Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je de helft van het jaar aan 7.2kW oplaadt en de andere helft via uw zonnepanelen, dan is uw gemiddelde jaarpiek 4,85kW.Heeft u daar een voorbeeld berekening voor gemaakt wat betreft het volledig compenseren van het capaciteitstarief. Ik ben namelijk aan het overwegen om naar een dynamisch contract over te schakelen in de winter. In de zomer kan ik volledig opladen op de zonnepanelen (13kWp). Maar als je in de winter op de goedkoopste momenten tegen 7,2kW oplaadt heb je wel iedere maand een 'serieuze' piek. Weegt dit wel af tegen een gewoon variabel of vast tarief waarbij ik dan mijn piek actief onder de 2,5kW hou iedere maand... Dat is de vraag die ik mij stel. Moeilijk op voorhand in te schatten natuurlijk.
Amai super post!Neen je hoeft geen contract aan te gaan, al is het soms makkelijker als je niet bij meerdere spelers telkens je account wilt aanmaken en je facturatie gegevens wilt doorgeven/updaten, en je dus keurig één factuur per maand wilt krijgen van één leverancier i.p.v. 3-4 verschillende. Maar 'k vind die abonnementsprijzen weggegooid geld, das quasi een volle 75 kWh batterij of halve bij snelladen per maand dat je verliest om zogezegd betere prijzen te hebben.
Minimum dat je altijd op zak moet hebben in Europa zijn de volgende:
- Shell recharge
- Plugsurfing
- Chargemap
Daarnaast raad ik als back-up ook aan de Fastned app te installeren en een account aan te maken en je kredietkaart of één van die laadpassen te koppelen, hoewel je dan ook met een andere laadpas kan werken. Maar je krijgt dan rechtstreeks een factuur van Fastned.
Intussen Fastned nog maar 2 x gebruikt aangezien het bij een Tesla SuC nog altijd veel goedkoper is en het netwerk zodanig uitgebreid is dat het niet nodig is andere netwerken te gebruiken.
Voor Nordic landen Ladestasjoner, binnen paar jaar eens Noorwegen, Zweden enz. bezoeken, en dit schijnt een handige te zijn voor lokale netwerken.
Die ionity plus moet je niet nemen, dat is gewoon om goedkoper bij ionity te kunnen laden. BMW heeft ook een gratis dienst waarmee je gewoon quasi overal kan laden hoor.Ik snap iets niet in verband met het opladen overal (aan zee, limburg, wallonië, buitenland, ...) Moet ik hiervoor een contract aangaan met iemand? BMW doet mij hier een voorstel, maar ik betaal al direct €14,99 per maand aan IONITY Plus (verplicht)
En dat terwijl ik waarschijnlijk 3x per jaar ergens zal opladen. 99,8% zal thuis zijn
Er zijn er blijkbaar nog buiten BMW Charging: EDI, Gabriels, ...
Maar welke is de beste? Wie heeft 'de meeste' laadpalen? Ik wil niet in problemen komen als dat eens nodig zou zijn. Bestaat er zo geen kaartje waarmee je letterlijk overal kan opladen?
ps: het moet op de zaak staan
En dan het andere bommetje even loslaten ...
Wat met onderhoudskosten? ;-)
Accounts die je aanmaakt via de app zoals FastNed best altijd met een persoonlijk - privé e-mailadres gebruiken die je alle dagen gebruikt i.p.v. een zakelijk e-mailadres. Als je er ooit mee stopt of bv. die zakelijke domeinnaam niet meer hebt moet je de boel overal niet gaan veranderen.Ik zal FastNed downloaden en daar een account aanmaken en koppelen met de vennootschap. Als ik het goed begrepen heb kan ik dan overal op FastNed opladen als dat eens nodig zou zijn.
Ik zit nu aan 18kWh/100km gemiddeld
Vraag mij eigenlijk af of dit gemiddeld is of bovengemiddeld. Ik rij wel weinig autostrade.
Amai super post!
Ik zal FastNed downloaden en daar een account aanmaken en koppelen met de vennootschap. Als ik het goed begrepen heb kan ik dan overal op FastNed opladen als dat eens nodig zou zijn.
Ik zit nu aan 18kWh/100km gemiddeld
Vraag mij eigenlijk af of dit gemiddeld is of bovengemiddeld. Ik rij wel weinig autostrade.
Ik denk bij energie en financiële crisis kan je topics vinden die het duidelijker uitleggen. Maar grosso modo heb je per 1000kWh 1kW piek gecompenseerd. Dus heb je jaarverbruik van 7000kWh, dan mag je piek 7kW zijn om break even uit te komen.Heeft u daar een voorbeeld berekening voor gemaakt wat betreft het volledig compenseren van het capaciteitstarief. Ik ben namelijk aan het overwegen om naar een dynamisch contract over te schakelen in de winter. In de zomer kan ik volledig opladen op de zonnepanelen (13kWp). Maar als je in de winter op de goedkoopste momenten tegen 7,2kW oplaadt heb je wel iedere maand een 'serieuze' piek. Weegt dit wel af tegen een gewoon variabel of vast tarief waarbij ik dan mijn piek actief onder de 2,5kW hou iedere maand... Dat is de vraag die ik mij stel. Moeilijk op voorhand in te schatten natuurlijk.
Ik denk bij energie en financiële crisis kan je topics vinden die het duidelijker uitleggen. Maar grosso modo heb je per 1000kWh 1kW piek gecompenseerd. Dus heb je jaarverbruik van 7000kWh, dan mag je piek 7kW zijn om break even uit te komen.
Met zo’n verbruik mag je aan 9kW zitten om break even met vroeger te zijn. Met 7kW piek ben je zelfs ietsje goedkoper af.Das goe nieuws.
Ik heb regelmatig pieken van 7kW, maar ga wel vlot over de 7 a 8000kWh gaan dit jaar.
Ik denk dat mijn tankkaart me gratis laat laden...Ik heb een fleetpass europe, met deze kan ik tanken en laden over heel Europa (tot nu toe enkel in België gedaan). Ik krijg laad er nu een 2-tal maanden mee, maar elke keer als ik een factuur krijg staat er enkel de kost op van de kaart €3/maand (omdat dit mijn 2de fleetpass kaart is), en als ik getankt hebt staat dit bedrag er ook bij. Maar er stond nog nooit iets van laden.
Zwijg ik hier gewoon over en geniet ik van mijn gratis km's? Heeft iemand anders nog al zo geluk gehad?
Hier heeft het gemakkelijk 3-4 maanden geduurd alvorens de eerste factuur binnenkwam voor laadpalen die niet van Bluecorner waren (Bluecorner laadpas).Ik denk dat mijn tankkaart me gratis laat laden...Ik heb een fleetpass europe, met deze kan ik tanken en laden over heel Europa (tot nu toe enkel in België gedaan). Ik krijg laad er nu een 2-tal maanden mee, maar elke keer als ik een factuur krijg staat er enkel de kost op van de kaart €3/maand (omdat dit mijn 2de fleetpass kaart is), en als ik getankt hebt staat dit bedrag er ook bij. Maar er stond nog nooit iets van laden.
Zwijg ik hier gewoon over en geniet ik van mijn gratis km's? Heeft iemand anders nog al zo geluk gehad?
Als je de helft van het jaar aan 7.2kW oplaadt en de andere helft via uw zonnepanelen, dan is uw gemiddelde jaarpiek 4,85kW.
Elke 1kW extra piek kost ongeveer 45euro incl. btw op jaarbasis. Je zult dus een 100euro duurder af zijn op jaarbasis dan.
Maar als je vergelijkt met vroeger: doordat een stuk van de netkosten nu door het capaciteitstarief bepaald wordt en niet meer 1:1 samen hangt mer verbruikt, wordt de netkost per kWh goedkoper als je meer gaat verbruiken. Ik heb het eens uitgerekend en ik dacht dat als ik 7kW piek haal met 5000kWh verbruik, ik hetzelfde betaal als iemand met een analoge meter en hetzelfde verbruik. Die betaalt voor 2.5kW piek, maar hogere netkosten/kWh. De berekening met pre-2023 heb ik nog niet gedaan, maar je kan oude tarieffiches vinden op mijnenergie.be waar die netkosten op vermeld staan. Voor mijn regio is het verschil tussen pre-2023 en nu 5.4cent verschil per kWh in netkosten.
Dus dan ben met ik 6kW jaarpiek en 5000kWh verbruik break even met pre-2023. ((6*45)/5000 = 0,054euro/kWh)
Ook staat er limiet op de nettarieven. Dat mag niet hoger zijn dan 20,3548cent/kWh. Dus verbruik jij op jaarbasis maar 500kWh omdat je een grote PV installatie hebt met thuis batterij, maar je trekt toch 1x per maand een piek van 22kW, dan zul het gecapte net tarief betalen.
Ok nu zie ik het verschil. Jullie vergelijken met de kost van voor het invoegen van het capaciteitstarief. Ik ben meer opzoek naar hoeveel winst er te halen valt uit een dynamisch contract en de auto aan maximaal vermogen (7,2kW) opladen op goedkope momenten met als gevolg een hoger capaciteitstarief te betalen. Versus gewoon variabel/vast contract en zorgen dat je een heel jaar onder de 2,5kW blijft wat ook al een 200€ per jaar besparing oplevert. Dit kan heel eenvoudig door mijn EVSE in te stellen op maximaal 2,5kW afnemen van het net. Indien veel huishoudelijk verbruik stopt hij het autoladen automatisch.Ik denk bij energie en financiële crisis kan je topics vinden die het duidelijker uitleggen. Maar grosso modo heb je per 1000kWh 1kW piek gecompenseerd. Dus heb je jaarverbruik van 7000kWh, dan mag je piek 7kW zijn om break even uit te komen.
Ok nu zie ik het verschil. Jullie vergelijken met de kost van voor het invoegen van het capaciteitstarief. Ik ben meer opzoek naar hoeveel winst er te halen valt uit een dynamisch contract en de auto aan maximaal vermogen (7,2kW) opladen op goedkope momenten met als gevolg een hoger capaciteitstarief te betalen. Versus gewoon variabel/vast contract en zorgen dat je een heel jaar onder de 2,5kW blijft wat ook al een 200€ per jaar besparing oplevert. Dit kan heel eenvoudig door mijn EVSE in te stellen op maximaal 2,5kW afnemen van het net. Indien veel huishoudelijk verbruik stopt hij het autoladen automatisch.
Ik heb het al door, ik had een beetje te veel goede hoopOnze wagen is zo eens weggetakeld. 8 maanden gedacht dat ze het vergeten waren, tot de factuur toekwam na 8 maanden
Dan heb ik eerlijk gezegd liever direct een factuur![]()

Das een lastige. Ik heb eens mijn Fluvius kwartier data omgerekend naar uur verbruik en daarop de uurprijs van de dynamische tarieven geplakt.Ok nu zie ik het verschil. Jullie vergelijken met de kost van voor het invoegen van het capaciteitstarief. Ik ben meer opzoek naar hoeveel winst er te halen valt uit een dynamisch contract en de auto aan maximaal vermogen (7,2kW) opladen op goedkope momenten met als gevolg een hoger capaciteitstarief te betalen. Versus gewoon variabel/vast contract en zorgen dat je een heel jaar onder de 2,5kW blijft wat ook al een 200€ per jaar besparing oplevert. Dit kan heel eenvoudig door mijn EVSE in te stellen op maximaal 2,5kW afnemen van het net. Indien veel huishoudelijk verbruik stopt hij het autoladen automatisch.
Je zou kunnen uitsluitend solarladen overdag en 's nachts bijladen wat je te kort kwam. Tussen 24h en 5h is het de elektriciteit goedkoop in een dynamisch tarief. Maar ook voor mensen met nachttarief kan dit interessant zijn.Dynamisch contract lijkt me lastig om interessant te zijn als je via zonnepanelen kan opladen. Want met zo'n dynamisch contract betaal je juist minder voor je stroom op het moment dat jouw zonnepanelen het meest opleveren, en betaal je in verhouding meer tijdens de donkere dagen/maanden wanneer je je auto ook meer zal moeten opladen wegens hoger verbruik.
Ik zou me ook de vraag stellen of je je wil beperken tot laden aan 2,5 kW met gemakkelijk een paar % meer laadverliezen zodat je:
- uiteindelijk maar netto €10 - 15 per maand bespaart, al kan dat een stuk meer zijn als je door trager te laden in verhouding meer kan opladen op zonne-energie (m.a.w. als je zelden 7,2 kW uit je zonnepanelen haalt)
- bijna 3 keer zo lang moet laden
... Je zou kunnen uitsluitend solarladen overdag en 's nachts bijladen wat je te kort kwam. Tussen 24h en 5h is het de elektriciteit goedkoop in een dynamisch tarief. Maar ook voor mensen met nachttarief kan dit interessant zijn.
Ik spreek nergens over laadsnelheden he. Je kent de toekomstige stroomprijzen niet, dus je kan moeilijk gaan simuleren aan hoeveel kW je mag laden om break even te zijn met normaal tarief en trager laden. Maar 2.5kW is sowieso aan de trage kant idd. Maar zet die op 5-6kW en je hebt geen problemen volgens mij tenzij je erg veel kilometers doet. De meestal mensen zullen met 15-30kWh/dag per wel genoeg hebben.Dat zal goedkoop uitkomen, maar of het ook praktisch opweegt tegen de besparing? 5 uur lang laden aan 2,5 kW ~ 11 kWh effectief (na laadverliezen) geladen per nacht. In de lente/zomer zal je dat niet nodig hebben door solar laden, maar in de herfst / winter kom je daar 50 à 60 km ver mee, dus voor de gemiddelde chauffeur betekent dat elke nacht die 5 uur lang, 7 nachten op 7, opladen...
Dan zou ik zelf liever gewoon overdag aan een gewoon tarief laden, eventueel ook aan een wat hogere snelheid (piek van 2,5 naar 5 kW gedurende 6 maanden kost je nog geen €5 per maand).