Is dat zo?
Yes: although electric cars' batteries make them more carbon-intensive to manufacture than gas cars, they more than make up for it by driving much cleaner under nearly any conditions.
climate.mit.edu
Met betrekking tot bedrijfswagens:
Als je hier tussen de regels leest, is het feit dat wij onze bedrijfswagen leasen een ecologisch drama. EV's worden pas beter na X aantal kilometer op de teller dan ICE's, maar... na 4 jaar bestellen we nieuwe bedrijfswagens. Dus lang voor ze break-even zijn.
Dus... hoe is het milieu er beter vanaf met Electrische bedrijfswagens?
Persoonswagens, daar is de fiscaliteit amper van aangepakt met betrekking tot EV/ICE's en aftrekbaarheid, is ook niet van toepassing. Alleen de verkeersbelasting een klein beetje.
Maar de redenering zou dan zijn dat we langer met particuliere EV wagens zouden rijden omdat de batterij langer mee gaat? Dat is me niet duidelijk. Hoeveel mensen rijden er rond met een wagen van 20 jaar oud? En hoeveel mensen kopen dan toch om de zoveel jaar een nieuw model omdat de oude wat teveel zijn leeftijd toont? Same story.
Het hele idee achter EV's die beter is voor het milieus steunt op de redenering dat mensen langer met EV's rijden omdat de batterij langer mee gaat. Het idee impliceert bijna dat er dan minder wagens gaan moeten geproduceerd worden omdat mensen er langer mee rijden... That ain't happening. En de hele neutrale CO2 redenering steunt ook op het feit dat de electriciteit bijna CO2 neutraal gemaakt wordt... Hate to break it to you...
De Belgische kerncentrales waren afgelopen maand goed voor 40% van de Belgische elektriciteitsmix.
www.nucleairforum.be
En met de wind van de politiek van groen die beslist heeft dat de kerncentrales dicht moeten, guess waar al dat extra vermogen vandaan zal komen die we nodig hebben voor al die EV's?
Ik geloof gewoon het verhaaltje niet dat het allemaal zoveel beter voor het milieu is. Of ik heb er toch mijn sterke twijfels over. Wagens en transport zijn een belastinge op het milieu, one way or another. Het is naar mijn mening kiezen tussen cholera en pest.
Een veel sterker argument voor EV's is dat we afstappen van het medium olie en brandstof wegens politieke redenen: stel dat we effectief een doorbraak hebben naar hernieuwbare energie, dan staan we ergens. Maar momenteel voelt het gewoon een als broekzak/vestzak operatie.
Maar... hier in europa zijn we ook sterk tegen het enige alternatief om betrouwbaar energie op te wekken: nuclear. Dus... stoken maar, die koolcentrales. Hernieuwbare energie is super aua insteek maar we zijn er gewoon nog niet. Kernenergie of dergelijke zal altijd nodig zijn voor de pieken en dalen op te vangen van hernieuwbare energie.
Voel u vrij om mijn stelling er volledig onderuit te halen, maar... ik vrees dat mijn cynisme hier terecht is.