Elektrische wagens

Tesla gaat precies nog es wat van de prijs van de 3 doen om met de Belgische premies kunnen te werken

Dat is natuurlijk ook maar een aanname... Zou wel ferm zijn, een tesla model 3 voor 35k.

Tesla gaat precies nog es wat van de prijs van de 3 doen om met de Belgische premies kunnen te werken

Hmmm, dat zijn toch maar speculaties van het Nieuwsblad? Tesla heeft vorig jaar al veel van hun prijs gedaan en ik vraag me af als nog eens 6000euro zakken. Maar Musk kennende zou ik er niet van verschieten als hij toch zou doen. Ik denk dat de particulieren er dan wel gaan opspringen als je voor 35k een Model 3 in huis kunt hebben.

En als ik het goed begrijp moet het catalogus prijs zijn voor korting, dus dat wil zeggen dat zakelijke aankopen leasings ook weer een stuk goedkoper worden.

Prijs 6k verlagen maar alle functies achter een 'add-on' steken die je achteraf kan bijkopen?

Zetelverwarming 250 euro
Pinker 140 euro
...
Zou toch top zijn?

Logischer ook, vgl. met andere merken. Verlaag de basisprijs en laat iedereen toevoegen wat hij/zij zelf wil. Ze gaan er sowieso wel minder aan overhouden, want die opties kosten in feite nauwelijks iets, maar worden duur verkocht.

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe auto en overweeg elektrisch/hybride.

Hoewel ik supergraag en veel rij, ben ik absoluut geen autoconnaisseur. Moet me dus nog helemaal inwerken in het onderwerp. What's the best place to start?

Vragen die ik me zoals stel:
Hoe bepaal ik wat voor mij de beste keuze is tussen full hybrid, plug in hybrid en full electric?
Waar vind ik duidelijke kostprijzen voor de installatie van de verschillende soorten laadpalen?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadtijden van verschillende systemen/auto's?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadkosten van verschillende systemen/auto's?
Hoe kan ik het prijsverschil/-voordeel berekenen van het (maand)verbruik met benzine vs elektriciteit?

Enkele basics: privéaankoop of privélease, geen zonnepanelen of laadinstallatie, garage in appartementsblok (onzeker of installatie laadpaal/smartplug kan)

Maar voor de duidelijkheid, not looking for answers here, eerder naar goeie bronnen met duidelijke en volledige uitleg.

Mijn grootste angst. Ene kopen en daarna 11000 euro door je neus geboord zien.
Zeker een reden om van Tesla ver weg te blijven. Tenzij je de wagen koopt om er 10-15 jaar mee te rijden.

Een wagen is sowieso verlieslatend maar Musk kan ervoor zorgen dat jouw wagen het jaar nadien al veel minder waard is. Meer dan de andere merken. En dat is spijtig.

Musk is gewoon wacko in het hoofdje. Die staat op met een idee en voert dat gewoon door, zonder nadenken.

Laatst bewerkt:
Zeker een reden om van Tesla ver weg te blijven. Tenzij je de wagen koopt om er 10-15 jaar mee te rijden.

Een wagen is sowieso verlieslatend maar Musk kan ervoor zorgen dat jouw wagen het jaar nadien al veel minder waard is. Meer dan de andere merken. En dat is spijtig.

Musk is gewoon wacko in het hoofdje. Die staat op met een idee en voert dat gewoon door, zonder nadenken.
Goh het omgekeerde kan ook he. Musk haalt het in zijn kop om Q1 2024 de prijs op 39k te zetten. Met de subsidie koop je dan voor 34k een Model 3. 5 jaar later is de subside weg en de prijzen zijn terug normaal. Dan heb je amper verlies gedaan op uw wagen.

Sowieso met Musk weet je nooit. Dus deze maand nog ene bestellen is het domste wat je kunt. Gewoon 2024 afwachten en zien wat er zal gebeuren. Als Musk zijn prijs verlaagd naar 39k, zal het beste een van de beste verkopende wagens zijn bij particulieren.

Sowieso moet je geen auto kopen als investering. Knal hem tegen een boom het jaar dat je beslist geen omnium meer te nemen en je hebt nog meer verlies.

Het kan ook een zegen zijn natuurlijk, onrechtstreeks zie je nu al de gevolgen van de model Y bvb. er is geen enkele Audi / BMW of MB dealer die vandaag zal zeggen: wij geven geen korting. Maar je moet ze uiteraard wel nog gaan onderhandelen in een fancy bureau (afhankelijk of je plebs bent of een echte wagen komt kopen) ...

Ik snap de frustratie maar uiteindelijk is dit wel een positieve evolutie voor de markt in zijn geheel. Als je ziet dat er 3 jaar terug met kortingen is gegooid van 25-35.000 € op wagens van 125k - wat is je cataloogwaarde dan nog waard vraag ik me af?

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe auto en overweeg elektrisch/hybride.

Hoewel ik supergraag en veel rij, ben ik absoluut geen autoconnaisseur. Moet me dus nog helemaal inwerken in het onderwerp. What's the best place to start?

Vragen die ik me zoals stel:
Hoe bepaal ik wat voor mij de beste keuze is tussen full hybrid, plug in hybrid en full electric?
Waar vind ik duidelijke kostprijzen voor de installatie van de verschillende soorten laadpalen?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadtijden van verschillende systemen/auto's?
Waar vind ik duidelijke overzichten voor laadkosten van verschillende systemen/auto's?
Hoe kan ik het prijsverschil/-voordeel berekenen van het (maand)verbruik met benzine vs elektriciteit?

Enkele basics: privéaankoop of privélease, geen zonnepanelen of laadinstallatie, garage in appartementsblok (onzeker of installatie laadpaal/smartplug kan)

Maar voor de duidelijkheid, not looking for answers here, eerder naar goeie bronnen met duidelijke en volledige uitleg.
Reken op 2000-3000euro voor een laadpaal afhankelijk van wat er allemaal moet gebeuren. Ook hier geld trouwens 6% vs 21% voor nieuwbouw/renovatie.
Laadtijden kun je EV database vinden of zelf uitrekenen: https://ev-database.org/
Laadkosten dien je ook zelf uit te rekenen aan de hand van jouw energietarief bij thuisladen en het verbruik van jouw wagen. Reken daar boven op nog 10-15% laadverlies bij.
Om het prijs verschil te berekenen: reken uw benzine prijs uit voor 1 jaar rijden en uw elektriciteitsprijs voor 1 jaar rijden. Ik zal hier even een voorbeeld zetten met cijfers die voor mij actueel zijn.

Audi A4 2.0 TDI: 6l/100km verbruik
Tesla Model 3 RWD: 14.kWh/100km verbruik
Diesel prijs: 1.7euro/l
Elektriciteit: 0.30euro/kWh
Jaarlijkse kilometers: 20000km

Brandstof prijs Audi: 6l / 100km * 20000km * 1,7 euro/l = 2040euro om 1 jaar te rijden
Brandstof prijs Tesla: 14.5kWh / 100km * 20000km * 0.30euro/kWh * 1.10 ( 10% laadverlies) = 957euro om 1 jaar te rijden.

Hou ook rekening dat je (voorlopig) geen BIV en jaarlijkse taks voor een EV hoeft te betalen. Die tarieven kan die hier vinden: https://www.vlaanderen.be/tarief-personenauto-auto-voor-dubbel-gebruik-en-minibus

In mijn geval spaar ik dus jaarlijks ongeveer 1100euro aan brandstof en 450euro aan taks.

Audi A4 2.0 TDI: 6l/100km verbruik
Tesla Model 3 RWD: 14.kWh/100km verbruik
Diesel prijs: 1.7euro/l
Elektriciteit: 0.30euro/kWh
Jaarlijkse kilometers: 20000km
Is die 6l realistisch vgl met die 14?

6l met een 2.0 diesel, dan moet je toch al serieus boenderen. Mijn E61 520d manueel verbruikte maar zoveel in 2009, mijn 316dA (ook een 2L) had overall 4,5 over 200K.

Gemiddeld 14,5 voor de model 3 is ook extreem weinig.

Gezocht naar Model 3 met minstens 50000 gereden km en momenteel actieve gebruikers: gemiddeld richting 19 kWh.

De huidige prijzen voor diesel aan het tankstation in bv Antwerpen liggen onder 1.7 terwijl de gemiddelde elektriciteitsprijs op VREG tussen 0,35 en 0,39 ligt.

Dus als je de bedragen nu gebruikt:
Diesel 5l x 1,67 x 20000 / 100 = 1670
Elektriciteit 19kWh x 0,35 x 20000 / 100 = 1330

Het laadverlies zit al in de 19 verwerkt.

Laatst bewerkt:

6l met een 2.0 diesel, dan moet je toch al serieus boenderen. Mijn E61 520d manueel verbruikte maar zoveel in 2009, mijn 316dA (ook een 2L) had overall 4,5 over 200K.
Zwaar afhankelijk van als je veel stad of snelweg doet. Diesel op een normaal snelwegtempo kunnen heel zuinig zijn. Stadverkeer valt dan weer tegen.

Gezocht naar Model 3 met minstens 50000 gereden km en momenteel actieve gebruikers: gemiddeld richting 19 kWh.
Daar zullen vast nog degene zonder warmtepomp zitten. Want 190Wh/km is echt wel heel hoog.
Ik zit met een model 3 LR net onder de 170Wh/km en dat is met regelmatig doortrekken en heel veel autostrade kilometers.

Ik ben niet de meest rustiger rijder, maar te snel rijden doe ik niet. Maar met de Tesla rij ik wel hetzelfde als met de A4.
Ik zat aan 6.1l met spirit monitor terwijl de boordcomputer 5.8l aangaf. Hier in de buurt is alles 50-70 met lichten en ik doe vaak korte afstanden om naar de winkel te gaan, zoon ophalen/wegbrengen, ... En onderweg naar het werk een groot stuk 90 met om de 5 botten verkeerslichten.
Volgens Teslamate rij ik gemiddeld 50km/h over 5500km.

De Tesla scoort heel goed in traag verkeer terwijl een brandstof wagen dan net minder scoort. Ik heb de RWD model 3, dus maar 1 motor en een kleinere batterij dus die is iets lichter en efficienter. Mijn model 3 heb ik sinds 2 augustus en gemiddeld verbruik (zonder laadverlies) zat op 11,9kWh/100km half oktober. En nu op 13.7kWh/100km zit sinds aankoop. 14.5kWh/100km op jaarbasis zal volgens mij zeker mogelijk zijn. Maar moest ik alle dagen 200km autostrade doen, dan zit het wel hoger hoor. Mijn gemiddelde snelheid zit rond de 50km/h lifetime.
Gemiddeld 14,5 voor de model 3 is ook extreem weinig.

De huidige prijzen voor diesel aan het tankstation in bv Antwerpen liggen onder 1.7 terwijl de gemiddelde elektriciteitsprijs op VREG tussen 0,35 en 0,39 ligt.

Dus als je de bedragen nu gebruikt:
Diesel 5l x 1,67 x 20000 / 100 = 1670
Elektriciteit 19kWh x 0,35 x 20000 / 100 = 1330

Het laadverlies zit al in de 19 verwerkt.
Ik heb de prijs gepakt van de Q8 waar ik vroeger ging tanken en de prijs van mijn Engie Direct contract. Toen ik mijn Tesla kocht stond de diesel nog op 1.8euro. Maar het is ook maar als voorbeeld voor die persoon he. Cijfertjes invullen met eigen gegevens is het beste.
Maar mijn verbruik zit nu op 13.7kWh sinds 2 augustus, dus ik verwacht op jaarbasis wel rond de 14.5kWh te hangen. Laadverliezen nog niet meegerekend, maar die staan apart in de formule.
Ik heb dit jaar ook al meer dan 10000kWh opgewekt met PV en van augustus tot half oktober reed ik voor 90% op PV energie. Dat heb ik er bewust niet bijgezet omdat die persoon daar ook niet vroeg, maar als jullie mijn rekening willen maken, graag meenemen in de berekening.

En 5l haalde ik destijds niet met mijn 1.6TDI A3. Laat staan dat ik dan zoiets haal met een A4.
Maar goed, brandstof wordt effciënter op de snelweg en een EV wordt efficiënter op 50-70 wegen. Een enkel ritje kantoor is voor mij 40km waarvan maar 17.5km autostrade en ik ga maar 2x per week. De rest van de tijd zit ik rond te tuffen tragere wegen.

Maar mijn verbruik zit nu op 13.7kWh sinds 2 augustus, dus ik verwacht op jaarbasis wel rond de 14.5kWh te hangen. Laadverliezen nog niet meegerekend, maar die staan apart in de formule.
Ik heb dit jaar ook al meer dan 10000kWh opgewekt met PV en van augustus tot half oktober reed ik voor 90% op PV energie. Dat heb ik er bewust niet bijgezet omdat die persoon daar ook niet vroeg, maar als jullie mijn rekening willen maken, graag meenemen in de berekening

Het is een verwachting, dat verklaart wel wat.

Ik heb er ook niks van PV bij gezet want dan moet je ook een gemiddeld hoger capaciteitstarief in de berekening meenemen.
En snelladen is ook duurder.

Voor alles is er wat te zeggen.

Het is een verwachting, dat verklaart wel wat.

Ik heb er ook niks van PV bij gezet want dan moet je ook een gemiddeld hoger capaciteitstarief in de berekening meenemen.
En snelladen is ook duurder.

Voor alles is er wat te zeggen.
Idd een verwachtig. Ik zal tegen het eind van de winter wel rond de 15.5-16 zitten denk ik. Maar het is pas 2 augustus dat ik hem een jaar heb, dus het zal ook terug wat dalen vermoed ik. Ik heb nu 2.5 maand in zomerse en 2 maand in winter temperaturen gereden, dus ik verwacht geen grote uitschieters.

Tanken langs de snelweg is ook duurder en snelladen bij Tesla is dan weer amper duurder dan thuis. Maar als niet-owner moet je dan nog zo'n abbonement er bij nemen, etc dus weer extra kosten.
Capaciteitstarief is ook weer persoonlijk. Voor mij stijgt het helemaal niet door mijn EV en bij andere net wel. Mijn laadpaal heeft een instelling voor het capaciteitstarief en ik zet die even hoog als mijn natuurlijke piek die ik heb. Voor november 4.7kW en december 5.7kW. En de zomer is dat 2.5kW want dat moet de warmtepomp niet draaien en is er nog zon op het moment dat we koken.

Ook kun je beslissen een dynamisch tarief te nemen en de auto te laden volgens uurprijzen. Dan duik je vlot onder de 0.30euro/kWh. Natuurlijk wordt je huishoudelijk verbruik op piekmomenten dan duurder. Maar wie 2000kWh huishoudelijk en 5000kWh voor de EV verbruikt, kan wel eens serieus voordeel doen. Ik ben allesinds volgens dynamisch tarieven aan het laden om achteraf de simulatie te kunnen doen.
Je kunt zelfs gratis een 2e digitale meter laten installeren met een apart contract als dat voordeliger kan zijn.

Zoveel factoren, lastig te vergelijken. Ik wou gewoon maar het een reken sommetje geven dat ik voor mezelf gedaan heb zodat ze zelf wat simulaties kon maken, want ik had het gevoel dat dat eerder de vraag was.

Zoveel factoren, lastig te vergelijken.

Helemaal akkoord. Jouw voorbeeld is extreem goedkoop voor EV, maar de balans kan ook helemaal anders zijn.

Ik doe met mijn wagen soms dag na dag lange ritten. Dan kan ik s´avonds niet tegen 2,5kW laden, maar moet er 50 tot 60 kWh op 1 nacht in gaan. Mijn capaciteitstarief is goed gestegen.

Het capaciteitstarief is dan wel geen reden meer om een 2e EV te kiezen in het gezin.

Terug
Bovenaan