Elektrische wagens

We zullen zien. Ik hoop dat ik met m'n Tesla dan niet het slachtoffer wordt van politieke beslissingen door grote problemen met BYD die de Europese markt overspoelt. Als je het helemaal uitkijkt zal je ook begrijpen dat er net heel veel problemen zijn en China dit nieuws verborgen houdt.
Ik zou dan eerder schrik hebben van een brandende Tesla:

Niet echt, het verschil met hun eigen batterijen is dat er Tesla personeel QC doet van wat er in hun wagens komt. De QC van BYD voor het eigen interne markt lijkt nihil. Dit zijn echt geen losstaande maar reguliere gevallen die de media niet halen in het Westen door de Chinesium muur. Als je dan die YouTuber mag geloven, wordt hij en z'n familie dan ook nog eens lastiggevallen omdat hij dit openbaar maakt.

Niet echt, het verschil met hun eigen batterijen is dat er Tesla personeel QC doet van wat er in hun wagens komt. De QC van BYD voor het eigen interne markt lijkt nihil. Dit zijn echt geen losstaande maar reguliere gevallen die de media niet halen in het Westen door de Chinesium muur. Als je dan die YouTuber mag geloven, wordt hij en z'n familie dan ook nog eens lastiggevallen omdat hij dit openbaar maakt.

Vooral die filmpjes waarbij een auto die niet aan het laden is en niet in een ongeval betrokken was, in brand vliegt, roepen inderdaad wel vragen op over de QC van BYD op hun batterijen. Dat zijn natuurlijk gevoelige dingen, er moet maar iets onder druk staan, geperforeerd worden, etc. en het gaat mis. Kijk maar naar hoeveel huis-tuin-keuken batterijtjes van een paar Volt wel eens problemen opleveren.

En China kennende haalt dat inderdaad het internationale nieuws niet. Om die brandende Tesla's in context te plaatsen had je tenminste Amerikaanse of Europese statistieken over branden bij EV's vs. ICE's - van China verwacht ik nu niet echt dat ze eerlijke statistieken gaan publiceren... En ik acht ze wel in staat om een "Ford Pinto" te doen, net zoals ze ~15 jaar terug ook geen problemen zagen in een auto lanceren die nul sterren haalde op NCAP testen en als ik me niet vergis, werd die hier ook verkocht.

Vooral die filmpjes waarbij een auto die niet aan het laden is en niet in een ongeval betrokken was, in brand vliegt, roepen inderdaad wel vragen op over de QC van BYD op hun batterijen. Dat zijn natuurlijk gevoelige dingen, er moet maar iets onder druk staan, geperforeerd worden, etc. en het gaat mis. Kijk maar naar hoeveel huis-tuin-keuken batterijtjes van een paar Volt wel eens problemen opleveren.

En China kennende haalt dat inderdaad het internationale nieuws niet. Om die brandende Tesla's in context te plaatsen had je tenminste Amerikaanse of Europese statistieken over branden bij EV's vs. ICE's - van China verwacht ik nu niet echt dat ze eerlijke statistieken gaan publiceren... En ik acht ze wel in staat om een "Ford Pinto" te doen, net zoals ze ~15 jaar terug ook geen problemen zagen in een auto lanceren die nul sterren haalde op NCAP testen en als ik me niet vergis, werd die hier ook verkocht.
Maar zelfs al is de QC voor hun interne markt niet goed, dan is dat toch nog helemaal niet relevant voor wat er naar hier komt? De kwaliteit van Ford op de Amerikaanse markt trekt ook op niks, maar dat wil toch ook niet zeggen dat een Focus een slechte auto is?

Maar zelfs al is de QC voor hun interne markt niet goed, dan is dat toch nog helemaal niet relevant voor wat er naar hier komt? De kwaliteit van Ford op de Amerikaanse markt trekt ook op niks, maar dat wil toch ook niet zeggen dat een Focus een slechte auto is?

Hangt er vanaf, als die auto's in China geproduceerd worden en dan verscheept naar Europa, weet ik niet of je achteraf nog veel QC kan verwachten, of realistisch (kostenefficiënt) kan doen op een volledig geassembleerde auto?
De Focus voor de Europese markt wordt dacht ik in Duitsland geproduceerd, waar je meteen ook Europese kwaliteitsstandaarden oplegt tijdens productie. En afwerkingskwaliteit in de VS is 1 ding, maar ik geloof niet dat er fundamentele veiligheidsproblemen zijn met Fords in de VS, toch niet de laatste X aantal jaar?

Ik weet ook niet of het allemaal zo dramatisch is als dat filmpje het voorstelde (vandaar mijn :unsure: reactie op die post, letterlijk "unsure") maar als er effectief serieuze kwaliteitsproblemen zijn, verbaast het me niet dat die stilgehouden worden.

Het ene sluit het andere niet uit ;)
Ja, want als het op Wikipedia staat is het de waarheid.
Volgens verschillende autobouwers is er toch wel een verschil tussen de twee.

Heb je in Frankrijk (parijs) een milieuvignet nodig met een elektrische auto?
Jammer genoeg wel. Klinkt echt belachelijk om dar met een elektrische auto te moeten aankopen maar als je echt in 't centrum gaat riskeer je anders een boete. Hier al 2 x m'n voeten aan geveegd en geluk gehad...

Is het eigenlijk beter om trager te laden of maakt da nie uit voor thuis?

Bv deze nacht ga ik laden van 30 naar 90% en dan zet ik hem op 4kw, dan is hij tegen 9u morgenochtend vol als ik moet vertrekken.

Ipv hem in een paar uur vol te pompen en dan die kabel te laten inzitten voor nieks (sluimerverbruik?)

Of maakt da echt nie uit aan die snelheden.

Bv deze nacht ga ik laden van 30 naar 90% en dan zet ik hem op 4kw, dan is hij tegen 9u morgenochtend vol als ik moet vertrekken.

Ipv hem in een paar uur vol te pompen en dan die kabel te laten inzitten voor nieks (sluimerverbruik?)

Knalt ge die elke nacht vollen tuub open aan de max kW dat u huis kan leveren dan krijgt ge waarschijnlijk een doos pralines bij u eindfactuur indien digitale teller.

Heb je in Frankrijk (parijs) een milieuvignet nodig met een elektrische auto?
Ja Crit d'air, ge hebt sowieso een 1 en ge moogt overal binnen. Kost hoop en al 4 euro en een sjiek en duurt twee weken voor het thuis aankomt.

De boete daarintegen (68 - 135 euro). Daar kunde veel stickerkes van kopen.

Best zo traag mogelijk, als het kan niet veel hoger dan 2.5kW, om zo min mogelijk effect te hebben op je capaciteitstarief.
Is wel een oud artikel, maar het zal nog wel ongeveer kloppen mits wat indexatie naar de stroomprijzen van nu.
Link

Vandaag een leuke discussie gehad. Drie opties die elektrisch rijden interessanter kunnen maken:
- batterijen die 1000km kunnen
- opladen binnen 10’ mogelijk iedere 5km overal - zoals tankstations nu
- batterijen makkelijk kunnen switchen (bv bijna lege batterij -> vervang door volle batterij -> rij naar huis en laadt lege batterij op

Vandaag een leuke discussie gehad. Drie opties die elektrisch rijden interessanter kunnen maken:
- batterijen die 1000km kunnen
- opladen binnen 10’ mogelijk iedere 5km overal - zoals tankstations nu
- batterijen makkelijk kunnen switchen (bv bijna lege batterij -> vervang door volle batterij -> rij naar huis en laadt lege batterij op
Of: een Volkwagen Golf EV die ongeveer hetzelfde kost als een Volkswagen Golf Diesel of een Volkswagen Golf Benzine?
Dat zou al heel veel doen.

Mensen kopen auto's voornamelijk op hun portemonnee, en zolang er aan de top zoveel spaak loopt gaat Jan modaal niet switchen. Ook al probeer je de nodige infrastructuur er op te voorzien. Vorige winter waren er mensen met een geldgraai energie contract die waarschijnlijk goedkoper af waren met een dieselgroep te gaan huren en daar rooien diesel in kappen voor hun EV op te laden.

On a side note:

Loving it. Vooral als je de prijs ziet.

Best zo traag mogelijk, als het kan niet veel hoger dan 2.5kW, om zo min mogelijk effect te hebben op je capaciteitstarief.
Is wel een oud artikel, maar het zal nog wel ongeveer kloppen mits wat indexatie naar de stroomprijzen van nu.
Link

Een quote gekregen voor een laadpaal 1800 knotsen. Neen danku, ik zal er wel eentje kopen die compatibel is met mijn domotica systeem die zijn overtollige energie in plaats van naar het net naar mijn auto stuurt.

Ik ga mijn domotica zo instellen, gezien ik geen thuisbatterij heb, dat de auto laadpaal eerst mag slurpen van de overtollige zonne energie, en als er nog nodig is: nacht tarief. Simpel dan feitelijk, thuiskomen, insteken, en het huis doet de rest.

's Nachts verbruikt het huis ongeveer 300-500 watt aan sluipverbruik, gezien de forfait die ik krijg van het werk meer is dan mijn nacht tarief is dat dus een vermogen van 3kW op het profiel Nacht/Garage/Auto Stopcontact dat die mag trekken.

Laatst bewerkt:

Optimale laadsnelheid voor een Tesla met Li-Ion accu, met het capaciteitstarief en de laadverliezen ingerekend, is laden aan 3.5 kW vermogen voor 1F laden en 5 kW voor 3F laden.
Vorig jaar, toen de energieprijzen een pak hoger waren, was dat 5 / 5.5 kW.
De laadverliezen in een Tesla zijn afhankelijk van de laadstroom, wanneer je echt op minimaal laadvermogen oplaadt, ga je > 20% rendementsverlies lijden. Dat is een gevolg van de BMS en de koeling/opwarming accu die de hele tijd actief is.

Het verschil is wel niet zo groot, 1F kan je 200 EUR uitsparen bij 25 000 km (slechtste scenario : laden aan minimaal vermogen, 5A) en bij 3F kan je 150 EUR uitsparen (slechtste scenario : 3 x16 A gebruiken)
Voor een FEPO4 accu gaat dat misschien lichtjes afwijken, maar de trend gaat hetzelfde zijn.

Link
Neen, dat is dus niet het beste, zie hierboven.
Dat hangt af van wagen tot wagen, maar bij de meeste merken is de laagste laadsnelheid zeker niet de beste, net omdat je langer de accu gaat opwarmen/koelen, langer de BWS en andere processen moet ondersteunen maar de hoogste snelheid is niet optimaal (piekstroomtarief)

Laatst bewerkt:

Alles hangt af of je inderdaad een digitale teller hebt of niet waar ze het calaciteitstarief kunnen aanrekenen. Voor de wagen maakt het echt niet uit bij AC laden, bij DC wel maar daar kan je de snelheid niet beperken. Ik laad thuis altijd tijdens daluren van 22:00 tot 7:00 tot 100% als ik de dag erop 'vroeg' vertrek, meestal op 25A, of 80-90% als ik maar om de kerktoren moet rijden voor een poosje. Soms laad ik heel traag op, toch minimum 10A als ik 'm bv. heel 't weekend niet gebruik zodat het verbruik verspreid is, ook al heb ik nog geen digitale meter.

Je kan dus adhv je batterij capaciteit en SoC perfect de rekensom maken hoe snel je moet laden om volgeladen te zijn tegen 7:00. Meestal laat ik de laadpaal op 32A staan en stel ik in de Tesla in dat die tegen 7u zeker opgeladen moet zijn, maar heb al gehad dat niet altijd perfect werkt en dus meestal voldoende heb door op 20A te laden van 22 tot 7.

Volg gewoon zoveel mogelijk op wat er op je display en app komt van tips want die zijn specifiek voor je batterij die een andere is dan de mijne voor je model Y.

Optimale laadsnelheid voor een Tesla met Li-Ion accu, met het capaciteitstarief en de laadverliezen ingerekend, is laden aan 3.5 kW vermogen voor 1F laden en 5 kW voor 3F laden.
Vorig jaar, toen de energieprijzen een pak hoger waren, was dat 5 / 5.5 kW.
De laadverliezen in een Tesla zijn afhankelijk van de laadstroom, wanneer je echt op minimaal laadvermogen oplaadt, ga je > 20% rendementsverlies lijden. Dat is een gevolg van de BMS en de koeling/opwarming accu die de hele tijd actief is.

Het verschil is wel niet zo groot, 1F kan je 200 EUR uitsparen bij 25 000 km (slechtste scenario : laden aan minimaal vermogen, 5A) en bij 3F kan je 150 EUR uitsparen (slechtste scenario : 3 x16 A gebruiken)
Voor een FEPO4 accu gaat dat misschien lichtjes afwijken, maar de trend gaat hetzelfde zijn.

Neen, dat is dus niet het beste, zie hierboven.
Dat hangt af van wagen tot wagen, maar bij de meeste merken is de laagste laadsnelheid zeker niet de beste, net omdat je langer de accu gaat opwarmen/koelen, langer de BWS en andere processen moet ondersteunen maar de hoogste snelheid is niet optimaal (piekstroomtarief)
Als je het zelf betaalt. Als uw werkgever uw verbruik betaalt zal het verhaaltje wel anders liggen. Waarom zou je dan boven je piek opladen?

Das hetzelfde gelijk op dit moment met een tankkaart. Ge hebt er die hun verbruik serieus de hoogte in jagen door als een wannabe F1 coureur te rijden, en ge hebt er ook bompas tussen.

Als je het zelf betaalt. Als uw werkgever uw verbruik betaalt zal het verhaaltje wel anders liggen. Waarom zou je dan boven je piek opladen?

Das hetzelfde gelijk op dit moment met een tankkaart. Ge hebt er die hun verbruik serieus de hoogte in jagen door als een wannabe F1 coureur te rijden, en ge hebt er ook bompas tussen.
@Chickenlal heeft geen baas die zijn verbruik betaalt volgens mij.

Terug
Bovenaan