Elektrische wagens

Vandaag voor het eerst in het echt een Hyundai Ioniq 6 gezien. Valt heel wat beter mee dan op foto. Eigenlijk echt een prachtwagen.
Het is inderdaad beter dan op foto, want op foto vind ik hem echt lelijk. Alsof iemand een Porsche Taycan via de telefoon heeft omschreven en ze daarmee een design gemaakt hebben. Maar dan nog, de Ioniq 5 vind ik echt een stuk knapper.

Vandaag dus voor de eerste keer EV gereden.
Ok het was maar de honda e maar ik ben toch aangenaam verrast met de ev ervaring.
De eerste 2 stoppen aan de rode lichten was wel even raar ... het word rood.... linkse voet neigt naar koppelingspedaal en rechtse hand gaat richting pook in de middentunnel .... ow w8 nee er klopt iets niet 😅🤣

Een ev is wel relaxed als je aan het rode licht staat ... de stilte... natuurlijk komende van een ronkende type r 🤣

Ik weet wel nu al dat single pedal constant gaat opstaan bij mij 😊zalig

Als ik de prijs krijg die ik in gedachte heb voor mn fk2 krijg,dan zit er een dikke kans in dat dit als 2e wagen er komt.
En we kunnen dan nog steeds type-r rijden ook 😋 dus why not,ok ja met de madam naast mij die de snelheidsmeter in het oog houd 🙈

De afwerking van de ID.3 kan je nochtans alles behalve schitterend noemen. Slecht zal het allemaal niet zijn maar de boordcomputer van VW heeft niet bepaald de allerbeste naam (bij veel reviews van de ID.4 en Enyaq was men daar alvast niet zo positief over) en voor de rest vond ik de ID.3 er al bij al nogal plastiekerig uitzien. Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik over de 1ste versie spreek, er is intussen wel een facelift geweest als ik me niet vergis maar ik ga er van uit dat daar geen wereldschokkende dingen mee gewijzigd zijn.

Klopt, ik maakte me zelf al de bedenking tijdens mijn vorige post. De materiaalkeuze (i.e. goedkoop hard plastiek) zou verbeterd zijn met de facelift, samen met een paar van de infotainment problemen, maar zeker niet alles als ik het zo lees, al ken ik niemand die met de facelift versie rijdt.

Voor een auto van die prijs voor dat formaat is dat gewoon triestig... Helaas niet de eerste keer dat VAG zo'n dingen doet, en dan maken ze nog maar iets van $973 winst per auto (pakweg 3 à 4% op de gemiddelde verkoopprijs) :thinking:

Voor een auto van die prijs voor dat formaat is dat gewoon triestig... Helaas niet de eerste keer dat VAG zo'n dingen doet, en dan maken ze nog maar iets van $973 winst per auto (pakweg 3 à 4% op de gemiddelde verkoopprijs) :thinking:
Ik stel mij toch vragen bij hoe men aan die marges komt... als ik de bedragen hoor die men hier bij Volvo incasseert per wagen die van de band rolt dan zit dat toch in een heel andere grootorde (voor een bv een XC40 die eigenlijk niet zó gek veel duurder is). Maar daar spreken ze wel in termen van "de fabriek hier in Gent maakt €xxxx winst per wagen".

Vandaag dus voor de eerste keer EV gereden.
Ok het was maar de honda e maar ik ben toch aangenaam verrast met de ev ervaring.
De eerste 2 stoppen aan de rode lichten was wel even raar ... het word rood.... linkse voet neigt naar koppelingspedaal en rechtse hand gaat richting pook in de middentunnel .... ow w8 nee er klopt iets niet 😅🤣

Een ev is wel relaxed als je aan het rode licht staat ... de stilte... natuurlijk komende van een ronkende type r 🤣

Ik weet wel nu al dat single pedal constant gaat opstaan bij mij 😊zalig

Als ik de prijs krijg die ik in gedachte heb voor mn fk2 krijg,dan zit er een dikke kans in dat dit als 2e wagen er komt.
En we kunnen dan nog steeds type-r rijden ook 😋 dus why not,ok ja met de madam naast mij die de snelheidsmeter in het oog houd 🙈
Eens ge testrit doet kan alles opeens snel gaan e.

Ik ging ook gewoon eens testrit doen bij Tesla om te ervaren hoe het voelt om met elektrische wagen te rijden.

10 dagen later ben ik hem gaan afhalen in Brugge 🤣.

Ik stel mij toch vragen bij hoe men aan die marges komt... als ik de bedragen hoor die men hier bij Volvo incasseert per wagen die van de band rolt dan zit dat toch in een heel andere grootorde (voor een bv een XC40 die eigenlijk niet zó gek veel duurder is). Maar daar spreken ze wel in termen van "de fabriek hier in Gent maakt €xxxx winst per wagen".

Goeie vraag, ik weet ook niet wie die $973 nettowinst per auto voor WG Group berekend heeft die overal gepubliceerd wordt.
Brutowinst per auto is wel $6000 volgens dezelfde bron.

Operationele winst in de fabriek ligt sowieso een pak hoger dan de nettowinst van de hele groep na aftrek van alle overhead kosten - en die zullen bij VW niet klein zijn...

Eens ge testrit doet kan alles opeens snel gaan e.

Ik ging ook gewoon eens testrit doen bij Tesla om te ervaren hoe het voelt om met elektrische wagen te rijden.

10 dagen later ben ik hem gaan afhalen in Brugge 🤣.
Idd de honda e is nu niet de EV speedbom ,maar heb het toch wat gehad met een wagen (en zeker een zware ice) die er om vraagt om het gas in te duwen.

En met dit flits -trajectcontrole -verkeersremmers-slecht afgestelde stoplichten-30 en 50 kmph land is het plezier er hier toch af.

Hoop er wat relaxer in te zitten dan in een 310pk bom(etje) om weeral eens gefrustreert achter een te trage voorligger te hangen en niet te hunkeren naar de uitlaat/motorgeluiden 🤣

Maar enfin dat kunnen we dan nog eens met onze eerste wagen dan so what i have to lose😁

Het rijden zelf met een EV is gewoonweg zalig, valt nog veel harder op als je terug in een ICE stapt. Zelfs een pittige C220d voelt gewoon als een slak aan omdat je die instant gasrespons mist en ook met de tragere respons van een automaat moet rekening houden. Stadsverkeer rijdt ook zo veel soepeler.

Het rijden zelf met een EV is gewoonweg zalig, valt nog veel harder op als je terug in een ICE stapt. Zelfs een pittige C220d voelt gewoon als een slak aan omdat je die instant gasrespons mist en ook met de tragere respons van een automaat moet rekening houden. Stadsverkeer rijdt ook zo veel soepeler.
Wat heeft zo ene? 194pk en 0-100 in meer dan 8seconden?

Dat voelt niet traag, dat is gewoon traag

5 jaar geleden vond iedereen dat alles onder de 10s nog vlot...

Ik heb een collega die al een aantal jaar met een model 3 LR rijdt en zegt dat zijn volgende toch wat meer power mag hebben.

Alles went volgens mij :laugh:

En andere kennis van mij rijdt de 3 performance en voor die zijn vrouw mag het allemaal wat minder :rofl:

Ik heb een collega die al een aantal jaar met een model 3 LR rijdt en zegt dat zijn volgende toch wat meer power mag hebben.

Alles went volgens mij :laugh:

En andere kennis van mij rijdt de 3 performance en voor die zijn vrouw mag het allemaal wat minder :rofl:
Ik heb die model 3 performance test gereden. Op papier gaat die in 3.3s naar 100, geen idee als ik dat ook gehaald heb in de praktijk maar tzal in de buurt zitten. Vanuit stilstand heb je als chauffeur lichtjes kriebels in de buik van 0-80km/h, dus voor de passagier voelt dat wellicht nog een stuk erger aan. En zeker op momenten dat je het niet verwacht.

Ik rij nu zelf met een model 3 rwd (6.1s naar 100) en kom een Audi A4 2.0 TDI (9s naar 100). De model 3 voelt vlot, maar op den duur went het inderdaad en van mij mocht wel nog wat sneller gaan. Al moet ik zeggen dat de RWD vlot herneemt vanaf 70-90km/h. Onder de 70km/h voelt die softwarematig geknepen.

Langs de andere kant kan ik met die RWD wel gewoon normaal in het verkeer rijden. Die performance sprong vooruit vanaf je aan het gas kwam. Kreeg na een uurtje rijden kramp in mijn voet omdat je die bijna niet moogt bewegen om normaal te rijden. Wellicht helpt chill modus dan wel.

Ik heb (had?) een sportieve rijstijl en de 6.8 seconden van de iX3 is al goed genoeg voor mij. Ik heb ook de 3 LR testgereden (4.4 seconden) en daar werd ik na een keer of 3 volle acceleratie uit stilstand al wat misselijk.
Vraag me echt af wat voor hooligans achter het stuur er hier zitten...

Meer dan vlot genoeg voor in ons verkeer en zelfs om in Duitsland op de Autobahn serieuze snelheden te halen :)

De laatste paar jaar worden we gewoon verwend door de sprong in prestaties en vermogen van (trouwens maar een deel van de) EV's.

Vanochtend aan een hele reeks verkeerslichten nog gezien dat 90% van het verkeer trager optrekt dan een stadswagentje dat minder dan 100 pk had en niet eens moeite deed om snel te vertrekken (ik ben vergeten welk type het precies was)...

Wat een belachelijke uitspraak, sorry zulle. Een C220d is gewoon al altijd een zeer vlotte wagen geweest. Dat 'traag' noemen is simpelweg pretentie. Sure, naar EV normen is dat relatief traag, maar de EV normen zijn nu ook niet bepaald normaal te noemen vind ik. De snelste firmawagen die ik tot nu gehad heb, was een C220d van 163pk die 0-100 in 7.9s deed. Nu heb ik een EV die zowat de minst sportieve looks heeft van alle auto's die ik al gehad heb, maar die heeft gewoon bijna dubbel zoveel pk's en doet de 0-100 twee volle seconden sneller. Echt normaal kan ik dat toch niet noemen.

Terug
Bovenaan