Elektrische wagens

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Gaat het over de belabberde range in dit weer?
Op dat vlak verschiet ik er ook wel van, zeker in combinatie met korte afstanden. Met mijn EQB de voorbije dagen vrij korte (<10km) afstanden gereden. Gemiddeld verbruik bijna 400Wh/km of zo’n 150km range… :oops:
Korte ritjes zijn enorm verbruikend in dit weer jammer genoeg. Het verwarmen van de batterij en interieur kost veel energie. En hoe korter de rit, hoe groter de impact van het verwarmingsonderdeel.

Ik denk niet dat je kalmer kan rijden dan de manier waarop ik rij. Dan moet er iets zijn met mijn batterij. Toon eens een screenshot van je volgende lading tot 90 % a.u.b. dan kunnen we appels met appels vergelijken

Ik denk niet dat je kalmer kan rijden dan de manier waarop ik rij. Dan moet er iets zijn met mijn batterij. Toon eens een screenshot van je volgende lading tot 90 % a.u.b. dan kunnen we appels met appels vergelijken
Uw geprojecteerde range heeft alles te maken met uw laatst afgelegde km’s. Dat zegt dus niks.

Ik kan 500km range hebben en dat op 10km laten zakken naar 350 door 180 te rijden.

Of 150km met 50% en dan dan 20km aan 50km/u rijden op een B-weg en 230km range hebben.

Maw: dat zegt echt geen hol.

Tja, rijbereik lijkt idd wel een dingetje dezer dagen. Mijn vrouw rijdt met een Peugeot e208, die bij volledige lading 355km zegt. Ze moest vandaag naar antwerpen, dus een 200km heen + terug. Ik dacht, geen probleem, maar toch even A Better Routeplanner erbij genomen om te simuleren. Ik weet zelfs niet of die de invloed van temps in rekening brengt, maar ze kon niet over en weer naar Antwerpen geraken zonder ergens ong. 10kWh bij te laden. Gezien de auto bijna uitsluitend voor lokaal verkeer gebruikt wordt, en altijd thuis opgeladen wordt, heeft ze geen laadpas … gevolg, dan maar met de andere auto met ontploffingsmotor naar Antwerpen.

Screenshot-20231203-221512-My-CUPRA.jpg

Uw geprojecteerde range heeft alles te maken met uw laatst afgelegde km’s. Dat zegt dus niks.

Ik kan 500km range hebben en dat op 10km laten zakken naar 350 door 180 te rijden.

Of 150km met 50% en dan dan 20km aan 50km/u rijden op een B-weg en 230km range hebben.

Maw: dat zegt echt geen hol.
Dus dat is dan ook jouw mening over de positieve screenshots hier?

Tja, rijbereik lijkt idd wel een dingetje dezer dagen. Mijn vrouw rijdt met een Peugeot e208, die bij volledige lading 355km zegt. Ze moest vandaag naar antwerpen, dus een 200km heen + terug. Ik dacht, geen probleem, maar toch even A Better Routeplanner erbij genomen om te simuleren. Ik weet zelfs niet of die de invloed van temps in rekening brengt, maar ze kon niet over en weer naar Antwerpen geraken zonder ergens ong. 10kWh bij te laden. Gezien de auto bijna uitsluitend voor lokaal verkeer gebruikt wordt, en altijd thuis opgeladen wordt, heeft ze geen laadpas … gevolg, dan maar met de andere auto met ontploffingsmotor naar Antwerpen.
Als het nipt wordt, kan je ipv een snellader te bezoeken ook 100 km/h ipv 120 rijden. Dan moet 200 km met een e-208 toch altijd lukken?

Dus dat is dan ook jouw mening over de positieve screenshots hier?
Een mening is het niet echt. Ik merk het ook hoor. Leuk is het niet. Korte(re) ritjes met een beetje snelweg komen al snel gemiddeld boven de 25kwh/100km uit, dat is makkelijk 20% extra.

En het is iets minder berekenbaar op voorhand. Ik heb vrijdag zelfs +\- 5 km met “———“ range gereden. Dat was toch eventjes spannend 🤣. Zelfs Ecopro moeten bovenhalen.

IMG-4296.jpg

EDIT: zonet een ritje gedaan naar en van het werk. 50/70/90 banen en +/- 10km snelweg met druk verkeer.
40km
54km/u gemiddeld
18.6kwh/100km

Dat is wel met een fluwelen rechtervoet.

Laatst bewerkt:
Ja, de koude hakt er toch stevig in merk ik ook.

Madam moest vorige week naar het sportpaleis met de tesla en ik heb hem toch ook maar ff naar 94% geladen voor haar ipv de gebruikelijke 80%, ze rijdt er niet veel mee en wou dat ze zeker geen stress moest hebben.

Uiteindelijk is ze thuis terug aangekomen met 21% op de teller

Dus Blankenberge - Sportpaleis en terug met 73% lading.
Totaal 254 km gereden. Valt op zich nog wel redelijk mee, aan 120km/u op de autosnelweg en een gemiddelde temperatuur van -2 graden buiten.

Was ook met 4 personen in de auto.

En het is iets minder berekenbaar op voorhand. Ik heb vrijdag zelfs +\- 5 km met “———“ range gereden. Dat was toch eventjes spannend 🤣. Ecopro moeten bovenhalen.
En werkt dat? Ecopro? Als je met gierende banden bij elke bocht de achterkant wil laten uitbreken? :unsure: :tongue:
Ja, de koude hakt er toch stevig in merk ik ook.

Madam moest vorige week naar het sportpaleis met de tesla en ik heb hem toch ook maar ff naar 94% geladen voor haar ipv de gebruikelijke 80%, ze rijdt er niet veel mee en wou dat ze zeker geen stress moest hebben.

Uiteindelijk is ze thuis terug aangekomen met 21% op de teller

Dus Blankenberge - Sportpaleis en terug met 73% lading.
Totaal 254 km gereden. Valt op zich nog wel redelijk mee, aan 120km/u op de autosnelweg en een gemiddelde temperatuur van -2 graden buiten.

Was ook met 4 personen in de auto.
Das inderdaad toch vrij comfortabel, en eerlijk hoeveel mensen rijden vaak langere afstanden in dit land? Natuurlijk... van hetgeen ik hier over de laatste maanden al heb zien passeren is die iX3 toch notoriously bad als het op kWh/100 aan komt.

De Cw waarde van de X3 ligt rond de 0,29. Die van een Model 3/Model Y rond de 0,22/0,23, das toch een wezelijk verschil naar aerodynamica toe.

ABRP gebruikt standaard "typical seasonal weather" dus in de winter houdt hij rekening met een hoger verbruik - staat standaard (toch op de website) aangevinkt.
Bij premium heb je nog een optie om rekening te houden met de werkelijke weersomstandigheden.

200 km bij winterweer met veel autostrade lijkt me inderdaad nipt voor een e208; 355 km lijkt eerder een range bij optimaal weer en niet teveel snelwegen. En ABRP mikt er ook op om met X% batterij thuis te komen en niet compleet leeg te rijden (standaard 10% dacht ik)

Als het nipt wordt, kan je ipv een snellader te bezoeken ook 100 km/h ipv 120 rijden. Dan moet 200 km met een e-208 toch altijd lukken?
Mijne cupra zegt nu bij 100% - 317 km.

Maar eens de wagen op temperatuur is - met warmtepomp - de juiste instellingen - 100km/u ipv 120km/u kan ik rond de 400km halen.
Dat weet ik want ik ben onlangs bij +-4 graden naar Oberhausen gereden (de vorige keer dat het iets kouder was) en dat is iets meer dan 200 km. Ik had toen nog 53% over.

Maar daar stopt het dan dus ook.

Ik heb trouwens de 77 Kwh batterij steken (dus niet de 58 Kwh). De koude hakt er stevig op in.

iX3 is momenteel 20kw gemiddeld verbruik dus ja …
Zonder vooruitverwarming. Dat kost blijkbaar veel van de batterij als ik mijn dashboard mag geloven.

Laatst bewerkt:
Op het werk hebben wij een ondergrondse parking waar het altijd +- 18°C is. Thuis staat mijn auto buiten. Deze zomer koste een enkele rit naar kantoor mij 8-9%.
Nu is dat 's ochtends 12-13% en 's avonds 10%. Ik denk dat als je een warme garage hebt, je ook minder last zult hebben van de koud. Het zijn vooral de eerste kilometers die veel energie vreten en ik merk dat korte ritjes zeer inefficient zijn in de winter.

Ik denk dat als je een warme garage hebt, je ook minder last zult hebben van de koud. Het zijn vooral de eerste kilometers die veel energie vreten en ik merk dat korte ritjes zeer inefficient zijn in de winter.
Vooral het voorverwarmen vreet energie, maar het is zo een luxe om in een warme auto te stappen dat ik het er wel voor over heb.
Ik ben in november naar Oberhausen vertrokken met 98% batterij én geen 100%.
Ik heb namelijk een half uur lang voorverwarmd met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal (zodat de wagen ondertss ook nog terug oplaadde)

In eerste instantie zou je dan denken: Ah 2% minder batterij dus je kan minder ver rijden.
Het correcte antwoord is: Het omgekeerde is waar.

En het kan nog efficiënter want nu heb ik voorverwarmd net voor het vertrek. Je doet dit best een uur of 2 (zoiets afhankelijk van de laadsnelheid) voor vertrek (met de laadkabel nog in de wagen en de laadpaal).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan