Elektrische wagens

Die van Shell is heel goed (bijna overal aanvaard) en gratis
Shell rekent precies wel goed als ik de tarieven in de app mag geloven. 0.65euro/kWh voor AC laden aan vast tarief precies. De laadpaal aan de Albert Heijn hier wat verder staat aan 0.37euro/kWh in de Q8 app.
Luminus Powerpass is zonder vaste kosten en neemt maar 1cent/kWh commissie. Ik heb die voorlopig aangevraagd. Lijkt een goeie dekking te hebben, maar de app trekt op niet veel.

Maar een EV is wel beter dan een ICE voor het milieu. Dus als je dan toch rijdt, kan je het beter elektrisch doen ipv op brandstof.
Is dat zo?

Met betrekking tot bedrijfswagens:

Als je hier tussen de regels leest, is het feit dat wij onze bedrijfswagen leasen een ecologisch drama. EV's worden pas beter na X aantal kilometer op de teller dan ICE's, maar... na 4 jaar bestellen we nieuwe bedrijfswagens. Dus lang voor ze break-even zijn.

Dus... hoe is het milieu er beter vanaf met Electrische bedrijfswagens?

Persoonswagens, daar is de fiscaliteit amper van aangepakt met betrekking tot EV/ICE's en aftrekbaarheid, is ook niet van toepassing. Alleen de verkeersbelasting een klein beetje.

Maar de redenering zou dan zijn dat we langer met particuliere EV wagens zouden rijden omdat de batterij langer mee gaat? Dat is me niet duidelijk. Hoeveel mensen rijden er rond met een wagen van 20 jaar oud? En hoeveel mensen kopen dan toch om de zoveel jaar een nieuw model omdat de oude wat teveel zijn leeftijd toont? Same story.

Het hele idee achter EV's die beter is voor het milieus steunt op de redenering dat mensen langer met EV's rijden omdat de batterij langer mee gaat. Het idee impliceert bijna dat er dan minder wagens gaan moeten geproduceerd worden omdat mensen er langer mee rijden... That ain't happening. En de hele neutrale CO2 redenering steunt ook op het feit dat de electriciteit bijna CO2 neutraal gemaakt wordt... Hate to break it to you...

En met de wind van de politiek van groen die beslist heeft dat de kerncentrales dicht moeten, guess waar al dat extra vermogen vandaan zal komen die we nodig hebben voor al die EV's?

Ik geloof gewoon het verhaaltje niet dat het allemaal zoveel beter voor het milieu is. Of ik heb er toch mijn sterke twijfels over. Wagens en transport zijn een belastinge op het milieu, one way or another. Het is naar mijn mening kiezen tussen cholera en pest.

Een veel sterker argument voor EV's is dat we afstappen van het medium olie en brandstof wegens politieke redenen: stel dat we effectief een doorbraak hebben naar hernieuwbare energie, dan staan we ergens. Maar momenteel voelt het gewoon een als broekzak/vestzak operatie.

Maar... hier in europa zijn we ook sterk tegen het enige alternatief om betrouwbaar energie op te wekken: nuclear. Dus... stoken maar, die koolcentrales. Hernieuwbare energie is super aua insteek maar we zijn er gewoon nog niet. Kernenergie of dergelijke zal altijd nodig zijn voor de pieken en dalen op te vangen van hernieuwbare energie.

Voel u vrij om mijn stelling er volledig onderuit te halen, maar... ik vrees dat mijn cynisme hier terecht is.

Laatst bewerkt:
Ja, dat is zo. Daar zijn genoeg studies rond gedaan, en hoewel het aantal kilometers vanaf wanneer een EV beter is wat varieert, zijn ze allemaal beter voor het milieu nog voor ze versleten zijn. Ook als ze met elektriciteit uit steenkool worden gereden overigens.

Als je hier tussen de regels leest, is het feit dat wij onze bedrijfswagen leasen een ecologisch drama. EV's worden pas beter na X aantal kilometer op de teller dan ICE's, maar... na 4 jaar bestellen we nieuwe bedrijfswagens. Dus lang voor ze break-even zijn.
‘T is niet dat afgeschreven leasewagens ergens op een terrein worden gezet om daar te laten verrotten zoals in dat filmpje. Die komen gewoon op de tweedehandsmarkt terecht, waar ze vrolijk verder tuffen tot ze break-even zijn (als ze dat al niet waren). Ik ga nu niet beweren dat bedrijfswagens goed zijn voor het milieu (vooral het fenomeen tankkaart lijkt me niet bevorderlijk), maar de switch naar EV’s voor bedrijfswagens zou dat juist wel kunnen zijn. Zo is er toch eens een positief aspect aan het milieu door de bedrijfswagens.

Je hebt gelijk dat transport sowieso slecht is voor het milieu, maar als je dan moet kiezen tussen een EV of een ICE is die eerste toch echt wel objectief gezien beter voor het milieu. De fiets is uiteraard nog 1000x beter, maar da’s niet altijd een geldig alternatief (ik zie mij nog niet met de fiets naar de Ikea gaan 40 km verderop bijvoorbeeld).

Ja, dat is zo. Daar zijn genoeg studies rond gedaan, en hoewel het aantal kilometers vanaf wanneer een EV beter is wat varieert, zijn ze allemaal beter voor het milieu nog voor ze versleten zijn. Ook als ze met elektriciteit uit steenkool worden gereden overigens.

‘T is niet dat afgeschreven leasewagens ergens op een terrein worden gezet om daar te laten verrotten zoals in dat filmpje. Die komen gewoon op de tweedehandsmarkt terecht, waar ze vrolijk verder tuffen tot ze break-even zijn (als ze dat al niet waren). Ik ga nu niet beweren dat bedrijfswagens goed zijn voor het milieu (vooral het fenomeen tankkaart lijkt me niet bevorderlijk), maar de switch naar EV’s voor bedrijfswagens zou dat juist wel kunnen zijn. Zo is er toch eens een positief aspect aan het milieu door de bedrijfswagens.

Je hebt gelijk dat transport sowieso slecht is voor het milieu, maar als je dan moet kiezen tussen een EV of een ICE is die eerste toch echt wel objectief gezien beter voor het milieu. De fiets is uiteraard nog 1000x beter, maar da’s niet altijd een geldig alternatief (ik zie mij nog niet met de fiets naar de Ikea gaan 40 km verderop bijvoorbeeld).
Ik heb ook nog toeren gedaan naar de ikea van Gent in mijn studentenjaren :D

Hoe dat kastje ooit in 1 stuk op mijn kot geraakt is, is nog nog altijd een wonder.

Is dat zo?

Dus... hoe is het milieu er beter vanaf met Electrische bedrijfswagens?

Persoonswagens, daar is de fiscaliteit amper van aangepakt met betrekking tot EV/ICE's en aftrekbaarheid, is ook niet van toepassing. Alleen de verkeersbelasting een klein beetje.

Maar de redenering zou dan zijn dat we langer met particuliere EV wagens zouden rijden omdat de batterij langer mee gaat? Dat is me niet duidelijk. Hoeveel mensen rijden er rond met een wagen van 20 jaar oud? En hoeveel mensen kopen dan toch om de zoveel jaar een nieuw model omdat de oude wat teveel zijn leeftijd toont? Same story.

Het hele idee achter EV's die beter is voor het milieus steunt op de redenering dat mensen langer met EV's rijden omdat de batterij langer mee gaat. Het idee impliceert bijna dat er dan minder wagens gaan moeten geproduceerd worden omdat mensen er langer mee rijden... That ain't happening. En de hele neutrale CO2 redenering steunt ook op het feit dat de electriciteit bijna CO2 neutraal gemaakt wordt... Hate to break it to you...

En met de wind van de politiek van groen die beslist heeft dat de kerncentrales dicht moeten, guess waar al dat extra vermogen vandaan zal komen die we nodig hebben voor al die EV's?

Ik geloof gewoon het verhaaltje niet dat het allemaal zoveel beter voor het milieu is. Of ik heb er toch mijn sterke twijfels over. Wagens en transport zijn een belastinge op het milieu, one way or another. Het is naar mijn mening kiezen tussen cholera en pest.

Een veel sterker argument voor EV's is dat we afstappen van het medium olie en brandstof wegens politieke redenen: stel dat we effectief een doorbraak hebben naar hernieuwbare energie, dan staan we ergens. Maar momenteel voelt het gewoon een als broekzak/vestzak operatie.

Maar... hier in europa zijn we ook sterk tegen het enige alternatief om betrouwbaar energie op te wekken: nuclear. Dus... stoken maar, die koolcentrales. Hernieuwbare energie is super aua insteek maar we zijn er gewoon nog niet. Kernenergie of dergelijke zal altijd nodig zijn voor de pieken en dalen op te vangen van hernieuwbare energie.

Voel u vrij om mijn stelling er volledig onderuit te halen, maar... ik vrees dat mijn cynisme hier terecht is.
Ik heb de indruk dat je nogal in een anti EV bubbel geraakt bent op het internet.
Het is nochtans heel makkelijk om goede bronnen te vinden die aantonen dat EV's well to wheel to grave beter zijn.
Die onderzoeken die jij wellicht tegengekomen bent, uit 2019 vergelijken EV's well to wheel met ICE wheel (heel het well verhaal wordt achterwege gelaten).

Zelfs met steenkool centrales zijn EV's nog steeds beter.

Hier toch maar eens een link die dan weer doorverwijst naar andere bronnen
Hopelijk helpt het je om uit die anti EV bubbel te geraken.

En nogmaals, niemand die zegt dat EV's goed zijn voor het milieu. Dat is het gewoon niet en gaat het nooit worden. Tenzij we ooit auto's hebben die CO2 verbruiken ofzo.
Het is gewoon een duidelijk betere optie dan fossiel. Of je moet héél weinig kilometers rijden, dan blijft fossiel nog een betere optie.

Ik heb de indruk dat je nogal in een anti EV bubbel geraakt bent op het internet.
Het is nochtans heel makkelijk om goede bronnen te vinden die aantonen dat EV's well to wheel to grave beter zijn.
Die onderzoeken die jij wellicht tegengekomen bent, uit 2019 vergelijken EV's well to wheel met ICE wheel (heel het well verhaal wordt achterwege gelaten).

Zelfs met steenkool centrales zijn EV's nog steeds beter.

Hier toch maar eens een link die dan weer doorverwijst naar andere bronnen
Hopelijk helpt het je om uit die anti EV bubbel te geraken.

En nogmaals, niemand die zegt dat EV's goed zijn voor het milieu. Dat is het gewoon niet en gaat het nooit worden. Tenzij we ooit auto's hebben die CO2 verbruiken ofzo.
Het is gewoon een duidelijk betere optie dan fossiel. Of je moet héél weinig kilometers rijden, dan blijft fossiel nog een betere optie.
Ik heb niets tegen EV', verrevan.

Maar de realiteit voor mij is wel dat ik gekozen heb nog voor een tweedehands dieseltjes als wagen omdat ik in een rijhuis in Gentbrugge woon.

Ik heb geen oprit en de 2 laadpalen op het plein zijn 24/7 bezet constant met plugin-hybrides zover ik kan zien. Ook geen toeval omdat het de beste parkeerplekken zijn op het plein. Ongetwijfeld zijn die allemaal aan't laden altijd...

Gezien ik woon waar ik woon kan ik ook geen zonnepanel plaatsen of een laadpaal zetten. Dan wordt een EV plots een stuk minder interessant voor iemand die het echt als bedrijfswagen nodig heeft en elke dag 80 km doet op zijn minst. Ik vraag me oprecht af wat dat dan moet geven voor mensen die een huurwoning hebben of appartement: altijd naar de snel-laadpalen? Het lijkt me meer en meer op een financiel steun naar mensen met een eigen woonst, oprit en zonnepalen. Want dat zijn de sukkelaars van de samenleving :D.

Kijk, ik juich het toe, maar... ik geef gewoon wat tegenwind want als je sommige mensen gelooft is een EV "proper".

En dat is spreek ik tegen. Dat het beter is, ja, maar er zijn ook gevallen waar het niet zo is. Het is een evenwicht met een voordeel voor EV's. Geen "groene revolutie" zoals sommigen het hier voorstellen.

Om mijn "anti-EV" te noemen, is wat kort door de bocht. Noem me eerder gezond cynisch over de ietswat rooskleurige (of groene...) voorstelling van heel het gebeuren.

Laatst bewerkt:
Eindelijk nog eens zon zeg.
Kan er dan van genieten om de laadpaal in te stellen tot ik juist op het randje zit van injecteren en afnemen.

(moet nog zo'n teller in de kast steken om dat te automatiseren)

Voor de productie is zo'n EV (nog) vervuilender als een bezine wagen, maar kwa uitstoot tijdens zijn levensduur is die veel groener.
Als de batterijen recycleerd gaan worden, dan zal die wagen nog sneller groen worden.

In de stad in een rijhuis of appartement lijkt een EV me niet zo handig nee, maar zonnepanelen heb ik toch al vaak gezien in Gent.

Eindelijk nog eens zon zeg.
Kan er dan van genieten om de laadpaal in te stellen tot ik juist op het randje zit van injecteren en afnemen.

(moet nog zo'n teller in de kast steken om dat te automatiseren)
Een slimme laadpaal wil ik ook nog zetten. Voorlopig in het stopcontact aan het laden en toch vorige week 75% op zonne energie kunnen laden.

Zoals reeds aangehaald Shell is een goeie. Zelf gebruik ik vooral E-Flux omdat die er telkens als goedkoopste uitkwam per paal.
Welke de 'goeie' is of de 'goedkoopste' is, kan je echt niet op voorhand uitmaken als je de kaart op zich niet hebt.
Het hangt echt af van laadpaalnetwerk tot netwerk.

In Frankrijk nog maar de grap gehad dat ik 47 EUR mocht betalen met Plugsurfing die voor exact dezelfde laadpaal een heel ander tarief hanteerd dan bv. Chargemap waarmee ik 27% goedkoper zou uitgekomen zijn... De dagen nadien op dezelfde locatie dan ook Chargemap gebruikt.

Als concreet voorbeeld, en dit voor exact dezelfde laadpaal de DC 150kW Carrefour Puget sur Argens :
Chargemap: 0,542 € / kWh
Plugsurfing: 0,69 € / kWh + 0,10 € / min
Shell recharge: 0,79 / kWh

Als ik dan morgen in een andere regio of een ander netwerk tegekom, is Plugsurfing dan misschien plots de goedkoopste...
Dus ja, soms loont het wel de moeite om 1min snel eens te vergelijken... Meestal doe ik het al op voorhand en kies ik de laadpaal om dan de tarieven op deze 3 apps te vergelijken.

Waar ik nu een 100-tal EUR heb uitgegeven voor een autovakantie van bijna 3 weken, zou ik met een diesel makkelijk x 3 of x 4 gespendeerd hebben.

Persoonlijk denk ik dat EV's pas echt "goed" worden als solid state batterijen gemeengoed gaan worden.

One can hope, one can hope...

Welke de 'goeie' is of de 'goedkoopste' is, kan je echt niet op voorhand uitmaken als je de kaart op zich niet hebt.
Het hangt echt af van laadpaalnetwerk tot netwerk.

In Frankrijk nog maar de grap gehad dat ik 47 EUR mocht betalen met Plugsurfing die voor exact dezelfde laadpaal een heel ander tarief hanteerd dan bv. Chargemap waarmee ik 27% goedkoper zou uitgekomen zijn... De dagen nadien op dezelfde locatie dan ook Chargemap gebruikt.

Als concreet voorbeeld, en dit voor exact dezelfde laadpaal de DC 150kW Carrefour Puget sur Argens :
Chargemap: 0,542 € / kWh
Plugsurfing: 0,69 € / kWh + 0,10 € / min
Shell recharge: 0,79 / kWh

Als ik dan morgen in een andere regio of een ander netwerk tegekom, is Plugsurfing dan misschien plots de goedkoopste...
Dus ja, soms loont het wel de moeite om 1min snel eens te vergelijken... Meestal doe ik het al op voorhand en kies ik de laadpaal om dan de tarieven op deze 3 apps te vergelijken.

Waar ik nu een 100-tal EUR heb uitgegeven voor een autovakantie van bijna 3 weken, zou ik met een diesel makkelijk x 3 of x 4 gespendeerd hebben.
Yep, ik doe exact hetzelfde. Althans, helemaal in het begin voor een aantal locaties de laadpalen in de buurt gezocht die voor mij relevant zouden zijn en zo keuzes gemaakt.
Shell als 'goeie' is vooral omdat hij een heel brede dekking geeft, dus voor iemand die er niet zo naar wil omkijken is het goed om die te hebben (+ fysiek kaartje als dat je voorkeur is). E-Flux was telkens bij elke relevante paal voor mij de goedkoopste. Kleine moeite om te checken, maar ik snap ook dat sommige mensen er niet aan willen beginnen. Chargemap vind ik meestal wel de beste om te kijken welke palen er zijn omdat die ook niet-supported palen weergeeft die je dan weer misschien met een andere app/kaartje kan gebruiken.

Als we ooit eens op autovakantie gaan met de EV zal ik allicht een nieuwe vergelijking doen.

Gewoon overal snel opladen zoals we nu overal snel tanken. Dat is de toekomst.
De toekomst is gewoon overal kunnen laden, dat is qua kost voor de infrastructuur een pak goedkoper. De meeste wagens staan 22-23u per dag stil; geen enkele reden om die snel op te laden.

De toekomst is gewoon overal kunnen laden, dat is qua kost voor de infrastructuur een pak goedkoper. De meeste wagens staan 22-23u per dag stil; geen enkele reden om die snel op te laden.
Het massaal plaatsen van laadpalen (én onderhouden) is goedkoper dan enkele snelladers op strategische plaatsen?

Deze is nog leuk, toont aan dat de 'productiekost' van een EV helemaal niet zo hoog is tov een ICE.

lifecycle-emissions-evs-vs-gas.jpg

Nog beter zou zijn met inductieladen onderweg. Maar daar zijn we nog heel ver vanaf.
Draadloos laden is enorm verlieslatend en vereist waanzinnige infrastructuur op die schaal.

Zelfs draadloos laden op parkeerplekken is momenteel super on-effecient. GSM's hebben daar ook last van maar gezien het om veel kleinere vermogens en batterijen gaat, is dat minder een probleem.

Maar al die draadloze laders van gsm's (ik heb er thuis ook een in mijn wekker ingebouwd), zijn echt niet voordelig naar verbruik toe. Vermenigvuldig diet met 10.000 voor het vermogen en batterijen van EV's en je hebt een extra kerncentrale nodig gewoon voor het verlies van draadloos laden van wagens...

Laatst bewerkt:
Deze is nog leuk, toont aan dat de 'productiekost' van een EV helemaal niet zo hoog is tov een ICE.

lifecycle-emissions-evs-vs-gas.jpg
Met alle respect, dit toont ook aan dat alle auto's vervuilend zijn en dat er gewoon geen propere optie is. :)

Maar dat krijg je helaas niet erdoor in het Westen. Vrees ik beetje voor. En dat gaat ervan uit dat je met een ontwikkelde infrastructuur en economie zit.

Veel mensen lijken niet te beseffen dat de toekomst van de planeet niet in het Westen beslist gaat worden, maar in de ontwikkelingslanden. Ik vind deze infografiek angstaanjagend naar ontwikkelingslanden toe die nog geen treffelijke infrastructuur en economie hebben die zich kan "vergroenen"...

Ik zie Nigeria niet zien springen om voor de "groene" optie te gaan als die wat duurder is maar 20% beter voor het milieu. Ik vermoed dat die andere prioriteiten gaan hebben.

Terug
Bovenaan