Elektrische wagens

Iemand nu al wintervakanties gedaan?
Wij gaan het ons riskeren.
De recentste cijfers zijn ±66kwh beschikbaar van de 77kwh (yay batterijdegradatie)
80% charge doet een kleine 240km gemengd gebruik (70% autostrade 30% binnendoor) bij een verbruik van 22.2kw/100km
Batterijdegradatie heb ik ge-extrapoleerd door gewoon de theoretische 300km bij 100% te delen door 100 en x 22.2kw/100km.

Wat ik me ook afvraag, want ik heb nog niet consecutief ge-fastcharged, of je bij langere ritten en een batterij die op temperatuur is door de langere ritten iets zuiniger zou rijden?

Laadpas EDI, tesla app voor aan de tesla palen te kunnen laden, de visa mee, een OBD plug gekocht en de ABPR premium om real time verbruik te kunnen monitoren. We zijn er klaar voor.
Zijn er trouwens nog apps waarmee je zonder kaart kan laden?
Fastned, Shell Recharge afhankelijk van de paal, InCharge.
De ene Fastned waar ik geweest ben had zelfs gewoon een bankpasjes terminal.

Zijn er trouwens nog apps waarmee je zonder kaart kan laden?
Shell recharge.
Hadden ze bij de garage hun woord gehouden was ik morgen met een EV naar de alpen vertrokken.
Ik weet nog niet met welke auto we in januari gaan naar de alpen gaan.
Seppe Smits rijdt wel al 2 jaar met een EV naar de alpen.

Ik hoop dat vele constructeurs volgend jaar toch moeite zullen doen om een model onder de 40k te lanceren in België.

Als particulier kun je op dit moment toch geen auto meer kopen tussen de 40 en 45k?
Een auto van 39k bijv de EX30 kost je in België -> 34k
Een auto van 42k bijv. de Smart 1 kost je -> 42k

Welke gek gaat die tweede als particulier nog kopen?

Wat ik me ook afvraag, want ik heb nog niet consecutief ge-fastcharged, of je bij langere ritten en een batterij die op temperatuur is door de langere ritten iets zuiniger zou rijden?

Ik denk het niet, maar dat is onmogelijk te zeggen. Tegenwind vs wind in de rug zal al een veel grotere invloed hebben dan dat, bijvoorbeeld. Of 110 vs 130.

Ik hoop dat vele constructeurs volgend jaar toch moeite zullen doen om een model onder de 40k te lanceren in België.

Als particulier kun je op dit moment toch geen auto meer kopen tussen de 40 en 45k?
Een auto van 39k bijv de EX30 kost je in België -> 34k
Een auto van 42k bijv. de Smart 1 kost je -> 42k

Welke gek gaat die tweede als particulier nog kopen?
Ik las onlangs dit artikel over Tesla: https://topgear.nl/autonieuws/tesla-abonnementen-stoelverwarming/. Ik moest meteen aan die premie in België denken...

Ik ben geen voorstander van zo'n abonnementen, maar wie weet komt Tesla binnenkort met een Model 3 voor €39.999 in België, met dezelfde hardware, maar je moet allerlei features via abonnementen nog activeren. Op die manier geniet de koper van de premie, en via de abonnementen heeft die toch nog alle features.

Natuurlijk moet Tesla dan wel features verzinnen waarbij ze op 5j zo ongeveer €6.000 aan abonnementsinkomsten kunnen innen per auto :laugh:

Ik zie het niet meteen gebeuren want uiteindelijk blijft België een kleine markt voor Tesla, maar ik vond het toch toevallig!

Ik las onlangs dit artikel over Tesla: https://topgear.nl/autonieuws/tesla-abonnementen-stoelverwarming/. Ik moest meteen aan die premie in België denken...

Ik ben geen voorstander van zo'n abonnementen, maar wie weet komt Tesla binnenkort met een Model 3 voor €39.999 in België, met dezelfde hardware, maar je moet allerlei features via abonnementen nog activeren. Op die manier geniet de koper van de premie, en via de abonnementen heeft die toch nog alle features.

Natuurlijk moet Tesla dan wel features verzinnen waarbij ze op 5j zo ongeveer €6.000 aan abonnementsinkomsten kunnen innen per auto :laugh:

Ik zie het niet meteen gebeuren want uiteindelijk blijft België een kleine markt voor Tesla, maar ik vond het toch toevallig!
Idd stilletjes hoop ik toch op zoiets, desnoods zelfs eerder naar eind 2024 toe.
Ga naar Tesla.com en kies als locatie Amerika (28k), of kies NL (43k), of kies België (46k)... Je ziet behoorlijk verschillende prijzen. Een 3 kost bij ons echt veel, dus de marge is in België toch nogal groot.
Wie weet...

Idd stilletjes hoop ik toch op zoiets, desnoods zelfs eerder naar eind 2024 toe.
Ga naar Tesla.com en kies als locatie Amerika (28k), of kies NL (43k), of kies België (46k)... Je ziet behoorlijk verschillende prijzen. Een 3 kost bij ons echt veel, dus de marge is in België toch nogal groot.
Wie weet...
Die marge is niet van tesla hè. Die 28k is in een staat waar er gigantisch veel gesubsidieerd wordt.

Die marge is niet van tesla hè. Die 28k is in een staat waar er gigantisch veel gesubsidieerd wordt.
Je moet er idd 7.5k bijtellen, had ik over 't hoofd gezien. Maar dannog kom je op 35k uit, 10k verschil tov hier. (als je €1 = $1 zou rekenen, is met de huidige koers €/$ zelfs een groter verschil)

Ik heb eigenlijk nog nooit een elektrische wagen langs de kant zien staan waarbij het lijkt dat de reden een lege batterij voor is.

zou er een markt voor zijn om met een kleine kamion met een knoert van een batterij de mobiele snellader te gaan spelen aan woekerprijzen? :unsure:

Ik heb eigenlijk nog nooit een elektrische wagen langs de kant zien staan waarbij het lijkt dat de reden een lege batterij voor is.

zou er een markt voor zijn om met een kleine kamion met een knoert van een batterij de mobiele snellader te gaan spelen aan woekerprijzen? :unsure:
Langs de autostrade gaan helpen is niet legaal en op andere wegen kunnen mensen desnoods in een gewoon stopcontact laden :p

Cummins-QSNT-G3-Truck-mounted-generator-thegem-blog-timeline-large.jpg

Zoiets?

Ik dacht dat er ook al pechverhulpingsvoertuigen met een ingebouwde batterij zijn, maar ik vind niet meteen een link.

Ik kan het artikel niet lezen, maar ik dacht dat deze regel wel enkel is voor nieuwe en niet reeds bestaande laadpalen. En dat bepaalde laadpalen (traagladers denk ik) niet onder die regel vallen.

Maar ik kom bij de meeste snelladers die ik gebruik nu al de mogelijkheid tegen om met bankcontact te betalen. Dus het gaat alleszins al de goede weg op.

Ik kan het artikel niet lezen, maar ik dacht dat deze regel wel enkel is voor nieuwe en niet reeds bestaande laadpalen. En dat bepaalde laadpalen (traagladers denk ik) niet onder die regel vallen.

Maar ik kom bij de meeste snelladers die ik gebruik nu al de mogelijkheid tegen om met bankcontact te betalen. Dus het gaat alleszins al de goede weg op.

Artikel is onduidelijk of het enkel over snelladers gaat (100+ kW DC) of alle laders (11 kW AC)

Volgens VRT alle nieuwe laders >50kW

Een mens vraagt zich toch soms af waarom wij allemaal zoveel geld geven aan dit:

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Gaat het over de belabberde range in dit weer?
Op dat vlak verschiet ik er ook wel van, zeker in combinatie met korte afstanden. Met mijn EQB de voorbije dagen vrij korte (<10km) afstanden gereden. Gemiddeld verbruik bijna 400Wh/km of zo’n 150km range… :oops:

Terug
Bovenaan