Elektrische wagens

Uit interesse: is dat effectief zo bij acceleratie vanuit stilstand, ook bij de modellen met <4 seconden 0-100 km/u tijd?
Dat de meeste (of zowat alle?) EV's qua topsnelheid beperkt zijn, wist ik al, maar nooit eerder gehoord over beperkingen bij lagere snelheid.
Zowat alle auto’s kan je laten chippen voor meer vermogen. En meestal zelfs dan laten ze niet het volledige vermogen los.

De oude model 3 RWD deed 0-100 in 5.1sec. De mijne in 6.1sec terwijl ze op papier evenveel kilowatts hebben. De mijne is gewoon geknepen onderin voor de veiligheid of ter bescherming van bepaalde componenten denk ik. Er is zelfs een device die je kan inpluggen waardoor je vermogen terug krijgt, maar wellicht te koste van garantie en als je iets tegenkomt ben je ook gejost denk ik.
Neen, de jouwe heeft een LFP accu (lagere energie-densiteit dus meer kg/kWh) die ook nog eens een pak meer kWh capaciteit heeft. Jouw model 3 is dus een pak zwaarder, en daardoor trager

Laatst bewerkt:
De afwerking van de ID.3 kan je nochtans alles behalve schitterend noemen.
De afwerking heeft een naam: 'De Cupra Born' ;)

Identiek dezelfde wagen aan de binnenkant (letterlijk te nemen), niet perfect maar wel een mooiere afwerking.

Laatst bewerkt:
De afwerking heeft een naam: 'De Cupra Born' ;)

Identiek dezelfde wagen aan de binnenkant (letterlijk te nemen), niet perfect maar wel een mooiere afwerking.
Maar wel een aanzienlijk hoger Johnny gehalte :unsure:

Niet alle lease maatschappijen/werkgevers laten zomaar Cupra toe ook denk ik daar waar VW toch een beetje standaard is.

Niet alle lease maatschappijen/werkgevers laten zomaar Cupra toe ook denk ik daar waar VW toch een beetje standaard is.
De Cupra is toch gewoon ne sjieke bak? Ik vind daar niks Johnny achtig aan. Maar dat is mijn mening.
Ik dacht ook eerst dat het zo'n janettenbak zou zijn, tot ik die wagen in het echt zag. Dat valt best mee hoor.
Ik vind het echt gewoon een mooi koetswerk.

Ik rijd dus inderdaad met een Cupra. Dat was geen probleem voor de werkgever. Maar inderdaad veel werkgevers laten dit toe, dat is inderdaad waar, op dat vlak mag ik absoluut niet klagen. :tongue:

De werkgever heeft bij zo'n 5-tal grote leasemaatschappij een offerte opgevraagd. Er was géén enkele die de offerte weigerde op te stellen. Dat was totaal geen probleem.

Ik rijd er ondertussen 8 maanden mee en dat bakske rijdt echt goed. Het is wel eens iets anders. Ik heb jarenlang altijd van die saaie neutrale wagens gehad, dus in die zin is de Cupra Born inderdaad een beetje Johnny achtig :oi22:

Maar Tesla geeft wel veel bang for the buck nu hun prijzen verlaagd zijn. En kwa efficiency, vermogen, batterijen, laadinfra (super chargers) zijn ze wel top.

Eigenlijk enkel bang for the buck.
Efficiency, vermogen en batterijen moet de i4 bv niet onderdoen. En de laadinfra is open voor iedereen.

Eigenlijk enkel bang for the buck.
Efficiency, vermogen en batterijen moet de i4 bv niet onderdoen. En de laadinfra is open voor iedereen.
Bij de i4 is dat zeker in orde. Zo’n i4 m50 is dan ook gewoon een droom wagen. Maar een kale i4 is in basis uitvoering is al 22k duurder dan mijn model 3 RWD. Met wat opties er op zit je er direct 30k boven. Das paste helaas niet in het budget. Misschien over 5 jaar

Bang for the buck dus ;)

Ik vind het een logische stap dat Tesla meer mainstream merk wordt en competitief wordt met andere merken als Volkswagen.
Daar horen ze ook thuis nu de meeste merken op de EVmarkt springen. Echt premium zullen ze nooit evenaren, maar ze hebben het productieproces en de kost wel geoptimaliseerd.

De Cupra is toch gewoon ne sjieke bak? Ik vind daar niks Johnny achtig aan. Maar dat is mijn mening.
Ik dacht ook eerst dat het zo'n janettenbak zou zijn, tot ik die wagen in het echt zag. Dat valt best mee hoor.

Ik rijd dus inderdaad met een Cupra. Dat was geen probleem voor de werkgever. Maar inderdaad veel werkgevers laten dit toe, dat is inderdaad waar, op dat vlak mag ik absoluut niet klagen. :tongue:

De werkgever heeft bij zo'n 5-tal grote leasemaatschappij een offerte opgevraagd. Er was géén enkele die de offerte weigerde op te stellen. Dat was totaal geen probleem.

Ik rijd er ondertussen 8 maanden mee en dat bakske rijdt echt goed. Het is wel eens iets anders. Ik heb jarenlang altijd van die saaie neutrale wagens gehad, dus in die zin is de Cupra Born inderdaad een beetje Johnny achtig :oi22:
Goede keuze ;-)
Vind dit ook wel een mooie wagen en de id3 is zo saai.

Gelukkig heb ik het niet zo voor johnnybakken en heb ik er zelf geen😅

Laatst bewerkt:

Johnny.

Heb je daar al effectief van gehoord dat ze niet toegestaan worden door werkgevers?

En een leasemaatschappij die een model weigert is ook wel uitzonderlijk, op de meeste sites van leasemaatschappijen kan je die gewoon vinden.

Allé de eerste roadtrip met de Model Y Performance zit er op, kleine 1300km gebold.

Was wat zoeken omdat we een airbnb hadden een beetje in the middle of nowhere in Frankrijk en ik niets van apps of laadpasjes had.
Dichtstbijzijnde Tesla SuC lag met 25% batterij al bijna buiten bereik dus ff naar daar gaan laden was wel tijdverspilling.

Gelukkig een Lidl in de buurt waar we uiteindelijk hebben kunnen laden aan een 150kW lader... aan 25 CENT!! Stond versteld.

Tesla SuC in FR en NL zijn trouwens ook slechts 28 & 29 cent per kwh, met Tesla road trippen is dus echt wel cheap.

Op de duur vroeg onze kleine al "wanneer moet de auto nog eens opladen?" omdat we tijdens een laadsessie eens hebben staan voetballen op de parking hehe.

Conclussie van de rit: we hadden te weinig rekening gehouden met onze kilometers ter plaatse en de laadinfrastructuur en waren dus eigenlijk onvoldoende voorbereid. Zo zijn we dan ook enkele keren naar laders gereden die niet werkten, dat is ook wel een zware afknapper.
Kan me zo wel voorstellen dat je als niet Tesla soms wel eens wat moet gaan afzoeken, zeker met al de pasjes.

Verder over de Y Performance weinig tot geen klachten, beetje harde vering, maar dat heb je met vele sportwagens met dat vermogen, daar stoor ik me niet aan. De ACC die soms wat te hard remt als er ene voor komt en wat te traag oppikt als je opschuift, maar dat heb je bij vele andere wagens ook denk ik.

Een echte phantom brake heb ik nu al heel lang niet meer gehad

Laatst bewerkt:
Conclussie van de rit: we hadden te weinig rekening gehouden met onze kilometers ter plaatse en de laadinfrastructuur en waren dus eigenlijk onvoldoende voorbereid. Zo zijn we dan ook enkele keren naar laders gereden die niet werkten, dat is ook wel een zware afknapper.
Kan me zo wel voorstellen dat je als niet Tesla soms wel eens wat moet gaan afzoeken, zeker met al de pasjes.
Mja, zo bv. in Zwitserland wegens luiheid om boven in de bergen ergens een laadpaal te zoeken die traag zou zijn en kilometers verderaf zou liggen (was toen niet bij familie waar in kon inpluggen), heb ik dat dus geanticipeerd door in Martigny vol te laden op 100% terwijl ik ik 30% SoC had en dus ruim voldoende over had om op bestemming te geraken. Uiteindelijk boven in de bergen aangekomen met 92%, gezien de weinige verplaatsingen dan ook weer vertrokken met een 85%, dus

Voor Frankrijk neem je echt best een Chargemap pass. https://nl.chargemap.com/map
Deze covert toch de meeste algemene maar ook voor ons exotische Franse netwerken.
Heb die sinds 2019 en naast de Tesla SuC in Frankrijk vaak gebruikt met tragere destination laders maar evengoed ook andere snelladers.
Shell Recharge of Plugsurfing is er vaak wat duurder dan Chargemap.

Edit:

Cybertruck leveringen live!

Is dat die ‘Digital key instellen’ in de app? Dat werkt niet bij mij. Gewoon bmw garage binnenstappen?

Alhoewel ik nu al binnen kan met 2 sleutels en 2 gsm’s. Misschien heb ik geen 5e methode nodig 😁
In de auto zelf (het noemt ook wel digital key...). Die in de app is om je telefoon te gebruiken, maar werkt enkel op Samsung, Google en iPhones.

Terug
Bovenaan