Elektrische wagens

En dan nog iets over de tweedehandsprijzen van EV's en de TCO
Texla is een Franse taxichauffeur met een model 3 die op Youtube een beetje een overzicht geeft van zijn ervaringen. Hij heeft zijn model 3 vervangen door een model Y.

Hij heeft meerdere keren een inruilwaarde voor zijn model 3 gevraagd aan EV Remarketing, en hij kreeg de volgende aanbiedingen

200 000km - 30 maanden oud - 38 k€ (dat is voor een wagen die nieuw 60 k€ had gekost
240 000km - 42 maand oud - 21 k€ (dat was toen net na de prijsdaling van de model Y (48 k€), waardoor er eensklaps enorm veel model 3 op de markt kwamen)
247 000km - 47 maand - 17 k€

Dat is dus een bedrijf dat zelf ook nog marge wilt maken, hij heeft een collega die een model 3 verkocht met 250 000 km voor 25 k€ op een on-line website. Hij had in drie kwartier tijd 15 mensen die hem contacteerden, en heeft de dag zelf de auto nog verkocht. Dat was toen hij 17k€ kreeg aangeboden van EV Remarketing

Dat zijn prijzen waar je volgens mij alleen maar van kan dromen voor een vergelijkbare ICE met zo'n kilometrage.

Zijn wagen heeft na 250 000 km trouwens 10.9% degradatie. De WLTP die theoretisch 600 km was toen hij de wagen kocht (Model 3 LR RWD) is nu nog steeds > 500 km, nog altijd erg goed. Ik denk dus wel dat 2de handsprijzen voor wagens met een veel kleinere WLTP minder genereus zouden kunnen zijn (want daar gaat evt degradatie nog verder de range beknotten).

Hij maakte trouwens ook een economische balans op van een ICE vs EV

Zijn vorige taxi (Skoda Superb) heeft op 220 000 km 4476 EUR aan onderhoud gekost en 23.7 k€ aan brandstof gekost
Zijn model 3 heeft op 220 000 km 830 EUR aan onderhoud gekost en 4.4 k€ aan energie gekost.

De huidige energieprijzen zijn gestegen, maar ook de prijzen aan de pomp zijn gestegen. Voor 220 000 km lijkt 11-12 k€ een redelijke inschatting vandaag de dag. Maar ook de dieselprijs en de onderhoudskosten zijn ondertussen gestegen...

Dat prijsverschil van de aankoop wordt dus terugverdiend wanneer je zoveel km doet. En dit is dan zonder de restwaarde van de wagen in rekening te brengen.

Laatst bewerkt:
Waar blijven al die elektrische breaks eigenlijk? Vroeger dacht ik dat ze begonnen met SUV's, omdat die gemakkelijker waren om de batterij in te stoppen.
Maar als je nu modellen hebt zoals de BMW i4 en i5, is het duidelijk mogelijk om die batterijen ook in een berline te verstoppen. Waarom duurt het zo lang voor die breaks?

Waar blijven al die elektrische breaks eigenlijk? Vroeger dacht ik dat ze begonnen met SUV's, omdat die gemakkelijker waren om de batterij in te stoppen.
Maar als je nu modellen hebt zoals de BMW i4 en i5, is het duidelijk mogelijk om die batterijen ook in een berline te verstoppen. Waarom duurt het zo lang voor die breaks?

Omdat alleen West-Europa verzot is op breaks (en SUV's zijn nog populairder hier), de rest van de wereld zit daar niet op te wachten.

A6 en i5 komen er bvb aan als break.
Maar er is globaal gewoon heel weinig vraag naar breaks (kijk hoe lang BMW erover gedaan heeft om een M3 break of 330e break uit te brengen...)

SUV heeft de break markt dan ook grotendeels overgenomen, of dit forum dit nu leuk vindt of niet :p

Ach ja, SUV staat voor zoveel. Is al lang niet meer de echte terreinwagen.

Mijn EV6 is ook een "SUV", terwijl dat gewoon een klassieke 5 deurs is, aka een liftback. :laugh:

A6 en i5 komen er bvb aan als break.
Maar er is globaal gewoon heel weinig vraag naar breaks (kijk hoe lang BMW erover gedaan heeft om een M3 break of 330e break uit te brengen...)
Ook de ID.7 komt als break
SUV heeft de break markt dan ook grotendeels overgenomen, of dit forum dit nu leuk vindt of niet :p
Ik denk dat de slinger toch terug in de andere richting gaat uitgaan. Met een EV architectuur kan je een break meer dan voldoende ruim maken, en een break gaat ook zoveel efficiënter zijn dan een SUV

Ook de ID.7 komt als break

Ik denk dat de slinger toch terug in de andere richting gaat uitgaan. Met een EV architectuur kan je een break meer dan voldoende ruim maken, en een break gaat ook zoveel efficiënter zijn dan een SUV
Ik vraag me dat toch af hoor. Het scheelt ongeveer 20cm in hoogte, dat gaat wel effect hebben, maar of dat nu zo'n enorm verschil gaat zijn...
In principe komt hetzelfde verschil voor bij ICE's, en als je dan vergelijkt:
320d touring: 5-5.7l/100km
X3 20d: 5.8-6.5l/100km
Dat geeft dus zo'n 13-14% verschil. Dat is veel, maar dat is ook "maar" het verschil tussen 400km en 450km range he.

Die slinger gaat niet terug doorslaan naar breaks imo. Veel mensen vinden een SUV ook gewoon comfortabeler. En dan heb ik het niet over die wilde dertigers van dit forum 😁

Die slinger gaat niet terug doorslaan naar breaks imo. Veel mensen vinden een SUV ook gewoon comfortabeler. En dan heb ik het niet over die wilde dertigers van dit forum 😁

Ik ben een veertiger en vind een SUV toch niet comfortabeler of praktischer dan een break. Hell, mijn vorige berline (enfin, liftback) was een stuk praktischer dan de iX3.

Ik ben een veertiger en vind een SUV toch niet comfortabeler of praktischer dan een break. Hell, mijn vorige berline (enfin, liftback) was een stuk praktischer dan de iX3.
Ik merk eigenlijk bizar weinig verschil.

Er komt binnenkort blijkbaar nog een nieuwe EV naar de Belgische markt:

Geen idee wat ik daar nu van moet denken. Het lijkt iets uit de toekomst, een beetje Civic Type R vibes qua look... Maar gezien de reacties op straat zal het IRL wel knap zijn zeker? Maar, zoals bij al die Chinese merken. Wie gaat er 100k€ ophoesten voor een wagen waar er geen enkel idee is qua restwaarde. Zelfs al is de wagen even goed/beter dan Europese concurrenten, niemand gaat zo'n bedrag neerleggen (vergelijkbaar met BYD bvb).

Zo zijn er ook al 10 jaar filmpjes van crashende Tesla's...
BYD levert 1,9 miljoen auto's in China per jaar. Dat is niet veel minder dan BMW globaal verkoopt. Dan zijn een paar filmpjes van een brandende auto echt geen bewijs hoor.
We zullen zien. Ik hoop dat ik met m'n Tesla dan niet het slachtoffer wordt van politieke beslissingen door grote problemen met BYD die de Europese markt overspoelt. Als je het helemaal uitkijkt zal je ook begrijpen dat er net heel veel problemen zijn en China dit nieuws verborgen houdt.

Terug
Bovenaan