Elektrische wagens

Knalt ge die elke nacht vollen tuub open aan de max kW dat u huis kan leveren dan krijgt ge waarschijnlijk een doos pralines bij u eindfactuur indien digitale teller.

Die is ook nie elke nacht leeg hé :p en er is nog nieveel zon geweest.

ff 60kW insteken op nachttarief aan 13 cent is ook geen drama

Best zo traag mogelijk, als het kan niet veel hoger dan 2.5kW, om zo min mogelijk effect te hebben op je capaciteitstarief.
Is wel een oud artikel, maar het zal nog wel ongeveer kloppen mits wat indexatie naar de stroomprijzen van nu.
Link

Ik heb alle dagen wel een pieken tussen de 5 en 10kW verbruik. Dus mijn capaciteitstarief is al lang omzeep 🤣

@Chickenlal heeft geen baas die zijn verbruik betaalt volgens mij.

Jammergenoeg ben ik die baas die dat betaalt 🤣

Die is ook nie elke nacht leeg hé :p en er is nog nieveel zon geweest.

ff 60kW insteken op nachttarief aan 13 cent is ook geen drama

Ik heb alle dagen wel een pieken tussen de 5 en 10kW verbruik. Dus mijn capaciteitstarief is al lang omzeep 🤣

Jammergenoeg ben ik die baas die dat betaalt 🤣

Jep, dat capaciteitstarief en elektrische auto's is toch iets waar ze niet goed over hebben nagedacht. En dan iedereen nog aan de warmtepomp door geen gas meer te steken in nieuwe verkavelingen. We investeren en betalen ons blauw door te "vergroenen".

'k Zegget, generator, rooien diesel... der komt nen tijd zenne.

Dusjah, blijven doorknallen zeker op nen deftigen piek en u eigen meer vergoeden voor thuiswerk/energie?

Jep, dat capaciteitstarief en elektrische auto's is toch iets waar ze niet goed over hebben nagedacht. En dan iedereen nog aan de warmtepomp door geen gas meer te steken in nieuwe verkavelingen. We investeren en betalen ons blauw door te vergroenen.

Ik heb hier voor mijn zaak thuis vaak al 6-8kW pieken dusja, moet er gewoon opletten dat ik niet dan nog de auto insteek.

Heel vaak steek ik hem de hele dag in aan 2kW zodat ipv te injecteren als mijn machines niet veel moeten draaien die dag.

Tegen volgend jaar nog maar wat paneeltjes bijleggen.

Ik heb hier voor mijn zaak thuis vaak al 6-8kW pieken dusja, moet er gewoon opletten dat ik niet dan nog de auto insteek.
Geschakeld stopcontactje doet wonderen, en is een serieus gemak. Ik heb er hier zoveel in mijn huis steken. Tot een stopcontact speciaal voor kerstverlichting in de hal met tijdsgebonden profielen.

Tegen volgend jaar nog maar wat paneeltjes bijleggen.
Speciaal mijne zuidkant nog niet gebruikt. 12 paneeltjes op de garage west/oost liggen. Als der terug wat op den boek staat 12 op't zuid. :coolbrows:

Ik zit deze maanden veel met minstens 10kW injectie per dag en uitschieters tot 25kW. Die mogen allemaal in mijnen auto :coolbrows:

Jep, dat capaciteitstarief en elektrische auto's is toch iets waar ze niet goed over hebben nagedacht. En dan iedereen nog aan de warmtepomp door geen gas meer te steken in nieuwe verkavelingen. We investeren en betalen ons blauw door te "vergroenen".

'k Zegget, generator, rooien diesel... der komt nen tijd zenne.

Dusjah, blijven doorknallen zeker op nen deftigen piek en u eigen meer vergoeden voor thuiswerk/energie?
Als je een EV en warmtepomp hebt, mag je serieus hoog gaan met je pieken voor je duurder uit zou komen dan vroeger.
Vergeet niet dat hoe meer je verbruikt, hoe groter je korting.

Als je een EV en warmtepomp hebt, mag je serieus hoog gaan met je pieken voor je duurder uit zou komen dan vroeger.
Vergeet niet dat hoe meer je verbruikt, hoe groter je korting.

Dit.

Ik mag tot boven de 10kW gaan pieken en nog altijd goedkoper af zijn dan in het oude systeem.

Dus de auto gaat perfect heel de nacht aan 7,4 mogen laden, zelfs in de winter als de WP draait.

Dit.

Ik mag tot boven de 10kW gaan pieken en nog altijd goedkoper af zijn dan in het oude systeem.

Dus de auto gaat perfect heel de nacht aan 7,4 mogen laden, zelfs in de winter als de WP draait.
Hoezo, met een. nieuwe teller dan? En hoe weet de netbeheerder dat je een WP hebt? Moet dit aangegeven worden ofzo?

Hoezo, met een. nieuwe teller dan? En hoe weet de netbeheerder dat je een WP hebt? Moet dit aangegeven worden ofzo?
De prijs per kWh is iets goedkoper als bij een analoge meter en ook als je veel verbruikt. Dus dan mag je capaciteitstarief wel stijgen, maar je bent nog steeds goedkoper af.

Ja, met een nieuwe teller. Hoe meer je verbruikt hoe goedkoper het wordt in nettarief.
met een oude teller had ik zo een fictief 2,5kw piekje maar hogere nettarieven dus zou ik met mijn jaarverbruik van +10000kWh (4k normaal gezinsverbuik, 2 warmtepompen + EV(in aantocht)) stroomverbruik een paar honderd euro duurder uitgekomen zijn.
Nu kan ik me nog veel geld besparen door die 10kW piek nog naar beneden te krijgen (auto maar laten laden op 3,7 bv, en overdag op overschot van de zonnepanelen) maar dat zien we wel als de slimme laadpaal er is. Maar mijn piek naar 8kW terugbrengen bv levert me mss op jaarbasis 150 euro winst op.. dan heb ik precies toch liever een sneller opgeladen auto en minder laadverliezen.

En nee, een WP moet je niet aangeven, tenzij je de premie wil. Maar het maakt niet uit of je dat hebt of niet. Een piek is een piek, of dat nu komt door een WP die draait of een elektrisch vuurke binnen, of een hoger laadvermogen van je EV...

Laatst bewerkt:
BBA05549-BD8-A-40-C2-A3-F4-3-E1-ED34269-CD.png

Ik heb geen ev of warmtepomp en vond dit op de app terug,wat ik ook raar vond.
Piek zonder meerkost 4,98??
Zit wel met een zeeaquarium en voor de zonnepanelen hadden we wel een jaarverbruik dag nacht samen van 6600

BBA05549-BD8-A-40-C2-A3-F4-3-E1-ED34269-CD.png

Ik heb geen ev of warmtepomp en vond dit op de app terug,wat ik ook raar vond.
Piek zonder meerkost 4,98??
Zit wel met een zeeaquarium en voor de zonnepanelen hadden we wel een jaarverbruik dag nacht samen van 6600

Dat is tot hoeveel je mag gaan zonder extra te moeten bij te betalen. Je bent momenteel dus goedkoper af met je 4,32kW piek tov het oude systeem.

alhoewel, net effe fluvius bekeken voor dit jaar.... we zijn begin augustus en ik heb al 5K van het net afgenomen... en dan is er nog geen kW in de auto gestoken. Ik vrees dat mijn prognose van 10K verbruik per jaar bijgesteld gaat kunnen worden :lol:

Ik heb dat zinnetje "meerpiek zonder kosten" niet. Is dat omdat ik nog niet lang genoeg klant ben bij Engie (sinds februari) of omdat we in een woning wonen waar er nooit een analoge meter is geweest? Of omdat mijn verbruik nog zodanig laag is, dat 2.5kW mijn minimum is zonder extra kosten? Heb sinds de afrekening begin juni nog maar 200kWh verbruikt

Iemand die me iets kan aanraden uit dit lijstje? Ik mag een nieuwe wagen bestellen bij de werkgever maar geen enkele die me echt aanspreekt. Ik heb er al een hele boel uitgegooid die me nog minder lagen of niet binnen het budget lag. Geen vereiste maar zaken zoals parkeercamera achteraan/360/zetelverwarming bestuurder/hoge actieradius zijn welkom al kan ik die hier en daar ook als optie nemen.

BYD Atto 3 Comfort
CUPRA Born 58kWh 170kW
DS DS 3 E-Tense PERFORMANCE Line +
DS DS 3 E-Tense Rivoli
Hyundai Kona Electric Techno 64kWh
MG MG5 Long Range 61 kWh LUXURY
MG ZS Standard Range 51 kWh Luxury
MG ZS Long Range 72 kWh Comfort (11kW OBC)
Opel Mokka-e BEV 50kWh Ultimate
Peugeot 308 e-308 156 GT
Peugeot 308 SW e-308 156 GT
Renault Mégane E-Tech EV60 R130 Optimum Charge Evolution ER
Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance Business
Volkswagen ID.4 52kWh 125kW Pure Performance Business
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core
Volvo EX30 Single Motor Plus

Ik denk dat ik voor de Volvo EX30 zou gaan uit die lijst. De ID3 is denk ik ook niet mis als dat jou ligt.
De ID4 is wel groter, maar de range gaat tegenvallen denk ik. 52kwh voor zo’n wagen is niet zoveel.

Idd zeker de EX30, maar wel de extended range uitvoering. De range is net iets te beperkt op de gewone versie en de Plus versie heeft niet zoveel interessante opties.

Nog een stem voor de EX30 extended range (grotere batterij en dankzij de warmtepomp nog een lager verbruik ook dan de plus)

Tenzij je héél erg de ruimte / kofferruimte van de ID.4 nodig hebt, maar:
- zal veel minder vlot rijden dan de EX30
- over het infotainment systeem wordt vaak geklaagd dat het traag is
- duidelijk kortere range dan de EX30 ER en laadt nog eens veel minder snel aan snelladers (je staat voor hetzelfde aantal km bij te laden 1,5 keer zo lang te wachten bij de ID.4) en aan 3-fasige gewone laders (lees: laadpaal thuis als je 3 fasen hebt)

Terug
Bovenaan