Elektrische wagens

Daar ben ik niet zeker van. Mijn onderhoudskost tot nu toe is 0 EUR na bijna 60 000 km. Ik ken iemand die een Zoë heeft en een onderhoudskost van 120 EUR had na 60 000 km.

Ik heb geen referentie voor de onderhoudskost van een kleine brandstofwagen, dus ik kan alleen maar vergelijken met mijn BMW van daarvoor....
Een elektrische wagen kost inderdaad bijna niets in onderhoud, toch niet de eerste jaren wanneer er niets scheelt.

Tja, 25K aankoopprijs van m'n VW Transporter 5 destijds en 20-tal K aan onderhoudskosten over 11 jaar tijd. Met m'n Tesla sinds 2019 tot heden nog niks gehad aan kosten behalve zaken die onder garantie vielen. Beat that.

Tja, 25K aankoopprijs van m'n VW Transporter 5 destijds en 20-tal K aan onderhoudskosten over 11 jaar tijd. Met m'n Tesla sinds 2019 tot heden nog niks gehad aan kosten behalve zaken die onder garantie vielen. Beat that.
2l common rail met 180pk?

Ik heb de beste gehoord :lol:

collega die vernomen had dat aan een klassieke thuisprieze het ongeveer 13u ging duren voor zijn nieuwe firma wagen volgeladen ging zijn om daarmee dan 350km mee te kunnen bollen.

"ik moet da ni hebben dienen elektrischen brol, dan ben ik 3 dagen onderweg naar de bergen"

:lol:

Ik heb de beste gehoord :laugh:

collega die vernomen had dat aan een klassieke thuisprieze het ongeveer 13u ging duren voor zijn nieuwe firma wagen volgeladen ging zijn om daarmee dan 350km mee te kunnen bollen.

"ik moet da ni hebben dienen elektrischen brol, dan ben ik 3 dagen onderweg naar de bergen"

:laugh:
misschien best ook, mogelijk zou hij zichzelf nog kunnen bezeren wanneer hij zijn auto moet inpluggen als je maar zo snugger bent. Hopelijk geven ze als volgende bedrijfswagen een mooie ligier aan die kerel.

Je leest hier toch nogal wat. Een doodnormale VW die even snel reageert als de gemiddelde EV? Even snel optrekt? Moeten inhouden omdat je anders niet zou aankomen op je bestemming?

Er zijn ongemakken (blijft bv echt wel te duur voor de gemiddelde Belg), maar op die vlakken hierboven gaat de vergelijking niet op natuurlijk.

Alles hangt wat af van je persoon. Wil je per se in één trek door 1200km doen zonder stoppen of tanken? Ja dan moet je geen EV pakken. Wil je 190 gemiddeld doen op de autosnelweg? Wederom is de EV voorlopig dan niet voor jou.

Maar dat is geen reden om gekke dingen te gaan zeggen. :unsure:

Een elektrische wagen wordt nooit gratis geladen door zonnepanelen.
Ofwel heb je teveel zonnepanelen gelegd, en was het toen een slechte beslissing.
Ofwel mis je de opbrengt van de injectievergoeding. In het beste geval kan je dus thuisladen aan 10 cent/kWh (gemiste injectievergoeding). In de winter zal je sowieso moeten bijkopen.

Ofwel heb je teveel zonnepanelen gelegd, en was het toen een slechte beslissing.
Ofwel mis je de opbrengt van de injectievergoeding. In het beste geval kan je dus thuisladen aan 10 cent/kWh (gemiste injectievergoeding). In de winter zal je sowieso moeten bijkopen.
Ofwel heb je groenestroomcertificaten. Ofwel heb je subsidies gekregen door een lager e-peil.
Ofwel... Zijn er gewoon wel redenen geweest om over te dimensioneren.

Elektriciteit uit je zonnepanelen kan je inderdaad helemaal niet als gratis beschouwen. Dan ben je je zelf opgewekte energie meerdere keren aan het verkopen.
Een investering in PV-panelen is eigenlijk een voorafbetaling van energie.

De kostprijs van uw brandstof is dan (totale kostprijs PV-installatie) / (totaal opgewekte energie over levensduur) x verbruik. En dat is niet 0.

Waar ben jij klant dan? Straffe uitspraken hoor voor een installateur van zonnepanelen...
Ik krijg 6 cent injectie momenteel, maar afnameprijs is wel 13 cent + nettarieven etc. Dat zal toch wel 30-35 cent all in zijn dan voor afname. Dan doe ik me nog steeds 24-29cent winst door op PV te laden he. Allé, winst is dat niet, want ze hebben zich nog niet terug verdiend.

Ik heb in januari 11.4kWp laten leggen met een EV in achterhoofd. En woensdag komt die al.
Het lijkt me dat je duurder af bent door uw installatie in 2x te leggen als daar maar een beperkte tijdspannen tussen zit.

Ofwel heb je groenestroomcertificaten. Ofwel heb je subsidies gekregen door een lager e-peil.
Ofwel... Zijn er gewoon wel redenen geweest om over te dimensioneren.
Of je geeft er geen reet om en hebt je dak volgegooid uit overtuiging zoals je ook die ev gekocht hebt uit overtuiging.

Laatst bewerkt:
Of je geeft er geen reet om en hebt je dak volgegooid uut overtuiging zoals je ook die ev gekocht hebt uit overtuiging.
Is effectief hoe het hier gegaan is. Gebouwd, moeten sowieso zonnepanelen komen. Of het er dan 35 of 40 zijn, scheelt niet veel in prijs. Dan beslis je al snel dat je futureproof gewoon het maximum legt.

Daarnet de VW ID5 in ontvangst mogen nemen (ik had niet te kiezen).
'Van de lijn' vond ik hem alvast heel traag. Ik had meer punch verwacht van een EV (ook al had ik al gelezen dat het zeker geen snelle EV is... maar toch een EV)

Voor de rest precies méér wagen dan ik nodig heb. Opladen kan ik zonder te moeten vechten voor een laadplek op't werk. De vele reviews zeggen dat het in zijn klasse de minste is en wel een goeie wagen, maar zijn geld niet waard.

Daar heb ik weinig last van aangezien ik de aankoopprijs niet hoef op te hoesten natuurlijk.

Voorlopig nog maar 25 kilometer mee gereden.
Eerste echte rit zal dit weekend zijn. :)

Daarnet de VW ID5 in ontvangst mogen nemen (ik had niet te kiezen).
'Van de lijn' vond ik hem alvast heel traag. Ik had meer punch verwacht van een EV (ook al had ik al gelezen dat het zeker geen snelle EV is... maar toch een EV)

Voor de rest precies méér wagen dan ik nodig heb. Opladen kan ik zonder te moeten vechten voor een laadplek op't werk. De vele reviews zeggen dat het in zijn klasse de minste is en wel een goeie wagen, maar zijn geld niet waard.

Daar heb ik weinig last van aangezien ik de aankoopprijs niet hoef op te hoesten natuurlijk.

Voorlopig nog maar 25 kilometer mee gereden.
Eerste echte rit zal dit weekend zijn. :)

Versie met 174pk?

Ik zou het eigenlijk niet weten 😅
Morgen eens kijken hoe ik dat te weten kan komen.

Features uit de hogere versies zitten er wel op (automatische koffer, advanced lane assist of hoe dat ook heet)

Versie met 174pk?

Dan kan ik geloven dat hij traag aanvoelt, met 0 - 100 km/u in meer dan 10 seconden.

De 204 pk versie is nog geen sprintkanon met 8,4 seconden maar zou wel vlot moeten aanvoelen. Al kan het dat je met relatief hoge EV van >2 ton met zo'n cijfers eerder een trage indruk krijgt bij het vertrekken vanuit stilstand en dat de kracht van de EV meer tot uiting komt in hernemingen?

Ik post deze hier, maar ik zou hem ook onder de Tesla thread kunnen plaatsen.

Tesla Model 3 die dus 200.000 miles gereden heeft (320 000 km dus). Accu degeneratie is iets meer dan 10%. Volgens James is die accu goed voor nog eens 200 000 miles (James doet onderhoud aan EV's en accu's).

In totaal £800 onderhoudskosten gehad. Geeft dus echt wel aan dat die onderhoudskosten op elektrische wagens extreem laag zijn. Hoeveel ICE-wagens rijden er 320 000 km trouwens?
En we spreken hier over een wagen met 500 pk... in theorie is dat ook niet goed voor de accu

Maar nog een tweede punt, betreffende het interieur : een wagen die al 320 000 km heeft afgelegd als taxi, en waarvan het interieur er nog heel erg goed uit ziet, en waarin gewoon niets rammelt. Ik heb hier al eerder gediscussieerd over de kwaliteit van het interieur: dat is dus kwalitatief echt wel dik in orde. Ik kan me niet herinneren ooit een wagen met zoveel km gezien te hebben waarvan het interieur er nog zo goed uit zag en nog helemaal werkte...

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met een BYD? In augustus- september zou hun nieuwe model de 'Seal' uitkomen. Mooie, sportieve wagen en misschien een kanshebber voor mijn volgende bedrijfswagen.

Iemand ervaring met een BYD? In augustus- september zou hun nieuwe model de 'Seal' uitkomen. Mooie, sportieve wagen en misschien een kanshebber voor mijn volgende bedrijfswagen.
Ervaring niet, maar ben in de showroom naar de HAN gaan kijken, en dat was kwalitatief gewoon echt heel goed.

Terug
Bovenaan