Elektrische wagens

Gohja, als je er met 80% komt zou ik dat gewoon aanhouden. In mijn geval is dit genoeg voor 90% van mijn ritten. Desnoods moet je dan maar een keer meer opladen. Voor wie thuis kan laden lijkt me dat geen probleem.
Heb je echt die 100% nodig, dan doe je hem gewoon vol. Kan je enkel publiek laden, dan snap ik ook dat je zo weinig mogelijk aan de laadpaal wil staan.

Ben ik ook van plan, die 80% aanhouden als limiet. Behalve af en toe als ik echt een lange rit doe, en dan nog zal het afhangen van of ik een snellader op de route heb - als ik toch moet stoppen om te laden, maken die paar minuten niet uit.

Ik kan gelukkig thuis laden, anders was een EV echt geen praktische optie geweest; nog geen enkele lader op onze werklocaties :rolleyes:

Apple probeert intelligent uw iPhone op te laden tot 80% tijdens de nacht en laad dan de laatste 20% bij net voordat je hem van de lader gaat halen. Hij probeert dat aan te leren aan de hand van uw vaste routines. Maar eigenlijk zou maximaal 80% nog beter zjin als dat voldoende is voor jouw normaal verbruik. Maar een smartphone of laptop batterij vervang je voor 50euro. Die van een EV kost 10k, dus daar heb je alle belang bij dat ze zo lang mogelijk meegaat.
Ook ontladen tot 0% is slecht voor lithium batterijen. Best niet onder de 20% laten gaan indien mogelijk.
Wat ook niet echt helpt is dat je meestal 8 jaar garantie krijgt op de batterij...

Even nagekeken op mijn iPhone, na 2 jaar staat deze nog steeds op 100% batterijcapaciteit en ik moet zeggen, ik laad (ziekelijk) altijd op tot 100%, ook als hij op 83% staat bv :D

Laatst bewerkt:
Wat ook niet echt helpt is dat je meestal 8 jaar garantie krijgt op de batterij...

Even nagekeken op mijn iPhone, na 2 jaar staat deze nog steeds op 100% batterijcapaciteit en ik moet zeggen, ik laad (ziekelijk) altijd op tot 100%, ook als hij op 83% staat bv :D
Je kan maar goed kalibreren eens hij onder de 15% terug naar 100% is geweest dacht ik. Je kan dus lang op 100% blijven als je nooit onder de 15 gaat (als je begrijpt wat ik bedoel :-D). Enfin dat heeft ene mij toch verteld, geen idee of het waar is.

Soit is een andere discussie, maar sowieso wel iets nuttig om te weten hoe je best omgaat met auto's en eventueel gsm's. Afhankelijk van het type batterij ook uiteraard.

Dat vind ik echt raar. Waarom kan ik dan niet makkelijk opladen tot 90%? Die functie zit er gewoon standaard niet in. Buiten dit forum ook nog nooit gehoord van iemand, nooit reclame online, nooit artikel op HLN, nooit op nieuws, nooit op televisie, …

Ik geloof u hè, maar waarom doet Apple dan geen moeite om dit te melden wereldwijd? Ik ben zelfs aan het denken of er buiten dit forum iemand die tip gaf over een elektrische wagen. Als je hier niet zit, laad je gewoon op tot 100%.
Ik dacht eigenlijk dat dit algemene volkswijsheid was. Al hangt het er sterk van af voor welk type batterij iemand advies heeft gekregen. Er zijn nog veel mensen die denken dat altijd op 100% goed is, omdat dat het advies ooit was voor een bepaald type batterij.

En krijg je die tip trouwens niet van je auto zelf? Bij tesla staat het er heel duidelijk op dat ze adviseren om tot 80% te gaan.
En onder 10% krijg je zelfs waarschuwingen.

Bij de honda dealer zeiden ze.
Je mag bij ons tot 100 % opladen.
35,5 -20% = idd 28,4 bruto wat de netto capaciteit is wat ze effectief gebruiken.
Dan was er wss verbloeming v h merk van.
"Bij tesla hebben ze na een update beloofd dat ze meer range kunnen doen. Inderdaad omdat ze 20% ineens na de update laten vallen wat niet goed is"
Of dit verkoopspraat is weet ik niet😅

Misschien al ergens vermeld, maar kon het niet vinden: Is er ergens een database met real-life range statistieken voor elektrische wagens?

https://www.whattherange.com ook @Iconz .

Ik heb de indruk dat ev-database.org nogal optimistisch is met de cijfers.

Zie https://ev-database.org/car/1519/BMW-i4-M50 vs https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121047/BMW-i4
Ev-database zegt 375 km gecombineerd in de winter en 515 km gecombineerd in "mild weather". Whattherange beweert 309 km in de winter en 358 km in de zomer. Mijn vriendin heeft een normale rijstijl en haalt met haar i4 amper de cijfers die Whattherange voorschrijft. Ze kan alleen maar dromen van wat Ev-database beweert.

https://www.whattherange.com ook @Iconz .

Ik heb de indruk dat ev-database.org nogal optimistisch is met de cijfers.

Zie https://ev-database.org/car/1519/BMW-i4-M50 vs https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121047/BMW-i4
Ev-database zegt 375 km gecombineerd in de winter en 515 km gecombineerd in "mild weather". Whattherange beweert 309 km in de winter en 358 km in de zomer. Mijn vriendin heeft een normale rijstijl en haalt met haar i4 amper de cijfers die Whattherange voorschrijft. Ze kan alleen maar dromen van wat Ev-database beweert.

Conclusie: je vriendin rijdt als een maniak? ;)

Nee, klopt wel dat EV database nog altijd aan de optimistische kant is, zeker als je wat meer korte ritten doet. Voor mijn i4 edrive40 zit ik rond de gemiddelde winter range van EV database, maar voor hen is dat bij -10°C terwijl ik dat in de praktijk bij 0-5°C maar haal (met een mix van korte en lange ritten, stadsverkeer, 70 km/u en autostrades)

Aan de andere kant, whattherange houdt ook rekening met laadverliezen wat enkel van belang is als je kosten wil berekenen, niet als je wil weten hoe ver je geraakt met zoveel % of kWh lading.

Dat is, al eerder gemeld hier trouwens, complete onzin.

Die site heeft helemaal geen real-life data, die gebruiken gewoon een algoritme. Soms staan daar al wagens op die nog niet eens verkocht worden.

Vroeger had je spritmonitor.de voor brandstofwagens maar het equivalent voor EV’s heb ik nog niet gevonden

Laatst bewerkt:

Die site heeft helemaal geen real-life data, die gebruiken gewoon een algoritme. Soms staan daar al wagens op die nog niet eens verkocht worden.

Vroeger had je spritzmonitor.de voor brandstofwagens maar het equivalent voor EV’s heb ik nog niet gevonden
Nja voor mij komt het wel gewoon goed overeen met wat er staat en geeft whattherang een gigantisch groter verbruik. Die komen voor de ID.3 nooit onder de 20 kWh/100km uit terwijl ik er zelden boven zit...

Vroeger had je spritmonitor.de voor brandstofwagens maar het equivalent voor EV’s heb ik nog niet gevonden

Op spritmonitor worden ook EV's ingevuld, wist ik tot nu toe ook niet: bv. bijna 600 gebruikers met data voor een Tesla Model 3, 38 gebruikers voor BMW i4, net geen 100 voor een VW ID.4,...
Er zitten wat bizarre cijfers bij maar dat is gelukkig een minderheid.

Op tweakers kan je ook genoeg positieve ervaringen lezen over (veelal Nederlandse) mensen die met de EV op wintersport gaan.
Maar deze zijn ruim in de minderheid (buiten tesla) met alle negatieve ervaringen. Als je de mogelijkheid hebt, ver van wegblijven om met EV op wintersport te gaan.

Maar deze zijn ruim in de minderheid (buiten tesla) met alle negatieve ervaringen. Als je de mogelijkheid hebt, ver van wegblijven om met EV op wintersport te gaan.
Ik heb een collega die voor een consultancybedrijf werkt waar hij een EV kreeg als bedrijfswagen. Maar owv de kritiek van personeel dat autovakanties (en vooral wintersport idd) lastiger werden hebben zij één BMW 3serie touring diesel nog op de parking staan. Die kun je reserveren als je op vakantie gaat en je krijgt er zelfs een tankkaart bij. In de krokus- en paasvakantie is die natuurlijk wel snel weg, maar het is wel een mooie tussenoplossing.

Ik heb een collega die voor een consultancybedrijf werkt waar hij een EV kreeg als bedrijfswagen. Maar owv de kritiek van personeel dat autovakanties (en vooral wintersport idd) lastiger werden hebben zij één BMW 3serie touring diesel nog op de parking staan. Die kun je reserveren als je op vakantie gaat en je krijgt er zelfs een tankkaart bij. In de krokus- en paasvakantie is die natuurlijk wel snel weg, maar het is wel een mooie tussenoplossing.
Mooie oplossing inderdaad.

Sommige leasing firma's en werkgevers laten ook toe van een deel van je lease budget te reserveren om X aantal weken per jaar een benzine of diesel te leasen om mee op vakantie te gaan. Al rijd je dan natuurlijk de andere 11 maanden rond met een "mindere" auto dan als je je volledig budget daarvoor kan gebruiken.

Ik heb eens even een rekenoefening gemaakt voor dit jaar: benzine VS electrisch

Gereden km: 19309km
Betaalde benzine: 2516,46€

Stel electrisch:
20kWh/100km
3861kWh per jaar
Aan 38c€ (prijs per kWh volgens V-test bij vast contract basicfix)
= 1544,72€

Besparing van net geen 1000€
Geen onderhoud: +-500€?
Geen wegentaks: +-400€?

Is al een besparing van 2000€ per jaar, als je 5j rond bolt is dat 10.000€ in het voordeel van de EV

Ik heb eens even een rekenoefening gemaakt voor dit jaar: benzine VS electrisch

Gereden km: 19309km
Betaalde benzine: 2516,46€

Stel electrisch:
20kWh/100km
3861kWh per jaar
Aan 38c€ (prijs per kWh volgens V-test bij vast contract basicfix)
= 1544,72€

Besparing van net geen 1000€
Geen onderhoud: +-500€?
Geen wegentaks: +-400€?

Is al een besparing van 2000€ per jaar, als je 5j rond bolt is dat 10.000€ in het voordeel van de EV
Als je wagen gemiddeld zo zuinig is en je de laadpaal gratis en voor niets krijgt en als de elektriciteit (consumententarief anyone?) zo goedkoop blijft zoals in je voorbeeld. Dan is een EV qua verbruikt zeker goedkoper

Als je wagen gemiddeld zo zuinig is en je de laadpaal gratis en voor niets krijgt en als de elektriciteit (consumententarief anyone?) zo goedkoop blijft zoals in je voorbeeld. Dan is een EV qua verbruikt zeker goedkoper
20kWh/100km gemiddeld leek me toch al ruim gerekend, nee?
Daarom dat ik ook een 2jarig vast tarief op nam in de berekening

Terug
Bovenaan