal zaken die de Y wel heeft.
Ja, de vering is iets soepeler als vroeger, maar nog steeds aan de harde kant. Op de nieuwe Highland model 3 zit er wel een comfort ophanging. De Y heeft die (nog) niet.
Persoonlijk vind ik dat niet zo erg als bestuurder en ik heb er mijn vriendin nog niet over horen klagen. Maar de een zal daar wel gevoeliger voor zijn dan de ander.
Met ons zoontje was ergens wachten in de auto een ramp vroeger. Nu zet ik een filmke op Disney+ op en hij blijft zonder problemen 30minuten zitten. Dus bij de kinderen zal die wel aanslaan.

Als de Enyaq echt zo basis is, dan zou ik naar de Tesla neigen. De Tesla is geen perfecte wagen, maar geeft wel veel voor het geld. Zo heb je onder andere geen parkeersensoren meer en gaat alles nu via Tesla Vision. Helaas werkt dat niet altijd top, maar met de feestdagen komt er wel een update die daar verbetering in moet brengen.

Mijn advies blijft om met beiden eens te gaan rijden en dan te kiezen. Je zal aan beide wagens voor en nadelen vinden en dan moet je zelf uitmaken wat voor jullie het belangrijkste is.

Ja, de vering is iets soepeler als vroeger, maar nog steeds aan de harde kant. Op de nieuwe Highland model 3 zit er wel een comfort ophanging. De Y heeft die (nog) niet.
Persoonlijk vind ik dat niet zo erg als bestuurder en ik heb er mijn vriendin nog niet over horen klagen. Maar de een zal daar wel gevoeliger voor zijn dan de ander.
Met ons zoontje was ergens wachten in de auto een ramp vroeger. Nu zet ik een filmke op Disney+ op en hij blijft zonder problemen 30minuten zitten. Dus bij de kinderen zal die wel aanslaan.

Als de Enyaq echt zo basis is, dan zou ik naar de Tesla neigen. De Tesla is geen perfecte wagen, maar geeft wel veel voor het geld. Zo heb je onder andere geen parkeersensoren meer en gaat alles nu via Tesla Vision. Helaas werkt dat niet altijd top, maar met de feestdagen komt er wel een update die daar verbetering in moet brengen.

Mijn advies blijft om met beiden eens te gaan rijden en dan te kiezen. Je zal aan beide wagens voor en nadelen vinden en dan moet je zelf uitmaken wat voor jullie het belangrijkste is.

Als dat maar de basis Enyaq is zou ik hem links laten liggen
Ja mijn voorkeur zou dan ook naar de Tesla gaan. Vanaf een iets beter versie komt de Enyaq ook terug in aanmerking.

Post op fb zien passeren van een Duitse EV6 chauffeur.
Bij -10 buiten, maar mits de juiste preconditioning settings, op weg naar de wintersport: 230kW laadpiek gehaald bij Ionity.

We leven op hoop :D

Anders een uurtje of 2 extra onderweg eh :P

#electricwayoflife

Zo heb je onder andere geen parkeersensoren meer en gaat alles nu via Tesla Vision. Helaas werkt dat niet altijd top, maar met de feestdagen komt er wel een update die daar verbetering in moet brengen.
Ik zou er niet te veel op hopen dat die problemen opeens opgelost gaan worden met een update.

Terug
Bovenaan