Elektrische wagens

Iedereen laadt hier precies tot 90 à 100% op, geen schrik voor batterij degradatie - ik dacht toch dat aangeraden werd van dagdagelijks maar tot 80% te laden, of is dat teveel marge nemen?
Hangt af van de fabrikant. Sommmige zeggen 80 andere 90.
En 9/10 zijn hier bedrijfswagens. Dus who cares about degradatie.

Hangt af van de fabrikant. Sommmige zeggen 80 andere 90.

Ik :p
Beetje zelfde reden waarom ik vroeger nooit met een koude motor teveel gas gaf (niet dat ik met een warme motor zo maniakaal rijd), ook al is het "een bedrijfswagen"

Iedereen laadt hier precies tot 90 à 100% op, geen schrik voor batterij degradatie - ik dacht toch dat aangeraden werd van dagdagelijks maar tot 80% te laden, of is dat teveel marge nemen?

Ik laad zo goed als altijd tot 80% (aanbevolen door Mercedes). De keren dat ik tot 100% geladen heb in 9 maand tijd kan ik nog altijd op 1 hand tellen.

Beetje domme redenering, want die degradatie begint niet automagisch nadat je contract afgelopen is. Dus de kans is dan reëel dat je na een paar jaar zelf ook last gaat krijgen van die degradatie.

80% is ideaal. Eigenlijk is laden tot 70% nog beter en niet onder de 40% gaan, maar dat is niet meer zo praktisch. Laden tot 80% is een mooie balans voor dagelijks gebruik en 100% als je eens ver moet. Maar laat de auto dan geen dagen staan met 100%. Dan laad je hem 's nachts best tot 100% om de volgende dag te vertrekken.

Ikzelf heb een LFP accu en laad gemiddeld 1x per week tot 100% omdat het daar nodig is voor het BMS en het zou de levensduur minder beinvloeden als bij een NMC batterij. Maar ik probeer het ook te plannen op een dag/nacht voordat ik naar kantoor ga, zodat die geen lange tijd op 100% blijft staan.

Beetje domme redenering, want die degradatie begint niet automagisch nadat je contract afgelopen is. Dus de kans is dan reëel dat je na een paar jaar zelf ook last gaat krijgen van die degradatie.
Hoezo domme redenatie? Als je al na 4-5j wisselt ga je daar echt geen last van hebben. (of je EV is verschrikkelijk slecht)
Je batterij 10% voller laden compenseert ook in het slechtste geval 10% degradatie.

Ik laad zelf 90% zoals aangeraden omdat ik de 100% niet nodig heb. Maar als leasebak kan je in alle gemoedsrust tot 100% laden.
Toen ik mijn wagen ging ophalen zei de verkoper: heb de limiet op 100% ingesteld want het is een leasebak.

Met je eigen persoonlijke wagen tot 100% zou idd dom zijn.

Ik laad die tot 90% op. Ook al adviseert tesla 80%.
Ik heb een long range met reden, dus ik ga die batterij wel gebruiken.
Laden tot 100% gebeurt heel af en toe (schijnt goed te zijn voor kalibratie), maar ik zorg er wel voor dat ik die meteen gebruik tot onder 90%.

Elke dag tot 100% ga ik niet doen, die batterij mag van mij zo lang mogelijk meegaan. Ook al ga ik die na 4j niet meer zelf gebruiken.

Hoezo domme redenatie? Als je al na 4-5j wisselt ga je daar echt geen last van hebben. (of je EV is verschrikkelijk slecht)
Je batterij 10% voller laden compenseert ook in het slechtste geval 10% degradatie.

Ik laad zelf 90% zoals aangeraden omdat ik de 100% niet nodig heb. Maar als leasebak kan je in alle gemoedsrust tot 100% laden.
Toen ik mijn wagen ging ophalen zei de verkoper: heb de limiet op 100% ingesteld want het is een leasebak.

Met je eigen persoonlijke wagen tot 100% zou idd dom zijn.
Hetgeen in het vet toont toch aan waarom het ook dom is bij een leasewagen?

Het is niet omdat die wagen niet van jou is dat je er daarom niet voor moet zorgen alsof die dat wel is imo.

Niemand wint bij een 'niet mijn probleem' mentaliteit.

Wat is de technische uitleg eigenlijk? Waarom is een volle batterij 1 nacht per week slecht? Waarom is dat schadelijk? Bij smartphone is dat bv niet zo.

Hetgeen in het vet toont toch aan waarom het ook dom is bij een leasewagen?

Het is niet omdat die wagen niet van jou is dat je er daarom niet voor moet zorgen alsof die dat wel is imo.

Niemand wint bij een 'niet mijn probleem' mentaliteit.

Leasebedrijven nemen dat allemaal mee in de berekening van de prijs hoor.

Wat is de technische uitleg eigenlijk? Waarom is een volle batterij 1 nacht per week slecht? Waarom is dat schadelijk? Bij smartphone is dat bv niet zo.
Gsm's hebben dat ook. Samsung heeft een functie in de settings om de batterij tot 80% te beperken om de batterij te sparen.

Gsm's hebben dat ook. Samsung heeft een functie in de settings om de batterij tot 80% te beperken om de batterij te sparen.
Of een iPhone die jouw gedrag monitort en kijkt hoe snel hij wanneer moet laden om de batterij te sparen.

Mijn 100% was even om het voorbeeld te geven, doe ik zelden

Dat vind ik echt raar. Waarom kan ik dan niet makkelijk opladen tot 90%? Die functie zit er gewoon standaard niet in. Buiten dit forum ook nog nooit gehoord van iemand, nooit reclame online, nooit artikel op HLN, nooit op nieuws, nooit op televisie, …

Ik geloof u hè, maar waarom doet Apple dan geen moeite om dit te melden wereldwijd? Ik ben zelfs aan het denken of er buiten dit forum iemand die tip gaf over een elektrische wagen. Als je hier niet zit, laad je gewoon op tot 100%.

Dat vind ik echt raar. Waarom kan ik dan niet makkelijk opladen tot 90%? Die functie zit er gewoon standaard niet in. Buiten dit forum ook nog nooit gehoord van iemand, nooit reclame online, nooit artikel op HLN, nooit op nieuws, nooit op televisie, …

Ik geloof u hè, maar waarom doet Apple dan geen moeite om dit te melden wereldwijd? Ik ben zelfs aan het denken of er buiten dit forum iemand die tip gaf over een elektrische wagen. Als je hier niet zit, laad je gewoon op tot 100%.
https://www.coolblue.be/nl/advies/telefoon-opladen.html
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/...den-het-verstandig-je-telefoon-nooit-volledig
https://www.nl.fnac.be/Hoe-je-smartphone-goed-opladen/cp58859
...

Apple probeert intelligent uw iPhone op te laden tot 80% tijdens de nacht en laad dan de laatste 20% bij net voordat je hem van de lader gaat halen. Hij probeert dat aan te leren aan de hand van uw vaste routines. Maar eigenlijk zou maximaal 80% nog beter zjin als dat voldoende is voor jouw normaal verbruik. Maar een smartphone of laptop batterij vervang je voor 50euro. Die van een EV kost 10k, dus daar heb je alle belang bij dat ze zo lang mogelijk meegaat.
Ook ontladen tot 0% is slecht voor lithium batterijen. Best niet onder de 20% laten gaan indien mogelijk.

Het zal hier wel ergens tussen staan:

Maar als ge alleen bevestiging zoekt dat die claim van volledig laden minder goed is voor de batterij moet ge waarschijnlijk hier zijn:

Wat smartphones betreft zondig ik eigenlijk bijna continu tegen die regel, al is het maar omdat ik Waze gebruik in de auto en Waze + mobiel netwerk + bluetooth verbruikt vaak zodanig veel dat ik hem wel via USB moet opladen. Resultaat: een paar keer per week opladen tot 100%, waarvan nog een deel tijdens gebruik...

Meer on-topic: voor EV batterijen kan je je afvragen of we niet teveel marge bovenop marge nemen: de netto batterijcapaciteit ligt al gemakkelijk 4-5% onder de bruto capaciteit (om volledig vol en volledig leeg te vermijden dacht ik), en dan raden veel merken nog eens aan om maar tot 80% te laden.

Ik laad meestal op tot 80%. Maar naar bijvoorbeeld Oberhausen was het aan 100%.
En dinsdag ook 100% want ik moest net naar de luchthaven en nadien gaan shoppen.

En zoals anderen zeggen: Het blijft een bedrijfswagen (voor velen).

Wat smartphones betreft zondig ik eigenlijk bijna continu tegen die regel, al is het maar omdat ik Waze gebruik in de auto en Waze + mobiel netwerk + bluetooth verbruikt vaak zodanig veel dat ik hem wel via USB moet opladen. Resultaat: een paar keer per week opladen tot 100%, waarvan nog een deel tijdens gebruik...

Meer on-topic: voor EV batterijen kan je je afvragen of we niet teveel marge bovenop marge nemen: de netto batterijcapaciteit ligt al gemakkelijk 4-5% onder de bruto capaciteit (om volledig vol en volledig leeg te vermijden dacht ik), en dan raden veel merken nog eens aan om maar tot 80% te laden.
Gohja, als je er met 80% komt zou ik dat gewoon aanhouden. In mijn geval is dit genoeg voor 90% van mijn ritten. Desnoods moet je dan maar een keer meer opladen. Voor wie thuis kan laden lijkt me dat geen probleem.
Heb je echt die 100% nodig, dan doe je hem gewoon vol. Kan je enkel publiek laden, dan snap ik ook dat je zo weinig mogelijk aan de laadpaal wil staan.

Ik laad meestal op tot 80%. Maar naar bijvoorbeeld Oberrhausen was het aan 100%.
En dinsdag ook 100% want ik moest net naar de luchthaven en nadien gaan shoppen.

En zoals anderen zeggen: Het blijft een bedrijfswagen (voor velen).
Dit is de beste manier om met jouw batterij om te gaan :-) Laden volgens wat je wat je gepland hebt.

Er zijn echt een hoop fabrikanten die hierover communiceren, bv in manuals, bij hun default settings van pakweg 80%, met warnings als je 100% laadt, enz. En dat is echt niet enkel bij EVs, maar ook bij bvb smartphones (zie hierboven) of zelfs laptops. De Lenovo van mijn zoon heeft een Battery Conservation Mode die er bvb voor zorgt dat de batterij maar tot 60% oplaadt. 10 jaar geleden al had ik een Sony Vaio met een gelijkaardige feature. En ik wou dat mijn oude Surface Pro dit ook had, want die zijn batterij is ondertussen waardeloos doordat het toestel jaren lang 90% van de tijd in zijn Dock zat met een 100% volle batterij.

Terug
Bovenaan