Elektrische wagens

Ge lacht maar bij ons opt werk laadt de helft op tot 100% Als je dan vernoemd dat dit niet zo gezond is voor de batterij krijg je het standaard 'ik rijd met nen lease wagen' antwoord.
'Als de batterij naar de kloten is moet mijnen baas mij maar nen nieuwe kopen'
Ik koop nooit van men leven een tweedehands elektrische wagen.

Tot ze degradatie van de batterij gaan meebekijken bij het nazicht van inlevering bij leasing. Niet alleen die kras gaat je aangerekend worden maar ook het surplus degradatie% van wat als normaal beschouwd wordt.

Is ook een stomme redenering, want op het einde van de looptijd is het ook nog altijd jij die er mee rijdt, en ga je dus zelf last hebben van die degradatie.

Nee, de bandencentrale heeft het nooit geprobeerd, dus ze weten niet wat de leasing ging zeggen. Als uw banden versleten zijn tot over de limiet, dan gaat de leasing nooit weigeren om die te vervangen.
Ik denk dat de bandencentrale wel genoeg ervaring heeft hiermee, ik ben niet de enige klant met een leasingwagen. ;) Ze gaan niet zomaar in hun eigen vel snijden natuurlijk, ze hebben voor de rest geen enkele reden om mijn banden niet te vervangen. Toen hij de kilometerstand van mijn wagen vroeg, blockte hij het meteen af. Ook de garagist waar ik onlangs onderhoud liet doen bevestigde dit onlangs, dus het is niet zomaar een verzinsel. Leaseplan zou het ergst zijn hierin volgens hem.

Leasing en door de bandencentrale vervangen naar Michelin PS5. Opvallend minder slijtage na een kleine 5000km met bijna dezelfde grip.
Ik denk dat de centrale en leasing ook wel weten dat die P Zero's heel slijtgevoelig zijn.
Amai, ben benieuwd welke leasingmaatschappij dan?

Ge lacht maar bij ons opt werk laadt de helft op tot 100% Als je dan vernoemd dat dit niet zo gezond is voor de batterij krijg je het standaard 'ik rijd met nen lease wagen' antwoord.
Het gaat zelfs niet over den baas die het moet betalen. Waarom zou je het u zelf moeilijk maken voor de beperkte tijd dat je met die wagen rijdt als de degradatie pas begint te voelen als jij de auto moet inleveren? Er zijn er waarschijnlijk al veel die zelfs voor zichzelf die moeite niet doen laat staan dat ze nen effort gaan doen voor diegene die na hen komt...

Het gaat zelfs niet over den baas die het moet betalen. Waarom zou je het u zelf moeilijk maken voor de beperkte tijd dat je met die wagen rijdt als de degradatie pas begint te voelen als jij de auto moet inleveren? Er zijn er waarschijnlijk al veel die zelfs voor zichzelf die moeite niet doen laat staan dat ze nen effort gaan doen voor diegene die na hen komt...
Goh, als de leasingmaatschappij beslist om de computer eens uit te lezen, en dat meerekent in de "inleverschade", dan hang je er natuurlijk wel aan. Niemand weet of ze dat gaan doen, maar ik vermoed dat ze het technisch gezien wel mogen doen.

Goh, als de leasingmaatschappij beslist om de computer eens uit te lezen, en dat meerekent in de "inleverschade", dan hang je er natuurlijk wel aan. Niemand weet of ze dat gaan doen, maar ik vermoed dat ze het technisch gezien wel mogen doen.
Niet als de rijder niet vooraf héél goed geinformeerd is en er niks in het contract staat lijkt mij...

er staat in dat contract dat je de wagen moet beheren als goede huisvader, dus...
Dat kan geldig zijn voor alle logische zaken: geen schade, regelmatig kuisen etc maar als de bestuurder zegt "ik wist niet dat tot 100% laden schadelijk is, niemand heeft me dat ooit verteld" dan twijfel ik heel sterk dat de leasing hier gelijk gaat halen...

Maar... Het is wel zo slecht voor de batterij :p moest het niet slecht zijn voor de motor zou ik ook altijd vol in toeren trekken met een koude motor :p
Maar ik ga er van uit dat het gros van die mensen dat gewoon niet weten.
Net zoals er veel mensen niet weten dat vol in toeren trekken met koude motor slecht is.

Bij Tesla krijg je wel een suggestie om de limiet naar 90% te brengen als die er boven ligt.

Maar ik ga er van uit dat het gros van die mensen dat gewoon niet weten.
Net zoals er veel mensen niet weten dat vol in toeren trekken met koude motor slecht is.

Bij Tesla krijg je wel een suggestie om de limiet naar 90% te brengen als die er boven ligt.
Bij BMW is dat ook een heel duidelijk melding. Ik vermoed bij de meeste merken. Dus dat argument is dan weer heel simpel te weerleggen he.

Kan je dit niet nakijken? Bij een iPhone bv kan je dat makkelijk. Lukt dit voor EV ook?

ps: volgens mij mag je tot 90% opladen ipv 80%

Kan je dit niet nakijken? Bij een iPhone bv kan je dat makkelijk. Lukt dit voor EV ook?

Hangt af van auto tot auto. In de VW documentatie staat bv. 80%. De ene auto neemt ook meer boven (en onder) marge. Volgens mij is het ook vooral van belang hoe lang een auto/batterij niet gebruikt wordt aan zo'n hoge percentages. 2 weken stilstaan aan 80% is veel minder 'schadelijk' dan 2 weken stilstaan aan 100%.

Ik denk dat je dit bij de meeste EV’s wel ergens kunt zien.

En eigenlijk is 60% het beste (of ergens daar rond dacht ik). 100% is slechter dan 90%, 90% is slechter dan 80%, enzovoorts.
Maar het verschil tussen 100 en 90 is groter dan 90 en 80. Dus ergens is het een afweging van gemak vs degradatie.

Bij Mercedes staat in de documentatie dat stilstaan aan >80% schadelijk is voor de batterij. Als je dus plant van direct meer dan 100km te doen kan laden tot 100% geen kwaad. Dat gezegd laad ik thuis altijd tot 80% en ga ik maar tot 100% laden wanneer we op reis vertrekken.

Moet ge een hybride eigenlijk ook best tot maar 80% opladen? :unsure:
Ik neem aan dat er daar wel marge op zit. Want het bereik van een hybride is al zo klein, om daar dan nog eens 20% van af te doen…

Maar idd zoals anders al zegt, bij langdurige stilstand is het beter om dichter bij de 50% te zitten.

Ik laad trouwens altijd op tot 90%, pas daarboven suggereert tesla om de laadlimiet te verlagen. Ik ga er enkel boven als ik weet dat ik bijna meteen ga wegrijden en dat die rit de batterij onder de 90% brengt.
Af en toe tot 100% laden is ook wel goed voor de kalibratie van de batterij.

Maar van wat ik lees is gross = net capacity bij Tesla :unsure:
Andere constructeurs vergrendelen een stuk van hun battery pack waar een 82kWh batterij bv maar een 77kWh netto capaciteit heeft. Die wagens kan je dus by default maar tot 94% opladen, ondanks het feit dat de wagen bij 94% bruto wel 100% gaat aangeven.

Maar van wat ik lees is gross = net capacity bij Tesla :unsure:
Andere constructeurs vergrendelen een stuk van hun battery pack waar een 82kWh batterij bv maar een 77kWh netto capaciteit heeft. Die wagens kan je dus by default maar tot 94% opladen, ondanks het feit dat de wagen bij 94% bruto wel 100% gaat aangeven.
Ook tesla heeft een ingebouwde marge. De 60kW batterij heeft bijvoorbeeld 57,5kW beschikbaar.
Maar die marge kan zowel onderaan (dus dat 0% geen echte 0% is) als bovenaan (100% is geen echte 100%) zitten.
Dus misschien kan je die andere constructeurs (VW en Skoda in jouw voorbeeld) wel tot 98% laden omdat je nooit lager dan 4% zou kunnen gaan. Ook al zegt het scherm dat je virtueel op 100 en 0% respectievelijk zit.

Terug
Bovenaan