Elektrische wagens

De EV verkoop gaat pijlsnel omhoog en er is geen enkel teken dat dit gaat vertragen. Modellen worden elk jaar goedkoper en over een paar jaar wil de gewone mens geen verbrandingsmotor meer omdat die duurder is.

Het elektriciteitsnet wordt wel opgelost. (het moet wel)

De discussie gaat erg snel off-topic gaan maar het energienet draagt nu nog maar nipt de capaciteit voor EV wagens. Een gigantische groei, daar is gewoon de energie niet voor beschikbaar. Volgende winter zitten we al met een tekort van 0,5 Gigawatt en tegen 2025-2026 is dat zelfs 3,6 Gigawatt. De transitie kan enkel werken wanneer deze traag en gestaag gaat en we de tijd hebben om onze stroomvoorziening uit te breiden, dus hybride is nog steeds een noodzakelijk goed. Als iedereen nu EV zou gaan rijden, het zou een ongezien fiasco worden voor de stroom- en laadinfrastructuur die nog in de kinderschoenen staat.

Er is zeker bestaansrecht, maar met de huidige technologie is een EV voor mij ook geen optie. (en als autoliefhebber is dit ketterij natuurlijk)

Het is net omdat die snelle, plotse, schijnbaar onverwachte (maar eigenlijk niet) transitie voor bottlenecks en maatschappelijke kosten zorgt, dat ik ervoor ijver dat mensen inzien dat ze eraan komt en al volop bezig is! Eenmaal de realiteit zich aan de horizon aftekent, moet je ernaar handelen om problemen te vermijden.

Ik heb mails gestuurd naar kabinetten, gesproken met professoren van universiteiten, EnergyVille, Imec, ... , met mensen van Elia en Fluvius (jep, met de CEO van die laatste), met lokale en Vlaamse ambtenaren. Ik heb ook fel betoogd tegen de onwenselijke sluiting van de kerncentrales. En ik heb publiek al voorstellen gedaan om de impact van elektrische auto's op het elektriciteitsnet sterk te verminderen door ze slimmer te laten laden.

Zolang ik collega's heb, ingenieurs die al 20 jaar innovatieprojecten begeleiden, die net zo denken als jij ("het kan niet met het huidige elektriciteitsnet, de hype zal wel overwaaien, waterstof is de redding, ...") gebeurt er te weinig op beleidsniveau om deze snelle transitie in goede banen te leiden. En dan mis je natuurlijk kansen als land.

Vers van de pers:

Het is net omdat die snelle, plotse, schijnbaar onverwachte (maar eigenlijk niet) transitie voor bottlenecks en maatschappelijke kosten zorgt, dat ik ervoor ijver dat mensen inzien dat ze eraan komt en al volop bezig is! Eenmaal de realiteit zich aan de horizon aftekent, moet je ernaar handelen om problemen te vermijden.

Ik heb mails gestuurd naar kabinetten, gesproken met professoren van universiteiten, EnergyVille, Imec, ... , met mensen van Elia en Fluvius (jep, met de CEO van die laatste), met lokale en Vlaamse ambtenaren. Ik heb ook fel betoogd tegen de onwenselijke sluiting van de kerncentrales. En ik heb publiek al voorstellen gedaan om de impact van elektrische auto's op het elektriciteitsnet sterk te verminderen door ze slimmer te laten laden.

Zolang ik collega's heb, ingenieurs die al 20 jaar innovatieprojecten begeleiden, die net zo denken als jij ("het kan niet met het huidige elektriciteitsnet, de hype zal wel overwaaien, waterstof is de redding, ...") gebeurt er te weinig op beleidsniveau om deze snelle transitie in goede banen te leiden. En dan mis je natuurlijk kansen als land.

Vers van de pers:

Ik ben toch niet tegen innoveren? En dat beleidsniveau, mijn vrouw zit aan de bron bij de bevoegde minister dus ik weet goed genoeg hoe de vork daar in de steel zit. Je zit met investeringen in distributienetwerken, bouwen van extra centrales, maanden lobby en discussiewerk wie wat moet betalen, verschillende beheerders... Zijn zaken die 10-20 jaar in beslag nemen.

Leuk dat je mailtjes stuurt naar de overheid maar daarmee ga je de wereld niet redden vrees ik. Ze weten in Brussel ook dat ze moeten maar er komt zoveel bij kijken dat het gewoon een erg traag proces is en zal blijven.

Ik ben toch niet tegen innoveren? En dat beleidsniveau, mijn vrouw zit aan de bron bij de bevoegde minister dus ik weet goed genoeg hoe de vork daar in de steel zit. Je zit met investeringen in distributienetwerken, bouwen van extra centrales, maanden lobby en discussiewerk wie wat moet betalen, verschillende beheerders... Zijn zaken die 10-20 jaar in beslag nemen.

Leuk dat je mailtjes stuurt naar de overheid maar daarmee ga je de wereld niet redden vrees ik. Ze weten in Brussel ook dat ze moeten maar er komt zoveel bij kijken dat het gewoon een erg traag proces is en zal blijven.
Ze hebben daar de fout gemaakt om het principe "de paal volgt als de wagen er is" te hanteren he. Ze hadden al 15 jaar geleden (toen Tesla uit kwam) een standaard rond laden moeten ontwikkelen en de infrastructuur en stroomvoorziening moeten herbekijken. Nu is dat waarschijnlijk hopeloos te laat en zal er vermoedelijk nog vele jaren stroom moet worden aangekocht en patchoplossingen voor de infrastructuur.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind, is dat de netbeheerskosten elk jaar stijgen, maar de moment dat het net onderuit gaat, de beheerders afkomen met "ah, maar de zonnepaneeleigenaars/grootgebruikers/... Moeten meer betalen, want ons net kan dat niet aan". Daarvoor dienen die kosten toch net...

En geloven dat dan de EV de 'final solution' is, is ook echt heel naief, zeker op vlak van eco impact met de huidige technologie.
Je bedoelt waarschijnlijk BEV en niet EV. We zullen in de toekomst sterk uit de hoek moeten komen om met iets efficiënter op de markt te komen dan een elektromotor (=EV). Dat er werk is aan de energiedrager, dat staat als een paal boven water. Of ik ben misschien erg naïef, dat kan ook natuurlijk.

Je bedoelt waarschijnlijk BEV en niet EV. We zullen in de toekomst sterk uit de hoek moeten komen om met iets efficiënter op de markt te komen dan een elektromotor (=EV). Dat er werk is aan de energiedrager, dat staat als een paal boven water. Of ik ben misschien erg naïef, dat kan ook natuurlijk.

Mijn persoonlijk mening is: zolang er geen commercieel inzetbare solid state batterijen beschikbaar zijn, lijkt een EV me niet de juiste keuze om te pushen, laat staan aan te schaffen.

Mijn persoonlijk mening is: zolang er geen commercieel inzetbare solid state batterijen beschikbaar zijn, lijkt een EV me niet de juiste keuze om te pushen, laat staan aan te schaffen.
Wat ontbreekt er dan bij de huidige EV's?
We gaan richting de +500km range. Dat is meer dan voldoende.

Een EV aanschaffen is sowieso geld verliezen. Met of zonder solid state, de prijzen zakken te hard elk jaar.

Ze hebben daar de fout gemaakt om het principe "de paal volgt als de wagen er is" te hanteren he. Ze hadden al 15 jaar geleden (toen Tesla uit kwam) een standaard rond laden moeten ontwikkelen en de infrastructuur en stroomvoorziening moeten herbekijken. Nu is dat waarschijnlijk hopeloos te laat en zal er vermoedelijk nog vele jaren stroom moet worden aangekocht en patchoplossingen voor de infrastructuur.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind, is dat de netbeheerskosten elk jaar stijgen, maar de moment dat het net onderuit gaat, de beheerders afkomen met "ah, maar de zonnepaneeleigenaars/grootgebruikers/... Moeten meer betalen, want ons net kan dat niet aan". Daarvoor dienen die kosten toch net...
Een strategie die het woordje "volgt" trots in de titel draagt. Dat is inderdaad om van te huilen.

Ik denk dat de innovatie qua laden van Tesla gaat komen. Van zodra hun auto's zelfstandig kunnen rijden, gaan ze autonoom een laadbeurt scoren bij de lokale Tesla Supercharger wanneer je de auto niet nodig hebt, bv. 's nachts. Zo hoef je nooit meer te denken aan laden, noch te investeren in of te zoeken naar een laadpaal. Superchargers worden 's nachts niet gebruikt dus de capaciteit is er al. En Tesla kan die elektriciteit inkopen aan industriële prijzen, en verkopen aan premium prijzen, een winstgevend businessmodel.

Battery storage heeft Tesla ook in eigen huis, daarmee kunnen ze het piek-vermogen van een Supercharger locatie gevoelig verhogen terwijl ze het net ermee stabiliseren. Voorbeeld: een aansluiting van 10 MW = 100 laadpunten die 24/7 100 kW kunnen leveren. Of 400 laadpunten die gemiddeld 25 kW kunnen leveren, maar via de buffer van de battery storage momentaan 300 kW kunnen leveren indien nodig.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat EV kan vervangen op dit moment. Waterstof en efuels zijn het volgens mij niet, daar is veel meer energie voor nodig als om een EV dezelfde kilometers te laten rijden.
Dus als er energie is voor waterstof en efuels, dan is er zeker energie voor EV's.

Dat ontginnen van die grondstoffen van de accu's is inderdaad ook niet erg ecologisch, maar men kan die accu's wel al voor 95% recycleren, dus eenmaal er genoeg rondrijden, lijkt de ecologische impact me wel beperkt.

Een EV aanschaffen is sowieso geld verliezen. Met of zonder solid state, de prijzen zakken te hard elk jaar.
Voor het merendeel van de mensen is dat voldoende. Voor mij is dat bijvoorbeeld al geen optie.
Probeer maar is een trailer te trekken met een EV. Dramatisch voor de range.

Mijn verplaatsingen zijn ook zo onvoorspelbaar dat een EV gewoon geen optie is.
Het is niet omdat het VOOR JOU werkt, dat het voor iedereen werkt.

Damn, 500 km estimated range met de iX3, knap!
Ik doe veel autostrade (E40, E19, E17) en nu in de zomer deed ik bv. in augustus 18.3kWh/100km op een totaal van 2000 km.
Niet realistisch. Als je 125km/u rijdt op autostrade zoals ik moet je <300km bijladen

Als je echt traag en zuinig rijdt ga je boven 300km maar ik heb nog nooit 350km gehaald. En ik ben geen snelheidsduivel, integendeel 😉

Disagree. Hybrides krijgen ook altijd de wind van voor dat ze fiscale achterpoortjes zijn en dat niemand laadt en dus de milieu impact beperkt is. Laden ze wel, dan krijgen ze kritiek haha.
Ik vind net wel dat ze de laadpaal hoggen. De meeste hybrides kunnen maar laden aan 4kW, dus tegen dat hun kleine batterij vol is staan ze daar wel degelijk een heel eind.

Disagree. Hybrides krijgen ook altijd de wind van voor dat ze fiscale achterpoortjes zijn en dat niemand laadt en dus de milieu impact beperkt is. Laden ze wel, dan krijgen ze kritiek haha.

Vaak ook kleinere batterijen dus kan me niet voorstellen dat ze daar lang staan dan.
Lijkt me dat je eerder gefrustreerd moet zijn dat er maar 1 laadpaal stond :wink:
Alsof ze hun wagen verplaatsen 😅

Een strategie die het woordje "volgt" trots in de titel draagt. Dat is inderdaad om van te huilen.

Ik denk dat de innovatie qua laden van Tesla gaat komen. Van zodra hun auto's zelfstandig kunnen rijden, gaan ze autonoom een laadbeurt scoren bij de lokale Tesla Supercharger wanneer je de auto niet nodig hebt, bv. 's nachts. Zo hoef je nooit meer te denken aan laden, noch te investeren in of te zoeken naar een laadpaal. Superchargers worden 's nachts niet gebruikt dus de capaciteit is er al. En Tesla kan die elektriciteit inkopen aan industriële prijzen, en verkopen aan premium prijzen, een winstgevend businessmodel.

Battery storage heeft Tesla ook in eigen huis, daarmee kunnen ze het piek-vermogen van een Supercharger locatie gevoelig verhogen terwijl ze het net ermee stabiliseren. Voorbeeld: een aansluiting van 10 MW = 100 laadpunten die 24/7 100 kW kunnen leveren. Of 400 laadpunten die gemiddeld 25 kW kunnen leveren, maar via de buffer van de battery storage momentaan 300 kW kunnen leveren indien nodig.
Álle innovatie gaat van Tesla komen... hier in Europa zijn ze allemaal nog autotjes aan het bouwen vanuit het idee dat auto's bouwen en verkopen hun core buisness is. They couldn't be more wrong. Ze zijn exact dezelfde fout aan het maken als pakweg Nokia, de trein is aan het vertrekken voor hun neus en in plaats van krampachtig te proberen van er nog mee op te springen doen ze gewoon hun ogen dicht.

Tesla denkt al 5 stappen verder, zij hebben al lang gesnapt dat auto's bouwen/verkopen enkel een tijdelijke means to an end is en dat de end game bij de service ligt, niet bij de hardware. De auto als bezit is een aflopend verhaal.

Ik vind net wel dat ze de laadpaal hoggen. De meeste hybrides kunnen maar laden aan 4kW, dus tegen dat hun kleine batterij vol is staan ze daar wel degelijk een heel eind.
Dus... alle PHEV rijders moeten gewoon niet opladen en rondrijden als een obese benzinewagen? :unsure:
De enige correcte oplossing voor een PHEV is always be charging... elke keer je uit stapt moet die wagen in de stekker anders ben je binnen de kortste keren op benzine aan het rijden en dat is dus niet de bedoeling.
Alsof ze hun wagen verplaatsen 😅
Das héél simpel op te lossen hoor: kosten rekenen in idle mode. Precies of er is geen enkele EV rijden die met 300km range zich toch op de EV plaats zet omdat die vlak naast de deur is.

De maatschappij zou vooral baat hebben bij mensen die allemaal wat minder self entitled zijn. Als je een EV hebt had je misschien ook maar moeten zorgen dat je die zelf kon opladen... kan dat niet? Dan had je misschien gewoon géén EV moeten kiezen? Hoe vaak moet je een EV op verplaatsing opladen als je voor je eigen deur (of op het werk) kan laden?

Richting de 500+ km realistische range geldt maar voor een handjevol modellen met nog een beetje aanvaardbare prijs (50 - 70 K€ kaal, waarbij die 50 K€ dan nog enkel dankzij Tesla is)

Niet dat iedereen zo'n range nodig heeft, maar we moeten ook niet te optimistisch zijn. In meer gematigde prijsklasses zal je al blij mogen zijn met 300 - 350 km. Toch als je niet spreekt over WLTP maar haalbare range onder doorsnee omstandigheden.

Richting de 500+ km realistische range geldt maar voor een handjevol modellen met nog een beetje aanvaardbare prijs (50 - 70 K€ kaal, waarbij die 50 K€ dan nog enkel dankzij Tesla is)

Niet dat iedereen zo'n range nodig heeft, maar we moeten ook niet te optimistisch zijn. In meer gematigde prijsklasses zal je al blij mogen zijn met 300 - 350 km. Toch als je niet spreekt over WLTP maar haalbare range onder doorsnee omstandigheden.
Ik doelde op wachten op de solid state batterijen. Als je nu range wil kan je het al krijgen in de duurdere modellen.
Met 300km range kan je gok ik 95% van de bevolking coveren.

Voor het merendeel van de mensen is dat voldoende. Voor mij is dat bijvoorbeeld al geen optie.
Probeer maar is een trailer te trekken met een EV. Dramatisch voor de range.

Mijn verplaatsingen zijn ook zo onvoorspelbaar dat een EV gewoon geen optie is.
Het is niet omdat het VOOR JOU werkt, dat het voor iedereen werkt.
Een trailer trekken is natuurlijk een heel ander verhaal. Geen idee hoe we dat met de paarden gaan doen hier, maar daar komen zeker en vast oplossing voor.

Onvoorspelbaarheid mag geen probleem zijn met snelladers. Of je moet elke dag +400km rijden maar dan blijf je gezellig in een diesel of naft.

Edit: als je thuis niet kan laden zou ik nooit een EV aanraden. Dat is miserie :p

Hoe vaak rijd je meer dan 300 km op een dag? 20 keer per jaar?
--> Voor de meerderheid van de ritten hoef je niet onderweg te laden of zelfs maar aan je range te denken.

Van die 20 keer, hoeveel daarvan rijd je tussen de 300 en 500 km op een dag? 14 keer?
--> Voor die ritten volstaat trager rijden (100 km/h ipv 120 km/h) en/of 15 minuten stoppen aan een snellader.

Dan heb je nog die enkele ritten per jaar van meer dan 500 km. De goeie ouderwetse autoreizen. Daarvoor heb je een steeds beter netwerk van snelladers langs de Europese snelwegen. Je "verliest" maximaal 1u per 500 km rijden tov een ICE, maar als je die langere laadpauzes combineert met eet- en plaspauzes maakt dat je autoreis alleen maar relaxter. Bij een vliegreis flipt niemand als het vliegtuig een uur vertraging heeft, maar bij een autoreis is onze tijd plots duuzend euro per uur waard...

Incoming:
* mensen die alle dagen 600 km rijden
* mensen die effectief hun tijd aan 1000 euro per uur waarderen
:p

Niet realistisch. Als je 125km/u rijdt op autostrade zoals ik moet je <300km bijladen

Als je echt traag en zuinig rijdt ga je boven 300km maar ik heb nog nooit 350km gehaald. En ik ben geen snelheidsduivel, integendeel 😉
Dat ligt dan toch vooral aan jezelf. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 17,1kwh/100km
Dat geeft 432km range dus.

Terug
Bovenaan