Elektrische wagens

Beetje frustratie vandaag in een afgelegen streek van Frankrijk.

Tesla SuC op meer dan 45 min uit de richting.

Besloten te laden op baan bij een lidl. 1 snellader 150kw met 2 aansluitingen, stond 1 iemand te laden en mijn kant werktte niet.

De trage laders waren bezet door een dacia duster en een golf 5.

Dan via Shell app gereden naar een 380&160kw lader op 6km die kon gebruikt worden met de app, aangezien we nog geen pasjes hebben.

Eens toegekomen werkte ze niet.

‘S avonds laat terug naar lidl dan om te laden waar die eene bezig was. Uiteindelijk toch kunnen laden, wel aan 58kw ipv 150kw en de prijs is nergens ter sprake gekomen.

Grootste ergernis is toch de pasjes en de apps. Je kan overal tanken met bancontact, waarom is dat met laden dan anders?
Wilt ge stickers voor de volgende ICE die laappalen blokkeren? 😄

Neem een Chargemap kaart, doet het qua prijs beter dan Plugsurfing en Shell recharge in Frankrijk. Eenmalige kost voor de kaart en geen abonnementskosten, en ze rekenen de Franse btw niet door als je uw account registreerd met je btw nr. Wel 50% ervan te betalen met je belgische btw aangifte dan.

Heb een ev naar mijn gedacht gevonden.

Wat heb je nodig voor een gewone laadpaal van allego om te kunnen laden niet ver van mijn deur??

Wil klaar zijn bij noodgeval als ik eens op winterdagen de granny charger niet kan gebruiken

Wat heb je nodig voor een gewone laadpaal van allego om te kunnen laden niet ver van mijn deur??

Wil klaar zijn bij noodgeval als ik eens op winterdagen de granny charger niet kan gebruiken
Een laadpas zonder vaste kosten en met een gunstig tarief die geldig is bij die laadpaal.
Tot nu toe is de Luminus de goedkoopste die ik gezien heb, maar de app trekt op niks. Nu als je die gewoon werkt op die laadpaal in uw straat, dan ben je wel het goedkoopst geholpen. In de app kan je zien welke laadpalen er ondersteunt worden.

Beetje frustratie vandaag in een afgelegen streek van Frankrijk.

Tesla SuC op meer dan 45 min uit de richting.

Besloten te laden op baan bij een lidl. 1 snellader 150kw met 2 aansluitingen, stond 1 iemand te laden en mijn kant werktte niet.

De trage laders waren bezet door een dacia duster en een golf 5.

Dan via Shell app gereden naar een 380&160kw lader op 6km die kon gebruikt worden met de app, aangezien we nog geen pasjes hebben.

Eens toegekomen werkte ze niet.

‘S avonds laat terug naar lidl dan om te laden waar die eene bezig was. Uiteindelijk toch kunnen laden, wel aan 58kw ipv 150kw en de prijs is nergens ter sprake gekomen.

Grootste ergernis is toch de pasjes en de apps. Je kan overal tanken met bancontact, waarom is dat met laden dan anders?

Absoluut, het gebrek aan transparantie over tarieven is belachelijk. En al die aanbieders van laadpassen en apps proberen dat systeem natuurlijk in stand te houden.
Duitsland was wel van plan om (in 2023?) het verplicht te maken dat je aan elke laadpaal ook met een kredietkaart kan betalen, dat zou al een begin zijn als alle landen dat al eens invoeren.

Absoluut, het gebrek aan transparantie over tarieven is belachelijk. En al die aanbieders van laadpassen en apps proberen dat systeem natuurlijk in stand te houden.
Duitsland was wel van plan om (in 2023?) het verplicht te maken dat je aan elke laadpaal ook met een kredietkaart kan betalen, dat zou al een begin zijn als alle landen dat al eens invoeren.

Komt er aan hoor.

Vanaf 2027 verplicht, dus de grote spelers zullen wel vroeger beginnen uitrollen. Ik zie ze niet op 12 december 2026 een lokale contractor aanspreken van dat rap es te gaan regelen.

Wel benieuwd wat de laadpasaanbieders dan gaan doen.. dikke kortingen aanbieden als je met hun kaart betaalt ipv je bankkaart wss.

Als het een Allego paal is kan je zelf gewoon uit de voeten met hun app 'Smoov'. Je kan daar laadkaarten aan koppelen, maar ook gewoon creditcard of zelfs gewoon je bankrekening (direct debit).

Mijn nieuwe iX3 rijdt werkelijk fantastisch. Echt een droomwagen. Qua looks aan de buitenkant vind ik hem nog altijd niet zo mooi, maar het comfort waarmee deze wagen over de banen rijdt is echt een plezier. Eindelijk mijn head-up display terug & nice interieur & gedaan met bruusk remmen als je de gaspedaal los laat. Bolt gewoon lekker uit op de autostrade.

man man man, wat heb ik dit gemist

Tesla verkocht na amper 13 maanden (wat al niet normaal is), veel verlies op gemaakt, maar het was de switch dubbel en dik waard. Met mijn vorige bmw heb ik 9 jaar gereden en ik zie mezelf terug 9 jaar met deze wagen rijden. Echt een plezier op de baan.

Mijn nieuwe iX3 rijdt werkelijk fantastisch. Echt een droomwagen. Qua looks aan de buitenkant vind ik hem nog altijd niet zo mooi, maar het comfort waarmee deze wagen over de banen rijdt is echt een plezier. Eindelijk mijn head-up display terug & nice interieur & gedaan met bruusk remmen als je de gaspedaal los laat. Bolt gewoon lekker uit op de autostrade.

man man man, wat heb ik dit gemist

Tesla verkocht na amper 13 maanden (wat al niet normaal is), veel verlies op gemaakt, maar het was de switch dubbel en dik waard. Met mijn vorige bmw heb ik 9 jaar gereden en ik zie mezelf terug 9 jaar met deze wagen rijden. Echt een plezier op de baan.
kan je eens de pro's en contra's van beide?

Ik heb nu 2j een iX3 maar leef wel al sindsdien met de gedachte dat een Model Y de "betere" EV is, en al zeker qua aandrijving, autopilot,...

ik ben trouwens ook extreem content.

Ik zat vol met frustraties over Tesla. De deur die niet opengaat ondanks dat je er naast staat met de gsm, de wegligging waardoor je op slechte banen iedere put voelt, slechte remmen (zelfs gevaarlijk slecht), airco die irriteert, …

Tesla is gewoon zeer snel en grote batterij.

Laatst bewerkt:
kan je eens de pro's en contra's van beide?

Ik heb nu 2j een iX3 maar leef wel al sindsdien met de gedachte dat een Model Y de "betere" EV is, en al zeker qua aandrijving, autopilot,...

ik ben trouwens ook extreem content.
Dat zou ik niet echt zeggen. BMW is beter afgewerkt, ophanging is comfortabeler, daar heb je werkende Matrix lichten, goeie ACC. Met de autopilot van BMW heb ik wel geen ervaring.
Maar Tesla geeft wel veel bang for the buck nu hun prijzen verlaagd zijn. En kwa efficiency, vermogen, batterijen, laadinfra (super chargers) zijn ze wel top.

Ik zou mijn Model 3 zonder twijfel voor een i4 ruilen, maar niet als ik 20-30k moet opleggen.

Dat zou ik niet echt zeggen. BMW is beter afgewerkt, ophanging is comfortabeler, daar heb je werkende Matrix lichten, goeie ACC. Met de autopilot van BMW heb ik wel geen ervaring.
Maar Tesla geeft wel veel bang for the buck nu hun prijzen verlaagd zijn. En kwa efficiency, vermogen, batterijen, laadinfra (super chargers) zijn ze wel top.

Ik zou mijn Model 3 zonder twijfel voor een i4 ruilen, maar niet als ik 20-30k moet opleggen.
Wat doen de matrix lichten en ACC dan beter dan die van Tesla?

Wat doen de matrix lichten en ACC dan beter dan die van Tesla?
De matrix lichten van BMW (laser lights) en Audi/WW werken gewoon zoals je van matrix lichten verwacht
Tesla heeft matrix lichten, maar ze doen niks behalve statisch schijnen. Met hun licht show kunnen ze mooi TESLA projecteren op een muur etc, dus alle hardware zit er wel in. Alleen de software om ze te sturen afhankelijk van het verkeer is er niet. Hopelijk komt dat nog.

ACC bij BMW maakt gebruik van een radar terwijl ze bij Tesla volledig overgeschakeld zijn naar camera based ACC wat iets minder nauwkeurig is momenteel en soms to phantom braking kan leiden. Ook weer iets wat wel verbeterd kan worden door de software verder te ontwikkelen.

Alle EV’s zijn softwarematig geknepen.

Uit interesse: is dat effectief zo bij acceleratie vanuit stilstand, ook bij de modellen met <4 seconden 0-100 km/u tijd?
Dat de meeste (of zowat alle?) EV's qua topsnelheid beperkt zijn, wist ik al, maar nooit eerder gehoord over beperkingen bij lagere snelheid.

Uit interesse: is dat effectief zo bij acceleratie vanuit stilstand, ook bij de modellen met <4 seconden 0-100 km/u tijd?
Dat de meeste (of zowat alle?) EV's qua topsnelheid beperkt zijn, wist ik al, maar nooit eerder gehoord over beperkingen bij lagere snelheid.
Sowieso moeten de power delivery wel begrensd zijn zodat je de batterij niet kapot trekt of de motor overbelast.

Maar volgens mij is de power delivery wel gewoon linear bij die zware modellen en kan je bv 400kW van uit stilstand trekken.
Mijn model 3 RWD is voelt eerder progressief aan en ik heb het idee dat ik meer vermogen krijg als ik sneller rij. In TeslaMate zie ik dat ik dat ik 220kW haal als ik vol opentrek op de snelweg, maar ik niet het gevoel dat ik 220kW ter beschikking krijg van uit stilstand. Zelf hernemen vanaf 50km/h voelt niet als volle power. Terwijl als ik 90-140 doe op de snelweg, die serieus doortrekt.

De oude model 3 RWD deed 0-100 in 5.1sec. De mijne in 6.1sec terwijl ze op papier evenveel kilowatts hebben. De mijne is gewoon geknepen onderin voor de veiligheid of ter bescherming van bepaalde componenten denk ik. Er is zelfs een device die je kan inpluggen waardoor je vermogen terug krijgt, maar wellicht te koste van garantie en als je iets tegenkomt ben je ook gejost denk ik.

Sowieso moeten de power delivery wel begrensd zijn zodat je de batterij niet kapot trekt of de motor overbelast.

Maar volgens mij is de power delivery wel gewoon linear bij die zware modellen en kan je bv 400kW van uit stilstand trekken.
Mijn model 3 RWD is voelt eerder progressief aan en ik heb het idee dat ik meer vermogen krijg als ik sneller rij. In TeslaMate zie ik dat ik dat ik 220kW haal als ik vol opentrek op de snelweg, maar ik niet het gevoel dat ik 220kW ter beschikking krijg van uit stilstand. Zelf hernemen vanaf 50km/h voelt niet als volle power. Terwijl als ik 90-140 doe op de snelweg, die serieus doortrekt.

De oude model 3 RWD deed 0-100 in 5.1sec. De mijne in 6.1sec terwijl ze op papier evenveel kilowatts hebben. De mijne is gewoon geknepen onderin voor de veiligheid of ter bescherming van bepaalde componenten denk ik. Er is zelfs een device die je kan inpluggen waardoor je vermogen terug krijgt, maar wellicht te koste van garantie en als je iets tegenkomt ben je ook gejost denk ik.

Is dat niet sowieso het geval, dat vermogen bij elektrische motoren lineair toeneemt met de snelheid, terwijl het grote verschil met verbrandingsmotoren vooral is dat je vanaf stilstand je volledige koppel beschikbaar hebt?
Dacht ik, maar die theorie zit na 20 jaar nogal ver :)

Het oude model had een andere batterij.

Ik rijd dezelfde rwd model 3. Maar rij 90% op chill stand. Snel genoeg voor mij en ik vermoed iets meer effectieve het range.
Uit nieuwsgierigheid wil je eens meten hoeveel KW die geeft op chill stand ? Geen ongelukken he 😉

Ja, maar alle ICE's ook, dat noemen we traction control :p

Is dat niet sowieso het geval, dat vermogen bij elektrische motoren lineair toeneemt met de snelheid, terwijl het grote verschil met verbrandingsmotoren vooral is dat je vanaf stilstand je volledige koppel beschikbaar hebt?
Dacht ik, maar die theorie zit na 20 jaar nogal ver :)
Ja dat wel. Maar als het kunstmatig geknepen wordt niet natuurlijk.
Het oude model had een andere batterij.
Ja dat weet ik. Ik haal wel gewoon 220Kw, maar volgens mij is de ontlaadcurve anders of wordt ze zo kunstmatig gehouden.

Terug
Bovenaan