Elektrische wagens

Ik heb +\- 20.5 gemiddeld met de ix3 op 65k km.

Dat is geen zuinige maar ook geen extreem onzuinige wagen. Geen mastodont maar ook geen stadswagentje. Geen raket maar ook geen slak.

En ik doe zowat het meest gemengde traject dat er is (sales).

Dusja, ik vind 20 een perfect getal om mee te rekenen. Een beetje het equivalent van 4,5 liter bij een diesel en 6 bij een benzine.

(Hoewel je voor die prestaties wel pakken meer zal verbruiken bij een x3 30d/30i)

EDIT: 19.8 blijkbaar, op 63k

Laatst bewerkt:
Als je wagen gemiddeld zo zuinig is en je de laadpaal gratis en voor niets krijgt en als de elektriciteit (consumententarief anyone?) zo goedkoop blijft zoals in je voorbeeld. Dan is een EV qua verbruikt zeker goedkoper
Tis nu niet dat een laadpaal installeren 10k kost toch?
Benzine kan ook in prijs stijgen.

Het lijkt mij echt geen zotte parameters om mee te vergelijken.

Maar vaak wel een hogere verzekeringskost door duurdere aanschafprijs, hoger vermogen,...
Hogere bandenslijtage door hoger gewicht, hoger direct vermogen.
Duurdere banden met hogere load index en vaak ook bredere bandenmaten om vermogen kwijt te kunnen.

Er is wel degelijk onderhoud. Minder vaak en minder duur, maar die is er echt wel.

Wij zijn ook aan het kijken om de wagen van de vrouw te vervangen door een EV. Maar als je alles in rekening neemt, is het voordeel nu ook niet zo hoog en al zeker niet als de vrouw minder dan 15000km/jaar maakt en tevreden is met een tweedehands auto met een goede 100pk.

Geschreven door een al tamelijk lange tijd tevreden EV-rijder.

20kWh/100km gemiddeld leek me toch al ruim gerekend, nee?
Daarom dat ik ook een 2jarig vast tarief op nam in de berekening
200Wh/km is idd ruim, maar je moet ook nog laadverliezen rekenen. Dus zeker een goed getal om mee te rekenen.

Ik rij met een model 3 LR, dus echt wel veel vermogen. Die ik ook regelmatig gebruik. En tot nu toe eigenlijk nog niets gemerkt van hogere bandenslijtage na 70k km.

Maar vaak wel een hogere verzekeringskost door duurdere aanschafprijs, hoger vermogen,...
Duurdere banden met hogere load index en vaak ook bredere bandenmaten om vermogen kwijt te kunnen.

Er is wel degelijk onderhoud. Minder vaak en minder duur, maar die is er echt wel.

Wij zijn ook aan het kijken om de wagen van de vrouw te vervangen door een EV. Maar als je alles in rekening neemt, is het voordeel nu ook niet zo hoog en al zeker niet als de vrouw minder dan 15000km/jaar maakt en tevreden is met een tweedehands auto met een goede 100pk.

Ja hoe minder kilometers je maakt hoe moeilijker het is. Ik heb voor ik de mijne kocht wat berekeningen gedaan, inclusief die hogere aanschafprijs, vezekering, etc. en toch kwam het goedkoper uit na iets van een 4-5 jaar.

Elke indidivuele situatie is anders, maar in heel veel ervan komt het toch goedkoper uit.

Ik rij met een model 3 LR, dus echt wel veel vermogen. Die ik ook regelmatig gebruik. En tot nu toe eigenlijk nog niets gemerkt van hogere bandenslijtage na 70k km.
Uitzonderingen zijn niet de regel. Mijn ervaringen stroken met de onderzoeken te vinden op internet. De load index is ook vaak over de 100 en duur in aanschaf.

Nog een bijkomend punt is dat reparaties bij een EV minder vaak voor komen op nieuwere wagens, maar de kosten later hard stijgen. Motor of batterij vervangen is nog wat duurder dan een distributieriem vervangen.

Verzekeringskost
Momenteel 1500€ voor de BMW
Eerste offerte model 3 is 1100€

Ofwel zetten ze me nu int zak..

Qua banden zie ik op de website van Tesla voor de model 3: Pirelli P zero 235/40 r19
Persoonlijk heb ik nu 225/40 r19 opliggen dus dat gaat niet het grote verschil maken

Ik denk ook dat het @ugar was die hier al poste dat een onderhoud minimaal is

Aankooppprijs heb je wel degelijk gelijk in, maar ik probeer wel appelen met appelen te vergelijken qua wagens 😊

De verzekering kwam voor mijn Tesla niet duurder uit dan voor een VW Passat. De reden erachter is dat ik minder betaal voor het gedeelte BA want het is een EV en dat zien ze als veiliger door de moderne veiligheidssystemen op EV’s.
Voor de kW’s betaal je dan meer, maar in totaal zag ik aan hetzelfde bedrag.
Aankoopbedrag van een Tesla evenveel als van een Passat.
Ja hoe minder kilometers je maakt hoe moeilijker het is. Ik heb voor ik de mijne kocht wat berekeningen gedaan, inclusief die hogere aanschafprijs, vezekering, etc. en toch kwam het goedkoper uit na iets van een 4-5 jaar.

Elke indidivuele situatie is anders, maar in heel veel ervan komt het toch goedkoper uit.
Idem hier. Mijn “brandstof” kost is erg laag icm mijn zonnepanelen en slimme laadpaal.
Zelfs zonder zonnepanelen zou mijn brandstofkost ongeveer 1/2e zijn als diesel/benzine.
En mijn Tesla heb ik nieuw voor 42k incl. BTW gekocht. Een nieuwe Passat kwam op 47k met wat kortingen dus even duur als de Tesla.
Zelfs een jonge 2dehands Passat van 35k kwam na +-4 jaar al duurder uit dan een EV.
Gisteren van Antwerpen naar Wetteren gereden (over gent dus). Nog eens aan de snellader van 350kW gehangen op 17%. Max speed 70kW yay!
Doet me echt stressen voor aankomend verlof.... das van 20-80% op 40 minuten. Kga zo vijf a zes keer moeten laden wss. 8 a 9 uur rijden en 3,5 a 4 uur laden :S
Is dat met of zonder preconditioning? Kan je dat ergens forceren?

Laatst bewerkt:
Gisteren van Antwerpen naar Wetteren gereden (over gent dus). Nog eens aan de snellader van 350kW gehangen op 17%. Max speed 70kW yay!
Doet me echt stressen voor aankomend verlof.... das van 20-80% op 40 minuten. Kga zo vijf a zes keer moeten laden wss. 8 a 9 uur rijden en 3,5 a 4 uur laden :S

Mijn Espace lenen voor een weekje? kzal kik met uwen ID bollen.

Vraag ivm degradatie:

Stel je hebt een auto met 70 KW batterij.
Na 8 jaar zit er al tamelijk wat degradatie op (stel pakweg 25%). Dat betekent dat je dan uitkomt op 52.5KW.
Wat gebeurt er dan als je die gaat opladen.
A) Gaat je batterij (verlies bij laden buiten beschouwing), 70 kw verbruiken om 52kw te laden.
OF
B) Gaat je batterij 52kw verbruiken om 52kw te laden.

Ik stel deze vraag omdat het voor mij relevant is te weten dat de "verloren" energie eigenlijk best meevalt in geval B. Je moet alleen rekening houden met een beperktere actieradius.

Vraag ivm degradatie:

Stel je hebt een auto met 70 KW batterij.
Na 8 jaar zit er al tamelijk wat degradatie op (stel pakweg 25%). Dat betekent dat je dan uitkomt op 52.5KW.
Wat gebeurt er dan als je die gaat opladen.
A) Gaat je batterij (verlies bij laden buiten beschouwing), 70 kw verbruiken om 52kw te laden.
OF
B) Gaat je batterij 52kw verbruiken om 52kw te laden.

Ik stel deze vraag omdat het voor mij relevant is te weten dat de "verloren" energie eigenlijk best meevalt in geval B. Je moet alleen rekening houden met een beperktere actieradius.
De capaciteit degradeert.

Dus versie B. Al is dat niet 100% correct, net zoals je ook niet 70kwh verbruikt om 70kwh te laden.

De huidige generatie EV's, met een range van pakweg 350 km, zal ook na serieuze degradatie nog 250 km range hebben hè. Dat is een degradatie van 28,5%, we spreken dan al over een auto van > 8 jaar oud met > 250.000 km op de teller, anders kom je niet aan zo'n degradatie. In putteke winter en worst-worst-case haal je daar dan nog altijd 150 km uit. Prima bruikbaar om mee naar 't werk te pendelen, als 2e of 3e auto, ... .

Ik denk dat die auto's hun waarde goed gaan behouden. Of toch: dat de afschrijving van een oudere EV (bv. tussen jaar 8 en jaar 12) erg laag zal zijn. Een wat oudere tweedehands EV wordt dan al snel interessanter dan een oudere tweedehands benzine- of dieselwagen, omwille van het verschil in onderhouds- en herstellingskosten.

Ik denk dat die auto's hun waarde goed gaan behouden. Of toch: dat de afschrijving van een oudere EV (bv. tussen jaar 8 en jaar 12) erg laag zal zijn. Een wat oudere tweedehands EV wordt dan al snel interessanter dan een oudere tweedehands benzine- of dieselwagen, omwille van het verschil in onderhouds- en herstellingskosten.
Met elektrische wagens maak je door de actieradius soms grappige dingen mee. :tongue:

De Cupra Born 58 Kwh met mijn huidige opties paste 'niet' binnen mijn leasebudget
De Cupra Born 77 Kwh met mijn huidige opties paste 'wel' binnen mijn leasebudget :oi22:

'k Had ergens reclame gezien/gehoord van Mercedes over 'de e-Vito nu aan de prijs van de gewone Vito' dus ging ik eens kijken.
Vanaf 50'000 euro ex BTW voor een camionette! Daarvoor kan je een Tesla Model Y kopen en een dikke remorque erachter hangen...

'k Had ergens reclame gezien/gehoord van Mercedes over 'de e-Vito nu aan de prijs van de gewone Vito' dus ging ik eens kijken.
Vanaf 50'000 euro ex BTW voor een camionette! Daarvoor kan je een Tesla Model Y kopen en een dikke remorque erachter hangen...
Een gewone vito heb je al rond de 30000. Weer dikke leugens dus in de reclame.

In hoeverre is de oudere software en interieur van een IX3 een nadeel tov IX1 en IX2? Zijn er belangrijke features die ontbreken of minder handig werken?
Qua ergonomie staat de IX3 nog wel dik voor op de vernieuwde 1&2 imho. Heeft nog idrive knop in de middenconsole, instelbare sneltoetsen onder het scherm, en dedicated knoppen etc. voor airco, zetelverwarming etc.

Terug
Bovenaan