Elektrische wagens

Met elektrische wagens maak je door de actieradius soms grappige dingen mee. :tongue:

De Cupra Born 58 Kwh met mijn huidige opties paste 'niet' binnen mijn leasebudget
De Cupra Born 77 Kwh met mijn huidige opties paste 'wel' binnen mijn leasebudget :oi22:
Dus je wilt zeggen dat de versie met de zwaardere batterij eigenlijk goedkoper was dan die met de lichtere batterij?

Laatst bewerkt:
Dus je wikt zeggen dat de versie met de zwaardere batterij eigenlijk goedkoper was dan die met de lichtere batterij?
Ja dat is exact wat ik wil zeggen. :D

Ik was best aangenaam verrast. Volgens Leaseplan kwam dit omdat er veel meer vraag is naar de versie met de sterkere batterij en de (door)verkoopwaarde over 4 jaar (als de lease afloopt) aanzienlijk hoger zou liggen dan de versie met de lichtere batterij.

Ik had het eigenlijk niet verwacht maar ja ik heb natuurlijk niet getwijfeld (hoe zou je zelf zijn).

Opmerking: Niet elke leasemaatschappij ging hierin mee. Bij de meesten was het wél lichtjes duurder. Maar bij leaseplan deden ze er dus een klets af. Dat is ook een beetje vraag en aanbod en klantenbinding / lokking denk ik? Maar goed zoveel te beter voor mij zeker?

Dus je wilt zeggen dat de versie met de zwaardere batterij eigenlijk goedkoper was dan die met de lichtere batterij?
Bij ons is dat ook nog zo geweest. Ik weet nu wel niet meer of het de i4 40 die goedkoper was dan de i4 35 of de iX1 30 die goedkoper was dan de iX1 20.
Was wel raar om te zien in de lijst, je denkt in de eerste instantie dat dit gewoon een fout moet zijn.

Ik vind het sowieso jammer dat je bij Leaseplan niet beter ziet welk effect elke optie heeft op de leaseprijs. Je moet zelf de leaseprijs gaan vergelijken met en zonder optie. Zo doet een lederpakket bij een A6/E-klasse de prijs zakken. Bij mijn EQB bleek ook de 3de zitrij (optie van zo’n €1000) de prijs te laten zakken. (Gelukkig zelf niet gemerkt want heb dat niet nodig en zorgt ervoor dat je geen ruimte onder de kofferklep hebt waar ik nu de laadkabel netjes kan wegbergen).

Ik vind het sowieso jammer dat je bij Leaseplan niet beter ziet welk effect elke optie heeft op de leaseprijs. Je moet zelf de leaseprijs gaan vergelijken met en zonder optie. Zo doet een lederpakket bij een A6/E-klasse de prijs zakken. Bij mijn EQB bleek ook de 3de zitrij (optie van zo’n €1000) de prijs te laten zakken. (Gelukkig zelf niet gemerkt want heb dat niet nodig en zorgt ervoor dat je geen ruimte onder de kofferklep hebt waar ik nu de laadkabel netjes kan wegbergen).
Het is al eventjes geleden bij mij, maar ik heb al verschillende leasemaatschappijen gehad en geen enkele tool heeft al een optie gehad om de netto prijs van een optie weer te geven.
Ik snap echt niet waarom ze dat niet willen doen.

Is dat niet omdat de prijs van opties ook afhangt van andere opties?

Bv: zetelverwarming op leder kost 15 per maand, maar op stof 20 per maand. Omdat dat een minder vaak voorkomende keuze is.

Wat zijn dan die tools die jullie gebruiken om wagen te kiezen? Die vrij toegankelijke online business lease tool van Leaseplan? Bij ons op het werk moeten we offerte van garage sturen die ze dan naar 3 maatschappijen sturen maar zo blijf ik bezig als ik verschillende versies wil vergelijken...

- Kleinere vloot: offertes van garage naar vrije keuze, werd naar 1 leasemaatschappij gestuurd; de lease gaf als startpunt wel een excel file met basis leaseprijzen zonder opties mee
- Middelgrote vloot: online business lease tool van Leaseplan, de "niet vrij toegankelijke" (verschil zal de bedrijfs-specifieke fleet korting zijn, is sowieso maar heel laag op EV's)
- Grote vloot: lijst van een 5-tal modellen per niveau, geen idee hoe het werkte voor extra opties bovenop business pack, altijd een auto gehad die of door fleet samengesteld was, of een auto uit de pool

- Kleinere vloot: offertes van garage naar vrije keuze, werd naar 1 leasemaatschappij gestuurd; de lease gaf als startpunt wel een excel file met basis leaseprijzen zonder opties mee
- Middelgrote vloot: online business lease tool van Leaseplan, de "niet vrij toegankelijke" (verschil zal de bedrijfs-specifieke fleet korting zijn, is sowieso maar heel laag op EV's)
- Grote vloot: lijst van een 5-tal modellen per niveau, geen idee hoe het werkte voor extra opties bovenop business pack, altijd een auto gehad die of door fleet samengesteld was, of een auto uit de pool

Wij zijn middelgrote vloot, dus misschien dat fleetbeheerder wel een tool heeft dan die hij niet wil delen.

Achja, ik moet nu nieuwe kiezen maar wacht sowieso best tot januari voor de kortingen zeker?

Wij zijn middelgrote vloot, dus misschien dat fleetbeheerder wel een tool heeft dan die hij niet wil delen.

Achja, ik moet nu nieuwe kiezen maar wacht sowieso best tot januari voor de kortingen zeker?

Geen idee, als jullie fleetbeheerder met 3 verschillende leasemaatschappijen werkt, kan het zijn dat hij ook geen toegang heeft tot die tools.
Sowieso is dat hele bestelproces maar inefficiënt, zelfs als er met een tool gewerkt wordt...

Wat kortingen betreft: vroeger had je zoiets als autosalon-kortingen maar bestaat dat nog? Eind vorig jaar werd ons in ieder geval aangeraden om snel te bestellen omdat de meeste prijzen (behalve Tesla) toen stegen, het was ook de eerste keer dat garage offertes maar ~2 weken geldig waren.

Het is al eventjes geleden bij mij, maar ik heb al verschillende leasemaatschappijen gehad en geen enkele tool heeft al een optie gehad om de netto prijs van een optie weer te geven.
Een optie kan een andere optie uitsluiten. Of een optie kan misschien net enkel maar genomen worden als een andere optie ook genomen wordt. Een optie kan ook in een pakket zitten. Maar misschien kan een optie niet gecombineerd worden met een bepaald pakket. Een pakket of een optie kan ook exclusief zijn voor bepaalde motorisaties. Maar misschien zijn ze enkel beschikbaar voor bepaalde uitrustingsniveau's. De prijs van een optie kan ook verschillen naargelang andere opties/motorisaties/uitrustingsniveau's/... gekozen worden. En al het bovenstaande is specifiek per merk, met de nodige nuances (en verschillen in terminologie, wat het er ook niet simpeler op maakt).

Geloof mij dat het een ware hel is om zoiets deftig te implementeren in software als het voor alle constructeurs moet werken. Dat is waarschijnlijk één van de hoofdredenen waarom ze die tool echt niet willen maken.

Is dat niet omdat de prijs van opties ook afhangt van andere opties?

Bv: zetelverwarming op leder kost 15 per maand, maar op stof 20 per maand. Omdat dat een minder vaak voorkomende keuze is.
Dat zou wel nog een logische verklaring zijn dan. Maar het zou wel geapprecieerd worden als ze er iets bij zetten in de trant van “combineer met andere opties voor korting, onder andere met leer”.

Wij hebben hier in de maanden voor de bestelling toegang tot de online berekeningstool van Alphabet. Mij leek het dat de invloed van een extra optie als volgt de leaseprijs beinvloedt: kost optie × 1.10 a 1.15 / aantal maanden lease. Maw, ik betaal dat volledig in mijn lease, de eventuele verhoogde verkoopprijs gaat volledig in hun pocket. Dat was niet voor opties als leder, maar voor de extra'tjes. Noot: was voor ICE wagens.

Wij hadden tot vorig jaar ook Leaseplan en die hadden nochtans een online configurator. Nu een vaste lijst van modellen met een optiebudget.

Wij hadden tot vorig jaar ook Leaseplan en die hadden nochtans een online configurator. Nu een vaste lijst van modellen met een optiebudget.

Wij hadden ook die configurator en ik vond dat best handig. Maar zoals ik zei: je moest een optie aanvinken en dan checken wat dat deed met je leasekost. Als je dan bij een merk 30 opties hebt, is dat niet bepaald handig. Nu ja, 95% van de opties gaan wellicht gewoon geen extra positief of negatief effect hebben, maar zeker van opties die de prijs doen zakken zou je dat eigenlijk upfront al willen weten toch?

Wij hadden ook die configurator en ik vond dat best handig. Maar zoals ik zei: je moest een optie aanvinken en dan checken wat dat deed met je leasekost. Als je dan bij een merk 30 opties hebt, is dat niet bepaald handig. Nu ja, 95% van de opties gaan wellicht gewoon geen extra positief of negatief effect hebben, maar zeker van opties die de prijs doen zakken zou je dat eigenlijk upfront al willen weten toch?
Je moest er inderdaad wel een pak tijd in steken om de invloed van elke optie te weten, en het helpt niet dat die tool zo pokketraag is.

Tesla gaat precies nog es wat van de prijs van de 3 doen om met de Belgische premies kunnen te werken

Is gewoon een 'veronderstelling' van de journalist, heeft geen enkele bron toch?

Voor 35k koop ik mij morgen een model 3

Terug
Bovenaan