Elektrische wagens

Thuis en aan een supercharger laad ik voor de helft van de prijs als mijne A4 diesel. Kwa prijs was de model 3 goedkoper als een nieuwe A4.
Een Audi A4 berline met business pack plus zonder korting in de garage catalogus 41.340,01 EUR. Wat ge zelf kunt afpingelen in de garage is goed meegenomen. En Tesla model 3, de goedkoopste versie kost 43.470 EUR met de reeds 2.500 EUR korting inbegrepen.

En dit is dan sprekende over een aggressieve prijzen stunter. Om maar te zwijgen van de andere modellen op de markt. Heb je geen interesse in een Tesla 3 of Y dan betaal je volle pot.

allez ik betaal aan nen supercharger rond de 70 a 79 cent per kwh. Met een volle batterij 77kwh bol ik 410-420km ofzo. Das 60 euro per 420km. of 0.14euro/km. Een diesel loopt toch gelijk op? 7l/100km aan 2 euro land ook op 0.14euro/km
Ik had vroeger ook een Audi A4 berline (B9) als ik die volledig aan het afpeigeren was dan haalde die 6.5L/100km. Ik zat gemiddeld aan 5.2-5.5L/100 km op diesel (ik heb die ooit op een rit van het noorden van antwerpen tot thuis op 2.9L/100km gekregen). Dus ik haalde echt wel de geafficheerde 5,4–4,6L/100. Met een tank van 54L is dat 0.10euro/km.

Nu naft is 6.0-7.0. Die ligt ietsje hoger. Stel 6.5L/100 da's 0.12euro/km.

Laatst bewerkt:
allez ik betaal aan nen supercharger rond de 70 a 79 cent per kwh. Met een volle batterij 77kwh bol ik 410-420km ofzo. Das 60 euro per 420km. of 0.14euro/km. Een diesel loopt toch gelijk op? 7l/100km aan 2 euro land ook op 0.14euro/km

Als ge thuis laad natuurlijk aan een lager tarief is het uiteraard wel goedkoper. En diesel betaal je altijd de volle pot natuurlijk.

ah edit... Model 3 :) Het goedkoop laden gaat niet op voor degene die aan fastnet of dergelijke moeten laden.
Dit weekend in Limburg gezeten.
In Maastricht was het 0.25euro/kWh en in Zolder 0.34euro/kWh. Als je op vakantie gaat, kun je altijd een member abbonement afsluiten voor 1 maand. Kost 13 euro maar dat haal je er snel uit.
Voor thuisladen zit ik aan 0.30euro/kWh, maar dat is zonder zonnepanelen ingerekend. In de maand augustus zijn mijn thuis laadbeurten voor 78% op zonne energie gebeurd.
Een Audi A4 berline met business pack plus zonder korting in de garage catalogus 41.340,01 EUR. Wat ge zelf kunt afpingelen in de garage is goed meegenomen. En Tesla model 3, de goedkoopste versie kost 43.470 EUR met de reeds 2.500 EUR korting inbegrepen.
Ja, en dan heb je een kale wagen met ne GPS en airco. That's it. Pakt ge daar nog wat opties op, dan zit je direct over de 50k.
De goedkoopste model 3 die ik gezien heb deze maand, als "binnenkort beschikbaar" aka ene die op de boot zit en nog geen koper heeft, was 41050euro (witte RWD)

Ja, en dan heb je een kale wagen met ne GPS en airco. That's it. Pakt ge daar nog wat opties op, dan zit je direct over de 50k.
De goedkoopste model 3 die ik gezien heb deze maand, als "binnenkort beschikbaar" aka ene die op de boot zit en nog geen koper heeft, was 41050euro (witte RWD)
Business plus is relatief ok. Qua rij technologie is die in de plus vrij compleet. Maar das Audi politiek met de A4 melkkoe, upsellen dat het gene naam heeft. Genoeg betrouwbare merken waar je in reguliere verbrandingsmotor een complete wagen kunt krijgen voor dat bedrag.

Als ik langs mijn Audi garage ga kan ik ook met gemak nog eens onder die 41k gaan. 6k korting is geen uitzondering op zoiets. Want wie the fuck betaalt er nu list.

Maar bon zelfs met een TCO stunter zoals Tesla is het heel elektrisch verhaal een gigantische situatie: "hangt er vanaf". Ga buiten dat merk en elektrisch rijden particulier is nog steeds een dure affaire.

Laatst bewerkt:
Met de restwaarde van de tesla tov de Audi gaat het elektrisch verhaal wel winnen volgens mij.
En fastned zit onder de 70 cent per kWh langs de autosnelweg en dat is dan zonder korting. Met kaart krijg je al 30% korting (al weet ik niet hoeveel de kaart kost).

Met de restwaarde van de tesla tov de Audi gaat het elektrisch verhaal wel winnen volgens mij
Een wagen zal na 12 maanden altijd 10k minder waard zijn. Dankzij de prijs daling van Musk was mijn Tesla 20k minder waard na 14 maanden. Waarvoor dank.

Ik ken auto handelaars die Musk wel kunnen vermoorden. Ze hadden 15-20 Tesla te koop en door de impulsieve prijsdalingen (wat letterlijk nog niemand heeft gedaan in het verleden) hebben die handelaars een SERIEUS probleem.

Die hun vertrouwen in het merk Tesla is volledig weg. Ze zeggen dat ze geen Tesla’s meer zullen aankopen / verkopen.

De tweedehands markt van Tesla is ook serieus gedaald. Ik kan het weten. Ik verkocht mijn Tesla en iedereen (maar dan ook iedereen) bood serieus onder de prijs want ze zeiden allemaal hetzelfde: ‘wat als Musk zijn prijzen opnieuw daalt binnen een paar maanden? Ik kan daarom alleen dit bedrag geven en geen euro meer’

Dus neen, voor Tesla geldt dat verhaal van meerwaarde op tweedehands markt niet.

Heb nu 6500km met mijn model Y, mijn Tesla app zegt dat ik er voor 370 euro electriciteit heb ingestoken.
Dat is dus 0,06 euro per km.

In realiteit is dit minder:
- Mijn tesla app staat ingesteld op 0,25c per kwh voor thuisladen (95% van wat ik doe), terwijl mijn huidig tarief eigenlijk op 0,17-0,18 euro zit per kwh.
- Een deel daarvan is dan ook nog op de zonnepanelen

Dus in realiteit rij ik ergens voor 0,03 a 0,04 euro per km. En zelfs zonder zonnepanelen zou dat 0,05-0,06 euro zijn.
Misschien met capaciteitstarief nog wel wat naar boven afronden zeker...

Dat is met 95% thuis laden.

Uiteraard moet je de kost van de laadpaal aftrekken van +/- 2000 euro, dus ga ik pas na 1 jaar rijden effectief beginnen besparen.
6000km met een benzine / diesel, laat ons zeggen dat je dan toch al zeker 8x getankt hebt en vaak misschien zelfs 9x, daar zit je dan toch al snel aan een kleine 1000 euro.

Kunnen we besluiten dat het zoals altijd heel erg afhangt van de use case?
- welke ICE zou je anders kopen (grootte, prestaties, uitrustingsniveau)
- Tesla / MG als prijsbrekers zijn veel competitiever, vooral vergeleken met de Europese merken (niet alleen de "premium" trouwens)
- hoeveel kan je thuisladen, hoeveel daarvan komt van zonnepanelen vs. hoeveel moet je aan snelladers hangen

€1000 voor 6000 km, dan moet je al met een benzine rijden die 8 liter / 100 km verbruikt en dan nog Super 98... Door een worst case scenario te nemen, kan je je snel rijk rekenen :thinking:

Vergelijken met enkel de zomerperiode is ook fout. In de winter verbruikt een EV al meer dan het meerverbruik van een ICE, heb je niks aan zonnepanelen, heb je een hoger capaciteitstarief omdat de zon of je thuisbatterij dat niet kan verlagen en is de elektriciteitsprijs gemiddeld hoger.

Snelladen blijft duurder, dat moet je ook rekenen als je op reis gaat met de auto.

Ik kan zeggen dat ik met mijn vorige diesel even veel zou betalen over een heel jaar als mijn EV. Vooral supercharge vakanties en winterperiode duwen de kost van een EV omhoog.

Vergelijken met enkel de zomerperiode is ook fout. In de winter verbruikt een EV al meer dan het meerverbruik van een ICE, heb je niks aan zonnepanelen, heb je een hoger capaciteitstarief omdat de zon of je thuisbatterij dat niet kan verlagen en is de elektriciteitsprijs gemiddeld hoger.

Snelladen blijft duurder, dat moet je ook rekenen als je op reis gaat met de auto.

Ik kan zeggen dat ik met mijn vorige diesel even veel zou betalen over een heel jaar als mijn EV. Vooral supercharge vakanties en winterperiode duwen de kost van een EV omhoog.
Dat snelladen op vakantie doe je dan ook maar op vakantie, niet elke dag. Zo’n grote factor is dat niet, en als je wat uitkijkt vallen die prijzen wel mee.
En capaciteitstarief wordt volledig gecompenseerd doordat je grootverbruiker bent en dus veel voordeel hebt aan die 5cent korting per kWh. Iemand zonder EV (of warmtepomp) is vaak slechter af door dat capaciteitstarief.

En dan het andere bommetje even loslaten ...

Wat met onderhoudskosten? ;-)

Ik denk niet dat ik mijn diesel ga evenaren kwa brandstofkosten. Tenzij de all-in elektriciteitsprijs naar 60cent zou stijgen bij mij thuis.
Capaciteitstarief zal voor mij inderdaad hoger zijn in de winter dan in de zomer, maar mits load balancing op de laadpaal kan je die onder controle houden. Netkosten zijn als grootverbruiker zelfs lager met capaciteitstarief tenzij je echt gek gaat doen, maar met 5kW laden kom je ook al een eind voor dagelijkse verplaatsingen. Met een warmtepomp kom ik sowieso in de winter aan 5kW als de wasmachine toevallig draait tijdens de SSW run. Dus niet direct duurder voor mij als je kan loadbalancen op 5kW.

En dan het andere bommetje even loslaten ...

Wat met onderhoudskosten? ;-)

Geen onderhoudskosten neem ik ook voor mijn Y Performance wel met een korreltje zout aangezien een setje banden ook al snel 1500 euro aftikt :p

Maar dat is natuurlijk vermoedelijk bij alle wagens met dat vermogen wel wat duurder.

't feit is, als je thuis kan laden ben je goedkoper af, daar kan je niet over discussieren.

Geen onderhoudskosten neem ik ook voor mijn Y Performance wel met een korreltje zout aangezien een setje banden ook al snel 1500 euro aftikt :p

Maar dat is natuurlijk vermoedelijk bij alle wagens met dat vermogen wel wat duurder.

't feit is, als je thuis kan laden ben je goedkoper af, daar kan je niet over discussieren.
Maar die banden heb je sowieso ook met een premium diesel/naft, niet?
Over 10 jaar 20K aan onderhoudskosten heb ik gehad voor een VW Transporter, met op einde een 300K gereden km. En dat bovenop de aankoopprijs van +/- 25K.
M'n vorige wagen die ik privé had gekocht had ik voor +/-7 jaar, en deed er ook niet super veel km mee en dus ook weinig onderhoud aan. Het zal wel afhangen van merk tot merk zeker?

Ik snap iets niet in verband met het opladen overal (aan zee, limburg, wallonië, buitenland, ...) Moet ik hiervoor een contract aangaan met iemand? BMW doet mij hier een voorstel, maar ik betaal al direct €14,99 per maand aan IONITY Plus (verplicht)

En dat terwijl ik waarschijnlijk 3x per jaar ergens zal opladen. 99,8% zal thuis zijn
Er zijn er blijkbaar nog buiten BMW Charging: EDI, Gabriels, ...

Maar welke is de beste? Wie heeft 'de meeste' laadpalen? Ik wil niet in problemen komen als dat eens nodig zou zijn. Bestaat er zo geen kaartje waarmee je letterlijk overal kan opladen?

ps: het moet op de zaak staan

Dat snelladen op vakantie doe je dan ook maar op vakantie, niet elke dag. Zo’n grote factor is dat niet, en als je wat uitkijkt vallen die prijzen wel mee.
En capaciteitstarief wordt volledig gecompenseerd doordat je grootverbruiker bent en dus veel voordeel hebt aan die 5cent korting per kWh. Iemand zonder EV (of warmtepomp) is vaak slechter af door dat capaciteitstarief.
Heeft u daar een voorbeeld berekening voor gemaakt wat betreft het volledig compenseren van het capaciteitstarief. Ik ben namelijk aan het overwegen om naar een dynamisch contract over te schakelen in de winter. In de zomer kan ik volledig opladen op de zonnepanelen (13kWp). Maar als je in de winter op de goedkoopste momenten tegen 7,2kW oplaadt heb je wel iedere maand een 'serieuze' piek. Weegt dit wel af tegen een gewoon variabel of vast tarief waarbij ik dan mijn piek actief onder de 2,5kW hou iedere maand... Dat is de vraag die ik mij stel. Moeilijk op voorhand in te schatten natuurlijk.

Ik snap iets niet in verband met het opladen overal (aan zee, limburg, wallonië, buitenland, ...) Moet ik hiervoor een contract aangaan met iemand? BMW doet mij hier een voorstel, maar ik betaal al direct €14,99 per maand aan IONITY Plus (verplicht)

En dat terwijl ik waarschijnlijk 3x per jaar ergens zal opladen. 99,8% zal thuis zijn

Maar welke is de beste? Wie heeft 'de meeste' laadpalen? Ik wil niet in problemen komen als dat eens nodig zou zijn. Bestaat er zo geen kaartje waarmee je letterlijk overal kan opladen?

Is dat beperkt? Ik heb nog nooit ergens niet kunnen laden?

Ik heb een Pluginvest token van het werk maar geen idee aan wat dat verder verbonden is.

Neen je hoeft geen contract aan te gaan, al is het soms makkelijker als je niet bij meerdere spelers telkens je account wilt aanmaken en je facturatie gegevens wilt doorgeven/updaten, en je dus keurig één factuur per maand wilt krijgen van één leverancier i.p.v. 3-4 verschillende. Maar 'k vind die abonnementsprijzen weggegooid geld, das quasi een volle 75 kWh batterij of halve bij snelladen per maand dat je verliest om zogezegd betere prijzen te hebben.

Minimum dat je altijd op zak moet hebben in Europa zijn de volgende:
- Shell recharge
- Plugsurfing
- Chargemap

Daarnaast raad ik als back-up ook aan de Fastned app te installeren en een account aan te maken en je kredietkaart of één van die laadpassen te koppelen, hoewel je dan ook met een andere laadpas kan werken. Maar je krijgt dan rechtstreeks een factuur van Fastned.
Intussen Fastned nog maar 2 x gebruikt aangezien het bij een Tesla SuC nog altijd veel goedkoper is en het netwerk zodanig uitgebreid is dat het niet nodig is andere netwerken te gebruiken.

Voor Nordic landen Ladestasjoner, binnen paar jaar eens Noorwegen, Zweden enz. bezoeken, en dit schijnt een handige te zijn voor lokale netwerken.

Terug
Bovenaan