Elektrische wagens

Worden die gegevens ergens bijgehouden ?
Die gegevens niet specifiek, lijkt me ook niet zo relevant. De degradatie zegt alles.

In een Tesla kan je die zien als je de batterij tot 100% oplaadt en kijkt naar het aantal km (naast de batterij, waar je normaal het percentage zet). Dat is het EPA bereik. Na verloop van tijd wordt dat wat lager (op 100% batterij). En dat kan je vergelijken met de officiële EPA waarde om zo te achterhalen hoeveel % je verloren bent.

Bon, zondag al de eerste langere rit. 120km heen, 120km terug. Aangezien ik nu als een klein kind heb zitten rijden voorspelt ie 305km range met 80%. Gaat het lukken om in de heenrit als een opa te rijden om de range wat te testen? Bij de vorige ging dat pas na een weekje.

Ginder gaat minstens één iemand willen testrijden dus ik zal alvast wat kalmeermiddel nemen.

Mijn kleine neefje die gisteren met zijn step stond te zwieren naast mijn wagen was ook een test van het geduld/vertrouwen in zijn kunsten. :unsure:

Verder rijdt die i4 echt als een droom. Fenomenaal leuk rijden. Ik ben iemand die graag wat motorgeluid hoort, zelfs van een 4c, maar het stoort totaal niet. De cabine is muisstil, zelfs tegen 160km/u. Muziekje lekker op en ik kan verstaanbaar fluisteren tegen mijn vriendin. Het enige nadeel is dat we nu bij ruzies elkaar nog gaan horen als we elkaar binnensmonds uitschelden bij de wapenstilstand.

Bon, zondag al de eerste langere rit. 120km heen, 120km terug. Aangezien ik nu als een klein kind heb zitten rijden voorspelt ie 305km range met 80%. Gaat het lukken om in de heenrit als een opa te rijden om de range wat te testen? Bij de vorige ging dat pas na een weekje.

Ginder gaat minstens één iemand willen testrijden dus ik zal alvast wat kalmeermiddel nemen.

Mijn kleine neefje die gisteren met zijn step stond te zwieren naast mijn wagen was ook een test van het geduld/vertrouwen in zijn kunsten. :unsure:

Verder rijdt die i4 echt als een droom. Fenomenaal leuk rijden. Ik ben iemand die graag wat motorgeluid hoort, zelfs van een 4c, maar het stoort totaal niet. De cabine is muisstil, zelfs tegen 160km/u. Muziekje lekker op en ik kan verstaanbaar fluisteren tegen mijn vriendin. Het enige nadeel is dat we nu bij ruzies elkaar nog gaan horen als we elkaar binnensmonds uitschelden bij de wapenstilstand.
Met de e40 haal ik tijdens deze zomermaanden 5km per procent

... Aangezien ik nu als een klein kind heb zitten rijden ...

Bestel maar al nieuwe banden.

Ik weet niet welk merk onder de jouwe zitten, maar mijn i4 werd afgeleverd met Pirelli P Zero's. Die banden waren na 20000km bijna kaal. Zowel voor als achter.

Ze plakken op de weg. Letterlijk.

Gewoon opladen tot 100%?

Bestel maar al nieuwe banden.

Ik weet niet welk merk onder de jouwe zitten, maar mijn i4 werd afgeleverd met Pirelli P Zero's. Die banden waren na 20000km bijna kaal. Zowel voor als achter.

Ze plakken op de weg. Letterlijk.
Hopelijk geen leasing dan... De banden van m'n Mini vroeger waren versleten na 15.000km en de bandencentrale wou ze niet vervangen omdat ze dat aan de leasing nooit verkocht gingen krijgen. Sindsdien rijd ik met m'n banden tot de bandencentrale er zelf nieuwe oplegt bij de seizoenswissel of de draad moest er echt doorzitten, dan maak ik zelf een afspraak voor nieuwe banden. De garage zei bij m'n laatste onderhoud nu ook dat m'n banden op het randje van op waren, maar dan rijd ik er liever nog een seizoen mee door om miserie met de leasing te vermijden.

Hopelijk geen leasing dan... De banden van m'n Mini vroeger waren versleten na 15.000km en de bandencentrale wou ze niet vervangen omdat ze dat aan de leasing nooit verkocht gingen krijgen. Sindsdien rijd ik met m'n banden tot de bandencentrale er zelf nieuwe oplegt bij de seizoenswissel of de draad moest er echt doorzitten, dan maak ik zelf een afspraak voor nieuwe banden. De garage zei bij m'n laatste onderhoud nu ook dat m'n banden op het randje van op waren, maar dan rijd ik er liever nog een seizoen mee door om miserie met de leasing te vermijden.
Leasing eerst, veiligheid op de laatste plaats.

Goh, het is wel de leasingmaatschappij die de bandencentrale en mezelf in dat hoekje duwen natuurlijk. En de leasing wil uiteraard alleen maar winst maken, waarom zouden ze mijn veiligheid belangrijk vinden? :p
Tot hun verzekering niet uitbetaald na een zwaar slip accident omdat de banden niet conform waren en de verantwoordelijkheid op de zwaargewonde of dode bestuurder wordt gelegd.
Of whatever er kan gebeuren...

Met de e40 haal ik tijdens deze zomermaanden 5km per procent
ik denk dat dat de eerste keer is dat ik verbruik zo uitgedrukt zie (=

Na 1000 km (bijna op de kop) zit ik aan 16,9 kWh/100km met de VW ID5
Vooral autostrade. Vooral rustig gereden. Uiteraard af en toe eens 'kijken wat deze EV kan'.

Wel nog niet in sport mode gezeten. Geen idee waar dat verstopt zit. Een keertje tegengekomen, maar sindsdien spoorloos :) (ook niet echt meer gezocht :) )

Tot hun verzekering niet uitbetaald na een zwaar slip accident omdat de banden niet conform waren en de verantwoordelijkheid op de zwaargewonde of dode bestuurder wordt gelegd.
Of whatever er kan gebeuren...
Kan zeker, maar dat zien we dan wel weer. De kans dat zoiets gebeurt is heel miniem. Ik pas m'n rijgedrag sowieso aan aan de staat van de banden. Maar uiteraard had ik het ook liever anders gezien. Ik geef genoeg af voor m'n bedrijfswagen, dus die zou wel in orde mogen zijn ook voor dat bedrag. Maar de leasing is van mening dat dat overmatige bandenslijtage is. Dus dan kan je gaan discussiëren en proberen je gelijk te halen (die banden er voor bekend om zeer snel te slijten), of je kiest de makkelijke weg. Ik doe het tweede.

Soit, het gaat hier over elektrische wagens en dat was mijn Mini niet. :D Wou alleen maar even aangeven dat banden die op zijn na 20.000km waarschijnlijk niet in goede aarde gaat vallen bij de leasing.

Goh, het is wel de leasingmaatschappij die de bandencentrale en mezelf in dat hoekje duwen natuurlijk. En de leasing wil uiteraard alleen maar winst maken, waarom zouden ze mijn veiligheid belangrijk vinden? :p
Nee, de bandencentrale heeft het nooit geprobeerd, dus ze weten niet wat de leasing ging zeggen. Als uw banden versleten zijn tot over de limiet, dan gaat de leasing nooit weigeren om die te vervangen.

Leasing en door de bandencentrale vervangen naar Michelin PS5. Opvallend minder slijtage na een kleine 5000km met bijna dezelfde grip.
Ik denk dat de centrale en leasing ook wel weten dat die P Zero's heel slijtgevoelig zijn.

Op dezelfde manier als er nu tankstations zijn. Er zullen er wel meer nodig zijn, maar laden zal ook enkel maar versnellen. De enige plekken waar ik denk dat er op lange termijn trage laders zullen staan, is bij bedrijven en woningen.
Nee, een laadpaal voor iedere parkeerplek zie ik echt niet gebeuren. Compleet onbetaalbaar en niet efficiënt.
En dan is er nog dat ander argument : snelladen zorgt voor extreem snelle degradatie van accu's.
Björn Nylandt heeft net een Model 3 LR getest die als taxi gebruikt werd, en net geen 100 000 km heeft gereden. 16% degradatie van de accu
Hij heeft heel wat andere model 3 getest de voorbije jaren, met 80 - 165 000 km op de teller, en daar was de grootste degradatie 8%.
Mijn model 3 heeft na 70 000 km nog geen 3% degradatie, ik doe misschien 10 snellaadbeurten per jaar.

Snelladen is iets dat je doet wanneer het nodig is, anders doe je dat niet. Wanneer ik redelijk ver moet rijden, probeer ik mijn wagen ook ter plekke altijd aan een 11 kW laadpaal te zetten terwijl ik ter plekke ben, ook al moet ik nadien een stuk wandelen naar mijn bestemming. Snelladen kost me ook 20 min tijd onderweg..

Vandaag vroeg iemand op de ix3-facebookgroep of het kwaad kan om 100% op te laden. Ongelofelijk hoeveel er daar reageren "nee hoor, ik laad altijd naar 100%! Waarom zou je maar 80% opladen, dan heb je niet de volledige range!"

Waarom zou je nu in godsnaam altijd de volledige range ter beschikking moeten hebben??

Vandaag vroeg iemand op de ix3-facebookgroep of het kwaad kan om 100% op te laden. Ongelofelijk hoeveel er daar reageren "nee hoor, ik laad altijd naar 100%! Waarom zou je maar 80% opladen, dan heb je niet de volledige range!"

Waarom zou je nu in godsnaam altijd de volledige range ter beschikking moeten hebben??

Misschien moeten we deze namiddag onverwacht 350km bollen!!!!!!!

Misschien moeten we deze namiddag onverwacht 350km bollen!!!!!!!
Als je al 200km gebold hebt en je gaat er onverwachts 100km bij doen, is het wel handig als je batterij nog genoeg energie heeft.
Zeker als je niet thuis laadt en dus niet elke dag met een volle batterij kunt vertrekken.
Ik zou het ook doen mocht het niet zo slecht zijn voor de batterij.

Als je al 200km gebold hebt en je gaat er onverwachts 100km bij doen, is het wel handig als je batterij nog genoeg energie heeft.
Zeker als je niet thuis laadt en dus niet elke dag met een volle batterij kunt vertrekken.
Maar... Het is wel zo slecht voor de batterij :p moest het niet slecht zijn voor de motor zou ik ook altijd vol in toeren trekken met een koude motor :p

Dan kan je toch onverwacht es 1x naar de snellader?

Terug
Bovenaan