Elektrische wagens

Oké, dan gaat het over semantiek. Want als maar 1/20 BEV's door een particulier wordt gekocht, besluit ik echt wel "particulieren kopen geen elektrische wagens, het is enkel bij bedrijven dat ze de switch maken"
Er zijn dit jaar 5839 BEV verkocht aan particulieren. Ik vind dat toch veel om over 'geen' te spreken. I
Dat die markt wat trager op gang komt, is logisch, maar ook daar is nu duidelijk beweging in aan 't komen, zelfs zonder die specifieke fiscale voordelen.
Als 91.5% van alle EV's bedrijfswagens zijn dan is het duidelijk dat de switch vooral dáár gemaakt wordt, voornamelijk gedreven door financiële incentives. Aangezien die financiële incentives er op de particuliere markt niet zijn volgt die kant van de markt gewoon niet. En die €5k bonus volgend jaar gaat echt geen verschil maken. Als je dan nog steeds geen ruime gezinswagen kan kopen voor €35k dan gaat dat geen massale switch veroorzaken.
Tsja, er worden ook dan ook meer dan dubbel zoveel zakelijke wagens verkocht... Die 91.5% moet je ook vanuit dat perspectief zien.

Ik vermoed dat de taksen binnenkort wel terug komen. Maar ik vermoed dat elektrisch wel goedkoper zal blijven als brandstof rijden
Aangezien ze willen dat we meer OV gebruiken ipv auto’s denk ik niet dat elektrisch rijden goedkoper zal zijn dan brandstof eenmaal alle fiscale voordelen weg zijn.

Deze rijtest heeft mijn ogen geopend:

De Tesla Model 3 RWD is, ondanks het lagere rijbereik dan de MG 4 Extended Range (77 kWh), toch sneller op lange afstanden dankzij het superieure Supercharger-netwerk en de betere laadcurve. Bovendien is de Tesla efficiënter en is het laden aan de Superchargers de helft goedkoper.

Op een autoreis van 900 km komt de Tesla een uur vroeger aan dan de MG 4, verbruikt hij minder energie en spaart hij +- €50 aan laadkosten uit.

Ik leer daaruit dat grotere batterijen NIET nodig zijn, en dat inzetten op efficiëntie en snellaadervaring belangrijker is.
  • Efficiëntie: aerodynamica, gewicht, aandrijflijn, samenstelling accu (LFP kan je opladen tot 100%)
  • Snellaadervaring: EV-navigatiesysteem met een betrouwbare inschatting van je rijbereik en geïntegreerde laadstops, overvloedige en betrouwbare snellaadinfrastructuur, geen gedoe met 1000 laadpassen cfr. plug & charge, een goede laadcurve (o.a. door pre-conditionering van de batterij)
Mjah, volg ik. Tegelijkertijd weet ik ook dat als ik naar FR of NL bv. rij, ik ondertussen vlot aan heel wat Engie of Fastned stations nieuwe laadpunten zal vinden die met een tap van de laadpas van BMW of iets dergelijks mijn wagen even vlot doet opladen.

Ik kijk nu vooral naar Tesla als mijn volgende wagen (wel nog ver in de toekomst = >3j) omdat de S Plaid en X plaid vershrikkelijk goedkoop zijn (relatief t.o.v. gelijkaardige concurrenten). Wat me dan weer tegenhoud is Tesla Vision.

Laatst bewerkt:
Ik rij nu 4 dagen met een EV.
En ik kan allesinds al zeggen dat ev deelwagens die laadpaalkleven een ergernis zijn...

Aan de creche van mijn dochter staat een paal met 2 punten.
Aan 1 punt hangt al 3 weken dezelfde deelwagen (nummerplaat gechecked)

Aan de 300w quickcharger hangt al 2 dagen dezelfde (niet dezelfde als aan de creche) renault Zoë.
Maar ook echt aan de 300w lader, niet de 150 of 50kw lader...

Daarstraks aan het cafe hing er bij aankomst ook weer mooi een deelwagen met 100% batterij aan 1 van de 2 poorten, toen ik 4u later vertrok hing die er uiteraard nog...

Deelwagens zijn inderdaad een klassieker. Hier in de gemeente zijn er in het centrum twee dubbele laadpalen waarvan telkens 1 van de 2 plaatsen exclusief voor deelwagens.

Dat is ook wel iets waar veel mensen zelfs niet eens bij stilstaan.
‘Oh, een 300kW paal, dat zal sneller gaan’. Bij aflevering van de auto zouden ze daar wat meer uitleg mogen over geven. De mijne kan max 150kW dus geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om een 300kW paal te gaan inpalmen als er een 150kW beschikbaar is.

‘Oh, een 300kW paal, dat zal sneller gaan’. Bij aflevering van de auto zouden ze daar wat meer uitleg mogen over geven. De mijne kan max 150kW dus geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om een 300kW paal te gaan inpalmen als er een 150kW beschikbaar is.
Niet bij stilstaan en/of niet snappen inderdaad.
Er lopen best wat egoïstische mensen rond maar ik denk dat het bij velen gewoon onwetendheid is.

Niet bij stilstaan en/of niet snappen inderdaad.
Er lopen best wat egoïstische mensen rond maar ik denk dat het bij velen gewoon onwetendheid is.

Inderdaad, "ne lader is ne lader" denken er veel, den auto regelt de rest wel. Behalve als ze aan nen 11kW gaan laden en zien dat ze na een uur nog ni vol zijn. Dan gaan ze volgende keer elders parkeren, "want dat is nen tragen, diene werkt zo goe ni"

Deelwagens zijn inderdaad een klassieker. Hier in de gemeente zijn er in het centrum twee dubbele laadpalen waarvan telkens 1 van de 2 plaatsen exclusief voor deelwagens.

Staan die palen en plaatsen daar niet speciaal voor die deelwagens? Hier is dat toch zo.

Hier in het dorp was het origineel 2 plaatsen voor te laden en daarnaast een plaats voor deelwagens.
Vorige jaar is de gemeente dan ingestapt op een elektrisch deelwagen project (ook zo'n Zoë geval) en hebben ze die deelwagen plaats afgeschaft en 1vd2 laadplaatsen dan exclusief voor die deelwagen gemaakt...
Op zich geen probleem mee, waar het niet dat die deelwagen niet altijd insteekt, waardoor je via laadapps nooit zeker bent of die andere laadplaats nu wel beschikbaar is of niet...

Gent zelfde verhaal. Daar hebben ze nogal veel plaatsen waar twee wagens kunnen laden, maar waar ze één plaats voorbehouden voor deelwagens. Heb zo eens vier laadpunten mogen afrijden omdat er telkens één van de twee beschikbaar stond in de app, maar het bleek altijd de plaats voor de deelwagen te zijn.

Gent zelfde verhaal. Daar hebben ze nogal veel plaatsen waar twee wagens kunnen laden, maar waar ze één plaats voorbehouden voor deelwagens. Heb zo eens vier laadpunten mogen afrijden omdat er telkens één van de twee beschikbaar stond in de app, maar het bleek altijd de plaats voor de deelwagen te zijn.

Het equivalent van ondergrondse parkeerplaatsen in Gent die ook in sommige parkings gewoon de voorbehouden plaatsen zijn voor bepaalde bedrijven. Ze zouden zo'n laadpalen (en parkeerplaatsen) beter niet publiek als beschikbaar tonen...

Nog een filmpje van die Mythen. Hier krijg je volgens mij een beter beeld van hoe waanzinnig die versnelling wel is. Ik ben niet zeker of ik daarmee plankgas zou durven te gaan.

Ga je bij een 300kW paal niet sneller / langer aan 150 kW kunnen laden?
De auto moet de stroom kunnen trekken, maar de paal moet de snelheid ook kunnen leveren.

Een 300 kW paal moet maar op halve kracht werken, een 150 kW paal aan maximale capaciteit.

Of is dat de verkeerde redenering?

Ga je bij een 300kW paal niet sneller / langer aan 150 kW kunnen laden?
De auto moet de stroom kunnen trekken, maar de paal moet de snelheid ook kunnen leveren.

Een 300 kW paal moet maar op halve kracht werken, een 150 kW paal aan maximale capaciteit.

Of is dat de verkeerde redenering?
De laadcurve van de wagen is vast en niet anders als je boven het maximum zou kunnen gaan. De meeste laadpalen kunnen gerust voor langere tijd hun max. leveren.

Ook als je wagen max. 150kW kan laden, dan is dit slechts voor een relatief korte periode in ideale omstandigheden (lage SoC, warme batterij,...)

Terug
Bovenaan