Elektrische wagens

Is dat gemiddelde verbruik niet met secundaire wegen incl?
Ja, dat is het volledige gemiddelde verbruik. Maar, ik doe vooral heel korte ritten, en daarvoor ligt het gemiddeld verbruik ook hoger.
Om aan een range van 300km te zitten, moet je een verbruik van 25kwh zitten he. Dat haal je nooit bij normaal gebruik.

Bij Tesla superchargers wordt er 1€ per minuut gerekend vanaf de auto vol is indien je langer dan 5 minuten blijft idle staan

Dat ligt dan toch vooral aan jezelf. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 17,1kwh/100km
Dat geeft 432km range dus.
Hij komt van een Tesla model 3, dus zijn referentiekader is wat anders. Dat is een heel efficiënte wagen. Ik zit met 50/50 autostrade/gewone wegen aan 13.1kWh/100km en ben niet bepaald de meest zuinige rijder. Ik ga wel niet over de 120km/h omdat mijn dagelijkse rit binnen de trajectcontrole is.
Als ik lange trajecten autostrade doe aan 120-125kmh, dan zit ik op 14kWh/100km. Met een iX3 zal dat wel nog wat hoger zijn gezien z'n vorm en gewicht.

Hij komt van een Tesla model 3, dus zijn referentiekader is wat anders. Dat is een heel efficiënte wagen. Ik zit met 50/50 autostrade/gewone wegen aan 13.1kWh/100km en ben niet bepaald de meest zuinige rijder. Ik ga wel niet over de 120km/h omdat mijn dagelijkse rit binnen de trajectcontrole is.
Als ik lange trajecten autostrade doe aan 120-125kmh, dan zit ik op 14kWh/100km. Met een iX3 zal dat wel nog wat hoger zijn gezien z'n vorm en gewicht.
Ik zit daar nu toch wel gemiddeld 20Wh/km boven met de tesla model 3 eigenlijk. Enkel putje zomer haalde ik makkelijk 140Wh/km op de autostrade.

Ik zit daar nu toch wel gemiddeld 20Wh/km boven met de tesla model 3 eigenlijk. Enkel putje zomer haalde ik makkelijk 140Wh/km op de autostrade.
Ik heb de RWD, maar zoveel scheelt dat niet denk ik. Wel heb ik het over de afgelopen 2.5 maand. In de winter zal het mogelijke wel wat stijgen.

Dat ligt dan toch vooral aan jezelf. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 17,1kwh/100km
Dat geeft 432km range dus.
Jij blijft hier jouw wiskundige berekeningen tonen.

Ik heb gemiddeld 18kwh en ik zeg u dat ik telkens thuis ga bijladen wanneer de teller op nog 90km staat bv

Dus realistisch na +- 300km.

Waarom zou ik in godsnaam rijden tot ik maar 15km over heb? Ik wil niet op HLN.be komen met mijn stilstaande wagen (wegens file op een omweg) en ja, soms krijg ik een onverwachtse telefoon met een uitnodiging of ik ‘s avonds niet naar … wil gaan in Antwerpen, en dan wil ik er geraken zonder mijn geld te geven aan een snellader. Laat staan dat ik daarvoor ergens 20-30min moet staan wachten.

Waarom zou ik? Ik laad thuis gratis. Zolang de mensen hier dat verschil snappen, is het ok voor mij. In al die jaren EV is er nog niemand stilgevallen. Met andere woorden, de meeste laden terug op wanneer ze onder 100km vallen. Vanaf 80 of 60km vallen er zelfs bepaalde functionaliteiten uit.

Ik ging vroeger ook altijd tanken wanneer het lichtje begon te branden, en 9/10 was dat zelfs nog voordat het lichtje begon te branden.

Laatst bewerkt:

Ik heb gemiddeld 18kwh en ik zeg u dat ik thuis ga bijladen wanneer de teller op nog 80km staat bv

Waarom zou ik in godsnaam rijden tot ik maar 15km over heb? Ik wil niet op HLN.be komen met mijn stilstaande wagen (wegens file op een omweg) en ja, soms krijg ik telefoon met een uitnodiging of ik ‘s avonds niet naar … wil gaan in Antwerpen, en dan wil ik er geraken zonder mijn geld te geven aan een snellader

Waarom zou ik? Ik laad thuis gratis.
Zolang de mensen hier dat verschil snappen, is het ok voor mij.
Maar dan is uw range dus 380km.
Ik zeg toch ook niet dat mijn auto zijn topsnelheid 70km/u is omdat ik maar 70km/u rij?

Ik heb gemiddeld 18kwh en ik zeg u dat ik telkens thuis ga bijladen wanneer de teller op nog 90km staat bv

Waarom zou ik in godsnaam rijden tot ik maar 15km over heb? Ik wil niet op HLN.be komen met mijn stilstaande wagen (wegens file op een omweg) en ja, soms krijg ik telefoon met een uitnodiging of ik ‘s avonds niet naar … wil gaan in Antwerpen, en dan wil ik er geraken zonder mijn geld te geven aan een snellader. Laat staan dat ik daarvoor ergens 20-30min moet staan wachten.

Waarom zou ik? Ik laad thuis gratis. Zolang de mensen hier dat verschil snappen, is het ok voor mij.
Maar je snapt toch dat dat nergens op slaat 🤣

Als ik ervoor kies (koos) om steeds 40 liter diesel reserve in mijn tank te houden, zeg ik toch ook niet dat ik maar 300km kan bollen?

Dus ... Als ge 160km ver moet, dan zegt gij "ah nee, sorry, daar geraak ik niet" ook al komt ge dan thuis met nog 60km range over?
Als ik thuis kom met 60km range dan laad ik volledig op. Dus dan heb ik geen 400km gereden maar 340km. Die laatste 60km doe ik de dag nadien niet, want dan ben ik serieus beperkt (onverwachtse rit kan altijd gebeuren)

Je kan het vergelijken met het lampje dat brandt bij een benzine. Dan rij ik ook niet meer verder.

Daarom dat ik hier de woorden realistisch (in realiteit) gebruik en niet mathematisch

Als ik thuis kom met 60km range dan laad ik volledig op. Dus dan heb ik geen 400km gereden maar 340km. Die laatste 60km doe ik de dag nadien niet, want dan ben ik serieus beperkt (onverwachtse rit kan altijd gebeuren)

Je kan het vergelijken met het lampje dat brandt bij een benzine. Dan rij ik ook niet meer verder.

Daarom dat ik hier de woorden realistisch (in realiteit) gebruik en niet mathematisch
Alleen is het wel realistisch, jij kiest er voor om voor jouw mentale rust er geen gebruik van te maken.

Dat is je goed recht, maar dat neemt niet weg dat de realistische range van jouw wagen verder is dan wat jij aangeeft.

Ik vind net wel dat ze de laadpaal hoggen. De meeste hybrides kunnen maar laden aan 4kW, dus tegen dat hun kleine batterij vol is staan ze daar wel degelijk een heel eind.

Ik laad mijn hybride ook op en doe mijn woon-werk-woon verplaatsing volledig elektrisch. Ik zie het issue niet.
Heb trouwens een 38kWh batterij, lijkt me fair dat ik een laadpaal mag gebruiken. Is niet alsof ik 1 of andere mild plugin heb met 10kwh.

BMW stuurt er trouwens op aan om de accu nooit volledig vol te laden, eerder richting 85-90% om de levensduur van de accu te verlengen.

Maar dus, op de opmerking "500km geprojecteerde range" geef jij als commentaar dat dat onrealistisch is omdat jij maar 300km rijdt voordat je wil opladen... Dat heeft niks met realistisch vs mathematisch te maken he, de geprojecteerde range is wel degelijk gewoon realistisch.

Ik laad mijn hybride ook op en doe mijn woon-werk-woon verplaatsing volledig elektrisch. Ik zie het issue niet.
Heb trouwens een 38kWh batterij, lijkt me fair dat ik een laadpaal mag gebruiken. Is niet alsof ik 1 of andere mild plugin heb met 10kwh.

BMW stuurt er trouwens op aan om de accu nooit volledig vol te laden, eerder richting 85-90% om de levensduur van de accu te verlengen.
Oei, dus met mijn 10,7kwh batterij in mijn mild PHEV (wat dat ook mag zijn?) mag ik niet aan de laadpaal hangen? Ook al doe ik daarmee ook mijn woonwerk verkeer (40km enkel) 100% elektrisch?

Oei, dus met mijn 10,7kwh batterij in mijn mild PHEV (wat dat ook mag zijn?) mag ik niet aan de laadpaal hangen? Ook al doe ik daarmee ook mijn woonwerk verkeer (40km enkel) 100% elektrisch?
Tuurlijk wel. Ik ben niet degene die whined dat je met een hybrid voorrang moet geven aan laadpalen aan de EVs.
Iedereen is toch altijd 'rap in zijn gat gebeten' hier :laugh:

Laatst bewerkt:
Ik vind net wel dat ze de laadpaal hoggen. De meeste hybrides kunnen maar laden aan 4kW, dus tegen dat hun kleine batterij vol is staan ze daar wel degelijk een heel eind.
Hoe zie jij de logische werking dan?

Mijn auto heeft een batterij van 15kW, realistisch laad die meestal maar 12,5kW. Ik doe hier mijn woon-werk-woon verkeer mee, maar die moet dan ook wel elke dag opladen. Laden gaat niet super snel.

Dus laad ik dan niet meer? En verbruik ik ter gevolge van alle extra elektrische systemen in mijn wagen een pak meer? Al ben ik dan "zo ene".
Of moet ik op de minuut mijn wagen komen halen als die vol is? Al lost dat je probleem ook niet op want het gaat over de tijd dat hij aan het laden is, niet de tijd dat hij er aan hangt?

Oprechte vraag, hoe zie jij het dan?

Verder: Laten we de handjes in mekaar slaan en gewoon even kwaad zijn op alle non hybrids/ev's die op laadplaatsen staan :mad:

Eerlijk gezegd, geen enkel idee. Maar het kan wel een bron van frustratie zijn. De mensen die de ganse dag aan de paal moeten hangen aan 4kW om de kleine batterij op te laden geraken wel nog thuis zonder batterij. Als er een full electric daardoor geen paal heeft en niet kan opladen is het alweer wat ambetanter..

Terug
Bovenaan