Elektrische wagens

Met gemak raakt er meer in een Arteon (en dan spreek ik nog niet over de break) dan in een iX3.
3 Ikea PAX kasten, past gewoon achter de voorzetels in de Arteon.

Een full blown springkasteel met pomp? No prob...
51689416487_81db67b822_c.jpg

Een fiets? Check, zelfs ruimte over!
51895957002_36ffbbf0f2_c.jpg

Misschien past het springkasteel in de iX3, maar die andere 2 moet je zelfs niet proberen.

Heb 5 jaar met een Arteon rondgereden, zal het wel weten zeker :).
Ik kreeg in mijn Octavia 3 break (dus het vorig model) zelfs meer dan in mijn iX3. De iX3 is navenant de buitenafmetingen gewoon klein.
Een VW ID4/5 is ondanks de veel kleinere buitenafmetingen ook gewoon ruimer dan een iX3 vanbinnen.

Zal ook wel te maken hebben met het omgebouwde ICE platform van de ix3.

Interessant. Ik krijg nochtans mijn fiets met vlinderstuur (Oxford rainbow) in mijn IX3? toegegeven niet altijd even vlot.

ik heb ook al menig rommel verhuist van ons huis naar het containerpark in de iX3. Al ziet die Arteon er idd wel net iets makkelijker uit.
Arteon is wel 15 cm langer: https://www.carsized.com/en/cars/compare/volkswagen-arteon-2017-fastback-vs-bmw-x3-2021-suv/

Als het niet makkelijk genoeg is kan je nog altijd de Arteon shooting break nemen.
Enige vervelende aan de Arteon liftback is dat de koffer vanachter maar 50cm hoog is. Maar dat is voor mij nooit een issue geweest. Een iX3 zou daar wel winnen natuurlijk, maar ik heb die hoogte nooit nodig precies.

Mijn fiets past in de iX3 enkel met het wiel eruit. Moet wel toegeven dat mijn zetel in de ix3 helemaal naar achter staat, die kan niet meer verder.
Maar de koffer in de Arteon is EN langer EN er is minstens 15cm meer beenruimte op de achterbank. In totaal scheelt dat enorm met de zetels plat.

Zeker, maar voor mij is die hoogte net wel handig want ik transporteer vak vanalles-en-nog-wat. Zoals gezegd, veel afval bv. Dan krijg ik toch redelijk veel in de iX3. Ik moet wel zeggen dat ik verrast bent door de Arteon.

Het verschil is inderdaad of je veel hoogte nodig hebt (SUV in het voordeel; afhankelijk van de situatie ook de meeste breaks) of eerder lengte (sedan / break in het voordeel).

Toevallig hebben de Arteon (niet de break variant) en iX3 op papier ook dezelfde maximale kofferruimte ~1560 liter.

Het is trouwens voor de meeste auto's verrassend lastig om praktische afmetingsinformatie te vinden zoals afmetingen van de bagageruimte of beenruimte (bv. het equivalent van seat pitch in een vliegtuig). Liters zeggen iets maar zeker niet alles.

Maar als ik vandaag moest kiezen tussen een Arteon sedan (vorige wagen) of een iX3 stapte ik terug in de Arteon... Helaas lag deze buiten budget.
Dat vind ik echt absurd. Ok, een SUV, maar door dat zwaartepunt stuurt dat als een break, en toch nog steeds als een BMW.

Een Arteon is de verlengde versie van het slechtst sturende model van één van de slechtst sturende merken op de markt. Letterlijk 1 bocht gemaakt met een recente Passat en ik had genoeg gevoeld. Waanzin, je zou er schrik van krijgen.

Effe de ix3 in het oog gehouden.

Opgeladen tot 90%
Nog 320km op de teller
Ondertussen gemiddeld 18,2 verbruikt
268km gereden
Nog 71km op de teller
In de app staat hij op nog 20%

Voor alle zekerheid toch vannacht opladen tot terug 90%. Conclusie: ik kan er 270km mee rijden en dan wordt het toch stilaan de moment om op te laden. Ik kan misschien tot 300km rijden maar dan wordt het écht wel de moment.

Ik heb zo’n 110km in de buurt gereden en daarjuist 160km autostrade. Dus alles mooi gecombineerd. 130km/u rijden is een groot verschil met minder dan 110km/u

Voor alle duidelijkheid ik reed 110km/u want ik wou zeker thuis geraken.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik echt absurd. Ok, een SUV, maar door dat zwaartepunt stuurt dat als een break, en toch nog steeds als een BMW.

Een Arteon is de verlengde versie van het slechtst sturende model van één van de slechtst sturende merken op de markt. Letterlijk 1 bocht gemaakt met een recente Passat en ik had genoeg gevoeld. Waanzin, je zou er schrik van krijgen.

Dus ge kunt zo slecht rijden dat je een bocht op de openbare weg niet kunt nemen?
Heb bijna 5 jaar en 125k km (waarbij die bijna 2 jaar heeft stilgestaan door corona) afgelegd en ben nergens uit de bocht gevlogen. En ge gaat dat ook nergens doen zolang je op of onder de snelheidslimiet zit.

Een ix3 is overal kleiner, heeft een bredere draaicirkel, slechtere dynamische lichten en lane assist, kan veelal maar 1/4 afstand afleggen.

Bij de Arteon moest ik zelden sturen omdat lane assist altijd werkt en niet enkel bij ACC wat ik nooit gebruik. Nee, bij BMW hebben ze nog niet uitgevonden om de bestuurder die mogelijkheid te geven.

De iX3 heeft ook goede punten, maar overall is dat een slechtere auto en zeker niet het prijsverschil van 30.000€ meer waard.

@Horse, het is nu wel ideaal weer.
In de zomer verbruik ik 15,5-16,5kWh gemiddeld, in de winter 22,5kWh.
Het record was op 100% 400km gereden en 20% over.

Effe de ix3 in het oog gehouden.

Opgeladen tot 90%
Nog 320km op de teller
Ondertussen gemiddeld 18,2 verbruikt
268km gereden
Nog 71km op de teller
In de app staat hij op nog 20%

Voor alle zekerheid toch vannacht opladen tot terug 90%. Conclusie: ik kan er 270km mee rijden en dan wordt het toch stilaan de moment om op te laden. Ik kan misschien tot 300km rijden maar dan wordt het écht wel de moment.

Ik heb zo’n 110km in de buurt gereden en daarjuist 160km autostrade. Dus alles mooi gecombineerd. 130km/u rijden is een groot verschil met minder dan 110km/u

Voor alle duidelijkheid ik reed 110km/u want ik wou zeker thuis geraken.
Over tijd went dat wel die 'lage' getallen die je over houdt. Met nu nog 71 km over had je ook wel gewoon aan 130 kunnen blijven rijden waarschijnlijk.
Ik weet ook niet hoe snel de ix3 de verwachte range aanpast, maar ik merk vaak met mijn ID.3 dat er geen range meer af gaat eens ik van de snelweg af ben. Dan rijd je nog 10-20 km op wegen van 50-70km en gaat er niets meer af.

Over tijd went dat wel die 'lage' getallen die je over houdt. Met nu nog 71 km over had je ook wel gewoon aan 130 kunnen blijven rijden waarschijnlijk.
Ik weet ook niet hoe snel de ix3 de verwachte range aanpast, maar ik merk vaak met mijn ID.3 dat er geen range meer af gaat eens ik van de snelweg af ben. Dan rijd je nog 10-20 km op wegen van 50-70km en gaat er niets meer af.

iX3 doet dat ook of telt zelfs op.
Ik kijk eigenlijk vooral naar het percentage, al zie je dat in de iX3 niet. Je kan het wel mits voice assistant opvragen.

Ik kijk eigenlijk vooral naar het percentage, al zie je dat in de iX3 niet. Je kan het wel mits voice assistant opvragen.
Ik denk dat percentage er bij mij wel bij zou moeten komen na een update. Maarja, VW en updates :unsure:
Hij stond ingepland voor ergens in juli, maar hun toestel om de batterijen na te kijken was stuk waardoor ze iedereen moesten afbellen.

die kijkt gewoon, net zoals alle wagens de afgelopen 15 jaar, naar de laatst afgelegde kilometers om op basis daarvan de geprojecteerde range te bepalen. Als jij 200km snelweg hebt gedaan aan 150km/u en opeens ga je 10km op een 50km/u-weg rijden, gaat die range omhoog gaan.

Maar percentage is inderdaad interessanter.

ps: rijhulpsystemen, grootte, draaicirkel,... maken een auto toch niet goed of slecht? Rijeigenschappen, vering, dynamiek, directheid, comfort, onderstel, afstelmogelijkheden aan de wielen voor ongelijke slijtage,... maw de hardware maken of kraken een auto. En daarin is een Arteon een ramp en een iX3 al pakken beter.

die kijkt gewoon, net zoals alle wagens de afgelopen 15 jaar, naar de laatst afgelegde kilometers om op basis daarvan de geprojecteerde range te bepalen. Als jij 200km snelweg hebt gedaan aan 150km/u en opeens ga je 10km op een 50km/u-weg rijden, gaat die range omhoog gaan.

ps: rijhulpsystemen, grootte, draaicirkel,... maken een auto toch niet goed of slecht? Rijeigenschappen, vering, dynamiek, directheid, comfort, onderstel, afstelmogelijkheden aan de wielen voor ongelijke slijtage,... maw de hardware maken of kraken een auto. En daarin is een Arteon een ramp en een iX3 al pakken beter.
Er is wel een vreemde manier om dat te resetten en veel accurater te krijgen. De BC-knop lang induwen (20s), dan kom je in een verborgen menu en kan je BC init ofzo kiezen. Opnieuw lang induwen en dan initialiseert hij dat systeem terug, en wordt het (imo) veel accurater.

Jammer dat het bij BMW nergens zichtbaar is. De 'meter' is ook heel inaccuraat vind ik, je kan daar moeilijk op gokken. Nu, met 60km range komt hij met een boodschap dat het tijd is om te laden.

Natuurlijk tellen al die dingen mee want dat maakt een auto praktisch voor mij. Wat ben ik met een dynamische, perfect sturende BMW 1 als ik daar geen 3 kinderen en mijn boodschappen in krijg. Een of meerdere kinderen achterlaten bij de supermarkt is een oplossing, maar dat gaat mijn vrouw dan weer niet leuk vinden :).
Jij hebt andere criteria en dat is ok, maar dat betekend niet dat dat de enige zijn.

De auto wordt ook enkel voor die 2 zaken nog gebruikt (dat is al lang zo), ik ben een auto na ondertussen 1,2 miljoen kilometer wel beu gezien, meer als de helft heb ik in VAG auto's afgelegd overigens...

Natuurlijk tellen al die dingen mee want dat maakt een auto praktisch voor mij. Wat ben ik met een dynamische, perfect sturende BMW 1 als ik daar geen 3 kinderen en mijn boodschappen in krijg. Een of meerdere kinderen achterlaten bij de supermarkt is een oplossing, maar dat gaat mijn vrouw dan weer niet leuk vinden :).
Jij hebt andere criteria en dat is ok, maar dat betekend niet dat dat de enige zijn.
Dat begrijp ik, maar dat gaat over geschikt zijn en niet beter zijn :) Maar goed, genoeg offtopic!

Ik heb een collega die van een F31 naar een Arteon ging en die was ook lyrisch (omdat zijn fiets in maat 61 er in paste) maar hij lag totaal niet wakker van rijeigenschappen. Nu heeft hij een i4 edrive40 en zijn BMW haat is volledig weg :D

@Horse, het is nu wel ideaal weer.
In de zomer verbruik ik 15,5-16,5kWh gemiddeld, in de winter 22,5kWh.
Het record was op 100% 400km gereden en 20% over.
Het is inderdaad ideaal weer nu, en ik zou in dit ideale weer nooit meer dan 300km kunnen rijden met de iX3. Als er nog maar 40km op de teller staat is het de moment om ofwel naar huis te rijden ofwel een fast charger te zoeken.

Ik ben trouwens een zeer rustig chauffeur dus iemand die sportief rijdt zal slechtere resultaten boeken.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad ideaal weer nu, en ik zou in dit ideale weer nooit meer dan 300km kunnen rijden met de iX3. Als er nog maar 40km op de teller staat is het de moment om ofwel naar huis te rijden ofwel een fast charger te zoeken.

Ik ben trouwens een zeer rustig chauffeur dus iemand die sportief rijdt zal slechtere resultaten boeken.

Ik rij altijd de max snelheid (met speedlimiter enabled, op ECO pro), behalve op de autosnelweg rij ik 110 km/h. Maar doe meer gewone weg dan autosnelweg tegenwoordig. Juli had het hoogste zomerverbruik, 17,4 kWh/100km. Maar dat was nat en kouder.

April heeft heel veel korte ritten omdat we verhuisd zijn in die maand en al het speelgoed, kleding, keukengerief met de auto hebben verhuisd.
Gaan opladen hier op 500m zijn natuurlijk ook telkens 2 ritten...

53186794248_e08c5e5938_c.jpg

ik rijd altijd in Sport en heb al meermaals 500km als projected range gehad. Een normaal dagelijks ritje in dit weer, combi snelweg en B-wegen komt nooit boven de 17 uit.

Ik ben ook al meermaals thuisgekomen (aan mijn eigen laadpaal of naar het werk, waar ik zeker was dat ik kon laden) met 1km range. Vanaf 10km begint het vermogen af te bouwen... Ooit ga ik tegen de lamp lopen.

Iemand tips voor een auto die een "upgrade" is boven een id4?
belangrijk voor mij is plaats binnen in en iets dat nog wat sneller kan laden.
Te bestellen ergens binnen een jaar en drie jaar :p
Als je pas over een jaar mag bestellen heeft daar nu over nadenken geen nut. Te veel verandering in EV's.

Terug
Bovenaan