Elektrische wagens

Ik heb (had?) een sportieve rijstijl en de 6.8 seconden van de iX3 is al goed genoeg voor mij. Ik heb ook de 3 LR testgereden (4.4 seconden) en daar werd ik na een keer of 3 volle acceleratie uit stilstand al wat misselijk.
Vraag me echt af wat voor hooligans achter het stuur er hier zitten...
Die hooligans zullen het in de bandencentrale dan ook wel geweten hebben, ofwel een torenhoge jaarlijkse bandenkost of discussie met de leasing :p
Ik rij assertief maar zeker niet (overdreven) sportief, ga quasi nooit vol plankgas, en de banden op mijn 3 LR vliegen er toch merkbaar vlotter door dan bij de vorige wagens. Dus als je daar continu met vlamt en sprintjes trekt ga je het geweten hebben...

Die hooligans zullen het in de bandencentrale dan ook wel geweten hebben, ofwel een torenhoge jaarlijkse bandenkost of discussie met de leasing :p
Ik rij assertief maar zeker niet (overdreven) sportief, ga quasi nooit vol plankgas, en de banden op mijn 3 LR vliegen er toch merkbaar vlotter door dan bij de vorige wagens. Dus als je daar continu met vlamt en sprintjes trekt ga je het geweten hebben...
ik begrijp ook dat dat zo is, maar ik heb eigenlijk nooit geweten hoe dat precies komt.

Al gierend een bocht nemen waardoor de iX3 op de neus duikt, dagelijkse kost voor mij en dat kost vanzelfsprekend banden.
Maar dat accelereren? Die banden slippen toch nooit door door die efficiënte TC? Dus waarom verbruikt dat dan zoveel meer rubber?

Wat een belachelijke uitspraak, sorry zulle. Een C220d is gewoon al altijd een zeer vlotte wagen geweest. Dat 'traag' noemen is simpelweg pretentie. Sure, naar EV normen is dat relatief traag, maar de EV normen zijn nu ook niet bepaald normaal te noemen vind ik. De snelste firmawagen die ik tot nu gehad heb, was een C220d van 163pk die 0-100 in 7.9s deed. Nu heb ik een EV die zowat de minst sportieve looks heeft van alle auto's die ik al gehad heb, maar die heeft gewoon bijna dubbel zoveel pk's en doet de 0-100 twee volle seconden sneller. Echt normaal kan ik dat toch niet noemen.
Voor bijna 200pk is +8seconden gewoon traag en geen pretentie.
Dat je het normaal noemt kan ik wel inkomen, maar dat is geen pittige auto/motor

Gemiddeld 8l/100km (rond de 6-6,5 als het veel autostrade is), 2e set banden nu aan 65k km en helaas moet ik het zelf betalen, geen gesubsidieerde firmakar :frown:

Ik vrees dat ik naar een model 3 performance of i4m50 moet gaan wil ik een stap vooruit voelen vergeleken met nu

ik begrijp ook dat dat zo is, maar ik heb eigenlijk nooit geweten hoe dat precies komt.

Al gierend een bocht nemen waardoor de iX3 op de neus duikt, dagelijkse kost voor mij en dat kost vanzelfsprekend banden.
Maar dat accelereren? Die banden slippen toch nooit door door die efficiënte TC? Dus waarom verbruikt dat dan zoveel meer rubber?
Ze slippen niet maar er komt bij een hoge acceleratie toch wel gewoon veel meer druk op die banden en dus slijtage?
Zonder de technische details te kennen, puur buikgevoel...

Je moet gewoon even kijken aan de lichten wat je allemaal (ver) achter je laat bij 'normaal' en moeiteloos accelereren. Lijkt me logisch dat je die banden meer verslijt, de uitstekende TCS ten spijt.

Voor bijna 200pk is +8seconden gewoon traag en geen pretentie.

Volgens Carbase doet de huidige C220d de 0-100 in 7.3" met zijn 200pk.
Nu ja, je ziet gewoon dat ook bij ICE de pk-race verder woedt. Mijn eerste C220d was volgens mij 136pk, daarna werd het 163pk, en nu dus blijkbaar al 200pk.

Volgens Carbase doet de huidige C220d de 0-100 in 7.3" met zijn 200pk.
Nu ja, je ziet gewoon dat ook bij ICE de pk-race verder woedt. Mijn eerste C220d was volgens mij 136pk, daarna werd het 163pk, en nu dus blijkbaar al 200pk.

Die pk-race valt bij ICE's nog mee vind ik, je spreekt hier over een evolutie over 20 jaar tijd waarbij er ook 200 à 300 kg gewicht bij gekomen is. En door de downsizing (of standaardisering van motorblokken met meer gebruik van turbo's / biturbo's en softwarematige aanpassingen) neemt de huidige 220d met 194/200 pk eigenlijk de plaats in waar je vroeger misschien een 270d zou kiezen?

De laatste 1 à 2 generaties zijn precies weer sneller aan het worden qua acceleratie en de laatste generatie is precies toch 100 kg lichter, maar daarvoor had je toch een tijd waarin het vermogen en de acceleratie van de ene generatie naar de volgende niet echt veel veranderden.

4 of 8 sec naar 100
Wat maakt het nog uit als je aan de zoveelste stoplichten staat met een dacia voor u.
(Dit is geen minachting voor daciarijders,ik geef maar een voorbeeld😅)

Meer dan vlot genoeg voor in ons verkeer en zelfs om in Duitsland op de Autobahn serieuze snelheden te halen :)
Toen ik naar Wit-Rusland reed met m'n model 3 toch eens goed genoten van 233 te rijden op enkele stukken autobahn. Eindelijk kon ik samen mee met andere bolides. Op terugweg ook maar minder geapprecieerd door de vriendin die dan mee was.

Met de ID Buzz Cargo aan lichten ook al eens goed opgetrokken, voor 't verlof een andere bestuurder met een bestelwagen die niet mee kon was impressed en ging het gesprek aan aan de volgende rode lichten door z'n raam open te doen 😄

Nog eens nen update... blijbkaar is de wagen toch nog niet gereed... pas in.... hou u vast.... Oktober!

En dat allemaal zonder vervangwagen...

De verhoudingen blijven he, als je een jaar moet wachten op je levering dan is een maand voor onderhoud en 2 maand voor een herstelling normaal.

Beetje frustratie vandaag in een afgelegen streek van Frankrijk.

Tesla SuC op meer dan 45 min uit de richting.

Besloten te laden op baan bij een lidl. 1 snellader 150kw met 2 aansluitingen, stond 1 iemand te laden en mijn kant werktte niet.

De trage laders waren bezet door een dacia duster en een golf 5.

Dan via Shell app gereden naar een 380&160kw lader op 6km die kon gebruikt worden met de app, aangezien we nog geen pasjes hebben.

Eens toegekomen werkte ze niet.

‘S avonds laat terug naar lidl dan om te laden waar die eene bezig was. Uiteindelijk toch kunnen laden, wel aan 58kw ipv 150kw en de prijs is nergens ter sprake gekomen.

Grootste ergernis is toch de pasjes en de apps. Je kan overal tanken met bancontact, waarom is dat met laden dan anders?

Terug
Bovenaan